גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן רכב: קיה ספורטאז' - טוסון, אבל קשוח

קיה ספורטאז' הוא למעשה יונדאי טוסון שעבר מיתוג מחדש כדי להעניק לו תדמית קשוחה יותר, אבל קווי המתאר ויכולות השטח שלו דומים מאוד לאחיו הקוריאני. למרות היעדר הבידול זהו רכב פנאי משפחתי-אופנתי עם יכולת כביש, שימושיות ואמינות מוכחת. מבחן דרכים

הרחק מעיני הציבור והתקשורת התנהל בסוף השנה שעברה מאבק חובק עולם על זיכיון הייבוא של רכבי קיה לישראל. בקרב על קיה לקחו חלק קבוצת סמל"ת, היבואנית היוצאת של קיה, שעשתה מאמצים לא מבוטלים להשאיר את הזיכיון בידיה; שלמה שמלצר, הבעלים של חברת הליסינג הענקית ניו-קופל ויבואן רכב בעבר; רמי אונגר, יבואן דייהטסו, שלבסוף זכה בזיכיון; וחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל. בדקה ה-90 הצטרפה למרוץ גם כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס.

קיה ספורטאז'

הכניסה של כלמוביל לזירה היתה צעד מפתיע. המדיניות הבינלאומית המוצהרת של קונצרן יונדאי, החברה האם של קיה, היא להפריד בין זיכיונות הרכב של יונדאי ושל קיה, ולא להעניק אותם לאותו זכיין מקומי. יתר על כן, לכלמוביל כבר יש בישראל מערך מקיף של דגמי רכב, שמכסה כמעט כל נישה בשוק.

ניתן להניח כי כלמוביל הצטרפה למרוץ ברגע האחרון כדי לבצר את מעמדה. יונדאי וקיה חולקות ביניהן כיום את רוב הפלטפורמות, המנועים והרכיבים, ומנהלות תחרות צמודה בנישות רכב רבות. בידיים הנכונות - ועם מחירים נכונים - יכול יבואן של קיה להקשות מאד על החיים של משווקי יונדאי.


אחת הדוגמאות הבולטות לתחרות הצמודה בין המותגים היא רכב הכביש-שטח "ספורטאז'". בגלגולו הקודם של הרכב בארץ, כאשר קיה עדיין היתה חברה עצמאית, הספורטאז' היה כלי שטח עמיד, קשוח וזול יחסית, שצויד בתמסורת חסונה ובהילוך כוח, וזכה לחיבתם של חקלאים וטיילי שטח.

בגלגול הנוכחי הרכב הוא למעשה יונדאי טוסון, שעבר מיתוג מחדש. יש לו חרטום קשוח יותר, פגושים בעיצוב שונה, כנפיים תפוחות יותר וגג קרבי למראה. אבל המידות החיצוניות שלו וקווי המתאר יכולים לבלבל אפילו בעלי טוסון. למעשה באחד הרמזורים שאל אותנו נהג טוסון בצבע שחור באיזה חנות אביזרים ניתן לרכוש פגושים ומסילות גג כמו שלנו.

גם תא הנוסעים עלול לבלבל בעלי טוסון במבחן זיהוי עיוור. אמנם קו העיצוב הכללי של התא נוטה יותר לכיוון ספורט/שטח ופחות לכיוון העירוני כמו בטוסון (פחות דיפוני עץ, יותר אלמנטים דוגמת ידית אחיזה מסיבית מול הנוסע), אבל לוח המחוונים הבסיסי, המתגים, מוטות התפעול והמשטחים הנרחבים של הפלסטיק הקשיח והזול למגע משותפים לשני הכלים.


תנוחת הישיבה נוחה ונטולת מאמץ בנסיעות ארוכות, עמדת הנהג ממוקמת בגובה סביר מעל הכביש וסף הכניסה נוח מאד לכניסה וליציאה. מרווח הכתפיים והראש תואם את המקובל בז'אנר הזה, כך ששני מבוגרים פלוס ילד שישבו במושב האחורי בנסיעה ארוכה, דיווחו שהיה נוח. תא המטען מציע נפח שימושי של 544 ליטר, והמושב האחורי מתקפל בקלות כדי להגדיל את הנפח. איכות הייצור והגימור טובה, ומקצה השיפורים שעבר הכלי בשנה שעברה מקנה לו בידוד אקוסטי משודרג משמעותית משל אחיו לבית יונדאי.

תיבה אוטומטית מיושנת

את מנוע ה-V6 בנפח 2.7 ליטר אנחנו מכירים לא מהיום. זהו המנוע הנמכר ביותר של הטוסון בשנים האחרונות. אין לו מפרט היי-טק עתיר כוח כמו מנועי ה-V6 האירופאים מהדור האחרון, ועם 175 כ"ס ו-24 קג"מ הוא לא ישאיר פסים שחורים ברמזור. עם זאת, ששת הצילינדרים מספקים דחף חלק, שקט ונעים ברוב תנאים הנהיגה הנפוצים, כמו גם כושר שיוט מהיר ונינוח על הכביש המהיר, שמפצה במידת מה על העדר הילוך חמישי בתיבה האוטומטית המיושנת.

הביצועים של הדגם סבירים, דוגמת תאוצה מאפס למאה ב-10.5 שניות ו-180 קמ"ש, אך מתקשים להצדיק את צריכת הדלק הבריאה של ה-V6. צריך רגל קלה מאוד על הדוושה כדי להתקרב לנתון הצריכה הממוצע המוצהר של עשרה קילומטר לליטר. הנתון האמיתי קרוב יותר ל-7.5 ק"מ לליטר. כנראה שגרסת ה-2 ליטר דיזל המודרנית בהספק 140 כ"ס מתאימה יותר לתנאי הארץ. אלא שלגרסה האוטומטית שלו יש הנעה קדמית בלבד, והוא יקר יותר משמעותית, כך שנגזר עליו להישאר באירופה בינתיים.

המתלים ארוכי המהלך של הרכב קופצניים למדי בעת מפגש עם מהמורות עירוניות נפוצות. נטיית הגוף בפניות מוחשית, וההגה קל אך מספק מידה מתקבלת על הדעת של היזון חוזר. בסך הכל, בהתחשב בגובה ובייעוד הרב-תכליתי, זה רכב סביר לנהיגה על האספלט.

קבוצת יונדאי ממצבת את הספורטאז' בתור האח הקשוח והמחוספס יותר של הטוסון, על כל תצלומי הבוץ והסלעים הנלווים. מבנה הפגושים והגחון שלו מעניק לו זוויות גישה טובות יותר משל אחיו, אולם נתוני השטח הבסיסיים דומים לו. הם כוללים מערכת הנעה כפולה אוטומטית עם אפשרות לקיבוע במצב 4x4 על פי בחירת הנהג, מרווח גחון מכובד בגובה 20 סנטימטר ומערכת בקרת יציבות עם אפשרות ניתוק. החבילה עונה על רוב הדרישות של מטייל השבת הישראלי, וכל עוד שומרים על קצב התקדמות מתון, לרכב אין בעיה לצלוח שבילי עפר עם חריצים עמוקים, שלוליות בוץ ודיונות אקראיות מבלי לחבוט את הגחון בקרקע. אבל, כמו הטוסון, זה לא רכב עבירות קשוח. ניסיון להצטרף ללנדקרוזרים ולפג'רואים במסלולים טכניים או בעליות תלולות, צפוי לספק פרנסה למחלצים.

קל לראות מדוע אנשי יונדאי-ישראל כה חפצו בזיכיון היבוא של קיה. הספורטאז' הוא רכב פנאי משפחתי-אופנתי עם יכולת כביש, שימושיות ואמינות מוכחת, שתפורים היטב על הדרישות של משפחות ישראליות צעירות. עם תג מחיר של 160 אלף שקל לרכב מאובזר כראוי, יש לו פוטנציאל לשדרג את התדמית של קיה בישראל ולקחת אותה למרכז הקונצנזוס - ממש כמו שהטוסון עשה בזמנו עבור יונדאי. מצד שני, ללא יתרון מחיר מהותי על פני האח התאום וללא תמריצי אבזור דרמטיים, לא ברור האם הלקוחות השמרנים של יונדאי יטרחו להתייגע במעבר בין המותגים. הקרב יהיה מעניין.

ג'יפ קומפאס

המתחרה הטרי ביותר בפלח העירוני נהנה מהמוניטין שמתלווה לשם המותג "ג'יפ" ומעיצוב הרפתקני, שמתחתיו מסתתרת הפלטפורמה המשפחתית של דיימלר-קרייזלר. יכולת השטח שלו טובה משל המתחרים בזכות מרווח גחון נדיב ומרכב מתוכנן היטב. להנעה אחראי מנוע 2.4 ליטר בהספק 172 כ"ס. שערו של הדולר מספק מחיר מעניין: 170 א' ש' לדגם מאובזר.

יונדאי טוסון

הטוסון, הכביש-שטח העירוני הנמכר ביותר בישראל מאז הגעתו לארץ, לא מתכוון לוותר בקלות. לפיכך פנו המשווקים לפתרון הנפוץ: מחיר ושדרוג האבזור התקני. לטוסון בנזין יש כעת גרסה התחלתית חדשה ובסיסית למדי ב-147 אלף שקל (קבוצה 4) אך דגם ה-V6 המאובזר שלו, שמיועד ללקוח הפרטי ונמכר ב-160 אלף שקל, מצויד כעת כסטנדרט במערכת ניווט/מולטימדיה מהתקנה מקומית.

סאנגיונג קיירון

ב-171 אלף שקל מוצעת אלטרנטיבה למשפחות פעילות. ה"קיירון" מבית סאנגיונג, מצויד בשלדת "סולם" חסונה ובהילוך כוח אמיתי, ומסוגל לצלוח שטחים שיותירו את מתחריו העירוניים בהמתנה לחילוץ. תא הנוסעים שלו מרווח למדי, ומנוע ה-2.4 ליטר בהספק 150 כ"ס מעניק לכלי במשקל 2 הטון את המינימום ההכרחי בתחום ביצועי הכביש.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים