גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נבחרת החלומות של עורכי הדין: אביגדור פלדמן - פליליסט וליטיגטור; רם כספי - מסחרי; שלמה נס - מפרק; אהרן נמדר - מס; השופט שמגר - בורר

סקר "גלובס" ו"מאגר מוחות": פרקליטי ישראל הרכיבו את נבחרת החלומות שלהם, לפי תחומי המשפט המרכזיים * התוצאות מפתיעות - פרויקט מיוחד

סקר "גלובס" ו"מאגר מוחות" בקרב עורכי הדין

לפני כ-8 חודשים בדקנו מיהו עוה"ד המוערך בישראל, לדעת עורכי הדין. שלא במפתיע, נבחר רם כספי אבל רק עם 6%. את המקום השני, בקרב צמוד, תפס במפתיע אביגדור פלדמן עם 5.7%. לאור התוצאות הלא חד-משמעיות ומאחר שקשה להשוות בין עורכי דין מתחומים שונים, בדקנו באמצעות מכון "מאגר מוחות" מיהם עוה"ד הטובים ביותר בתחומים מסוימים.

התוצאות בסקר המקיף לא רחוקות בהרבה: אביגדור פלדמן זוכה בשתי קטגוריות - הליטיגטור הטוב ביותר (כן, לפני רם כספי) והפליליסט הטוב ביותר. כספי עצמו נותר עם פרס ניחומים: עורך הדין המסחרי הטוב ביותר. בתואר המפרק הטוב ביותר זכה, שלא במפתיע, ד"ר שלמה נס, ואילו את תואר "מומחה המס הטוב בישראל" כובש בהפתעה פרופ' אהרן נמדר. הבורר הטוב ביותר, לדעת הפרקליטים, הוא נשיא העליון לשעבר, מאיר שמגר.

במחשבה מעמיקה, מדהים לגלות כיצד אביגדור פלדמן, הפרקליט האנטי-ממסדי, המצוי רחוק כל כך מהקונצנזוס, הצליח למצב עצמו בלב הקונצנזוס. גם שאר תוצאות הסקר מפתיעות. לראשי המשרדים הגדולים, למשל, מומלץ לדפדף הלאה כדי לחסוך עוגמת נפש. רובם לא רק שלא נבחרו, אלא אף אינם מצויים בתחתית הרשימה. מסתבר, שציבור עורכי הדין "לא סופר" את השמות הגדולים, הממותגים והמתוקשרים, ומעדיף את אלה שהוא עובד עימם או פוגש יום-יום במסדרונות בתי המשפט.

בקטגוריית הליטיגטור מפתיע לראות כיצד כבשו הפליליסטים את הרשימה. אין בה ולו ליטיגטור אזרחי אחד מובהק. אולי בגלל שסניגוריה היא למעשה רק ליטיגציה, זו הקונוטציה הראשונה שעלתה בראשם של עוה"ד. באופן לא מפתיע, בקטגוריית הפליליסטים לא תמצאו תובעים אלא רק סניגורים.

המתודה של הסקר נקבעה עם אנשי המקצוע ממכון "מאגר מוחות". מלכתחילה הוחלט לקיים שני סקרים; בשלב הראשון נערך סקר בקרב מדגם שכבות פרופורציונלי של 530 עורכי דין, המהווים מדגם מייצג של עוה"ד הפעילים. לנשאלים הוצגו שאלות פתוחות והם התבקשו לציין, באופן חופשי ובלתי נעזר, את שמות עוה"ד הטובים ביותר בתחומים השונים - משפט פלילי, משפט מסחרי, מיסוי, בוררות ופירוקים.

כפי שצפינו, ביחס לכל קטגוריה הועלו עשרות ולעיתים מאה שמות של עורכי דין, כך שלא ניתן היה למעשה לסמן מישהו כזוכה האולטימטיבי. לכן, ערכנו סקר שני בו הוצגו אותן שאלות, כשאפשרויות התשובה בהן נקבעו לפי התשובות הבולטות ביותר בסקר המקדים. כלועוה"ד התבקשו לציין, באופן נעזר, את שמות הפרקליטים הטובים ביותר מתוך רשימה סגורה של שמות שנקבעה לפי ממצאי הסקר הראשון.

קשה שלא לשים לב לנתון מפתיע, במבט ראשון. ככל שעורכי הדין התבקשו לדרג את הפרקליט המוביל בתחום שהוא יותר נישתי, כך עלה שיעור המשיבים שלא ידעו לציין מי המוביל לדעתם. אם בשאלת הפליליסט רק 30% לא ידעו לנקוב באף שם או שלא יכלו לקבוע מיהו "המוביל", בה"א הידיעה, הרי שבשאלת הליטיגטור שיעורם עלה ל-34%, ובשאלת עוה"ד המסחרי טיפס ל-38%.

כשנדרשו פרקליטי ישראל לנקוב בשם מומחה המס הטוב בארץ, שיעור הלא משיבים/לא יודעים חצה את רף 40 האחוזים. 47% לא נקבו בשם הבורר המוביל ואילו 51% לא נקבו בשם המפרק המצטיין. בהתחשב בכך שבסקר השני הוצגו להם שמות שבוודאי שמעו עליהם, מדובר במספרים מפתיעים למדי. ייתכן שהסיבה שמחצית מעוה"ד חברי הלשכה נותרו בלי תשובות, נעוצה כנראה בכך שאינם מכירים אולי בוררים ועורכי דין העוסקים בפירוקים, או שלא רצו להתיימר ולקבוע בתחומים שאינם קרובים לליבם ולתחום עיסוקם. גם זו תעודת כבוד מסוימת.

לתופעה יש שני הסברים נוספים אפשריים. האחד, עורכי דין רבים באמת מתקשים לגבש קונצנזוס סביב עו"ד מסוים שמתבלט לדעתם מעל כולם. השני, והסביר יותר, שעורכי הדין פשוט מתקשים לפרגן לקולגות.

הסקרים נערכו בימים 8-12 בנובמבר ו-14-18 בנובמבר, בקרב מדגם אקראי של 530 ו-501 עורכי דין, המהווים מדגם מייצג של עוה"ד חברי הלשכה בישראל. טעות הדגימה המירבית - 4.5%. הסקר נערך ע"י מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ, בניהולם של המנכ"ל, פרופ' יצחק כ"ץ; המנהל המדעי, פרופ' ברוך מבורך; ומנהל המחקר, ד"ר אמיר הורקין

הליטיגטור: עו"ד אביגדור פלדמן

כל הופעה היא הצגה

הליטיגטור

עו"ד אביגדור פלדמן הוא הליטיגטור המוערך ביותר בישראל. כך קובע רוב ברור של עוה"ד. פלדמן, שקיבל את קולם של 29% מבעלי הדעה, מקדים בפער משמעותי את ד"ר יעקב וינרוט (17%) ואת רם כספי (12%). את המקום הרביעי תפסו ד"ר דורי קלגסבלד ופרופ' דוד ליבאי, עם 8% מקולות בעלי הדעה. אפילו עו"ד יגאל ארנון הוותיק (5%) נאלץ להשתרך אחרי ששי גז (6%), אחד הסניגורים הבולטים, והוא מקדים את יאיר גולן (3%), שהתבלט השנה בעיקר בייצוג מנכ"ל חפציבה הנמלט, בועז יונה.

רשימת הנבחרים בקטגוריה זו מפתיעה משום שהיא כוללת כמעט ורק פליליסטים. בולטים בהיעדרם - עורכי הדין המסחריים כמו גד נשיץ, שוקי חורש, אלקס הרטמן, פיני רובין, גיורא ארדינסט, חנן מלצר (שאמנם כבר מונה לשפיטה) ורבים אחרים. הסיבה לכך נעוצה, כנראה, בעובדה שרוב עוה"ד זוכרים ומעריכים את מי שהם רואים במסדרונות בית המשפט, בעיתונים ובטלוויזיה.

מנגד, קשה לומר שבחירתו של פלדמן מפתיעה. לעיתים נדמה שיש ארבעה אביגדור פלדמנים. האיש מופיע כמעט בכל יום בבית המשפט, ולעיתים אף פעמיים ביום. הוא מופיע בכל הארץ - בנצרת, באר-שבע, ת"א, חיפה, בוועדות שחרורים בכלא כזה או בכלא אחר, וכמובן בבית המשפט העליון.

למרות הופעתו המרושלת והעובדה שהוא מבקר בחריפות את מערכת המשפט ובמיוחד את בית המשפט העליון, גם השופטים רוחשים לו כבוד רב. זאת, בעיקר בזכות צורת הטיעון שלו, איכות הטיעונים, החריפות והשנינות שלו. עבור פלדמן כל הופעה היא הצגה, אירוע דרמטי וממלא שהוא מתכונן אליו זמן רב. הוא מצליח לרתק את השופטים בעזרת ידענותו ובשימוש בנראטיבים וסיפורים. כשפלדמן באולם, אין הרבה מבטי שעמום או חוסר סבלנות מצד שופטים. "כל מה שיש לי - הידע, הקריאה והיכולת והאישיות, כולם מתנקזים להופעה בבית משפט", העיד בעבר על עצמו.

כדי להבין את הכישרון, מספיק לקרוא קטע מהיצירה הספרותית שהגיש לבג"ץ בשם הנשיא לשעבר משה קצב, בתגובה לעתירות לביטול הסדר הטיעון. "דמו של משה קצב הותר בסצינות רחוב, המזכירות העלאה למוקד בימי הביניים של מכשפות שדינן נגזר ע"י ההמון", כתב פלדמן בספין מבריק. "כאילו אין דין, אין משפט ואין שופט, ובכיכר הראשית של העיר ובכיכר התקשורת מעלים היום על המוקד את קצב וסורקים את בשרו במסרקות ברזל, והאבנים נוחתות על כל פיסת גוף. הפרשנים המשפטיים, שנפשם מזדעזעת לכל עיוות דין, במקרה הזה מלקקים בשפתיהם בהנאה ומצקצקים בלשונם 'כך יאה וכך נאה'".

אין עוד הרבה עורכי דין כמוהו, שמצליחים לבצע ספין ההופך אנדרדוג ואדם שהצטייר בציבור כאנס סדרתי, למי שהוא למעשה הקורבן, והכל בצורה אמינה ושובת עין (ולב). האמת שזה לא מפתיע. פלדמן חשב ללמוד ספרות, קולנוע או פילוסופיה - אבל בחר דווקא במשפטים כדי לברוח מ"הגורל שלו להיות סופר". באחרונה סיפר שבתום לימודיו גילה לפתע ש"יש לו את זה", את התערובת הנדרשת של ידע, רטוריקה, משחק ואישיות. ואכן, הוא משלב בין כולם הלכה למעשה.

הפליליסט: עו"ד אביגדור פלדמן

התייצבות לצד החלשים

פליליסט

עו"ד אביגדור פלדמן זוכה גם בתואר הפליליסט (או הסניגור) המוערך ביותר בקרב עורכי הדין, אם כי בהפרש זעום של 1% מששי גז, הנופל בגדר טעות הדגימה הסטטיסטית. פלדמן זכה ל-24% מקולות בעלי הדעה, לעומת 23% של גז. גם המדורגים שלישי ורביעי, ד"ר יעקב וינרוט ופרופ' דוד ליבאי (עם 11% ו-10%, בהתאמה), מדורגים גבוה בקטגוריית הליטיגטור המוערך.

עוד זוכים להערכה רבה בקרב הפרקליטים - עו"ד ציון אמיר, שותפו של פלדמן לתיק משה קצב ומי שצבר השנה שעות תקשורת רבות; יאיר גולן, שייצג את מנכ"ל חפציבה, בועז יונה; דוד יפתח, שמייצג משפחות פשיעה וגם "סתם" עברייני צווארון כחול; ונבות תל-צור ממשרד כספי, שמייצג בעבירות צווארון לבן, והתבלט השנה בייצוג מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא, ובטיפול בפרשת האזנות הסתר עבור חיים רמון.

מעניין לשים לב, שלמרות שלא נמצא הבדל מובהק בין עורכי דין לבין עורכות דין, ובין עורכי הדין הצעירים (עד 6 שנות ותק) לבין הוותיקים, בהתייחס לשאלת עורך הדין הפלילי הטוב ביותר, הרי שהבחירה הפעם אינה חוצת מחוזות. כך למשל, הפליליסט של עורכי הדין הירושלמים הוא יאיר גולן, ירושלמי בעצמו כמובן, כשאחריו יעקב וינרוט. ששי גז לקח את הבכורה בת"א ובדרום, ואילו פלדמן זכה בה במחוזות חיפה והצפון.

אביגדור פלדמן, יאפי תל-אביבי נטול גינונים, העוסק בעיקר במשפט פלילי ובזכויות אדם, נחשב לאנטי-ממסדי. מדי פעם הוא מייצג נאשמים בעבירות צווארון לבן, אבל בדרך כלל הוא מייצג אנשים שרחוקים מאוד מהקונצנזוס. בתחום הפלילי מדובר במרגלים, רוצחים, אנסים וכדומה, ואילו בתחום המשפט החוקתי-ציבורי מדובר בארגוני שמאל קיצוני ופלשתינים. בהיותו שנון וחריף, ופרקליט המזדהה לעיתים עם לקוחותיו ומייצגם בתקשורת, הוא גם מרואיין מבוקש.

הוא מזוהה בעיקר עם ייצוג סולימאן אל-עביד, שהורשע ברצח חנית קיקוס, רוצחי הנער דני כץ, מרדכי ואנונו והשופטת המפברקת הילה כהן, אם כי הוא גם ייצג או מייצג את האחים אוחנה במשפטם, עופר מקסימוב, טלי פחימה, בוגרי אוניברסיטת לטביה, אילון צברי, החוקר הפרטי רפי פרידן ועוד.

לעליון הוא מגיע עם הקייסים הקשים אבל בעיקר בעתירות בענייני זכויות אדם. בעבר היה בין מקימי ארגון "בצלם" ופעיל בוועד נגד עינויים. משני סוגי התיקים בהם הוא מטפל עולה ניחוח של רדיפת צדק והתייצבות עקבית לצד החלשים. פלדמן הוא אידיאליסט ונודע כמי שבמקרים רבים מייצג לקוחות שאינם מבוססים במחירים מיוחדים, לעיתים אפילו בחינם.

ששי גז מייצג במשך למעלה מ-20 שנה מאות נאשמים וחשודים בעבירות רצח ואלימות, עבירות מין וסמים. בין היתר, ייצג את חנן גולדבלט (ופרש מהייצוג בשל "לו"ז עמוס"), הפסיכולוג המתחזה אלי פלח, חיים פנחס ("מלך חיי הלילה של ת"א"), החייל שוקי בסו (שירה באביו) ועוד. בנוסף, הוא כתב את הספר "המשפט הפלילי" יחד עם העיתונאי משה רונן.

המפרק: ד"ר שלמה נס

הציל מקריסה את קלאבמרקט

המפרק

עורכי הדין בחרו בעו"ד ד"ר שלמה נס כמפרק (ומבריא) החברות הטוב בישראל. נס זכה בבכורה ברוב גדול בקרב בעלי הדעה (37%), אולם קשה להתעלם מהעובדה שמדובר בתחום מאוד נישתי, עד כדי כך ש-51% מהנשאלים לא ידעו להשיב מי לדעתם המפרק הטוב ביותר.

בסגנות בתחום זה, אם כי בהפרש משמעותי, זכה ד"ר ליפא מאיר עם 20% מקולות בעלי הדעה. מעניין לציין, שמי שהכריע את הכף בין השניים לטובת נס הם עורכי הדין הגברים. 38% מהם העניקו לנס את קולם, בעוד 15% בלבד בחרו בליפא מאיר. מבחינה זו, קיים הבדל מובהק ביחס להצבעת הנשים. אלה העניקו לנס ולמאיר 32% כל אחד. במקום השלישי ניצבים עו"ד אילן שביט (שטריקס) ממשרד חיים צדוק ושות', ועו"ד איתן ארז, עם 10% כל אחד. צמוד אחריהם נמצא עו"ד ד"ר יוסי כהן עם 9%.

שלמה נס (יחד עם רו"ח גבי טרבלסי) חתום על אחת ההצלחות הגדולות של השנים האחרונות בתחום חדלות הפירעון. הוא הציל את רשת קלאבמרקט מקריסה, אחרי שהוא וטרבלסי "שכבו על הגדר" בשבילה ולקחו סיכונים אישיים (חתמו על ערבויות אישיות של עשרות מיליוני שקלים). השאר זה כבר היסטוריה. "25 שנה אני בשיקום חברות, ונעשו פה דברים שמעולם לא היו. זה היה עסק מת, אפס, שהוחזר לחיים", אמר. ובכלל, רוב חברות הנדל"ן שהיו בקשיים בשנים האחרונות נוהלו או שוקמו על ידו - רובננקו, ברנוביץ, צמנטכל, אריה את עופר, פבר, מי ערד, ח.י.ל אחזקות ועוד.

גם ליפא מאיר ומשרדו לא טמנו ידם בצלחת. יחד עם אלי זהר הוא שימש כנאמן של ערוץ 10 ובפרשת קלאבמרקט ייצג את הנאמנים. בנוסף שימש כונס או מפרק של חברת הטקסטיל אתא, פרי זה, אושיות חברה לביטוח, תנובה אקספורט ואדאקום. ב-96' טיפל בהסדר הנושים של קופ"ח כללית ושימש נאמן לביצוע ההסדר שנחשב לגדול ביותר שנערך בישראל (כ-3 מיליארד שקל).

מעבר לכך, טיפל בקבוצת גד זאבי (מלם, שידורי קשת, אייס, יפנאוטו) ושימש כונס על ארבע מחברות הקבוצה, וכן בפרשות צמנטכל, תעשיות אלקטרוכימיות, המשביר לצרכן, ברנוביץ ועוד.

אילן שביט מייצג בפרשת חפציבה את הנושה הגדול ביותר, בנק הפועלים, ומונה ככונס על 5 פרויקטים. בעבר ייעץ לבנק הפועלים בהסדר כור ב-91', הגה את הסדר הנושים של שלוש חברות מקבוצת פויכטונגר (פלד-גבעוני) וייצג את החברות של גד זאבי שנקלעו לקשיים. בנוסף, טיפל בפירוק קבוצות הכדורגל בית"ר ירושלים והפועל חיפה.

בפרשת קלאבמרקט ייצג קבוצה של 50 ספקים (ובהם קוקה-קולה, תנובה, טרה, סנו, טמפו ויפאורה-תבורי) להם היתה חייבת הרשת כ-285 מיליון שקל. בנוסף, שימש כנאמן ומפרק תשלובת מפעלי פלדה מאוחדים, מפרק רד-רוק וקבוצת החברות שבבעלות שלמה וחניש ועודד גולד וכמנהל המיוחד של מפעל הלבידים קלת אפיקים.

איתן ארז שימש כמפרק חברת הבנייה הציבורית אברהם גינדי. בנוסף, שיקם את מפעל הלבידים קלת אפיקים, רשת בון מארט, מפעל הקלסרים סופרפייל, חברת הבניה ברנוביץ', מפעל מנעולי ירדני, קואופרטיב התובלה שלב והיישוב שער אפרים.

עוה"ד המסחרי: רם כספי

אין עסקה גדולה שאינו מעורב בה

המסחרי

עו"ד רם כספי הוא עורך הדין המסחרי הטוב ביותר בישראל. כספי, שגבר בדרך על פיגורות כמו יגאל ארנון, פיני רובין ואלי זהר, זכה לקולותיהם של 27% מהמצביעים בעלי הדעה.

כספי הוא אחד מחמשת עורכי הדין הבכירים בישראל ונחשב לאחד היצירתיים שיש בתחום העסקאות. זאת, בנוסף להיותו ליטיגטור מחונן, מפשר ומגשר. זה כמה שנים שאין עסקה גדולה שכספי אינו מעורב בה. זאת, בעיקר משום שהוא לוחש באוזניהם של רבים משועי הארץ.

הוא נחשב לפרקליט של האוליגרכיה המקומית. הוא כבר מזמן לא רק יועץ משפטי, אלא גם יועץ עסקי ותופר עסקאות. כספי צמוד לנוחי דנקנר ולאי.די.בי, לשלמה אליהו, לאחים עופר והחברה לישראל, לקבוצת שטראוס, לתנובה, לקבוצת בני שטיינמץ, לקבוצת הכשרת הישוב, לראשי הבנקים ולראשי חברות הביטוח, וזו רשימה חלקית כמובן. הוא עומד בראש המשרד שייסד אביו ומחזיק אותו כמעט לבדו.

כספי הוכתר כאן לפני כחצי שנה גם כעורך הדין המתוקשר ביותר בשנה החולפת. עם זאת, מניתוח תוצאות הסקר עולה, שעורכי הדין שומרים אמונים גם לפרקליטים ותיקים מאוד שכבר כמעט אינם עוסקים עוד במקצוע (יגאל ארנון, ביל גולדפרב), שיצרו לעצמם מוניטין כה חזק שילווה אותם עוד זמן רב, וגם לעורכי דין שפחות מזוהים עם התחום המסחרי ודווקא יותר עם תחום הצווארון הלבן (יעקב וינרוט, דן אבי-יצחק ואחרים).

אם לצמרת עורכי הדין המתוקשרים הצליחו להשתחל פרקליטים אלמוניים יחסית, שפשוט פעלו בשנה החולפת רבות, כמו עוה"ד יוחי גבע ויצחק אבירם, שהגישו עשרות תביעות ייצוגיות, הרי שמתברר שאת עורכי הדין קשה "לרמות". אף עו"ד אלמוני לא הצליח להשתחל לרשימה, ומנגד חלק מהנבחרים הם כאלה שכבר מזמן אינם "מככבים" בתקשורת.

בקרב כלל המדגם, 38% מעוה"ד לא ידעו או לא יכלו לומר מיהו עוה"ד המסחרי הטוב ביותר. ועדיין, כספי קיבל שם 17% מהקולות, אחריו בפער ניכר יגאל ארנון (9%), פיני רובין (7%), ד"ר יעקב וינרוט (6%), דן אבי-יצחק (4%) וד"ר דורי קלגסבלד (3%).

כשמנפים את הלא משיבים למיניהם ונותרים רק עם בעלי הדעה, האחוזים מתחדדים. כספי עם 27%, אחריו עדיין בפער ניכר יגאל ארנון (14%), רובין (11%), וינרוט (10%), אבי-יצחק (6%), קלגסבלד (5%), ד"ר שלמה נס ואלי זהר (3% כל אחד). את הרשימה נועלים ישראל קנטור, ביל גולדפרב, דייויד אבולעפיה וליעד וטשטיין (ממשרד ד"ר שלמה כהן), עם 2% כל אחד.

ניתוח תוצאות הסקר מגלה כי נמצא הבדל מובהק בין עורכי דין לבין עורכות דין ביחס לשאלה זו. כספי זוכה בבכורה בקרב עורכי הדין הגברים עם 34%, כשאחריו פיני רובין ויגאל ארנון עם 12% כל אחד. אצל הנשים, ארנון זוכה בבכורה עם 21%, כשכספי ממוקם רק שני עם 18%, ובאופן מפתיע וינרוט תופס את המקום השלישי עם 12%.

באופן מפתיע, לא נמצא הבדל מובהק בין עורכי דין חדשים לוותיקים. הבחירה בכספי גם חוצה מחוזות. רק במחוז ירושלים זכה יגאל ארנון בבכורה, ביתר 4 המחוזות נבחר כספי.

מהרשימה נפקד שמם של רוב ראשי המשרדים המסחריים הגדולים, ובהם עודד ערן ויודי לוי (גולדפרב), מיה ליקוורניק ודן גבע (מיתר), דוד חודק (גרוס), שוקי חורש ואלקס הרטמן (ש. הורוביץ), משה בלטר (בלטר) ועוד רבים וטובים. נראה, כי לרוב עורכי הדין פשוט קשה להפריד בין הליטיגטורים והפרקליטים המאוד מוכרים, לבין עוה"ד שבאמת עוסקים במשפט מסחרי - ליטיגציה, עסקאות, ייעוץ משפטי ועוד.

הבורר: השופט (בדימוס) מאיר שמגר

מהעליון לאצולת מועדון הבוררים

הבורר

לאחת הקטגוריות בהן הבחירה מובהקת ביותר היא בשאלת הבורר הטוב ביותר. נשיא העליון בדימוס, מאיר שמגר (38% בקרב בעלי הדעה), זוכה בבכורה בהפרש ניכר מהשופט המחוזי בדימוס אמנון סטרשנוב (17%). השניים הם מהבוררים המבוקשים בשוק, כאשר האחרון משמש גם כנשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

שמגר נחשב כיום לאישיות המשפטית הבכירה ביותר בשוק הבוררים. מאז פרש מכס השיפוט, בשנת 95', הוא הצטרף לאצולת מועדון הבוררים, כמו חברים נוספים מהעליון ובראשם תיאודור אור. הוא עוסק בעיקר בבוררויות מסחריות, בין אם כאלה שהופנו אליו ע"י בתי המשפט, ובין אם הצדדים פנו אליו עצמאית. בשל כך, הוא יכול להרשות לעצמו לגבות שכ"ט של מאות דולרים לשעה, לעיתים גם יותר מזה המקובל אצל רוב עמיתיו, הגובים כ-400 דולר לשעה. הוא מזוהה בעיקר עם פסקי בורר ארוכים מאוד ומנומקים היטב.

בין היתר, הוא שימש בורר בתביעתו של מו"ל ידיעות אחרונות, ארנון מוזס, לתת תוקף להסכם הממון שנחתם בינו לבין גרושתו, מיכל, ערב נישואיהם; בסכסוך בין היזם דוד עזריאלי לעיריית ת"א, בנוגע לתשלום לעיריה עבור שינוי התב"ע המקורית במגדלי עזריאלי; בסכסוך בין משה דולב, לבין החברה ההונג-קונגית "הרוקה" בעניין פטנטים; בסכסוך בין הפטריארך היווני לבין חברת בנייה בנוגע לפרויקט נדל"ן יוקרתי בשכונת אבו טור; בתביעת חברת האבטחה ש.ש. מידע עסקי נגד רשת שופרסל; בתביעות שכר טרחה של עורכי דין (ובהם ד"ר יוסי שגב) נגד לקוחותיהם; בתביעת חברת חשמל נגד מגדל ועוד.

את המקום השלישי, גם כן בפער ניכר יחסית (9%) תופסים ד"ר יורם דנציגר, שמונה בינתיים כשופט בעליון, והשופט העליון בדימוס תיאודור אור. אחריהם ברשימה השופטת בדימוס שרה פריש (5%), השופט בדימוס שאול אלוני שהלך לעולמו ימים ספורים לאחר ביצוע הסקר (ובעבר נחשב לבורר המבוקש ביותר), והשופט בדימוס ישי לויט, שמסתבר שהפגיעה ביוקרתו עם ביטול פסק הבורר שלו בפרשת פז-ליברמן, לא משפיעה יותר מדי על עורכי הדין.

למעט יורם דנציגר, כל הבוררים שצוינו ע"י הנשאלים הם שופטים בדימוס. מבחינה זו, בולט במיוחד בהיעדרו עו"ד רובי בכר ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', שנחשב גם הוא לאחד הבוררים המבוקשים בשוק.

מקרב השופטים בולט בהיעדרו השופט בדימוס ד"ר אליהו וינוגרד, שדווקא "מככב" באחרונה רבות בתקשורת, אם כי בעיקר בהקשר לוועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה.

הסקר מעלה כי נמצא הבדל מובהק בין עורכי דין לבין עורכות דין בשאלה זו. אמנם שמגר תופס את הבכורה בשני המגזרים, אולם יורם דנציגר מקבל 18% אצל עורכות הדין, בעוד אצל הגברים הוא מקבל פחות מ-9%. גם בפילוח המחוזות נמצאו הבדלים מובהקים, למרות ששמגר זכה בכולם. רק במחוז חיפה תפס תיאודור אור את המקום השני, בעוד בשאר המחוזות קיבל סטרשנוב את הסגנות.

מומחה המס: פרופ' אהרון נמדר

עקף את מומחי המס המתוקשרים

מומחה המס

עו"ד פרופ' אהרן נמדר הוא מומחה המס הטוב ביותר בארץ, לדעת עורכי הדין. נמדר קיבל את קולותיהם של רבע מבעלי הדעה, כפול מהקולות להם זכה ד"ר אבי אלתר ז"ל (12%), שרבים שומרים לו אמונים.

נמדר מקדים מומחי מס רבים וטובים כמו עו"ד מאיר מזרחי ופרופ' יעקב נאמן (שניהם עם 10%), עו"ד פיני רובין ופרופ' יוסף גרוס (8%), אודי ברזלי (7%), ד"ר משה שקל (5%), ד"ר יעקב וינרוט (3%), ושורת פרקליטי מס עם 2% - שי עינת, ד"ר אמנון רפאל, פטריק אלגז ופרופ' דן ביין.

בעוד שלא נמצא הבדל מובהק בין עורכי הדין לעורכות הדין, הרי שהיה הבדל מובהק בין עורכי דין חדשים לבין הוותיקים. בעוד החדשים בחרו בנמדר ברוב סוחף (29%) ואחריו את אבי אלתר ז"ל (14%) ומאיר מזרחי (10%), הרי שבקרב הפרקליטים הוותיקים יותר המירוץ היה צמוד הרבה יותר: נמדר (15%), פיני רובין (13%) יעקב נאמן (13%) ומאיר מזרחי (12%).

אהרן נמדר, העומד בראש בוטיק המיסוי נמדר, בן-עטר, בנדל ושות' (אותו הקים ב-95' יחד עם עו"ד רו"ח אמיל בן-עטר), עשה את הדוקטורט באוניברסיטת הרווארד. הוא אחד הכותבים הפוריים בתחום המיסוי. תחת ידיו יצאו 15 ספרים, רובם בתחום מיסוי המקרקעין, ועשרות מאמרים. מזה שנים ארוכות הוא מרצה באוניברסיטת בר-אילן (בעיקר בדיני מיסים) ובמכללות שונות וב-2004 אף מונה לנשיא מכללת שערי משפט בהוד השרון.

לציבור עורכי הדין שאינו עוסק בתחום המיסוי הוא מוכר, קרוב לוודאי, מפעילותו הציבורית ובעיקר מפעילותו בלשכת עוה"ד. נמדר כיהן כסגן ראש הלשכה וכיו"ר (משותף) של המכון להשתלמות. ב-2003 אף התמודד על ראשות הלשכה, אך זכה רק ב-4% מהקולות.

ד"ר אבי אלתר, שנפטר בפברואר השנה, שימש בעבר כסגן נציב מס הכנסה ועמד בראש בוטיק המיסוי המוביל בישראל. הוא מיתג עצמו כאחד ממומחי המס הפוריים והיצירתיים ביותר. חותם מרכזי הותיר בתחום תכנוני המס, בעיקר בשל היותו יצירתי ומתוחכם להפליא. בענף אומרים, ששינה את העיסוק במיסים ממשהו איזוטרי למשהו שמעורר עניין, תעסוקה וכסף.

עו"ד מאיר מזרחי כיהן בעבר כמנהל תחום מיסוי מקרקעין בנציבות מס הכנסה וכיועץ משפטי למשרדי מיסוי מקרקעין ופקידי השומה. המשרד בראשו הוא עומד עוסק במיסוי מקרקעין, מיסוי בינלאומי, מס הכנסה ומע"מ. לפני כשנתיים נבחר לאחת הדמויות המשפיעות בתחום הנדל"ן בישראל, וזאת בעיקר בשל היכרותו המעמיקה עם עולם העסקים הישראלי ויכולתו ליצור ללקוחות את פתרונות המס החסכוניים ביותר, אך גם המתאימים ביותר לצרכיהם העסקיים. מזרחי, מחבר משותף של הספר "מיסוי הפקעת מקרקעין", מרצה באקדמיה ובלשכות מקצועיות.

יעקב נאמן, ממייסדי הרצוג-פוקס-נאמן, נחשב למומחה בדיני תאגידים ובמיסוי עסקאות רב-לאומיות. במשך שנים הרצה בדיני מיסים וב-79' סייע לשופט ד"ר אלפרד ויתקון בכתיבת הספר "דיני מיסים". בנוסף, הוא שימש חבר בוועדות שונות בתחום. כן שימש כאחד מיועצי המס לקבוצת אי.די.בי בעסקה בה רכשה דסק"ש את סלקום מידי בלסאות', והשיגו עבורה הסדר מצוין בו שילמו מס נמוך בהרבה משציפו.

עו"ד פיני רובין, ראש משרד גורניצקי, נחשב לכל-יכול בתחומי משפט רבים, אך עיקר מומחיותו היא בראש ובראשונה בתחום המיסוי. בין היתר, ייצג את שרי אריסון מול רשות המיסים בנוגע לגובה המס על הנכסים שירשה מאביה.

עוד כתבות

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"