גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על הישרדות ארנבים וחברות דירוג

לכו אתם לאחו שמתרוצצים בו אלפי ארנבים, ותחליטו את מי מהם יטרוף הזאב

אייל קליין הוא אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים בבית ההשקעות IBI

תארו לעצמכם שדה שמתרוצצים בו המוני ארנבים, והמשימה שלכם היא לקבוע את תוחלת החיים של כל אחד מהם. סביר שלאחר בדיקה גופנית קצרה, שיחה קלה עם הארנב ומעבר על דו"חותיו הכספיים תוכלו לשער בסבירות גבוהה, מה סיכויי ההישרדות שלו בטבע ואפילו לכתוב עליו דו"ח מלומד. ומה אם עכשיו נוסיף זאב רעב לשדה שלנו? כבר יהיה קצת יותר מסובך לחשב זאת, נכון?


חברות דירוג האשראי בנויות לעולם נטול זאבים, או לכל הפחות, לעולם שבו הופעתם של זאבים נדירה ביותר. המודלים והמתודולוגיות של חברות הדירוג נסמכים על סטטיסטיקות ארוכות טווח מן העבר והדירוג שלהן רלוונטי במציאות ברת חיזוי.

בימים אלה חברות דירוג האשראי מוצאות את עצמן בימים אלה מצמידות דירוג גבוה לארנב, שעושה רושם מצוין מבחינת נתוניו הטבעיים, ופעם אחר פעם מגלות אותו, בתוך זמן קצר כלוא היטב במלתעות הזאב.

לא אחת קורה שהמֵדַרְגוֹת מגיעות בשעה שמהארנב נותרו רק שברי עצמות וקרעי פרווה - ולהן נותר רק לקבוע את מותו.

בשבוע שעבר קיבלנו שתי דוגמאות מובהקות למציאות זו:

נפתח אולי בארנב שמן במיוחד: בר-סטרנס, בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב, אשר מעסיק 15 אלף עובדים, ואשר עד אמצע שבוע שעבר עוד היו בקופתו יותר מ- 16 מיליארד דולר במזומן.

מלכתחילה, המשבר תפס את הארנב שלנו לא מוכן. שתי קרנות גידור שלו קרסו (נטרפו) עוד בימיו הראשונים של המשבר ומאז ניחתו עליו עוד ועוד מכות. הקש האחרון היה קריסת קרלייל קפיטל ואשר נתנה את האות לנחשול שמועות בדבר סופו הקרב של הארנב סטרנס.

השמועות החישו עוד את הקץ וכעת מחובר ארנבנו למכונת ההנשמה של הפד מקבל נזילות ישר לווריד עד שתושלם רכישתו ע"י ארנב גדול ממנו (JP Morgan).

בעוד סטרנס מחובר למכונת ההנשמה הופיעו בחדרו חברות הדירוג, במה שהוגדר סיקור חירום וחתכו חיש מהר את דירוג האשראי שלו.

דירוג האשראי של בר-סטרנס לפי פיץ' הוא "BBB" ו-S&P, ו-"Baa1" לפי מודיס, עם תחזית דירוג "שלילית" לדעת שלוש החברות. נזכיר כי עד לפני יומיים הדירוג הבנק היה "A" לפי מודיס ו-S&P, ואפילו "A+" אליבא דה פיץ'.

בדירוגי הטווח הקצר, הדירוג ירד לרמה שמשקפת סיכוי של ממש לכך שסטרנס נמצא בדרך ל"ספקולטיבי", ולפרידה מהתואר "השקעה".

לא מפתיע שחברות הדירוג נהפכות ליותר דפנסיביות. הן חושדות ביותר ויותר ארנבים שהגיע יומם, מצמידות לחשודים משקולת כבדה בצורת דירוג נמוך ועוקבות בציפייה אחר ניסיונותיהם להימלט משיני הזאב.

כבר לא ברור אם הארנבים בשדה נסים על נפשם מפני הטורף או מפני החברות אשר עשויות לחרוץ את גורלם במחי דירוג.

לא מפתיע ש-MBIA - מבטחת האשראי הגדולה בעולם ביקשה מחברת הדירוג פיץ' לחסוך ממנה את שירותי הדירוג ולהניח לה להתרכז בהתמודדות עם שתי הקולגות הגדולות שלה: מודיס ו-S&P.


כאילו המצב לא מסובך מספיק, באחו בן זמננו לא כל מי שיש לו שתי אזניים ארוכות וזנב כדורי וקטן הוא ארנב. חלק נכבד מהארנבים הונדסו גנטית (פיננסית) במעבדות חדישות.
לעיתים הם נארזו משאריות של ארנבים אחרים, לעיתים אוגחו וגובו בביטחונות משוק הדיור.

בימים טרופים אלו ארנבים אלה הם הראשונים לטרף הזאב, אשר אינו מתרשם מכך שעל זנבם הוטבע "AAA" ע"י נציג חברת הדירוג אשר נכח בעת האריזה.

משימת הדירוג בהקשר הפיננסי בעת הזו, דומה לניסיון לדרג את ההסתברות של כל אחד מתוך אלפי ארנבים להימלט משיני זאב. לחברות דירוג אין שום יכולות לחזות מי ארנב, וגם בהצהרות הארנבים בנוגע לחוסנם - אין מידע רלוונטי.

הארנב הבא יכול להיות קרן גידור, בנק השקעות, קרן ניהול תיקים או חברה מסחרית, אשר התנסתה בהשקעות שהתגלו בדיעבד כהרפתקניות.

כך או כך, שני דברים עלינו לקחת איתנו מאירועי השבוע שעבר. הראשון טריוויאלי: יש להיות זהירים בבחירת ההשקעות ולא להסתמך על דבר - מלבד השכל הישר. והשני הוא: שיש לשמועות נטייה נבואית להגשים את עצמן - במיוחד כשידי המשקיעים רועדות.

עוד כתבות

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים