גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

קרן התשתיות ג'נריישן מציגה עלייה של 30% בתזרים המזומנים

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● מליסרון הציגה שיא רבעוני ב-NOI וב-FFO ● רשת הקמעונאות ויקטורי דיווחה על צניחה חדה של 30% ברווח הנקי ● וקרן ג'נריישן הציגה עלייה של 30% בתזרים המזומנת, לצד תחזית אופטימית להמשך

לארי אליסון, יו''ר ומייסד אורקל / צילום: ap, Eric Risberg

כמעט 400 מיליארד דולר נמחקו מהשווי שלה. אבל האנליסטים צופים קאמבק פנומנלי

לפני רגע מניית התוכנה הייתה חמה בשוק, והפכה את לארי אליסון לאיש העשיר בעולם ● אבל אז המומנטום התהפך, היא מחקה את העליות והפכה לסמל של הדיון הכי סוער בוול סטריט ● ועדיין, רוב האנליסטים מעריכים: הקאמבק מעבר לפינה

רייצ'ל ריבס, שרת האוצר הבריטית / צילום: ap, Leon Neal

בבריטניה בוחנים: הטלת מס חדש על כל תייר שנכנס ללונדון

בריטניה מתמודדת עם "בור" תקציבי שמוערך ב–30 מיליארד ליש"ט לפחות, ומפלגת הלייבור שבשלטון נאבקת להישאר מחויבת להבטחתה שלא להעלות מסים לציבור ● לפי הדיווחים האחרונים, שרת האוצר רייצ'ל ריבס, תנסה ליצור אוסף של צעדים שיגדילו את הכנסות המדינה ואחד מהם הוא הטלת "מס תיירים" חדש

היקף הפיגורים בהחזרי משכנתא עלה בשנה האחרונה ב-28% / איור: גיל ג'יבלי

עם ישראל חגג בתשרי – והפיגורים בהחזרי המשכנתאות זינקו

היקפי הפיגורים בהחזרי משכנתאות קפצו ב-5% באוקטובר האחרון לעומת ספטמבר, ומתחילת המלחמה נוספו אלפי משקי בית למעגל המשפחות שמתקשות לעמוד בהחזרים

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

וויזאייר נסוגה: מעכבת את התוכנית שלה להקמת בסיס בישראל

במהלך שיחות בין החברה וגורמים בממשלה עלה חשש שהמודל הכלכלי שהיא פיתחה כבר לא רלוונטי ● ברקע נמצאת בקשת החברה ל"חופש תעופה שביעי", וניסיון להעביר את הבסיס לאילת

אמבולנס של הצלב האדום ברצועת עזה

הג'יהאד האיסלאמי: איתרנו גופה של חלל חטוף ישראלי

במקביל לחיסול רמטכ"ל חיזבאללה, צה"ל משלים את בניית התוכניות המבצעיות לגזרות השונות, תוך קביעת קווים אדומים ● הדילמה בלבנון אחרי חיסול טבטבאי: "חיזבאללה בצומת קריטי" ● לוחמי חטיבת כפיר זיהו מחבל שחצה את הקו הצהוב והתקרב לכוחות צה"ל בח'אן יונס ● הצוות לקביעת המנדט של ועדת החקירה הלא ממלכתית למחדל 7.10 מתרחב - גם השרה עידית סילמן והשר שלמה קרעי צורפו ● עדכונים שוטפים

נתב''ג / צילום: Shutterstock

התיירים מתחילים לחזור? שיא בתפוסת המלונות על ידי זרים מתחילת המלחמה

על פי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר לינות התיירים במלונות בישראל הכפיל את עצמו ל-347 אלף לינות בחודש, בממוצע של שלושת החודשים האחרונים, וזאת לעומת 183 אלף לינות לחודש בממוצע בשלושת החודשים הקודמים

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פוטין, התמחור וההסכם המצרי: שלושה אירועים שהכבידו על המניות הלוהטות בת"א

מניות הנפט והגז הציגו תשואה פנומנלית בשנה האחרונה, אבל בימים האחרונים סדקים בהסכם הגז עם מצרים, איתות אופטימי מגזרת רוסיה אוקראינה וסקירה מאכזבת של גולדמן זאקס, הביאו לשינוי כיוון ● האם המגמה תימשך, או שמדובר בירידה לצורך עלייה מחודשת?

בית המשפט המחוזי בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

בית המשפט המחוזי: עו״ד יוסי כהן לא זכאי למע״מ אפס על שירותיו לקמרון ולרוסיה

ביהמ"ש המחוזי דחה את טענתו של עו"ד יוסי כהן כי הוא זכאי למע"מ אפס בגין שירותים שהעניק לרפובליקת קמרון ולרוסיה בחו"ל ● נקבע כי השירותים שסיפק ניתנו לשגרירות קמרון בישראל ולא לרפובליקה עצמה, וכי לא הוכח שהשירות לחברה רוסית סופק בחו"ל ● החברה חויבה בהוצאות של 60 אלף שקל

בורסת נאסד''ק, ניו יורק / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות חדות, בהובלת מניות הטכנולוגיה; אלפאבית זינקה במעל 6%

הנאסד"ק זינק בכ-2.7% ● ברודקום זינקה במעל 11% ● האנליסטים חלוקים באשר לכיוון אליו הולכת וול סטריט, אך התנודתיות כנראה כאן כדי להישאר ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה • במיטב מציעים את אסיה כאלטרנטיבה לשוק האמריקאי היקר

מייסדי MineOS / צילום: שי דולב Shai Dolev

בעשרות מיליוני דולרים: מק'אפי רוכשת את אפליקציית הפרטיות של מיין הישראלית

מק'אפי רוכשת את אפליקציית הפרטיות של הסטארט־אפ הישראלי מיין בעסקה המוערכת בעשרות מיליוני דולרים ● הטכנולוגיה תשולב במוצרי מק'אפי, בעוד מיין תמשיך להתמקד בפעילות ה־B2B ובפתרונות לניהול פרטיות מבוססי בינה מלאכותית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; אלקטרה נדל"ן זינקה בכ-10%, טבע קפצה בכ-3%

מדד ת"א 35 קפץ בכ-1.5% ● עליות נרשמו גם בבורסות העולם ● בנק ישראל הוריד את הריבית ברבע אחוז ● ההסבר של גולדמן סאקס לנפילות בוול סטריט - גידור סיכונים ● בלומברג: מניות הקמעונאות זקוקות לנס כדי להציל את 2025 הקשה ● במיטב מציעים אלטנטיבות מפתיעות לשוק האמריקאי היקר

ראש ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י / צילום: ap, Eugene Hoshiko

החוב תופח, המטבע נחלש והסחרור בכלכלה הרביעית בגודלה מחריף

כלכלת יפן חווה תקופה מורכבת: המטבע נחלש, התוצר מתכווץ והאינפלציה מתרחקת מהיעד ● בינתיים, הממשלה רק מגבירה את החששות בשווקים עם השקת תוכנית מענקים ותמריצים חדשה ● אם לא די בכך, הסכסוך מול סין מאיים להחריף עוד יותר את המשבר

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

מה כוללת הרחבת הפטור ממכס על יבוא אישי, ומי החברות שכבר נפגעות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי לחתום על הכפלת הרף המרבי לפטור ממע"מ ביבוא אישי ● המהלך צפוי להגדיל משמעותית את היקף ההזמנות מחו"ל, אך מעורר התנגדות חריפה מצד הדרג המקצועי באוצר והקמעונאיות המקומיות ● מי ירוויח, מי יפסיד ומה הסיכוי שהמהלך יאושר? ● גלובס עושה סדר

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בוול סטריט מתחילים להספיד את עידן "שבע המופלאות" ולסמן מנצחות במרוץ ה-AI

כשברקע החששות מפני התפתחות בועה בוול סטריט והסקפטיות סביב הוצאות ההון העצומות בתחום ה-AI, האופוריה הכללית מתחלפת בסלקטיביות הולכת וגוברת לגבי המניות בפורטפוליו של המשקיעים ● בבנק סיטי מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו", ומצביעים על שלוש המניות שלדעתם יובילו את השוק

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בנק ישראל הוריד את הריבית - לראשונה מאז ינואר 2024

הוועדה המוניטרית החליטה להוריד את הריבית ברבע אחוז ל-4.25%, בהתאם לצפי ● זאת, לנוכח התמתנות האינפלציה, התחזקות השקל והירידה באי־הוודאות ובפרמיית הסיכון של ישראל ● עם זאת, המשך הורדות הריבית עדיין בסימן שאלה

כרטיסי אשראי. מהפכה בשוק התשלומים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עמלה של 0.6% או עד 1,000 שקל בחודש: מה עומד מאחורי השינויים באפליקציות התשלומים?

פייבוקס וביט מציעות ריבית על עודף בחשבון, אך גם קבעו מגבלות ● בדיסקונט השיקו שירות תשלום לחנויות מסויימות ללא שימוש בכרטיס אשראי ● בקרוב צפויות להגיע ענקיות פינטק גלובליות, שיגבירו את התחרות ● אז למה בינתיים עסקים קטנים דווקא נפגעים?

יעוץ משכנתאות (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

מבחני הסמכה וקנסות: המהלך שינסה להיאבק בפרצות בתחום ייעוץ המשכנתאות

כיום פועלים כ־2,700 יועצים בענף, ללא פיקוח או נהלים מוסדרים ● להצעה עוד דרך ארוכה, אך היא מקרבת את השינוי המיוחל - ותאפשר אכיפה "נשכנית" יותר ● האם תצליח למנוע שרלטנות?

שר החקלאות אבי דיכטר / צילום: רפי קוץ

דיכטר דיבר על הוזלת הירקות. הרגשתם אותה? זה לא במקרה

מחירי הירקות אכן ירדו בשנה האחרונה, אבל המגמה הזאת נעצרה ביולי ● מאז, הירקות התייקרו בשיעור דו־ספרתי ● המשרוקית של גלובס

יאיר המבורגר, יו''ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: גבע טלמור

הראל עקפה את התחזיות של עצמה לשנה הבאה ותעדכן יעדים "בחודשים הקרובים"

חברת הביטוח הראשונה לדווח, הראל, רשמה זינוק של 33% ברווח ל-840 מיליון שקל, עם תשואה להון של 30% ● מתחילת השנה החברה עקפה את תחזיותיה ל-2026 והיא צפויה להעלות בקרוב את היעדים