גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרזנטורית

4,000 פונים בשנה לא טועים. זה מספר התלמידים שמנסה להתקבל מדי שנה לבית הספר לפרסום - הבצפר. ורד בטש, סמנכ"לית השיווק של המוסד, שחוגג חמש שנים להיווסדו, מדברת על הרווח בין הדימוי הזוהר למציאות היומיומית, ועל איך הבצפר הפך לחברת ההשמה של הברנז'ה

מהרגע שיצאתי ממשרדה של ורד בטש, סמנכ"לית השיווק של הבצפר - בית הספר לפרסום של איגוד חברות הפרסום - ועד שהתיישבתי לכתוב את הכתבה, לא הפסקתי למצוא אישורים לקביעה הנחרצת שלה: העולם שלנו הוא עולם של פרסום. זו השפה המדוברת וזו התרבות שבה אנו חיים, ומי שלא רוכש לעצמו את הכלים לשליטה בשפה הזו רואה את העולם במטושטש.

את ההוכחה הטובה ביותר לכך מספקים הצעירים, שבאופן גורף רוצים לעסוק בפרסום (ובשיווק), וכך, באופן לא מודע, לקנות לעצמם מעמד במוקדי הכוח. באחת מתוכניות ערוץ הילדים, שחדרה את קירות חדר העבודה שלי בעודי בודקת את המניפולטיביות של עולם הפרסום, שאלה המנחה באולפן את שאלת הדודים הנצחית, "מה תרצה/י לעשות כשתהיה/י גדול/ה?". התשובות שהיא קיבלה כללו את השורש פ.ר.ס.מ. על כל הטיותיו. אף אחד מהילדים לא רצה להיות רופא, לא נהג אוטובוס, ובוודאי שלא מורה.

למחרת בערב, כתבה באולפן שישי: קבוצה של 15 "מלכות כיתה" מגויסות לסייע במיתוג רשת אופנה לצעירות. שוב סבב בין הבנות, הפעם חבורה בוגרת יותר, מיושבת בדעתה ומנוסחת לעילא: כולן רוצות לעסוק בפרסום או בשיווק, ורצוי בשניהם גם יחד. נדמה לי שאחת מהן התלבטה בין פרסום לווטרינריה.

עם תנאי פתיחה כאלה, החיים של בטש יכולים להיות נוחים מאוד. היא אמנם אחראית, בין היתר, לשיווק הבצפר ולמשיכת תלמידים אליו, אך עסוקה בעיקר בסינון. לאחרונה ציין בית הספר חמש שנים להיווסדו, והביקוש רק גובר. "יש לנו קרוב ל-4,000 פניות בשנה של אנשים שרוצים ללמוד אצלנו במסלול כלשהו, ורק כ-10% מהם מתקבלים", היא אומרת, "וזה לא בגלל הברושור שלנו.

"המטרה שלנו היא לא רק להצליח כלכלית כבית ספר, אלא למצוא את האנשים המוכשרים, אלה שישתלבו בסופו של דבר בהצלחה בענף. לכן אנחנו לא מתעצלים, נפגשים עם כל ה-4,000 ומחפשים ביניהם את המתאימים ביותר".

"המתאימים ביותר" גם זוכים לאחרונה לצ'יפור מיוחד, שחושף אותם בפני מעסיקים פוטנציאליים - העבודות של בוגרי מגמת הקופירייטינג קובצו לתערוכה נודדת, שמוצגת במשרדי הפרסום המובילים בארץ.

הענף יכול לרשום לעצמו ציון גבוה במיתוג עצמי?

"אני לא בטוחה שהדימוי הזה משרת אותנו כל כך טוב. יש הרבה מאוד פנטזיה בתפיסה של העיסוק בפרסום, וזה עלול להוביל לעוגמת נפש גם אצל מי שחולמים לעבוד בתחום, וגם אצל משרדי הפרסום, שמקבלים עובדים חדורי מוטיבציה שאחרי כמה חודשים נופלים אל קרקע המציאות ומתאכזבים.

"עם השנים הפרסום מאוד התמקצע והתחלק לתתי מקצועות, שכל אחד מהם דורש מיומנויות שונות וטיפוסים שונים. מפיק הוא לא בהכרח אסטרטג, ואיש יחסי ציבור הוא לא בהכרח קריאייטיב. אנשים שפונים ללמוד אצלנו חושבים שכאנשי פרסום הם יביאו את הרעיונות, יכתבו את הקמפיינים ויביימו את הסרטים, וזה ממש לא כך.

"לפרסום גם נקשר זוהר שלא קיים בעבודה היומיומית - קופירייטר צריך גם לדעת לכתוב תוויות של אבקת כביסה. אבל מגיעים אלינו אנשים עם חלום על בית ספר לברנז'ה, כך שאחד הדברים החשובים שאנחנו עושים פה הוא להנחית אותם לקרקע המציאות. בסופו של דבר, כשמשרד פרסום או יחסי ציבור או חברת הפקה פונים אלינו כדי לבקש עובדים - כי אנחנו משמשים גם כחברת השמה בתחום - הם מבקשים איש מקצוע. יש תמימות דעים בין משרדי הפרסום בכך שהבצפר חוסך כשנה של עבודה והתלמדות במשרד".

הבידור של המדינה

הבצפר, מוסד לימודי מקצועי-מעשי, הוקם ב-2002 על ידי איגוד חברות הפרסום (שבו חברים 50 משרדי פרסום, המרכזים כ-80% מהיקף פעילות הפרסום בישראל), כדי להכשיר לעצמו כוח אדם. הוא פועל על פי השיטה שהוכיחה את עצמה אינספור פעמים לאורך ההיסטוריה של עולם העבודה מאז השוליות של ימי הביניים, ומכשיר אנשי מקצוע בתחומו. יש כאן שבעה מסלולי לימוד: תקציבאות, פלנינג, מדיה פלנינג, קופירייטינג, הפקת פרסומות, יחסי ציבור ודוברות. משך הקורסים משתנה מאחד לשני, כשהארוך ביניהם, קורס הקופירייטינג, נמשך תשעה חודשים.

כמוסד המכשיר אנשים לטובת בעליו, הבצפר נהנה מלא מעט יתרונות - הוא מזוהה עם משרדי הפרסום שרבים מבכיריהם גם מלמדים בבית הספר, וכ-60% מבוגריו השתלבו בתחום. "תפקיד נוסף של הבצפר הוא השבחת כוח האדם הקיים והעובד בענף הפרסום", מספרת בטש, "על ידי סדנאות והשתלמויות מקצועיות - מסדנת אימון למנהלים, דרך קורס אנגלית עסקית ועד סדנת חשיבה יצירתית. אנחנו, למשל, אחראים על כל ההשתלמויות של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, ואנחנו מעבירים השתלמויות בפרסום ושיווק גם לגופים חיצוניים, כמו רשת שוקן או טבע".

ענף הפרסום מגלגל סכומי עתק, גם בעלויות הישירות וגם בעמלות חוזרות, שמגיעות עד 30%. ההשקעה בפרסום תמיד מצדיקה את עצמה?

"בתשובה שלי לשאלה הזאת, שמופנית אליי המון פעמים, אני תמיד נותנת את הדוגמה של תחבושות היגייניות. הרי 50% מהאנשים שצופים בפרסומת לתחבושות היגייניות, שמשודרת בפריים טיים ועולה הון, הם בכלל לא קהל היעד - הם גברים, אז לא חבל על הכסף הזה? ובכל זאת, המפרסמים רוצים לפרסם בפריים טיים. הם רוצים להיות שם, והם מוכנים לשלם בשביל זה. אי אפשר להמעיט בערכו של ענף הפרסום בתרבות שלנו. פרסומות היום הן הבידור של המדינה. מה עשה את הקאמבק לזאב רווח אם לא הפרסומת עם ה'מיאו חתולה'?".

אבל גם בטש יודעת שמעבר לפריים טיים, יש עוד זירה שכדאי למפרסם להיות בה. "בגלל עניין המדידה של יעילות הפרסום, רואים התחזקות מאוד גדולה של פרסום באינטרנט, ואפילו פרסומות ב-icq ובמסנג'ר", היא מודה. "היכולת למדוד את האפקטיביות של ההשקעה בפרסום, ולבחון את הפרופיל של צרכן המדיה, הרבה יותר טובה באינטרנט".

את שותפה לתפיסה שהפרינט ייעלם לטובת האינטרנט?

"לא, אבל ברור לי שהניו מדיה, הסרטים הוויראליים וכל מה שקורה באינטרנט, כולל חומרים ביתיים, זה הדבר הבא. כולם חושבים שהטלוויזיה - שהיא המדיה הכי יקרה - תופסת את הנתח הגדול, אבל זה לא כך. הפרינט עדיין חזק מאוד, והעיתונות תופסת 50% מעוגת הפרסום".

לומדים מילים גסות

בטש, 44, גרושה ואם לשתי מתבגרות, מתגוררת בצפון תל אביב. לפני שהצטרפה לצוות ההקמה והניהול של בית הספר שימשה כמנהלת שיווק בגופים שונים, בהם טכנו ראלקו, יבואנית שארפ, והמרכז הרפואי רבין (בית החולים בילינסון והשרון). למעשה, היא חיה ונושמת שיווק. אלו המשקפיים שדרכם היא רואה את העולם, מופתעת שוב ושוב שלא כולם סביבה קולטים את המניפולציות השיווקיות שנעשות עליהם. "כל פעם מחדש מפליא אותי שאנשים שואלים למה הביצים והקמח בסופר נמצאים איפה שהם, ולמה הדוכנים של המסטיקים נמצאים ליד הקופאיות.

"לדעתי, בעידן שלנו שיווק ופרסום הם קורסי חובה לחיים. לדעת להתבונן על העולם באופן ביקורתי, ולפענח כל הזמן את המניפולציות שנעשות עליך, להבין את האסטרטגיה שמופעלת עליך. זה אולי מעצבן לפעמים להסתכל על העולם במבט כל כך לא תמים, אבל אני לפחות יודעת איפה אני חיה".

אין מצבים שבהם עודף מניפולציות יכול להזיק? גם לתמימות יש ערך, אפילו ערך שיווקי, לא?

"השאלה אם האסטרטגיה השיווקית פוגעת בערכים שאני מאמינה בהם או לא, היא שאלה אחרת. כמו שלי יש קווים אדומים ביחס לסקסיזם בפרסום, למשל, כך גם כל גוף צריך לקבוע לעצמו את הקווים האדומים שלו. בעניין הזה המטרה לא מקדשת את האמצעים. אבל אתה תמיד צריך פרסום טוב, ופרסום טוב הוא לא כזה שהולך למקומות הקלים".

מה עמדתך לגבי הקוד האתי?

"זו הפעם הראשונה שנעשה צעד אמיתי לכיוון רגולציה עצמית של הפרסומאים. חתימת הקוד האתי מעבירה את תוכן האחריות על תוכן התשדירים לפרסומאי ולמפרסם, מה שמעיד על התבגרות הענף. מצד אחד, המהלך יכול להביא להקטנת הרגולציה של הרשות השנייה על תשדירי הפרסומת, ומצד שני הוא יכול להביא לחופש יצירתי ואיכות קריאייטיבית אחראית בפרסום בישראל. יש שיגידו שזה סותר, אבל כמעט שנה עברה מאז, ונראה לי שהשקט שורר בביתנו - לפחות מהפן הזה".

את יכולה לתת דוגמה לארגון או חברה שלא נחשבים קלאסיים לפרסום, אבל זקוקים לו?

"לפני כשנה העברנו קורס ל-30 מנהלי עמותות שחברות בארגון שתי"ל, המאגד בתוכו כ-1,500 עמותות שעוסקות בנושאים של שינוי חברתי, זכויות אדם ואקולוגיה. אחד הדברים שהדהימו אותי במפגש איתם היה עד כמה הם לא יודעים לשווק את עצמם. ישבתי מול המנהלים הללו ואמרתי, 'בואו נניח שאני מנכ"ל סלקום, והסכמתי להיפגש איתכם. עכשיו תגידו לי בעשר שניות מי אתם, מה אתם רוצים ממני ומה הייתם רוצים שיקרה בסוף הפגישה הזאת. יש לכם ארבע דקות עם מנכ"ל סלקום, מה אתם עושים איתן?'".

איך זה נגמר?

"רובם עשו את כל הטעויות האפשריות, עד כדי להפוך אותי לאויבת שלהם. הם באו אלינו כדי ללמוד את מה שהם מכנים 'מילים גסות', כמו מניפולציה ומצגת מנצחת, וכדי לדעת איך גורמים למי שיושב על הקופה להכניס את היד לכיס ולהוציא כסף. מבחינתי, הסיפוק שבלהעביר את המנהלים הללו מסע כזה אצלנו הוא אדיר.

"אנחנו חיים היום בעולם קפיטליסטי, שבו מאחורי כל רעיון, מוצר או שירות עומד צוות של אנשי מקצוע - יועץ משפטי, כלכלן ופרסומאי. גם אם אתה מנהל של עמותה עם המטרות הכי ירוקות ולא מסחריות, כדי לשרוד אתה צריך לשחק לפי הכללים".

אילו כללים עמדו מאחורי הפרסומת של פלאפון וגאידמק?

"אין ספק שטרם בחירתו של גאידמק להובלת הקמפיין, בדקו בכל סקר אפשרי את עמדות הציבור כלפי דמותו - דבר שהוביל להחלטה של הפרסומאים לעשות בו שימוש כטאלנט. האם גאידמק עונה על ערכי המותג פלאפון? אני מסופקת. האם גאידמק בלתי צפוי? בהחלט כן, ומכאן הסיכון. ובכל זאת, הקונספט יושב נהדר על הדמות. גאידמק חיפש ומחפש אהדה ופרסום, ולצורך העניין הדבר התאים לקונספט הפרסומי הספציפי. האם המטרה מקדשת את האמצעים? אצלי, באופן אישי, לא תמיד".

ומה הטעות השיווקית של השנה?

"ייתכן שטיב טעם קוטפים את הכתר הזה, על שלא ידעו לשמור על הזנב שלהם כבר בסיבוב הראשון. מצד שני, ייתכן שדווקא yes תיאלץ לבלוע את התואר לאור תקלה מתמשכת, שלא טופלה באופן יסודי ומיידי, ולאור הניסיון לפתור את המשבר בפיצוי שאין בו תכלית".

עשינו היסטוריה

גם הבצפר עצמו מייצר כמה מהלכים שיווקיים, רובם בתחום החברתי. "איך שלא מסתכלים על זה, בסופו של דבר זה חוזר אלינו", אומרת בטש, "מה גם שהפרויקטים הללו הם הזדמנות לתלמידים שלנו להתנסות בקמפיין מהתחלה ועד הסוף".

מה למשל?

"עשינו קמפיינים לקרן הקולנוע הישראלי, לקו לסיוע נפגעות תקיפה מינית, לעוגיות קוקיות, לתנועות הנוער, קמפיינים עם ער"ן ועם זק"א, וב-2005 קמפיין בנושא האיידס - שהוביל למלחמת עולם עם העמותה, כי היינו בראש אחר. הם רוצים לקדם את הקבלה של החולים ואת התפיסה שאיידס זה לא סוף העולם, ואנחנו עסקנו במניעה והסברה".

למה לא לעבוד לפי הראש שלהם?

"כי כשהבת שלי בת ה-17 יוצאת לחיים, אני רוצה שהיא תדע שיש מחלה בשם איידס, ושזה כן סוף העולם אם היא תידבק, ושהיא תעשה הכול כדי לשמור על עצמה. בכל הקמפיינים מהסוג הזה אנחנו פונים לצעירים, כי מבוגרים כבר אי אפשר לשנות. לא תזיזי גזען בן 70 מדעתו".

היית רוצה להוביל משרד פרסום בעצמך?

"בגיל 44 כבר לא מעניינים הקריירה והכסף. אלו שני דברים שמגיעים לבד, כשלאדם יש מה להציע. אני מרגישה היום שייכת לדור שעשה היסטוריה בענף הפרסום. אנשים בני 40 פלוס, שעובדים בענף 20 שנה, והם חלק מההיסטוריה של התעשייה הזאת בארץ, שפרצה אחרי ההקמה של ערוץ 2.

"מה היה עד אז? סרטוני פרסומת לקולנוע? בגלל זה הפרסומות הראשונות בטלוויזיה, למשל של קסטרו ושל שארפ, כל כך נחרתו בזיכרון. אני יודעת שהדור שלנו מחזיק קופסה מלאה בידע, שאנחנו יכולים להעביר הלאה וללמד, והיבוא-ייצוא של הידע המקצועי הזה הוא הכוח שלנו. הבצפר מאפשר לי היום לעשות את זה. בעתיד אני אמצא דרכי ביטוי אחרות".

איפה באמת את רואה את עצמך בעוד עשר שנים?

"ביפו, בבית גדול עם גלריה, ואני אצייר. אני אמשיך להרצות ולעסוק בהדרכה ובהשבחה, אבל לא באופן פרטני, אלא בקבוצות. גמרתי את השלב בחיים של להוכיח את עצמי, וגם את המקום בגן עדן כבר קניתי בעבודה עם עמותות לאורך השנים.

"חזרתי עכשיו מסדנת בודהיזם של שבוע בטאוס, ואני רואה את זה גם כהתנסות אישית וגם כהשתלמות מקצועית. זן בודהיזם הוא כלי נהדר לחיים, ואני משלבת אותו בארגז הכלים שלי כדי להיות אדם טוב יותר, וכדי לממש את הרצון שלי לעזור לאנשים לגרום לדברים לקרות. אני יכולה לסכם במשפט, שאני מקווה שיובן כמו שאני אומרת אותו: 'אני, ורד בטש, בדולינה, המלכה שגורמת לדברים לקרות". ¡

vivik_l@netvision.net.il

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה