גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

נדל"ן / צילום: שאטרסטוק

נאמני האג"ח אולימפיה דורשים לחייב ב-234 מיליון ש' את המנכ"ל לשעבר בגין אחריות לקריסה

לטענת הנאמנים, הנתבעים השתמשו באופן שאינו הוגן ושלא כדין בנכסי חברת הנדל"ן, הסבו לה נזקים כספיים והביאו לפירוקה • חברת "אולימפיה החזקות נדל"ן", שעסקה באיתור ובייזום פרויקטים של נדל"ן למגורים למשרדים ולמסחר בארץ ובמזרח אירופה, קרסה ב–2011

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

משרד האוצר מתנהל כבר חצי שנה בלי כלכלן ראשי

מאז הוצעה מועמדותה של שירה גרינברג ונתקלה בקשיים, לא עלו שמות של מועמדים אפשריים נוספים

משלוחים חיים / צילום: אנימלס אוסטרליה

אושר לטרומית: המשלוחים החיים יופסקו בהדרגה תוך 3 שנים

מדובר במשלוחים של עגלים ושל טלאים שעושים את דרכם באניות מאוסטרליה ומאירופה לשם פיטום ושחיטה בישראל, כאשר במהלך המסע הם מוחזקים בתנאים קשים וסובלים מפגיעות שונות ● הצעת החוק נוסחה יחד עמותות אנימלס (לשעבר אנונימוס) ותנו לחיות לחיות

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי אל על בחשד לשימוש במידע פנים; נושאי משרה נחקרים

נושאי משרה באל על נחקרים כעת ברשות ניירות ערך ● ל"גלובס" נודע כי החוקרים פשטו על משרדי חברת התעופה הבוקר, אך הדיווח על כך הגיע יותר משעתיים לאחר נעילת המסחר בבורסה ● המניה זינקה היום ביותר מ-7%, על רקע צניחת מחיר הנפט

משה כחלון / רויטרס

כחלון יתמוך בהקדמת הבחירות; מרצ: "ברוך שפטרנו מליברמן"

(עדכון) - המערכת הפוליטית מגיבה להתפטרותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן ● דובר רה"מ: תיק הביטחון יעבור לנתניהו ● גבאי: "כך צריך: נכשלת בתפקיד - התפטרת. אין ביטחון לתושבי הדרום, ולכן גם רה"מ צריך להתפטר; בואו נלך לבחירות" ● לפיד: "ההתפטרות של שר הביטחון מחזקת את העובדה שרה"מ נכנע לטרור על חשבון תושבי הדרום"

נבחנים בבחינת לשכת עורכי הדין  / צילום :אילוסטרציה אלון רון

ניצחון חלקי למתמחים במשפטים: הבחינה תעבור בדיקה חוזרת

ביהמ"ש קבע כי על הוועדה הבוחנת לערוך לאלתר בדיקה חוזרת של הבחינות של הנבחנים שעתרו נגד הציון שניתן להם ב"מטלת הכתיבה" במבחן ● עוד נקבע כי על חברי חבר הבוחנים לנמק את הציון שניתן כפי שתורה להם הוועדה, וזאת תוך שבוע

רחפנים / צילום: שאטרסטוק

ארגון נאט"ו קורא לסטארט-אפים לשתף פעולה בשיפור יכולתו הטכנולוגית

ארגון נאט"ו מבקש להתחרות בצבאות רוסיה, סין ויריבים אפשריים אחרים בעזרת פיתוח כלים טכנולוגיים חדשים ● ההתמקדות היא בתחומים כמו בינה מלאכותית, קישוריות, מחשוב קוונטי וביג דאטה

חברת התעופה הבריטית Flybe  / צילום: Flybe

חברת התעופה הבריטית Flybe על המדף

לפי סקיי ניוז, החברה נאלצת להציע את עצמה למכירה דרך הבורסה בלונדון לאור המצב הכלכלי אליו נקלעה הנובע מעלייה בהוצאות, בעיקר לאור מחירי הדלק, התחרות ושחיקת המטבע הבריטי בעקבות הברקזיט הצפוי ● שווי החברה כפי שפורסם עומד על 25 מיליון ליש"ט – 90% פחות מאשר לפני 8 שנים

אבי בן בסט / צילום: אוריה תדמור

בן-בסט: גורמים בבנק ישראל ובאוצר מכשילים המלצת ועדת שטרום לביטוח פיקדונות

לדברי בן בסט, ביטוח פקדונות חשוב לא רק להבטחת יציבות הבנקים אלא גם לעידוד כניסתם של בנקים קטנים לתחרות על מתן אשראי למשקי בית

הנשיא טראמפ עם הקנצלרית מרקל והנשיא מאקרון/  צילום: רויטרס POOL New

הרומן נגמר: הריב הפומבי של טראמפ ומקרון ברשת טוויטר

נשיא צרפת ומזג האוויר קלקלו לדונלד טראמפ את מסעו לאירופה ● אתמול (ג') הוא פרק את תסכולו בהתקפת טוויטר על מאקרון – ועל היסודות של אחדות אירופה ● "שמחים שהוא מתעניין בהיסטוריה שלנו", הגיבו הצרפתים בנימוס ● אבל הנשיא אינו מתעניין בהיסטוריה ואינו מתעניין באירופה

יורם דנציגר / צילום: שלומי יוסף

שופט העליון הפורש יורם דנציגר: "שיעור המשפטים החוזרים בישראל מבטא קמצנות יתר"

צמרת עולם המשפט השתתפה באירוע במכללה למינהל לכבוד פרישתו של שופט בית המשפט העליון פרופ' יורם דנציגר

בינה מלאכותית/  צילום:shutterstock

חוששת מארה"ב? גרמניה תשקיע שלושה מיליארד יורו בבינה מלאכותית

לפי הדיווח, המדינה צפויה להוציא את הסכום המלא עד שנת 2025 ● הממשלה מנסה להתמודד עם החשש לפיו טכנולוגיות דיגיטליות ובינה מלאכותית יהוו אתגר עבור גרמניה, שהתעשיות שלה מבוססות באופן מסורתי על ייצור וייצוא, ולכן מנסה לסגור את הפער בחדשנות בינה לבין ארה"ב ואסיה

חווה מיובשת לגידול כרמים בדרום אוסטרליה/  צילום: רויטרס Stefifica Bikes

הבצורת באוסטרליה מפצלת את החקלאים לעשירים ועניים

ביבשת המיושבת השחונה בעולם קיים שוק חופשי למסחר במים שאפשר לקנות ולמכור בו את משאב הטבע באמצעות ארבע בורסות ● בצורת שתקפה את המדינה לאחרונה העלתה את המחירים ביותר מ-60% והותירה את החקלאים הקטנים עם אופציה אחת - להתפלל לגשם

קרן אוזן / צילום: איל יצהר

מנכ"לית שפ"א לשעבר ועו"ד מומחית לתקשורת יתמודדו על תפקיד יו"ר הרשות השנייה

ההכרזה של שר הביטחון אביגדור ליברמן על התפטרותו והאופציה של הקדמת הבחירות עלולות לטרפד את המינוי של קרן אוזן ליו"ר הרשות השנייה ● אוזן הצליחה לגבור על המועמדות עו"ד אסתר שטרנבך וענת ארדיטי

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

שחקני משנה בפרשת הצוללות: המלצה להעמיד לדין 5 חשודים נוספים

בנסיבות בהם כוכבי הפרשה בעלי פרופיל כל-כך גבוה, קל לשכוח את שחקני המשנה בה – אלה שעפ"י הטענה סייעו לפעילות הפלילית המיוחסת לחשודים הראשיים, "הפועלים" לכאורה, שסללו את הדרכים שבהם עבר מסלול השוחד בעסקאות רכישת כלי השיט לישראל

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הספקיות מעלות מחירים? הרשתות עשו את זה עוד קודם

נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי באוקטובר נרשמה עלייה במדד המחירים בשוק המשקאות וגידול במכירות הכספיות של 4.2% • מדובר בנתון מפתיע, שכן היצרניות הודיעו על עליית מחירים רק החל מחודש נובמבר ● מתחילת השנה מכירות שוק המזון והמשקאות הסתכמו בכ-31 מיליארד שקל, ובאוקטובר לבדו ב-3.7 מיליארד שקל

שריפה בקליפורניה בסוף יולי / צילום: רויטרס

מניית פסיפיק גז צונחת לאחר שהחברה הזהירה מפני קשיי נזילות בעקבות השריפות בקליפורניה

הרשויות בקליפורניה בודקות את החשד כי תקלה בחברת החשמל פסיפיק גז ואלקטריק (PG&E) היא שהביאה לשריפות הענק במדינה ● לטענת החברה, ההתחייבויות הקשורות לשריפה עשויות לחרוג מהכיסוי הביטוחי

איילת שקד/ צילום: שלומי יוסף

בשורה לחייבים: רשות האכיפה והגבייה לא תוכל לעקל פריט ששוויו נמוך מ-700 שקל

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה  להערות הציבור טיוטת תקנות לפיהן לא ניתן יהיה לעקל לחייבים בהוצאה לפועל רכוש ששוויו מתחת ל-700 שקל, ובתנאי שיהיו לפחות 3 נכסים בשווי זה שניתן לעקל ● כיום ניתן לעקל נכסים ששווים החל מ-150 שקל

מנכ"ל פלאפון רן גוראון \ צילום: שלומי יוסף

הזעזועים החלו: עזיבות בכירים בחברות בנות בבזק

צביקה אברמוביץ סמנכ"ל משאבי אנוש בפלאפון ירכז המגעים מול עובדי בזק בינלאומי, במסגרת המו"מ המתוכנן על תוכנית ההתייעלות שתוצג בפניהם בימים הקרובים

ביטקוין / איור: רויטרס - Dado Ruvic

יממה אדומה בשוק הקריפטו: הביטקוין צונח ב-13% לשפל של 5,550 דולר

(עדכון) לאחר כמה חודשים של יציבות יחסית, מחירו של המטבע המוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים נופל הערב לשפל של 13 חודשים ● שוויו של כלל שוק הקריפטו צונח לרמה של כ-181 מיליארד דולר - נפילה של קרוב ל-14% ביממה