גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המזל הוא הגורם המרכזי בקריירה שלי"

ג'ון מלקוביץ', שהגיע לפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בסלוניקי כדי לקדם סרט חדש בהפקתו, לא מקנא בשחקנים הצעירים של היום - "הפוקוס היום בעסק הזה הוא על הכול חוץ מעל היצירה עצמה". הוא מעדיף לביים מאשר לשחק - "אני מעדיף לעשות משהו שאני מרגיש שהוא שלי" ובעיקר אינו מפחד מכישלון: "אני מתכנן להיכשל עוד הרבה פעמים" > פבלו אוטין, שהוזמן כאורח לפסטיבל, פגש אותו לשיחה כנה במיוחד

כאשר ג'ון מלקוביץ' עלה לבמה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי בסלוניקי כדי לקבל פרס הוקרה על פועלו, הוא הודה לפסטיבל והוסיף בסרקסטיות "ותודה גם לבריטיש-איירווייס על כך שהצליחו לרסן את הנטייה שלי להתלבש יתר על המידה". מתברר שמספר שעות מוקדם יותר חברת התעופה הבריטית הצליחה לאבד את המזוודה של הכוכב ההוליוודי בטיסה מסן-פרנסיסקו. מלקוביץ' נדהם, אך התיישב במיטתו בחדר המלון, לקח את תיק-היד שלו שנקרע במהלך הנסיעה והתחיל לתפור בעצמו את החור ברוגע מושלם. תוך כדי הפעולה הוא החזיק את שפופרת הטלפון בין ראשו לצווארו ודיבר עם נציגה מבריטיש: "את רוצה להגיד לי שאתם לא יודעים איפה המזוודה שלי?", אמר תוך כדי תפירה בקולו השקט אך מעורר האימה, "זה הדבר האידיוטי ביותר ששמעתי בחיי". העובדה שהוא כוכב הוליוודי שטס במחלקה ראשונה לא ממש עזרה למלקוביץ'. כשאני פוגש אותו יום למחרת הוא לובש בגדים פשוטים מאוד: טי-שירט לבנה ועליה סווטשרט כחול. הוא נראה עייף, אבל מצליח עדיין להתנהג בעדינות ובאדיבות רבה.

להיות ג'ון מלקוביץ'

מלקוביץ', כך התגלה, לא סובל מסממנים של פרימדונה הוליוודית ועדיין הוא מצליח לעורר בקהל, כמו גם בקרב אנשי תעשיית הקולנוע, את הצורך לסגוד לו.

העובדה המעניינת היא כי למרות שמלקוביץ' הוא לא שחקן שמככב בתפקידים ראשיים בשוברי קופות, ולרוב מופיע דווקא בתפקידי משנה, הוא בכל זאת הפך לכוכב פולחני, שהסרט הידוע "להיות ג'ון מלקוביץ'" הוא רק דוגמה אחת שמעידה על כך. "זה מעניין", הוא מתייחס לאבחנה במבט מהורהר, "לא הקדשתי לעניין הזה מחשבה. בדרך-כלל אני לא חושב כיצד אנשים רואים אותי, או כיצד אני נתפס על-ידי העיתונות. הסלבריטאיות שלי זה לא משהו שבניתי או התכוונתי אליו. בכלל, אני מרגיש שאני הרבה יותר פופולרי באירופה מאשר בארה"ב. זה נכון שאני משתתף בבלוקבסטרים רבים בתפקידי משנה, אבל כשאתה פחות או יותר מסודר מבחינה כלכלית, אם אתה צריך לבחור בין לעשות דברים שמעניינים אותך לבין להפוך ליותר עשיר ומפורסם, אז הבחירה שלי ברורה. תמיד אבחר לעשות סרט שמעניין אותי. אני כמובן צריך להרוויח את לחמי, אז אני עושה מדי פעם תפקידים בסרטים שעוזרים לי לעשות זאת".

" כמו למשל ב"להיות ג'ון מלקוביץ'?"

"אפשר להגיד אולי ש'להיות ג'ון מלקוביץ'' היה נקודת מפנה בקריירה שלי. הסרט הזה לא שינה את חיי, אבל מדובר בסרט חדשני וחשוב בשביל הקהל הצעיר, מה שנקרא דור ה-X. אני מרגיש שזה גרם לדור צעיר של אוהבי סרטים להכיר אותי, או לפחות להכיר פנטזיה של מי שאני. מצד שני, לא מהסיבה הזאת עשיתי את הסרט. הסכמתי לעשות אותו פשוט כי הרעיון נשמע לי כיף".

" אחד הדברים שהסרט הזה שיקף בקשר אליך זה כמות לא מבוטלת של הומור עצמי.

"זאת אחת התכונות היותר חשובות לשחקנים ולבני אדם בכלל".

" על איזה דברים אתה צוחק כשאתה צוחק על עצמך?

"אני, בעיקר, נוטה לצחוק על הצביעות שלי. אני אדם מאוד היפוקריטי במובן זה שאני כל הזמן סותר את עצמי ומשנה את עמדותיי. זה כל-כך קיצוני שאני כבר לא מתפלא מזה וצוחק על הצביעות הזאת. לדוגמה, אני יכול להחליט שאני לא שותה יין אדום כי אני שונא יין אדום, אבל יום אחד אשתה אך ורק יין אדום. ואז אם מישהו יגיד לי 'אבל אתה שונא יין אדום' אני אעמיד פנים שזה לא כך, שכל החיים שתיתי יין אדום ושזה דבר נורמלי לחלוטין אצלי. זה כל-כך אידיוטי שאין לי ברירה אלא לצחוק על זה. רוצה עוד דוגמה לצביעות שלי? קורה הרבה שמישהו שאני לא סובל, הופך יום אחד בפתאומיות לחבר מאוד טוב שלי. זה לא קורה בתהליך, אלא במעבר חד. בת-זוגי צוחקת עלי כל הזמן בהקשר הזה. בהתחלה היא הייתה נדהמת ומתרגזת, אבל עכשיו היא פשוט צוחקת כי היא רואה את האבסורד בזה - זה מעבר לשליטתי".

מסע בעקבות בחורה יפה

דרכו של מלקוביץ' אל עולם המשחק נסללה במקרה. הוא בכלל למד איכות הסביבה באוניברסיטת אילינוי, כשיום אחד במהלך הסמסטר הראשון הוא החל לעקוב לאורך הקמפוס אחר בחורה יפה שמצאה חן בעיניו. המסע אחריה הביא אותו עד לחוג לתיאטרון, וכשראה מה קורה מסביבו החליט שהוא רוצה להישאר שם. זמן מה אחר-כך עזב מלקוביץ' את לימודי התיאטרון באוניברסיטה כדי להקים עם חברים את קבוצת התיאטרון "סטפנוולף" בשיקגו. "רצינו להתנגד לשיטות המשחק שהיו קיימות באותה התקופה. אמרנו לעצמנו 'אנחנו לא הסטודיו למשחק ואנחנו לא סגנון טכני אנגלי מסורתי'. כל הזמן ניסינו ללטש את ההופעה שלנו. השיטה הייתה לנסות להשיג משהו חי ואמיתי כל ערב. אני לקחתי את הדברים האלה לקולנוע. אני מנסה לעשות מכל טייק משהו חי, רענן ולא חזרה אוטומטית על אותן השורות".

" ואתה רואה הבדל בין מצב הקולנוע והתיאטרון מהזמן שאתה התחלת את דרכך המקצועית ובין מצבו כיום?

"כן, כשהתחלתי עם קבוצת התיאטרון הדברים היו פשוטים יותר. כל מה שחיפשנו אז היה להעלות הצגות. היום הרבה יותר קשה לעשות את זה, כי יש מחסום שצריך לעבור. היום הפוקוס בעסק הזה הוא על הכול חוץ מאשר על היצירה עצמה. יותר חשובים ההצלחה, המכירות, הפרסום והשיווק, וכך הדבר עצמו נדחק יותר הצידה. אני מרגיש די רע בשביל הצעירים היום".

" אז אפשר לומר שהתמזל מזלך שלא להיות חלק מהעולם הזה?

"באופן כללי, אני מרגיש שמזל זה הכול בחיי. עבדתי עם הרבה אנשים מוכשרים ממני שלא הייתה להם אותה הקריירה כמוני. לכן אני חושב שהמזל היה הגורם המרכזי בקריירה שלי".

מתחרט ומשחק

מאוכזב מהוליווד ובניסיון לייצר סרטים לטעמו, הקים מלקוביץ' בשנת 2000 חברת הפקות בשם "Mr. Mudd" שדרכה הוא מנסה להפיק פרויקטים ייחודיים. בין היתר, הפיקה החברה סרט שמלקוביץ' ביים בעצמו, "הרקדן בקומה מעל". לפסטיבל סלוניקי הוא הגיע כדי להציג סרט חדש בהפקתו "Juno", של הבמאי ג'ייסון רייטמן ("תודה שעישנתם"). "כמפיק אני לא ממש מסתדר עם הוליווד. יש הרבה דברים שאני רוצה לעשות שקשה להביא אותם לידי עשייה שם. זה מאוד יקר להחזיק חברת הפקות שמפיקה רק פרויקטים שאתה אוהב, כי צריך לעבוד הרבה כדי למצוא פרויקט טוב, ואז צריך למצוא תסריטאי ולשלם לו כדי שיכתוב את התסריט.

"הפיתוח של הסרט עולה הרבה כסף ואין בארה"ב גוף ממשלתי כמו קרן לקולנוע שמממן סרטים אישיים, עצמאיים או אמנותיים. לכן יש פחות מקום לסרטים כאלה. למרות זאת, אני מאמין שיש היום יותר הזדמנויות לסרטים מן הסוג הזה בזכות המדיה החדשה. פעם, אם עשית סרט הקהל יכול היה לראות אותו רק בבית הקולנוע ורק לאורך תקופת זמן מסוימת.

'המשחק של ריפלי', למשל, זה סרט שעשיתי שאני מאוד אוהב, שנחשב לסרט מאוד טוב על-ידי רבים, ולא הוצג בקולנוע בארה"ב. אבל אולי אנשים יגלו אותו בדי.וי.די, בכבלים, או בעתיד דרך האינטרנט. זאת אומרת, הסרטים שאני מפיק לא תמיד הופכים להצלחות, ואני כמובן מקיים את עצמי בעזרת העבודה שלי כשחקן מקצועי ולא באמצעות חברת ההפקות שלי. כי זה באמת משהו בלתי אפשרי".

" יש סרטים שהתחרטת ששיחקת בהם?

"כן, היו סרטים שהתחרטתי שאני עושה אותם במהלך הצילומים. אבל היו סרטים שהתחרטתי עליהם עוד כשקראתי את התסריט או כששמעתי את הרעיון. כי תוך כדי קריאת התסריט הבנתי שלמרות שזה נורא, אני בכל זאת הולך לעשות את הסרט."

אם יצמידו אקדח לרקתו של מלקוביץ' ויכריחו אותו לבחור בין משחק, בימוי והפקה התשובה שלו תהיה מאוד ברורה. "כמובן שלביים. כשאני מביים אני מגשים על מסך הקולנוע, או על במת התיאטרון את החזון שלי, ולא את החלומות או הסיוטים של מישהו אחר. אני אמנם נהנה להיות שחקן - כלי בחזון של מישהו אחר - אבל זאת חוויה אחרת לגמרי".

" אז למה לא ביימת סרט נוסף מאז "הרקדן בקומה מעל"?

"כי הפרויקטים שעניינו אותי לא יצאו לפועל. כשאתה שחקן, אתה בא, משחק, והולך. אבל לביים זה אומר שאתה משקיע המון זמן ואנרגיות בפרויקט שלך. ולכן, אם לא מדובר במשהו שאתה ממש רוצה לעשות, או ממש מתחבר אליו, אין באמת טעם להשקיע בזה כל-כך הרבה".

" אבל בכל זאת נראה שאתה לוקח הרבה סיכונים עם חברת ההפקות שלך. זה לא מטריד אותך?

"אני מרגיש שאחד הדברים שאני הכי אוהב בעצמי זה שאני לא מפחד מכישלון. נכשלתי הרבה פעמים בחיים ואני מתכנן להיכשל עוד הרבה פעמים נוספות. חוסר הפחד הזה הוא מה שהוביל אותי למשל לשחק בסרט בצרפתית. הגעתי לאתר הצילומים יום לפני תחילת העבודה ובאו ואמרו לי 'מר מלקוביץ', אנחנו רוצים שתגלם את התפקיד שלך בצרפתית'. אותו לילה היה הפעם היחידה שפחדתי, או דאגתי שאולי אני לא מספיק מוכן לתפקיד. אבל למדתי והתכוננתי, ולדעתי בסוף גם נכשלתי בכל מקרה.

"אין שום דבר שלא עשיתי מתוך חשש שאני אכשל, או מתוך חשש שאני לא מוכן אליו מספיק. להפך, למעשה בכל דבר שאני עושה אני מרגיש שאני לא מספיק מוכן עבורו. אבל אז מתחילות החזרות והצילומים ואני כבר בתוך זה ונותן את הכי טוב שיש לי. לרוב אני מנסה לעשות דברים שמהווים אתגר עבורי. כשהציעו לי לביים בפעם הראשונה הצגה בצרפתית, אמרתי שזה מאוד מחמיא לי אבל שאני לא מסוגל, וסירבתי. כמה שעות אחר-כך התקשרתי אליהם שוב ואמרתי 'אוקיי, אני הולך על זה'. הסכמתי משום שהבנתי שאם אני לא אנסה לעשות את זה באותו הרגע, אני לא אעשה את זה לעולם. אני אוהב סיכונים, כזה אני".

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין