גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמנכ"ל הכספים של תאת טכנולוגיות: "הצמיחה שלנו די יפה, אבל אנחנו לא מסתפקים בה"

חודשים ספורים אחרי הנפקת החברה הבת לימקו, מספרים ישראל אופן וגילון בק מקרן פימי המשקיעה בתאת ל"גלובס" על הרכישות הקודמות ועל הכוונה לצמוח באמצעות רכישות נוספות

ביולי האחרון השלימה ת.א.ת את הנפקתה המוצלחת של החברה הבת האמריקנית שלה, לימקו-פידמונט , בנאסד"ק. שלושה חודשים אחרי, בחברה מחפשים הזדמנויות חדשות לרכישה והשבחה של חברות. "הצמיחה שלנו די יפה, אבל זה לא אומר שאנחנו מסתפקים בה", אומר סמנכ"ל הכספים, ישראל אופן. "אנחנו מדברים על מספרים אחרים לגמרי. תמיד ידענו שהצמיחה תגיע בעיקר מרכישות".

אופן וגילון בק, שותף בכיר בקרן פימי - שנכנסה להשקעה בחברה ב-2004 ומחזיקה כיום בכ-13% מתאת טכנולוגיות - אופטימים לגבי עתיד החברה. בק משווה את החברה לענקית האירופית בתחום, Fokker, חברה בת של Stork ששווייה כיום הוא כ-500 מיליון אירו. "לפי רמת הניהול, תוך חמש עד 10 שנים נעקוף את פוקר", מבטיח בק. שווי השוק של תאת טכנולוגיות הוא כ-90 מיליון דולר.

תאת טכנולוגיות עוסקת בייצור ושיפוץ אביזרי תעופה ובמיזוג אוויר למגזר הביטחוני, והיא נסחרת ברשימת הקפיטל מרקט של הנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב. החברה הוקמה ב-1969 על רקע החרם הצרפתי על ישראל, והיא נועדה להחליף את התעשייה הצרפתית בכל הקשור לתעופה. שוק התעופה מוגדר על-ידי אופן כ"שוק חם, חם מאוד", והוא מציין שהשיאים בשוק מביאים לכך שגם המחירים בהתאם. "הכל נובע מהביקוש האמיתי של מקומות נוסעים בתעופה אחרי ההתאוששות מאירועי ה-11/9, ומהגידול בהוצאה הצבאית", מוסיף בק. "יש מחסור בכמות המטוסים, מה שמביא את חברות התעופה להחלטה לא להוציא משימוש מטוסים ישנים, ולכן יש יותר בלאי ומטוסים שצריך לטפל בהם".

לכאן נכנסת לימקו-פידמונט, העוסקת בתחום ה-MRO, מתן שירותי תחזוקה ושיפוץ לתחום התעופה. תאת, שרכשה את לימקו תמורת כ-5 מיליון דולר ואת פידמונט תמורת כ-5.9 מיליון דולר (כ-20 מיליון בתוספת חוב), הנפיקה את החברה המשולבת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 140 מיליון דולר. ההנפקה באה כשנתיים לאחר רכישת פידמונט. "הרכישה של פידמונט הייתה מאוד משמעותית", אומר אופן. "זו הייתה חברה בקשיים פיננסיים שראינו את הפוטנציאל שלה. המחיר ששילמנו נראה היום בדיחה".

אופן ובק נזכרים בחיוך בסיפור הרכישה של פידמונט. "היה שם מקרה משונה", מספר אופן. "אחרי שעשינו דיו-דיליג'נס והתווכחנו איתם על כל לירה, באנו לחתום על מזכר כוונות. קבענו לשעה שלוש, ובשתיים הלכנו לאכול. באנו כמה דקות לפני שלוש ואנשי פידמונט אמרו לנו: 'מכרנו את החברה למישהו אחר'. היינו בהלם, חשבנו שצוחקים עלינו. היינו מוכנים להוסיף מיידית עוד 1-1.5 מיליון דולר, אבל הם לא הסכימו ונסענו הביתה". חודש מאוחר יותר התפוצצה העסקה, ותאת חזרה לשולחן המשא ומתן וסגרה את הרכישה בתנאים המקוריים.

אוהבים את המשקיעים

לפני שנה, כשתאת החלה בתהליך לקראת הנפקת לימקו-פידמונט, הגיעה המתחרה סטורק והציעה לה שותפות. "רצינו לגייס 30 מיליון דולר, וסטורק באו והציעו לנו למכור להם חלק מהאחזקות", מספר אופן. "אמרו לנו שנרוויח מהמהלך משקיע אסטרטגי, במקום פיננסי. אמרנו 'אהלן וסהלן, למה לא?', ואחרי שהוחלט על עסקה מסובכת שתביא לאחזקה של כחצי-חצי, זה התפוצץ, כי הם רצו שליטה מלאה, ואנחנו לא רצינו לחזור 30 שנה אחורה ולהישאר רק עם הפעילות של תאת". למרבה האירוניה סטורק, שהסכימה להשקיע כמעט 40 מיליון דולר בלימקו-פידמונט לפי שווי של כ-80 מיליון דולר, היא אותה חברה שהתחרטה שנתיים קודם לכן ולא רכשה את פידמונט במיליוני דולרים בודדים.

כאמור, ביולי הנפיקה תאת את לימקו-פידמונט בנאסד"ק, וכיום היא מחזיקה בכ-66% מהחברה. במסגרת ההנפקה (כולל הגרין-שו) גויסו 56 מיליון דולר ברוטו, והמחיר שנקבע היה קרוב לרף העליון של טווח המחירים שהוצע בתשקיף. "ההנפקה הייתה מאוד מוצלחת", אומר אופן. "היו ביקושי יתר של פי 5. נכנסו להשקעה בחברה גורמים שאני מאוד מרוצה מהם, שמשקיעים אסטרטגית לטווח הארוך". את לימקו-פידמונט מנהל שאול מנחם.

תאת מתמקדת בהסכמי OEM עם יצרני מטוסים, כשמדובר על לקוחות גדולים מאוד כבואינג ולוקהיד-מרטין, ובארץ אלתא של התעשייה האווירית. "אין יותר מ-20 לקוחות וכל אחד מהם חשוב", אומר אופן. "לעומת זאת, לימקו-פידמונט פעילה בתחום ה-MRO, שוק שאני אישית יותר אוהב. ב-OEM קשה יותר להשיג לקוח, אבל ברגע שנכנסת זה לכל החיים; ב-MRO לקוחות עוברים בקלות מאחד לשני, ולכן אפשר לגדול יותר מהר".

אופן מציין שמה שהכי מעניין את הלקוח זה זמן האספקה. "את הלקוחות הכי גדולים פחות מעניין המחיר. אם מטוס בואינג ירד מהמסלול כי צריך להחליף לו חלק, עוד כמה מאות דולרים לא משחקים תפקיד כשחושבים על החלופה של השבתת המטוס לעוד יומיים או שלושה". מלבד מחלפי חום תאת, באמצעות לימקו-פידמונט, משפצת גם APU (מנוע עזר למטוס). "אנחנו מעריכים שכמות המטוסים בעולם תוכפל תוך פחות משני עשורים ל-40 אלף", אומר בק. "מכיוון שיש טיסות ללא הפסקה, יש גם צורך בטיפול. המגמה היא שחברות מוציאות את השיפוץ באאוטסורסינג לחברות כמו לימקו".

לקוחות החברה מגיעים מהמגזר הצבאי (כ-27% מההכנסות) והמסחרי (כ-73%), ומתחלקים גם ליצרני מטוסים (כ-20%) וחברות תעופה. כיום כ-20% מההכנסות מגיעות מישראל, אך החלק הזה צפוי לרדת ל-10% כשחלק ההכנסות מחו"ל יגדל. בין המתחרות של תאת נמצאת גם האניוול, חברה בשווי של עשרות מיליארדי דולרים שנכנסה לתחום אחרי שרכשה את LORI מאוקלהומה. אופן מודה שגם תאת התעניינה ברכישת לורי.

בק ואופן מעריכים שנתח השוק של תאת בתחום השיפוצים הוא כ-10%. בנוסף, פידמונט מחזיקה ב-30% משוק הפרופלורים בארה"ב, ויש לה שתי מתחרות עיקריות. בתאת לא מסתפקים בקיים, ומעוניינים לצמוח באמצעות רכישות נוספות. "אנחנו רוצים להשיג יכולות נוספות בעזרת רכישות", אומר אופן, שלא פוסל רכישה לצורך הוצאת מתחרה מהשוק. "אם יש מתחרים, ואנחנו מתכסחים על אותם לקוחות, המחירים נחתכים", הוא מסביר.

הרכישות הן בשוק ה-OEM או ה-MRO?

אופן: "אנחנו רוצים להתרחב בשני התחומים, אבל ב-MRO יותר קל. יש הרבה חברות קטנות, 'mama and papa shops', של אנשים שבנו עסק וכשהוא גדל הם רוצים לפרוש. ב-OEM, רוב החברות הקטנות והבינוניות כבר נרכשו על-ידי הגדולים, ויותר קשה למצוא יעדים לרכישה".

תאת עצמה מועמדת לרכישה?

"זה לא על הפרק, אבל אם יבוא מישהו ויציע 30 דולר למניה, יש על מה לדבר" (צוחק).

הנאסד"ק מפעיל לחץ

תאת פוזלת גם לכיוון הודו, אבל שם לא מדובר דווקא ברכישה של חברה. "בהודו יש חברה אחת שמשפצת מחלפי חום", אומר אופן. "חוץ ממנה, כל שאר העבודה מופנית לאירופה. אנחנו רוצים להגיע איתה להסכם שותפות, ונמצאים איתה במגעים".

מה לגבי כניסה לשווקים חדשים?

"אנחנו מדברים על פיתוחים חדשים, אבל אחרי שנכווינו בעבר עם פיתוח שלא הצליח (מזגן ללא גז פריאון), אנחנו שומרים על פרופיל נמוך".

במחצית הראשונה של 2007 הסתכמו הכנסות תאת ב-48.1 מיליון דולר, צמיחה של 38%, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 4.5 מיליון דולר. מניית החברה רשומה למסחר בתל-אביב וברשימת הקפיטל מרקט של הנאסד"ק. למה לא לעבור לרשימה הראשית? אופן עונה כי "מהנאסד"ק לוחצים עלינו שנעבור. אנחנו רק צריכים להחליט, ונראה לי שנעשה את זה". מעבר כזה לרשימה הראשית יכול גם להעלות את רמת העניין מצד אנליסטים, שכרגע אף אחד מהם לא מסקר את תאת.

שווי השוק הנוכחי הוגן לדעתכם?

אופן: "המניה שלנו מוערכת בחסר, אבל כרגע זה מה שהשוק חושב, ולכן השווי הוגן".

בק: "השווי הנוכחי לא לוקח בחשבון פוטנציאל ניהולי ושימוש נכון במזומנים. החברה הוכיחה את יכולתה לרכוש ולהרוויח".

"מאז שפימי נכנסה - במקום לדבר על מהלכים התחלנו לעשות"

קרן פימי בשליטתו של ישי דוידי נכנסה להשקעה בתאת טכנולוגיות כשרכשה 15.5% מהחברה ביוני 2004. מחיר המניה היה אז 7 דולר, והיום הוא כ-14 דולר, אחרי חלוקת דיבידנדים בגובה של כ-2 דולרים למניה לאורך התקופה. "פימי זיהתה בתאת חברה יציבה שלא צמחה", מסביר בק. "מבנה המאזן היה ללא חובות ומחיר המניה היה יציב. מאז, החברה הוכיחה את עצמה בצמיחה מהירה".

ההכנסות צמחו בתקופה זו מכ-31 מיליון דולר ב-2003 לקצב שנתי של כמעט 100 מיליון דולר השנה. הרווח צמח גם הוא, אך בקצב קצת פחות מהיר, מרמה של 3.8 מיליון דולר ב-2003, לקצב שנתי של כ-9 מיליון דולר ב-2007.

פימי מעורבת בניהול החברה?

אופן: "המעורבות היא בדבר עיקרי אחד: בגיבוי. אבן הדרך החשובה בחברה הייתה הכניסה של פימי לעסק. במקום לדבר על מהלכים, התחלנו לעשות. לפני זה היו דחיות ועיכובים, ועכשיו ברגע שמחליטים על מהלך - עושים את זה".

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה