גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדברים אל הקירות

אמנות הגרפיטי - עולם שלם שמבעבע מחוץ לכתלים הממוסדים של הגלריות והמוזיאונים - חיה ובועטת מאי פעם. בימים שבהם הופכת האמנות למניה חמה בשוק ההון, מייצגים אמני הרחוב, חלקם מוכרים ובעלי שם, חזרה לערכים קולקטיביים ולמסרים חתרניים. מה אומרות הכתובות החדשות שעל הקיר?

"מוות לאמנות העכשווית" זעקו הקירות הסמוכים לגלריות לאמנות, המתרבות כארנבות, בעיר הקטנה הנושקת לים - תל אביב. ואנחנו, שהתרגלנו להבטחות ש"בקרוב תגיע רחוק", ולאמירות הפוליטיות "יהודים לא מגרשים יהודים", "די לכיבוש" ואחרות, הופתענו למראה הצהרה שמחייבת בדיקה מחודשת של עמדותינו. פתאום כל הבעיות הביטחוניות והחברתיות מרכינות ראש לנוכח השאלה הנצחית מה זו אמנות, האם אמנות היא עכשווית או שמא על-זמנית, ומי קובע מה היא - בעלי הגלריות? מבקרי התרבות? או אולי הציבור?

למותר לציין שחלק מבעלי הגלריות לא התפעמו במיוחד מההתרסה נגד מקור פרנסתם, ומיהרו למחוק את הכתובת המגונה. במקומות אחרים בוצע טיהור בידי פקחי העירייה. כי העיר אמנם בלי קונספציה, טיח נופל, תריס מתייפח, אבל הקירות חייבים לשמור על לובנם הבתולי למען שלום הציבור.

אבל הכתובת על הקיר צצה שוב ושוב בעקשנות אין קץ, ומעלה לדיון ציבורי את השאלה האם אפשר להגדיר גרפיטי כאמנות או אולי בכלל זה ונדליזם ופגיעה ברכוש הפרטי והציבורי? והכול קורה על רקע העידן הפוסט-מודרניסטי שלנו, שכל-כך מתעסק בעצמו ובמרכז הטבור הפרטי שלו. עידן שבו ההבדלים בין טוב לרע ובין נמוך לגבוה מיטשטשים והולכים, וגבולותיה של מה שמכונה - "יצירה" מתרחבים עד לאין סוף.

כך או כך, על רקע חיבור האמנות לשוק ההון, ובמקביל לעליות שערי בורסת האמנות, מתרחשת על הקירות וברחובות מחוץ לכותלי הגלריות, עשייה אמנותית מתריסה, מרדנית ומרתקת.

"העיר בשבילי היא דף לבן. לוח ריק"

האמנות הממוסדת נעשית על בד או על נייר והיא ממוסגרת ותלויה לתצוגה בגלריה או בבתי האספנים. כאן החתימה על התמונה היא חזות הכול, והיא זו שמעניקה את הערך (הכספי והאמנותי) ליצירה. אצל "מוות לאמנות העכשווית" הגלריה היא החלל העירוני, ומשטח העבודה הוא קירות הבתים. אני יושבת איתו בשדרה בשכונת פלורנטין בת"א. סביבנו שכבות של ציורים על שכבות של כרזות פרסום קרועות ומקושקשות ועליהן משיכות הצבע של פקחי העירייה שגם הם הפכו מבלי ידיעתם לחלק מהעשייה האמנותית. אני שואלת אותו האם זה לא מפריע לו שהעבודה שלו כל-כך בת חלוף, שכל חייה מתקיימים בזמן הקצר בין רגע היצירה עד לבוא הפקחים: "אני רואה במחיקות של העירייה גרפיטי מעולה. אלו ריבועים, ריבועים, שכל שכבה שלהם בגוון שונה. וככה, זו בעצם יצירה בפני עצמה. אני חושב שזה מאוד יפה שמישהו עושה גרפיטי בלי לדעת שזה גרפיטי. שהוא בעצם יוצר בלי לדעת שהוא יוצר".

אנו מסתכלים על העוברים ושבים שעוצרים ומתעכבים ליד כל תמונה וליד כל גרפיטי ומתעמקים בהם בשתיקה ובכובד ראש כיאה למבקרים בתערוכה.

"יש משהו מאוד משחרר בלעשות גרפיטי. זו אסתטיקה אחרת. אתה לא מחויב לקו", מסביר לי "מוות לאמנות העכשווית" - אמן עם שם ופנים, שמנהל סטודיו, מציג בתערוכות ואף "זכה" לכמה וכמה ביקורות שנכתבו עליו. אבל הוא גם מייצר אמנות רחוב שרק מעטים יודעים שהיא שלו. "יש בזה המון אדרנלין", הוא מסביר את המשיכה לרחוב. "זה מריץ מחשבות. אתה בא. עושה. הולך. מכה ונח".

דמות העיט, שתהליך יצירתו מוצג כאן, (הביצוע לקח בדיוק 5 דקות) היא, למעשה, חלק מזוג. זכר ונקבה הוא ברא אותם כסקיצות אצלו בסטודיו. כרגע קיים רק העיט ורק עותק אחד שהוא בעצם האורגינל, על קיר חניון בדרום העיר. "מוות לאמנות העכשווית" מתכנן להעלות את בת זוגו (של העיט) האיילה, במקום אחר, בזמן הקרוב.

הקולקטיב חוזר לתמונה

התבוננות מעמיקה יותר בשכבות הצבע של הגרפיטי מגלה שזו יצירה משותפת. קבוצת אמנים שעובדים כצוות. יש תחושה של חזרה לאידיאלים הישנים, מה שנקרא בשפת הרשת - "שיתוף קבצים". מצד שני, גם בקולקטיב יש תחרותיות. ותחרותיות היא אלמנט חשוב בקרב אמני הגרפיטי, כי אף אחד לא מייצג רק את עצמו וקבוצה נמדדת אל מול קבוצה.

Taya1 שחוקרת את תופעת הגרפיטי, אומרת שחלק מהאמנים המוכרים בחוגים שלהם (חוגי ה-Street Art בישראל) פועלים כקולקטיב. יש את Inspire collective, יש את SMD שהם StyleMustDie ויש אחרים. לקבוצת SMD משתייכים 7 אמנים: Dem1 ,Nesca Know Hope ,Kloz ,Zero Cents ,Teran ו-Klone.

Taya1 שנדבקה בחיידק האהבה לאמנות רחוב, לא יוצאת מהבית ללא מצלמה, והיא מנציחה ללא לאות את היצירות שהיא מגלה. חלקן מוסתרות, חלקן צועקות, על קירות הרחובות הקטנים של דרום העיר. "הכתובת 'מוות לאמנות העכשווית' עוררה בי שאלות שהעליתי על פוסט בבלוג שלי, ואז קיבלתי תגובה ממישהו שאמר שהוא הוא המוות לאמנות! מהשיחה איתו הגעתי ל-Klone ואז גיליתי את Know hope, ואת הקבוצה הירושלמית והחיפאית ומשם הגעתי גם לאמנים מלונדון ומניו-יורק ואין לזה סוף..." והמשפט שלה נקטע. היא נעלמה עם מצלמה שלופה. עינה לטושה וליבה נרגש. בא לשכונה גרפיטי חדש.

בהמשך הרחוב, צמוד לקיר, עומד האיש של Know Hope. איש אילם, גבוה ודק מונצח בחלל האורבני. נשען על מקל ומושיט יד אל הלא ידוע.

בניגוד לחד פעמיות של הדמויות של "מוות לאמנות", ניתן למצוא את האיש של Know Hope במקומות רבים בתל-אביב, על דלתות בחיפה, וגם לירושלים נדד, עד שקרם עור וגידים בפסל שהוצב בביאנלה של הרצליה. "אני לא בוחר לעשות שום דבר חתרני" אומר Know Hope, "אני עושה גרפיטי כי זה הכי משוחרר. זה לא בקונטקסט של תערוכה ולכן לא זקוק לאישורים מרשויות וממבקרים. אבל גם אין לי התנגדות להציג בתערוכות. כשהגרפיטי ברחוב, הוא שובר את הסטיגמה של צופה ונצפה. אתה חושף את היצירה שלך לא לאנשים ספציפיים שבאים במיוחד לתערוכה אלא מאפשר לסביבה להגיב ולא על קיר סטרילי. ככה נוצר דו-שיח, כשהצופה הופך לחלק מהעבודה.

"אני עושה גם גרפיטי, גם מציג בתערוכות וגם הוצאתי ספר ומכרתי אותו. אני אוהב את הארעיות והעבודות שלי מתייחסות כמעט תמיד לזמניות. לדברים שמתחלפים. מצד שני ספר מתקיים יותר זמן ומאפשר להחזיק אותו ביד. יש לו את היכולת להגיע ליותר אנשים".

"מוות לאמנות העכשווית" מעיד שהוא עוסק בעיקר במוות ובבדידות, Know Hope מדבר על הארעיות והזמניות, ו- Klone טוען שהכול בחיים משוחזר ומשוכפל . (וחוזר על האמירה שלו Klone yourself). שני האחרונים משתתפים בתערוכות ומוכרים העתקים של עבודותיהם כפוסטרים, כטי שירטס וכספרים".

לרוץ מהר לפני שייגמר

למרות שרוח הקולקטיב המיוצגת בעבודות הגרפיטי הארעיות מציבה אופציה שרירה ושרירית לקפיטליזם המתגבר, ואמנות הרחוב מתהווה כאלטרנטיבה למתרחש בגלריות, בסופו של יום, גם עבודות הגרפיטי שואפות אל ההכרה של הממסד ואל האפשרויות הכספיות שלו. הגרפיטי, בהקשר זה, נכנס לתוך הגלריות וגם לתוך חללים מסחריים כמו בתי-קפה ואולמות שמחה.

וכמו קיט הרינג שחובק על-ידי הממסד התרבותי ונכנס למרכז הקונצנזוס כשעבודותיו הוצגו במוזיאונים, וכמו ז'אן מישל בסקיאט שהחל את דרכו כאמן רחוב והפך עם הזמן, בעידודו של אנדי וורהול, לאחת הדמויות הבולטות בעולם האמנות הניו-יורקי, ככה Klone, Know Hope ואחרים מציגים את עבודותיהם וגם מוכרים אותן בתערוכות קבוצתיות שנערכות מדי פעם. רק החודש נפתחה תערוכה כזאת בבית קפה ברח' פלורנטין בתל-אביב. והתערוכה מתקיימת בחלל של הקפה, כשחלק מהיצירות הן בעצם ציורי קיר המחליפים את התמונות והפוסטרים המסורתיים.

וכאן עולה השאלה האם אמנות עם אמירה היא תלויית מקום וזמן, ומה קורה לגאולה דרך הביבים כשהיא נתקלת בחיבוקו של הממסד. האם אז היא הופכת לדקורציה בעלת ערכים אסתטיים בלבד?

ובפראפרזה על יעקב שבתאי - כדי לגלות אמנות נועזת ומקורית שבאה מהקרביים ובועטת בבטן הרכה, כל שצריך זה לסרוק בעיניים פקוחות את רחוב אלנבי מכיכר המושבות עד לים, ומיהודה הלוי עד ליפו. אבל יש למהר. אנחנו רגע לפני הכנסת האוצרות האלו לתוך גלריות והפיכתם לרכוש של אספני אמנות ומחפשי השקעות הון. זה רק עניין של זמן עד שגם אמנות הרחוב הנשכנית תימס בחיקו החמים והמלטף של הקונצנזוס.

עוד כתבות

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

אמנון אברמוביץ / צילום: יונתן בלום

אמסלם לרשות השנייה: דברי אברמוביץ' ובן עמי על נתניהו - "חציית קו אדום"

השימוש במילים מתפילת קדיש, שעשו אמש פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות סערה ● בן עמי: "לא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות" ● לרשות השנייה הגיעו 2,000 תלונות בנושא; יו"רית הרשות: "האמירות ראויות לכל גינוי; שוקלת לפתוח הליך הפרה"

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

יוסטון יש לנו בעיה: שו"ב צופה הפסד של 16-12 מיליון דולר מעיכוב בפרויקט הקמת נתיבי אגרה

החברה הודיעה כי השותפות הקבלנית המקימה את כבישי האגרה, שבה מחזיקה שו"ב 21.6%, הודיעה לה כי העיכוב נגרם "מגורמים שונים שחלקם אינם בשליטת החברה, ובכלל כך מספר אירועי מזג אוויר"

חוגגים עליות ב-NYSE  / צילום: רויטרס

וול סטריט ננעלה בעליות: טבע זינקה ב-12%, IBM נפלה לאחר ירידה במכירות זה הרבעון החמישי ברציפות

מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.4%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.1% לערכו ● ארה"ב וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה ● נעילה הססנית בבורסות אירופה לאחר שהמחוקקים בבריטניה מטילים ספק בעסקת ברקזיט ● מורגן סטנלי עקף את התחזיות לרבעון

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

משרד הבריאות: ארומה ת"א אחראית להרעלת המזון

לפי תוצאות המעבדה הראשוניות של משרד הבריאות, מקור ההרעלות בסניף ארומה ת"א ברחוב דרך בגין היה ככל הנראה באחסון לקוי של טונה בסניף ● ארומה ת"א: "נעשה הכול על-מנת שתקלה מסוג זה לא תחזור" ● אדם נוסף הגיע לחדר מיון לאחר שאכל כריך טונה בקיוסק בנמל ת"א

סניף של ארומה ת"א / צילום: יח"צ

בעקבות ההרעלות: ירידה של עשרות אחוזים במכירת מוצרי טונה במסעדות ובבתי קפה

מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן: "באירועים הכוללים אשפוז והשלכות בריאותיות חמורות, מרגישים את זה מיידית. מניסיון העבר, אני מניחה שאחרי כמה ימים זה ייעצר"

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים

מורט מנדל / צילום: קרן מורט מנדל

המיליארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד קרן מנדל, הלך לעולמו

מנדל, ציוני נלהב, בן 98 במותו, תרם למוסדות שונים בישראל למעלה מחצי מיליארד דולר

יהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

במעמד שני נשיאים אמריקאים: יהודית ריכטר קיבלה פרס על פריצת דרך מ-MIT

במעמד שני נשיאים אמריקאים לשעבר קיבלה ד"ר ריכטר פרס על פריצת הדרך שחוללה בחיבור צעירים פלסטינים, ירדנים וישראלים דרך תוכנית "ניר - ביה"ס של הלב"

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

שווי המשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט: 43 מיליון דולר

משכורתו של נאדלה גבוהה ב-66% לעומת משכורתו בשנה שעברה, שעמדה על 26 מיליון דולר, אך היא נמוכה יותר ממשכורתו ב-2014, שהייתה 84.3 מיליון דולר, השנה בה נכנס לתפקיד

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף

דורי נכנעת, פלס נחשפת, אברהמי רוכשת. כותרות הנדל"ן לסוכות

בית המשפט אישר סופית למכור מגרש ברחוב הירקון לחברת יוסי אברהמי תמורת רבע מיליארד שקל, כיצד קרסה חברת דורי בנייה, באיזה עיר בנו הכי הרבה בתקופת כחלון כשר אוצר, והבתים שרכש אדם נוימן מייסד WeWork

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון/לע"מ

ג'ארד קושנר מגיע לישראל לדון על תכנית השלום

על פי דיווח באמצעי תקשורת אמריקאים, יבחן קושנר את האווירה הפוליטית בישראל בעקבות הבחירות האחרונות ● קושנר מתכנן לתת פומבי לתכנית השלום בין ישראל לפלסטינים

גרשון גונטובניק /צילום: אלון רון

בית המשפט משרטט מחדש את גבולות שכר-הטרחה של עורכי הדין

מסר לעורכי הדין הגובים שכר-טרחה על בסיס הצלחה: ביהמ"ש המחוזי קבע כי אין תוקף משפטי לסעיף בהסכמי שכר-טרחה מבוססי אחוזים, שלפיו הלקוח מתחייב לשלם את מלוא הכסף גם אם יפסיק את הטיפול המשפטי ● ערעור על ההחלטה נדון בעליון

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

פנס: ארה"ב וטורקיה הסכימו על הפסקת אש בסוריה

ההודעה מגיעה לאחר פגישתם של פנס ופומפאו, שר ההגנה האמריקאי, עם נשיא טורקיה ארדואן ● "כל הפועלות הצבאיות של טורקיה בסוריה יופסקו, המבצע יחדול, והכוחות הכורדיים יאובטחו", אמר פנס

מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS

תע"א תסב מטוסי בואינג 777 עבור GECAS במאות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית מרחיבה את פעילותה בתחום הסבת המטוסים: במסגרת הסכם חדש שעליו היא חתמה עם GECAS, היא תסב עבורה 15 מטוסי בואינג 777 מתצורה של מטוסי נוסעים לתצורת מטען

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

ועד עובדי מגה מאיים לטרפד את עסקת יינות ביתן-פרשמרקט?

יו"ר ועד עובדי מגה הנחה את העובדים שלא להגיע ב-1 בנובמבר לעבודה בחמשת סניפי מגה בעיר שאמורים להימסר לידי פרשמרקט ● "הסירוב של הרוכש להיפגש ולדון על תנאי העובדים לא מבשר טובות"

ברקזיט/  צילום: רויטרס

פוחתים הסיכויים להסכמה היום על הברקזיט: הצפון-אירים מתנגדים

המפלגה הדמוקרטית הצפון-אירית הודיעה הבוקר כי אינה יכולה לתמוך במתווה הברקזיט החדש שגובש בשל ההצעה הנוגעת לחוקי המכס בצפון אירלנד ● התנגדות המפלגה מצמצמת את הסיכוי לאשר אותו בבריטניה ובאיחוד האירופי

דונלד טראמפ ממתין לנאום במליאת האו"ם / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

68 אלף סיבות לארדואן לזרוק את המכתב של טראמפ לפח

טראמפ אמר כי הטורקים "עושים הרבה כסף" מייצוא פלדה לארה"ב, אך לפי נתוני משרד הסחר האמריקאי, התמונה נראית אחרת ● מעבר לכך, על התרומה לשוק העבודה האמריקאי של ייצוא הסחורות והשירותים לטורקיה, בהם הייצוא הביטחוני, טראמפ לא היה מעוניין לוותר ● הנה המספרים

מארק צוקרברג / צילום: צילום מסך מפייסבוק

מארק צוקרברג: "לפייסבוק תפקיד חשוב במניעת תוכן שגורם לקיטוב"

מנכ"ל פייסבוק נאם בשידור חי ופרש את משנתו בנושא חופש הביטוי ● בפוסט שפרסם יממה קודם לשידור הנאום כתב צוקרברג כי יתייחס לאיומים המרכזיים על חופש הביטוי, וכי הנאום הוא זיקוק של כל הדברים שלמד על הנושא בשנים האחרונות

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

ההסכם עם ארדואן: ממשל טראמפ תקע סכין נוספת בגב הכורדים

ההתקפלות של טראמפ לפני ארדואן היא מהלומת קטלנית על שאיפת הכורדים לבית לאומי ומנציחה את דריסת הרגל הטורקית בסוריה ● מיט רומני: "האם ארה"ב כל כך חלשה עד שטורקיה הצליחה לכופף לה את היד?"  ● האם הנדל"ן של טראמפ בטורקיה שימש אמצעי לחץ בידי ארדואן? ● פרשנות