גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדברים אל הקירות

אמנות הגרפיטי - עולם שלם שמבעבע מחוץ לכתלים הממוסדים של הגלריות והמוזיאונים - חיה ובועטת מאי פעם. בימים שבהם הופכת האמנות למניה חמה בשוק ההון, מייצגים אמני הרחוב, חלקם מוכרים ובעלי שם, חזרה לערכים קולקטיביים ולמסרים חתרניים. מה אומרות הכתובות החדשות שעל הקיר?

"מוות לאמנות העכשווית" זעקו הקירות הסמוכים לגלריות לאמנות, המתרבות כארנבות, בעיר הקטנה הנושקת לים - תל אביב. ואנחנו, שהתרגלנו להבטחות ש"בקרוב תגיע רחוק", ולאמירות הפוליטיות "יהודים לא מגרשים יהודים", "די לכיבוש" ואחרות, הופתענו למראה הצהרה שמחייבת בדיקה מחודשת של עמדותינו. פתאום כל הבעיות הביטחוניות והחברתיות מרכינות ראש לנוכח השאלה הנצחית מה זו אמנות, האם אמנות היא עכשווית או שמא על-זמנית, ומי קובע מה היא - בעלי הגלריות? מבקרי התרבות? או אולי הציבור?

למותר לציין שחלק מבעלי הגלריות לא התפעמו במיוחד מההתרסה נגד מקור פרנסתם, ומיהרו למחוק את הכתובת המגונה. במקומות אחרים בוצע טיהור בידי פקחי העירייה. כי העיר אמנם בלי קונספציה, טיח נופל, תריס מתייפח, אבל הקירות חייבים לשמור על לובנם הבתולי למען שלום הציבור.

אבל הכתובת על הקיר צצה שוב ושוב בעקשנות אין קץ, ומעלה לדיון ציבורי את השאלה האם אפשר להגדיר גרפיטי כאמנות או אולי בכלל זה ונדליזם ופגיעה ברכוש הפרטי והציבורי? והכול קורה על רקע העידן הפוסט-מודרניסטי שלנו, שכל-כך מתעסק בעצמו ובמרכז הטבור הפרטי שלו. עידן שבו ההבדלים בין טוב לרע ובין נמוך לגבוה מיטשטשים והולכים, וגבולותיה של מה שמכונה - "יצירה" מתרחבים עד לאין סוף.

כך או כך, על רקע חיבור האמנות לשוק ההון, ובמקביל לעליות שערי בורסת האמנות, מתרחשת על הקירות וברחובות מחוץ לכותלי הגלריות, עשייה אמנותית מתריסה, מרדנית ומרתקת.

"העיר בשבילי היא דף לבן. לוח ריק"

האמנות הממוסדת נעשית על בד או על נייר והיא ממוסגרת ותלויה לתצוגה בגלריה או בבתי האספנים. כאן החתימה על התמונה היא חזות הכול, והיא זו שמעניקה את הערך (הכספי והאמנותי) ליצירה. אצל "מוות לאמנות העכשווית" הגלריה היא החלל העירוני, ומשטח העבודה הוא קירות הבתים. אני יושבת איתו בשדרה בשכונת פלורנטין בת"א. סביבנו שכבות של ציורים על שכבות של כרזות פרסום קרועות ומקושקשות ועליהן משיכות הצבע של פקחי העירייה שגם הם הפכו מבלי ידיעתם לחלק מהעשייה האמנותית. אני שואלת אותו האם זה לא מפריע לו שהעבודה שלו כל-כך בת חלוף, שכל חייה מתקיימים בזמן הקצר בין רגע היצירה עד לבוא הפקחים: "אני רואה במחיקות של העירייה גרפיטי מעולה. אלו ריבועים, ריבועים, שכל שכבה שלהם בגוון שונה. וככה, זו בעצם יצירה בפני עצמה. אני חושב שזה מאוד יפה שמישהו עושה גרפיטי בלי לדעת שזה גרפיטי. שהוא בעצם יוצר בלי לדעת שהוא יוצר".

אנו מסתכלים על העוברים ושבים שעוצרים ומתעכבים ליד כל תמונה וליד כל גרפיטי ומתעמקים בהם בשתיקה ובכובד ראש כיאה למבקרים בתערוכה.

"יש משהו מאוד משחרר בלעשות גרפיטי. זו אסתטיקה אחרת. אתה לא מחויב לקו", מסביר לי "מוות לאמנות העכשווית" - אמן עם שם ופנים, שמנהל סטודיו, מציג בתערוכות ואף "זכה" לכמה וכמה ביקורות שנכתבו עליו. אבל הוא גם מייצר אמנות רחוב שרק מעטים יודעים שהיא שלו. "יש בזה המון אדרנלין", הוא מסביר את המשיכה לרחוב. "זה מריץ מחשבות. אתה בא. עושה. הולך. מכה ונח".

דמות העיט, שתהליך יצירתו מוצג כאן, (הביצוע לקח בדיוק 5 דקות) היא, למעשה, חלק מזוג. זכר ונקבה הוא ברא אותם כסקיצות אצלו בסטודיו. כרגע קיים רק העיט ורק עותק אחד שהוא בעצם האורגינל, על קיר חניון בדרום העיר. "מוות לאמנות העכשווית" מתכנן להעלות את בת זוגו (של העיט) האיילה, במקום אחר, בזמן הקרוב.

הקולקטיב חוזר לתמונה

התבוננות מעמיקה יותר בשכבות הצבע של הגרפיטי מגלה שזו יצירה משותפת. קבוצת אמנים שעובדים כצוות. יש תחושה של חזרה לאידיאלים הישנים, מה שנקרא בשפת הרשת - "שיתוף קבצים". מצד שני, גם בקולקטיב יש תחרותיות. ותחרותיות היא אלמנט חשוב בקרב אמני הגרפיטי, כי אף אחד לא מייצג רק את עצמו וקבוצה נמדדת אל מול קבוצה.

Taya1 שחוקרת את תופעת הגרפיטי, אומרת שחלק מהאמנים המוכרים בחוגים שלהם (חוגי ה-Street Art בישראל) פועלים כקולקטיב. יש את Inspire collective, יש את SMD שהם StyleMustDie ויש אחרים. לקבוצת SMD משתייכים 7 אמנים: Dem1 ,Nesca Know Hope ,Kloz ,Zero Cents ,Teran ו-Klone.

Taya1 שנדבקה בחיידק האהבה לאמנות רחוב, לא יוצאת מהבית ללא מצלמה, והיא מנציחה ללא לאות את היצירות שהיא מגלה. חלקן מוסתרות, חלקן צועקות, על קירות הרחובות הקטנים של דרום העיר. "הכתובת 'מוות לאמנות העכשווית' עוררה בי שאלות שהעליתי על פוסט בבלוג שלי, ואז קיבלתי תגובה ממישהו שאמר שהוא הוא המוות לאמנות! מהשיחה איתו הגעתי ל-Klone ואז גיליתי את Know hope, ואת הקבוצה הירושלמית והחיפאית ומשם הגעתי גם לאמנים מלונדון ומניו-יורק ואין לזה סוף..." והמשפט שלה נקטע. היא נעלמה עם מצלמה שלופה. עינה לטושה וליבה נרגש. בא לשכונה גרפיטי חדש.

בהמשך הרחוב, צמוד לקיר, עומד האיש של Know Hope. איש אילם, גבוה ודק מונצח בחלל האורבני. נשען על מקל ומושיט יד אל הלא ידוע.

בניגוד לחד פעמיות של הדמויות של "מוות לאמנות", ניתן למצוא את האיש של Know Hope במקומות רבים בתל-אביב, על דלתות בחיפה, וגם לירושלים נדד, עד שקרם עור וגידים בפסל שהוצב בביאנלה של הרצליה. "אני לא בוחר לעשות שום דבר חתרני" אומר Know Hope, "אני עושה גרפיטי כי זה הכי משוחרר. זה לא בקונטקסט של תערוכה ולכן לא זקוק לאישורים מרשויות וממבקרים. אבל גם אין לי התנגדות להציג בתערוכות. כשהגרפיטי ברחוב, הוא שובר את הסטיגמה של צופה ונצפה. אתה חושף את היצירה שלך לא לאנשים ספציפיים שבאים במיוחד לתערוכה אלא מאפשר לסביבה להגיב ולא על קיר סטרילי. ככה נוצר דו-שיח, כשהצופה הופך לחלק מהעבודה.

"אני עושה גם גרפיטי, גם מציג בתערוכות וגם הוצאתי ספר ומכרתי אותו. אני אוהב את הארעיות והעבודות שלי מתייחסות כמעט תמיד לזמניות. לדברים שמתחלפים. מצד שני ספר מתקיים יותר זמן ומאפשר להחזיק אותו ביד. יש לו את היכולת להגיע ליותר אנשים".

"מוות לאמנות העכשווית" מעיד שהוא עוסק בעיקר במוות ובבדידות, Know Hope מדבר על הארעיות והזמניות, ו- Klone טוען שהכול בחיים משוחזר ומשוכפל . (וחוזר על האמירה שלו Klone yourself). שני האחרונים משתתפים בתערוכות ומוכרים העתקים של עבודותיהם כפוסטרים, כטי שירטס וכספרים".

לרוץ מהר לפני שייגמר

למרות שרוח הקולקטיב המיוצגת בעבודות הגרפיטי הארעיות מציבה אופציה שרירה ושרירית לקפיטליזם המתגבר, ואמנות הרחוב מתהווה כאלטרנטיבה למתרחש בגלריות, בסופו של יום, גם עבודות הגרפיטי שואפות אל ההכרה של הממסד ואל האפשרויות הכספיות שלו. הגרפיטי, בהקשר זה, נכנס לתוך הגלריות וגם לתוך חללים מסחריים כמו בתי-קפה ואולמות שמחה.

וכמו קיט הרינג שחובק על-ידי הממסד התרבותי ונכנס למרכז הקונצנזוס כשעבודותיו הוצגו במוזיאונים, וכמו ז'אן מישל בסקיאט שהחל את דרכו כאמן רחוב והפך עם הזמן, בעידודו של אנדי וורהול, לאחת הדמויות הבולטות בעולם האמנות הניו-יורקי, ככה Klone, Know Hope ואחרים מציגים את עבודותיהם וגם מוכרים אותן בתערוכות קבוצתיות שנערכות מדי פעם. רק החודש נפתחה תערוכה כזאת בבית קפה ברח' פלורנטין בתל-אביב. והתערוכה מתקיימת בחלל של הקפה, כשחלק מהיצירות הן בעצם ציורי קיר המחליפים את התמונות והפוסטרים המסורתיים.

וכאן עולה השאלה האם אמנות עם אמירה היא תלויית מקום וזמן, ומה קורה לגאולה דרך הביבים כשהיא נתקלת בחיבוקו של הממסד. האם אז היא הופכת לדקורציה בעלת ערכים אסתטיים בלבד?

ובפראפרזה על יעקב שבתאי - כדי לגלות אמנות נועזת ומקורית שבאה מהקרביים ובועטת בבטן הרכה, כל שצריך זה לסרוק בעיניים פקוחות את רחוב אלנבי מכיכר המושבות עד לים, ומיהודה הלוי עד ליפו. אבל יש למהר. אנחנו רגע לפני הכנסת האוצרות האלו לתוך גלריות והפיכתם לרכוש של אספני אמנות ומחפשי השקעות הון. זה רק עניין של זמן עד שגם אמנות הרחוב הנשכנית תימס בחיקו החמים והמלטף של הקונצנזוס.

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות