גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

חאבייר מיליי נשיא ארגנטינה / צילום: ap, Rodrigo Abd

בניגוד לתחזיות המוקדמות: ניצחון מוחץ בבחירות האמצע לנשיא ארגנטינה חאבייר מיליי

ניצחון מוחץ לנשיא ארגנטינה חאבייר מיליי, לאחר שמפלגתו "לה ליברטד" ניצחה את בחירות האמצע עם כ-40% מהקולות ● בשבוע האחרון איים טראמפ כי אם מיליי לא ינצח בבחירות האמצע, ארה"ב תפסיק את הסיוע לארגנטינה, וסביר להניח כי אמירה זו השפיעה בצורה זו או אחרת על קולות הבוחרים

מושגים לאזרחות מיודעת. נבחרת הדירקטורים / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

נבחרת הדירקטורים על הכוונת של הממשלה. מה זה אומר?

בימים אלה מקודמות שתי הצעות חוק שמבקשות לשנות את שיטת מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, ולהגדיל את כוחה של הממשלה בהליך ● מהי "נבחרת הדירקטורים" הניצבת במרכז שיטה זו, ולמה היא חשובה? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

מנכ''ל בנק לאומי חנן פרידמן וספי זינגר, רשות ני''ע / צילום: אורן דאי, שלומי יוסף

ברשות ני"ע הופתעו ולא אהבו: מה יקרה לפיקדון החדש של לאומי?

שבועות אחרי שהושק הפיקדון החדש של בנק לאומי, שמבטיח תשואה זהה למדד הדגל האמריקאי ונזילות מלאה, לגלובס נודע כי רשות ניירות ערך פתחה בבדיקה של המוצר ● הרשות פנתה אל הבנק בבקשה להפסיק את שיווקו עד להחלטה בעניין, שצפויה להתפרסם בשבועות הקרובים

עו''ד דני גבע, עו''ד רלי לשם ועו''ד דודי תדמור / צילום: איל יצהר

שיקולים כלכליים וחשש מניגודי עניינים: למה נפל מיזוג הענק בשוק עריכת הדין

אחרי שבספטמבר פורסם כי מתנהלים למיזוג בין מיתר, משרד עורכי הדין הגדול בישראל, לבין ארנון תדמור-לוי, באחרונה החליטו הצדדים שלא להתקדם עם העסקה ● ברקע ההחלטה: חשש מפני ניגודי עניינים, עזיבות של עורכי דין ורווחים שילכו לקבוצה מצומצמת של שותפים בכירים

מייסדי לייטריקס. מימין: ניר פוצ’טר, עמית גולדשטיין, זאב פרבמן, ירון אינגר, איתי צידון / צילום: אייל מרילוס

לייטריקס מפטרת 85 עובדים ומגייסת 30 עובדים חדשים למשרות AI

חברת לייטריקס הירושלמית משנה את המבנה הארגוני ותקים מחלקה ייעודית למודלי בינה מלאכותית ● המהלך ייכנס לתוקף ב-3 בנובמבר

טיסות ישירות מת''א לניו יורק / צילום: Shutterstock

חמש חברות תעופה יפעילו טיסות לארה"ב: איך זה ישפיע על המחירים?

אמריקן איירליינס תחזור לפעול בארץ במרץ הקרוב, מהלך משמעותי שמסמל את חזרתו של ענף התעופה לשגרה ● עם זאת, ביקוש כבד, עליית מחירי הדלק ומחסור במטוסים ממשיכים להכביד על התפעול - ועל המחירים שנשלם ● ויש גם חדשות טובות

אילון מאסק / צילום: ap, Jose Luis Magana

יו"ר טסלה: "אם חבילת השכר לא תאושר, מאסק עלול לעזוב"

יו"ר טסלה רובין דנהולם קראה לבעלי המניות לאשר את חבילת השכר חסרת התקדים של המנכ"ל אילון מאסק ● לדבריה, ללא אישור החבילה, טסלה עלולה לאבד ערך משמעותי ● ברקע: המלצתם של גופי השקעה מוסדיים להתנגד לתוכנית בשל היקפה החריג והחשש מריכוז חסר תקדים בידי מאסק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ה"קרב" של סמוטריץ' נגנז: רפורמת סוכני הביטוח ירדה מהפרק בתקציב 2026

הרפורמה הייתה אמורה להביא לכך שהלקוחות, ולא חברות הביטוח, הם שישלמו את העמלות ישירות לסוכנים, כדי למנוע ניגוד עניינים ● שר האוצר הגדיר אותה השנה כ"קרב" שהוא מתכוון לנהל, אך התוכנית נעלמה מקווי המתאר לתקציב, לאחר לחצים פוליטיים כבדים מצד הסוכנים

כהונת הכנסת / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מועד הבחירות בעוד שנה בדיוק. האם הכנסת תחזיק מעמד?

כהונת הכנסת תושלם ב־27 באוקטובר 2026, אבל מאז 1988 אף כנסת לא מילאה את ימיה • בעוד שהעיניים של כולם נשואות לתקציב, לרוב הכנסות פוזרו מסיבות אחרות ● המשרוקית מסבירה

חברת מדטרוניק / צילום: בר - אל

מדטרוניק מפטרת כ-60 עובדים מהחברה-הבת אורידיון בירושלים

ממדטרוניק נמסר כי הסיבה לצמצומים בכוח-האדם היא התוכנית האסטרטגית שמיישם המנכ"ל ג'ף מרתה, במסגרתה מרוכזות חלק מפעילויות החברה במספר קטן יותר של מיקומים ● בישראל מעסיקה החברה מעל 1,000 עובדים בשמונה מרכזי פיתוח, כאשר במרכז הפיתוח בירושלים מועסקים כ-200 עובדים

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי לאחר הניצחון בבחירות האמצע / צילום: ap, Natacha Pisarenko

בניגוד לתחזיות: נשיא ארגנטינה ניצח בבחירות האמצע. מה יהיו מהלכיו הבאים?

הנשיא הארגנטינאי חאבייר מיליי רשם ניצחון קריטי בבחירות האמצע במדינה וקיבל זריקת תמיכה מהציבור, זאת לאחר בלימת האינפלציה ובתמיכה אמריקאית - וחרף המחאות על מדיניות הצנע בהובלתו ועל היחלשות הפסו ● השאלה הגדולה: האם יצליח לשמר את ההצלחה?

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

סערה באחרון הנמלים הממשלתיים: רשות החברות מקדמת פיצול של נמל אשדוד

לאחר שניסיונות הפרטת נמל אשדוד נכשלו בעקבות התנגדות משרד התחבורה, רשות החברות בוחנת מתווה חלופי - פיצול לקבוצות רציפים שיתופעלו בזיכיונות נפרדים ● ברשות מקווים שהמהלך יעודד תחרות וישפר את היעילות בדרום, בדומה להצלחה שנרשמה בנמלי חיפה

ועדת הכלכלה בדיון על יוקר המחיה / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ ביטן בוועדת הכלכלה: "התחרות היחידה בישראל היא מי מעלה מחיר יותר מהר"

ועדת הכלכלה דנה היום בנושא יוקר המחיה, וזאת בעקבות עליית מחירי המזון בשנתיים האחרונות ● במהלך הדיון הועלו הצעות וביניהן מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון, הרחבת סל המוצרים המפוקחים וחיוב חברות פרטיות גדולות לפרסם דוחות כספיים ● בסיום הדיון קרא יו"ר הוועדה דוד ביטן לכינוס דחוף של הקבינט הכלכלי-חברתי

נשיא סין שי ג'ינפינג  ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישתם בריאד / צילום: Reuters, Bandar Algaloud/Saudi Royal Court

בסעודיה לא מחכים לברית ההגנה עם ארה"ב, ומהדקים יחסים עם היריבה סין

סבב שלישי של התרגיל הימי "החרב הכחולה 2025" המשותף לריאד ולבייג'ינג נערך לאחרונה ● לצד השקעות סיניות בהיקף של מיליארדי דולרים בבנייה בממלכה, נראה כי שיתוף־הפעולה בין המדינות מעמיק ● האם הדבר ישפיע על יחסי הסעודים עם האמריקאים?

אופיר יוסף ומעין אדם / צילום: פרטי

"יצעיד למחוזות הדימיון": זה המנכ"ל החדש במועדון הצרכנות של מעיין אדם

מועדון הצרכנות של מעיין אדם, "מאמי", ממנה מנכ"ל - אופיר יוסף, שכיהן עד לפני שנה כמנכ"ל אפליקציית חיפוש העסקים easy ● ממתקי עלית מקבוצת שטראוס משיקה מהדורה נוסטלגית של שוקולד "חייל חיילת", במטרה לגייס תמיכה לשיקום פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: הכנס שיזמה פירמת הייעוץ כדי לקדם את שיקום ותקומת יישובי עוטף עזה ● אירועים ומינויים

אילוסטרציה: shutterstock

סבבי הסקנדרי בהייטק חוזרים, והופכים עובדים למיליונרים עוד לפני האקזיט

יותר ויותר חברות טק דוגמת ארמיס וקוואנטום משינס, מאפשרות לעובדים למכור את המניות שקיבלו בעסקאות סקנדרי למשקיעים חדשים ולהרוויח מכך ● דוח חדש שהגיע לידי גלובס מעיד על עלייה בהיקף המניות שנמכרות בטרם האקזיט, בשלב החיים הצעיר של חברות

הריבית בדרך למטה ופערי התשואה בין הפקדונות לקרנות הכספיות מתרחבים / צילום: Shutterstock

הריבית בדרך למטה, ופערי התשואה בין הפיקדונות לקרנות הכספיות מתרחבים

ההנחה בשווקים היא שבנק ישראל יפחית בחודש הבא את הריבית, וההשלכות מורגשות בפיקדונות הבנקאיים ● מי שיסגור את כספו לחודש יזכה לריבית של קצת יותר מ־1% במונחים שנתיים - שיעור נמוך משמעותית בהשוואה לקרנות הכספיות ● מה עושים הרגולטורים כדי לעורר את התחרות?

אמיר ברמלי / צילום: יוסי זמיר

בזמן שהוא מרצה עונש של 14 שנות מאסר: הרשעה נוספת לאמיר ברמלי

בית המשפט המחוזי הרשיע היום (ב') את אמיר ברמלי, בעלי בית ההשקעות רוביקון וקרן קלע, לאחר שבמהלך ניהול משפטו המשיך להונות משקיעים בסכום כולל של כ-18.5 מיליון שקלים ● הוסכם כי הצדדים יעתרו במשותף להטלת עונש של 8.5 שנות מאסר, שחלקן ירוצו בחפיפה לתקופת מאסרו הנוכחית

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

S&P 500 שובר שיאים השנה, אבל המדד שהביס את השוק נמצא ביבשת אחרת

המניות האמריקאיות שוברות שיאים השנה, בהובלת ענף הטכנולוגיה בדגש על AI ● אבל מחוץ לארה"ב מדדי מניות בינלאומיים בדרך לעקוף את מדד S&P 500, בפער הגדול ביותר מאז 2009 ● ובינתיים המשקיעים המודאגים מחפשים הזדמנויות חדשות במחירים אטרקטיביים מעבר לחופי אמריקה

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, בטקס קבלת הפנים במלזיה / צילום: Reuters

מאמצי החיזור אחרי טראמפ ברחבי העולם: עסקאות, חנופה ומטוסי קרב

טקסי קבלת-פנים מפוארים ומועמדויות לפרס נובל לשלום הם חלק מניסיונותיהם של מנהיגים זרים למצוא חן כאשר נשיא ארה"ב מגיע לעיר ● מאחורי ניסיונות אלו עומדים אינטרסים כלכליים כבדי-משקל כמו רצון להקלה במכסים אמריקאים וסיוע כלכלי מארה"ב