גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר מדי אינפורמציה

פרסום תכוף של תשואות הגמל פוגע קודם כל בעמיתים החוסכים

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי

בשבוע שעבר הונחה על שולחן הכנסת חלק מהצעת חוק לפיה נתוני תשואות קופות הגמל יפורסמו אחת לרבעון ולא אחת לחודש כפי שנהוג כיום.

הצעת החוק מחזקת את הדברים שכתבתי כאן לפני מספר שבועות לגבי החשיבות של הצגה בהירה של מידע וכל המידע לגבי נכסים נסחרים. היא צפויה לתרום ליציבות בתחום הגמל ולצמצם את תנועת ההגירה של העמיתים מקופה לקופה בעקבות כל קמפיין פרסומי של בית השקעות המתאר את התשואות, אשר למרבה הפלא, הן תמיד, אבל תמיד, הכי טובות.

רוב הידע של הציבור לגבי שוק ההון נסמך על מידע המופיע בתקשורת: מסעות פרסום ופעולות שיווקיות - על סמך אלה נוטה הציבור לקבל החלטות לגבי החיסכון המשמעותי ביותר בחייו.

האמת היא שבכל הקשור לתיק הגמל, תשואות חודשיות אינן רלוונטיות ותרומת פרסומן מסתכמת בהגברת התזזית ומעברים תכופים של העמיתים מקופה שעשתה הכי טוב בחודש שעבר לזו שעשתה הכי טוב החודש הזה.

המעבר מקופה לקופה, לרוב מסב הפסדים מצטברים משמעותיים לעמיתים, משום שהמעבר לקופה החדשה נעשה בשל תוצאות היסטוריות שקיבלו פרסום משכנע, ולא מבטיח דבר לגבי העתיד.

עמיתי גמל, יש לי חדשות בשבילכם: לאף מנהל השקעות אין אפשרות מובהקת סטטיסטית להיות תמיד במקום הראשון. תשואות העבר לא מבטיחות את תשואות העתיד, מי שעשה הכי טוב היום, עלול לעשות פחות טוב מחר ולכן דיווח חודשי בתיק שאמור להתנהל במשך 30-20 שנה הוא מיותר ואף פוגע.

דיווח על בסיס חודשי הכניס את מנהלי הקופות לטירוף מערכות, מעמיד אותם במצב שבו הם מנסים להשיג את התשואות הכי טובות מדי חודש בחודשו וזו טעות. אסור לתיק גמל להימדד בטווחי זמן קצרים.

תיק גמל צריך להימדד ביכולת להתנהל על פי מדיניות השקעות ארוכת טווח, אחראית ומתאימה לצרכי החוסך באופן אישי. לתנודות נקודתיות של שוק ההון אין רלוונטיות למדיניות ההשקעות בתיק הגמל. זאת מכיוון שנטיית השוק היא לתקן את עצמו לאורך זמן .

תיק גמל צריך להיבחן רק על פני תקופה ממושכת, שבה אסטרטגיית ההשקעה שהותאמה ללקוח מבשילה ובאה לידי ביטוי.

יש להבחין בין תיק גמל לתיק השקעות שמטרתו חסכון לטווח קצר. באחרון יש לתנודות היומיות בשוק ההון השפעה קריטית על השווי ולכן רצוי שהדיווח יהיה לכל הפחות חודשי.

חסכון הגמל, לעומתו, הוא מכשיר השקעה המקנה הטבת מס בחסכון לטווח ארוך. על ידי כך ניתן להתאים אישית את מדיניות ההשקעה לצרכיו הפיננסיים של החוסך. אלה מושפעים מגילו, מצבו המשפחתי מצבו הבריאותי, האופק התעסוקתי שלו וכיוצא באלה. משום שכספי גמל מיועדים לפרעון במועדים רחוקים,אסור שיושפעו מאופנות חולפות, גימיקים שיווקיים וקמפיינים אגרסיוויים של פרסום.

בכל הנוגע לתחום הגמל, המדד המרכזי אותו נדרש לבחון העמית היא היכולת להתאים לכל חוסך מדיניות ההשקעה ארוכת הטווח על ידי הגוף המנהל.

כדי להבטיח התנהלות נכונה שתבטיח לעמית פרישה ברווחה, הדבר החשוב ביותר - וזאת עוד בטרם נקנה נייר ערך אחד - היא קביעה של מדיניות השקעה אשר יש לה מטרה ברורה הכוללת את מועד הפרעון (אורך חיי תיק הגמל: 10, 20, 30 שנה או יותר) ואופי הפירעון (סכום חד פעמי, תשלומים חודשיים).

מדיניות ההשקעה בתיק תשתנה רק במקרה שחלים שינויים מהותיים במצבו האישי של העמית החוסך, ואשר מכתיבים מטרה אחרת לכספים.

עוד כתבות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

בכיר ברשות המסים: "על כל שלושה שטוענים שדפקנו אותם יש אלף שאומרים כל הכבוד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

3 נפצעו קל בפגיעה בדירה באשקלון, כטב"ם יורט מעל נהריה

כטב"ם חדר מלבנון, התרעות הופעלו באזור נהריה • במהלך הלילה: תקיפות אינטנסיביות בצפון הרצועה לקראת פשיטה על ג'באליה • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ששיגרו החות'ים • דובר צה"ל: אותרה מנהרה משמעותית בזייתון שדרכה תכנן חמאס לבצע פיגוע נגד לוחמים • עוד במרחב זייתון - חטיבת הנח"ל השמידה מבני טרור וחיסלה מחבלים • עדכונים בולטים 

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס / צילום: Reuters

חבר הקונגרס שיוצא נגד ממשל ביידן: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, שנמנה עד לאחרונה עם הקבוצה הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית, לא חושש לבקר את מפלגתו והעומד בראשה, הנשיא, גם בשאלת רפיח ● בריאיון הוא מספר על המחיר שהוא משלם בשל עמדותיו: "אם אתה שחור ובעד ישראל אתה טרף קל"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור