גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדברים אל הקירות

אמנות הגרפיטי - עולם שלם שמבעבע מחוץ לכתלים הממוסדים של הגלריות והמוזיאונים - חיה ובועטת מאי פעם. בימים שבהם הופכת האמנות למניה חמה בשוק ההון, מייצגים אמני הרחוב, חלקם מוכרים ובעלי שם, חזרה לערכים קולקטיביים ולמסרים חתרניים. מה אומרות הכתובות החדשות שעל הקיר?

"מוות לאמנות העכשווית" זעקו הקירות הסמוכים לגלריות לאמנות, המתרבות כארנבות, בעיר הקטנה הנושקת לים - תל אביב. ואנחנו, שהתרגלנו להבטחות ש"בקרוב תגיע רחוק", ולאמירות הפוליטיות "יהודים לא מגרשים יהודים", "די לכיבוש" ואחרות, הופתענו למראה הצהרה שמחייבת בדיקה מחודשת של עמדותינו. פתאום כל הבעיות הביטחוניות והחברתיות מרכינות ראש לנוכח השאלה הנצחית מה זו אמנות, האם אמנות היא עכשווית או שמא על-זמנית, ומי קובע מה היא - בעלי הגלריות? מבקרי התרבות? או אולי הציבור?

למותר לציין שחלק מבעלי הגלריות לא התפעמו במיוחד מההתרסה נגד מקור פרנסתם, ומיהרו למחוק את הכתובת המגונה. במקומות אחרים בוצע טיהור בידי פקחי העירייה. כי העיר אמנם בלי קונספציה, טיח נופל, תריס מתייפח, אבל הקירות חייבים לשמור על לובנם הבתולי למען שלום הציבור.

אבל הכתובת על הקיר צצה שוב ושוב בעקשנות אין קץ, ומעלה לדיון ציבורי את השאלה האם אפשר להגדיר גרפיטי כאמנות או אולי בכלל זה ונדליזם ופגיעה ברכוש הפרטי והציבורי? והכול קורה על רקע העידן הפוסט-מודרניסטי שלנו, שכל-כך מתעסק בעצמו ובמרכז הטבור הפרטי שלו. עידן שבו ההבדלים בין טוב לרע ובין נמוך לגבוה מיטשטשים והולכים, וגבולותיה של מה שמכונה - "יצירה" מתרחבים עד לאין סוף.

כך או כך, על רקע חיבור האמנות לשוק ההון, ובמקביל לעליות שערי בורסת האמנות, מתרחשת על הקירות וברחובות מחוץ לכותלי הגלריות, עשייה אמנותית מתריסה, מרדנית ומרתקת.

"העיר בשבילי היא דף לבן. לוח ריק"

האמנות הממוסדת נעשית על בד או על נייר והיא ממוסגרת ותלויה לתצוגה בגלריה או בבתי האספנים. כאן החתימה על התמונה היא חזות הכול, והיא זו שמעניקה את הערך (הכספי והאמנותי) ליצירה. אצל "מוות לאמנות העכשווית" הגלריה היא החלל העירוני, ומשטח העבודה הוא קירות הבתים. אני יושבת איתו בשדרה בשכונת פלורנטין בת"א. סביבנו שכבות של ציורים על שכבות של כרזות פרסום קרועות ומקושקשות ועליהן משיכות הצבע של פקחי העירייה שגם הם הפכו מבלי ידיעתם לחלק מהעשייה האמנותית. אני שואלת אותו האם זה לא מפריע לו שהעבודה שלו כל-כך בת חלוף, שכל חייה מתקיימים בזמן הקצר בין רגע היצירה עד לבוא הפקחים: "אני רואה במחיקות של העירייה גרפיטי מעולה. אלו ריבועים, ריבועים, שכל שכבה שלהם בגוון שונה. וככה, זו בעצם יצירה בפני עצמה. אני חושב שזה מאוד יפה שמישהו עושה גרפיטי בלי לדעת שזה גרפיטי. שהוא בעצם יוצר בלי לדעת שהוא יוצר".

אנו מסתכלים על העוברים ושבים שעוצרים ומתעכבים ליד כל תמונה וליד כל גרפיטי ומתעמקים בהם בשתיקה ובכובד ראש כיאה למבקרים בתערוכה.

"יש משהו מאוד משחרר בלעשות גרפיטי. זו אסתטיקה אחרת. אתה לא מחויב לקו", מסביר לי "מוות לאמנות העכשווית" - אמן עם שם ופנים, שמנהל סטודיו, מציג בתערוכות ואף "זכה" לכמה וכמה ביקורות שנכתבו עליו. אבל הוא גם מייצר אמנות רחוב שרק מעטים יודעים שהיא שלו. "יש בזה המון אדרנלין", הוא מסביר את המשיכה לרחוב. "זה מריץ מחשבות. אתה בא. עושה. הולך. מכה ונח".

דמות העיט, שתהליך יצירתו מוצג כאן, (הביצוע לקח בדיוק 5 דקות) היא, למעשה, חלק מזוג. זכר ונקבה הוא ברא אותם כסקיצות אצלו בסטודיו. כרגע קיים רק העיט ורק עותק אחד שהוא בעצם האורגינל, על קיר חניון בדרום העיר. "מוות לאמנות העכשווית" מתכנן להעלות את בת זוגו (של העיט) האיילה, במקום אחר, בזמן הקרוב.

הקולקטיב חוזר לתמונה

התבוננות מעמיקה יותר בשכבות הצבע של הגרפיטי מגלה שזו יצירה משותפת. קבוצת אמנים שעובדים כצוות. יש תחושה של חזרה לאידיאלים הישנים, מה שנקרא בשפת הרשת - "שיתוף קבצים". מצד שני, גם בקולקטיב יש תחרותיות. ותחרותיות היא אלמנט חשוב בקרב אמני הגרפיטי, כי אף אחד לא מייצג רק את עצמו וקבוצה נמדדת אל מול קבוצה.

Taya1 שחוקרת את תופעת הגרפיטי, אומרת שחלק מהאמנים המוכרים בחוגים שלהם (חוגי ה-Street Art בישראל) פועלים כקולקטיב. יש את Inspire collective, יש את SMD שהם StyleMustDie ויש אחרים. לקבוצת SMD משתייכים 7 אמנים: Dem1 ,Nesca Know Hope ,Kloz ,Zero Cents ,Teran ו-Klone.

Taya1 שנדבקה בחיידק האהבה לאמנות רחוב, לא יוצאת מהבית ללא מצלמה, והיא מנציחה ללא לאות את היצירות שהיא מגלה. חלקן מוסתרות, חלקן צועקות, על קירות הרחובות הקטנים של דרום העיר. "הכתובת 'מוות לאמנות העכשווית' עוררה בי שאלות שהעליתי על פוסט בבלוג שלי, ואז קיבלתי תגובה ממישהו שאמר שהוא הוא המוות לאמנות! מהשיחה איתו הגעתי ל-Klone ואז גיליתי את Know hope, ואת הקבוצה הירושלמית והחיפאית ומשם הגעתי גם לאמנים מלונדון ומניו-יורק ואין לזה סוף..." והמשפט שלה נקטע. היא נעלמה עם מצלמה שלופה. עינה לטושה וליבה נרגש. בא לשכונה גרפיטי חדש.

בהמשך הרחוב, צמוד לקיר, עומד האיש של Know Hope. איש אילם, גבוה ודק מונצח בחלל האורבני. נשען על מקל ומושיט יד אל הלא ידוע.

בניגוד לחד פעמיות של הדמויות של "מוות לאמנות", ניתן למצוא את האיש של Know Hope במקומות רבים בתל-אביב, על דלתות בחיפה, וגם לירושלים נדד, עד שקרם עור וגידים בפסל שהוצב בביאנלה של הרצליה. "אני לא בוחר לעשות שום דבר חתרני" אומר Know Hope, "אני עושה גרפיטי כי זה הכי משוחרר. זה לא בקונטקסט של תערוכה ולכן לא זקוק לאישורים מרשויות וממבקרים. אבל גם אין לי התנגדות להציג בתערוכות. כשהגרפיטי ברחוב, הוא שובר את הסטיגמה של צופה ונצפה. אתה חושף את היצירה שלך לא לאנשים ספציפיים שבאים במיוחד לתערוכה אלא מאפשר לסביבה להגיב ולא על קיר סטרילי. ככה נוצר דו-שיח, כשהצופה הופך לחלק מהעבודה.

"אני עושה גם גרפיטי, גם מציג בתערוכות וגם הוצאתי ספר ומכרתי אותו. אני אוהב את הארעיות והעבודות שלי מתייחסות כמעט תמיד לזמניות. לדברים שמתחלפים. מצד שני ספר מתקיים יותר זמן ומאפשר להחזיק אותו ביד. יש לו את היכולת להגיע ליותר אנשים".

"מוות לאמנות העכשווית" מעיד שהוא עוסק בעיקר במוות ובבדידות, Know Hope מדבר על הארעיות והזמניות, ו- Klone טוען שהכול בחיים משוחזר ומשוכפל . (וחוזר על האמירה שלו Klone yourself). שני האחרונים משתתפים בתערוכות ומוכרים העתקים של עבודותיהם כפוסטרים, כטי שירטס וכספרים".

לרוץ מהר לפני שייגמר

למרות שרוח הקולקטיב המיוצגת בעבודות הגרפיטי הארעיות מציבה אופציה שרירה ושרירית לקפיטליזם המתגבר, ואמנות הרחוב מתהווה כאלטרנטיבה למתרחש בגלריות, בסופו של יום, גם עבודות הגרפיטי שואפות אל ההכרה של הממסד ואל האפשרויות הכספיות שלו. הגרפיטי, בהקשר זה, נכנס לתוך הגלריות וגם לתוך חללים מסחריים כמו בתי-קפה ואולמות שמחה.

וכמו קיט הרינג שחובק על-ידי הממסד התרבותי ונכנס למרכז הקונצנזוס כשעבודותיו הוצגו במוזיאונים, וכמו ז'אן מישל בסקיאט שהחל את דרכו כאמן רחוב והפך עם הזמן, בעידודו של אנדי וורהול, לאחת הדמויות הבולטות בעולם האמנות הניו-יורקי, ככה Klone, Know Hope ואחרים מציגים את עבודותיהם וגם מוכרים אותן בתערוכות קבוצתיות שנערכות מדי פעם. רק החודש נפתחה תערוכה כזאת בבית קפה ברח' פלורנטין בתל-אביב. והתערוכה מתקיימת בחלל של הקפה, כשחלק מהיצירות הן בעצם ציורי קיר המחליפים את התמונות והפוסטרים המסורתיים.

וכאן עולה השאלה האם אמנות עם אמירה היא תלויית מקום וזמן, ומה קורה לגאולה דרך הביבים כשהיא נתקלת בחיבוקו של הממסד. האם אז היא הופכת לדקורציה בעלת ערכים אסתטיים בלבד?

ובפראפרזה על יעקב שבתאי - כדי לגלות אמנות נועזת ומקורית שבאה מהקרביים ובועטת בבטן הרכה, כל שצריך זה לסרוק בעיניים פקוחות את רחוב אלנבי מכיכר המושבות עד לים, ומיהודה הלוי עד ליפו. אבל יש למהר. אנחנו רגע לפני הכנסת האוצרות האלו לתוך גלריות והפיכתם לרכוש של אספני אמנות ומחפשי השקעות הון. זה רק עניין של זמן עד שגם אמנות הרחוב הנשכנית תימס בחיקו החמים והמלטף של הקונצנזוס.

עוד כתבות

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

נתניהו מאיים על ליברמן באקדח ללא כדורים | פרשנות

מן ההודעה של ליברמן אתמול בלילה לפיה "ישראל ביתנו תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60" עולה שהוא לא ירים את אצבעותיו באמון בעד כינון הממשלה, והפוך: הוא יצביע נגדה ● פרשנות

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

משבר במו"מ הקואליציוני: מסתמן שליברמן לא ייכנס לממשלה

(עדכון) ● ליברמן מסרב לפשרות בנוגע לחוק הגיוס וכרגע נראה שהוא מחוץ לממשלה ● נתניהו יתקשה להקים קואליציה של 60 ח"כים

פלג כהן / צילום: פלג כהן

מבוגרים יותר, מחוברים יותר, בזבזנים יותר: קווים לדמותה של התרמילאות הישראלית מודל 2019

יעדי התרמילאות שאליהם נוהרים הישראלים לא השתנו במיוחד בשנים האחרונות, עדיין מדובר בדרום אמריקה, המזרח הרחוק, אוסטרליה וניו זילנד ● עם זאת, חל שינוי משמעותי בתרמילאי הישראלי עצמו: המטיילים מבוגרים יותר, בזבזנים יותר ולא מפסיקים להצטלם ולדווח מהשטח

מיכלי הענק של בזן/ צילום: גיל ארבל

הזיהום והקרב על הנראטיב: היום שאחרי דליפת הגז הגדולה בחיפה

הפעם זה היה כמעט: כמויות גדולות של גז דלפו בצומת מרכזי בחיפה, בסמוך לתחנות דלק, והמקום נחסם ליומיים ● סיור בשטח מגלה שכל צד מעוות את המציאות: במפעלים טוענים שהם פועלים לפי תקנים מחמירים, והארגונים הירוקים טוענים שהם ממשיכים לפגוע בבריאות הציבור ● אבל גם התוכנית לפינוי התעשייה מהאזור לא מבטיחה עתיד ירוק לחיפה

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

נעילה חיובית בוול סטריט; מניית טסלה ירדה 2.5%

המסחר בבורסת ניו יורק ננעל בעליות שערים קלות ● מדד הדאו ג'ונס הוביל עם עלייה של 0.37% ● הליש"ט זינק על רקע הודעת ההתפטרות של רה"מ בריטניה, תרזה מיי ● במסחר בנפט רושם חוזה מסוג ברנט עלייה של 1% לרמה של 68.4 דולר לחבית לאחר ירידה חדה של כ-6% אתמול

קורנביף/ צילום: איל יצהר

הכי לא "בר 51": המסעדה החדשה של מושיקו גמליאלי מסקרנת וטעימה

המסעדה "בר 51" נפתחה רק לפני כמה שבועות בתל אביב, וכבר מסתמנת כלהיט ● מדובר במקום שמח, אנרגטי וסקסי לאללה, ואם ישמור על רמתו הגבוהה של האוכל, צפויים לו, ולנו, ימים יפים

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

צרפת: לפחות שמונה פצועים בפיצוץ בליון; מקרון: "זו מתקפה"

הרשויות במדינה דיווחו כי שמונה בני אדם נפצעו כתוצאה מהפיצוץ במרכז העיר ● הנשיא מקרון תיאר את התקרית "מתקפה ללא קורבנות" ● המשטרה המקומית פתחה בחקירת נסיבות האירוע

בני גנץ ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

מבחן ראשון לזוגיות של גנץ ולפיד: האם יצליחו לסחוף את ההמונים?

במוצ"ש יעלו לבמה בכיכר המוזיאון בכירי האופוזיציה במטרה לעורר את המאבק בשינויים המשפטיים שמקדם נתניהו ● לא בטוח שיש להם את היכולת להלהיב את ההמונים ● בינתיים במגעים הקואליציוניים: הולכות ומתגבשות ההסכמות שיבצעו מהפך חוקתי במערכת המשפט - מהפך שייטיב עם ראש הממשלה ● פרשנות

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

נתניהו בחפ"ק השריפות: קיבלנו סיוע ממצרים והצעה לסיוע מהפלסטינים

ראש הממשלה: "המשימות שלנו הם קודם כל הצלת חיים. זה אומר שאנחנו מפנים אנשים מבתיהם, וזה דבר קשה מאוד וקורע לב אבל הדבר נדרש"

פנינה דבורין /  צילום: כפיר זיו

פנינה דבורין: "קץ הדמוקרטיה? החזון הזה בא מאנשים שמגזימים בכל דבר"

אחרי שהייתה עורכת דין בולטת בפרקליטות ובמגזר הפרטי, מנחת שעשועון טלוויזיה וחברה בדירקטוריונים גדולים, פנינה דבורין מגיעה לראשונה גם אל בימת התיאטרון • "כשהבמאי הציע לי את התפקיד, אמרתי לו מיד - אל תמשיך, אני באה"

מישהו המציא את הגלגל שלי/איור: עומר הופמן

מישהו המציא את הגלגל שלי: אף פעם לא מאוחר ללמוד מאחרים

לא קל לאנשים לקחת מאמן - גם כשהם יודעים שאפילו גדולי הטניסאים נעזרים במאמן, אף שאין ספק שכישורי המשחק שלהם עולים על שלו

יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי

ראשי יהדות התורה: לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה

עדכון ● יו"ר מפלגת ישראל ביתנו בפוסט בפייסבוק: "זה לא במקרה שבפעם הראשונה מאז קום המדינה, מי שניצח בבחירות בצורה משכנעת לא מצליח להקים ממשלה" ● ליצמן וגפני בתגובה: "לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס"

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יחצ

בית על גלגלים: המיניוואן של קרייזלר מותאם בעיקר למציאות האמריקאית

המיניוואן המסוגנן של קרייזלר מתאים במיוחד למשפחות גדולות ופעילות שמחפשות שפע של מרחב ● הוא מציע הרבה אבזור וטכנולוגיה ונוחות נסיעה טובה, אבל ממדיו וצריכת הדלק שלו מותאמים יותר למציאות האמריקאית ופחות לכבישים עירוניים וצרים

אובך באילת / צילום: רשות שדות התעופה

שיא צריכת חשמל בימי שישי נשבר היום בצהריים

אחרי שבקיץ נשבר השיא לקיץ (12,921 מגה וואט) ובחורף נשבר השיא עד כה, היום בצהריים נשבר שיא הצריכה לחודש מאי ושיא הצריכה לימי שישי בכלל - צריכת החשמל הגיעה ל-12,036 מגה-וואט

אזור מוליסה אברוצו / צילום: shutterstock א.ס.פ קריאטיב

יין איטלקי למתקדמים: נודדים למחוזות מבודדים

מחוזות מוליסה-אברוצו הם המערב הפרוע של עולם היין האיטלקי ● לאחרונה יותר ויותר מבקרים וחובבי יין מחפשים שם יינות מעניינים

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

מהסמינר הכלכלי למחאת אמזון - כמה אתם שולטים בחדשות?

כמה עלה כל פרק בעונה האחרונה של משחקי הכס, מה קרה לתחזית הצמיחה של ישראל ומי אמר שהוא לא רלוונטי? 10 שאלות מהסיפורים החדשותיים של השבוע שחלף

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

כשבג"ץ משבש את עבודת הממשלה, פסקת ההתגברות הכרחית

פסקת ההתגברות היא "קץ הדמוקרטיה"? ממש לא ● השיח הציבורי מתמקד בחוקים שנפסלו, אבל בג"ץ משבש לא פעם את עבודת הממשלה, בין היתר גם בהחלטות כלכליות ● פרשנות

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

פתיחה מעורבת בבורסה: טבע צונחת 3.3%, פריגו ב-2.5%

מדד ת"א 35 מאבד 0.1%, מנגד ת"א 90 עולה ב-0.2% ● מניית פריגו יורדת 2.5%, אודיוקודס יורדת 2.4% ● אינטרקיור בולטת עם עלייה של 4% ● המסחר בוול סטריט ייפתח רק ביום שלישי של השבוע

החיידקים שגורמים לנו לרוץ / איור: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

החיידקים שגורמים לנו לרוץ: מה למערכת העיכול ופעילות גופנית?

אחרי שנים שבהן התמקדה הגישה לשיפור הבריאות והביצועים הספורטיביים בתפקוד התאים, נראה שזו הגיעה לקצה גבול היכולת הפיזיולוגית ● הפתרון נמצא במקום חדש ופחות צפוי: חיידקי הגוף

ביטקוין / צילום: רויטרס

מה מזניק את שוק הקריפטו? הביטקוין שוב עולה

שער הביטקוין טיפס השבוע ביותר מ-13%, לאחר שרק לפני 8 ימים רשם שיא של יותר מ-9 חודשים, כשזינק מעל ל-8,300 דולר ● בראיון למגזין האמריקאי ״פורצ׳ן״ הסביר השבוע אחד המשקיעים הבולטים בתחום המטבעות הדיגיטליים כי אפשר לראות מתאם בין עלייה במחיר הביטקוין לבין המשבר בשיחות הסחר בין ארה״ב לסין