גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זהרירה חריפאי - אמא קוראז'

לא בכל יום נקרית הזדמנות להיפגש עם אנטיגונה, ועם גרושה ("מעגל הגיר הקווקזי") ועם אשתו של השוטר אזולאי, ועם אמא קוראז' ועם רות שחש (הגברת של הישבן הזה), שלא לדבר על הפרוצה החלוצה ו"גיברת חבר". קבלו את הגברת הראשונה של התיאטרון הישראלי וכלת פרס ישראל - זהרירה חריפאי

בראיון עם זהרירה חריפאי, שהתקיים בבית קפה קטן בצפון הישן של תל-אביב, לא נכחו כתבים משחרים לציטוטים, צקצוקי מצלמות לא נשמעו, מבטים לא לוכסנו ולחישות נרגשות לא נשמעו. ואז היא הרימה את העיניים והשקט שבו אמרה "שלום" מילא את המקום. השולחן הקטן הפך לבמה, המלצרים הפכו לניצבים ובית הקפה - לתפאורה. הכול נע לפתע סביב אישה קטנה עם שם ענק.

"בשם הזה אשם אבא שלי", היא מיהרה להסביר. "אבי, שבתעודת הלידה הרוסית שלו כתוב בן שחר חריפאי, היה עיתונאי, סופר ומורה לעברית וגם כתב ביקורות לתיאטרון. כשנולדתי, קיבלתי את השם זהרירה ורק התחננתי שיחליפו לי אותו לרותי. עד היום כשאנחנו עוצרים ב'ארומה' והמלצרים שואלים לשמי, אני אומרת רותי".

"את מוכרחה לתפוס את מרכז הבמה"

כשזהרירה מדברת על אבא שלה, היא הופכת מול העיניים לילדה קטנה. "כל החיים שלי היו אחרים אם הוא לא היה נפטר. הייתי רק בת ארבע וחצי כשזה קרה ואני לא זוכרת אותו בכלל. כאילו ירד מסך וזהו".

והקטנה עם הדמעות בעיניים הספיקה כבר בגיל 17 להיפצע בברך באימונים של הפלמ"ח. להיות אלחוטנית. להשתחרר ולעשות כמה מהתפקידים הזכורים ביותר בתיאטרון הישראלי, עד שעל המשחק שלה ב"יעקובי וליידנטל" אמר האמן מנשה קדישמן שצריך להנציח אותו במוזיאון למודרן ארט בניו-יורק.

אלא שחריפאי שלאורך הקריירה שלה הפכה להיות אחד הסמלים המזוהים ביותר של התיאטרון הישראלי ולקבל את פרס ישראל על תרומתה לתחום, לא התקבלה לקאמרי בסיום לימודיה בבית הספר של התיאטרון.

"הם לקחו רק חלק מהתלמידים", היא משחזרת. "כמו אריק לביא ונעמי פולני, ואותי לא. בסוף השנה השנייה ללימודים, הגיע מאמריקה הבמאי פיטר פריי כדי לביים את המחזה 'על עכברים ואנשים', ובזמן שהיה כאן, הוא עבד איתנו התלמידים. וכשבסוף השנה הם רצו לסלק אותי, הוא לא נתן. יותר מאוחר כשכבר הייתי שחקנית מן המניין בקאמרי, הוא הגיע לכאן לביים את 'מלאך האבן' ולקח אותי לאחד התפקידים. פיטר פריי היה מגיב ספונטנית על כל דבר, וכשראיתי שהוא נורא צוחק או נורא בוכה בדברים שאני עושה, אמרתי לעצמי - 'זהרירה, אולי עלית פה על איזה קו נכון?'. כשפיטרו אותי מהקאמרי בסוף שנות ה-50, ארבע וחצי שנים אחרי שהתקבלתי לתיאטרון, הוא לקח אותי לשיחה ואמר לי 'את מוכרחה לתפוס את מרכז הבמה! זה לא יכול להיות שאת בצד ומישהו יסתיר אותך. לא! במרכז! שם זה המקום שלך!'".

למה פיטרו אותך?

"לא הייתי חתיכה. ואולי גם חשבו שאני לא מוכשרת. אין לי מושג. אלא שאז טופול פגש אותי ברחוב ושאל 'מה את עושה?' וכשעניתי לו שפיטרו אותי מהקאמרי, הוא אמר: 'בואי לבצל ירוק. עכשיו!'. הלהקה הזאת כללה פיגורות כמו יונה עטרי, גבי עמרני, אילנה רובינא, גליה טופול, חיים טופול ושמעון ישראלי. את התוכנית שבה השתתפתי שנקראה - 'ו...', כתבו דן בן אמוץ וחיים חפר, כשאורי זוהר היה זה שביים. היה מאוד מצחיק. שרתי את 'הפרוצה החלוצה', כשבגלל השיר הזה הצבא לא לקח את התוכנית. הייתה אז צנזורה מאוד קשה".

אלא שהתוכנית לא ממש הצליחה, וזהרירה יצאה שוב לדרך, הפעם - לתיאטרון "זווית" עם שמוליק עצמון ופנינה גרי. השלושה הצליחו מאוד עם "דלתיים סגורות" וזכו לביקורות מצוינות, למרות ש"לא לקחנו כסף על כרטיסים כי אסור היה". משם המשיכה חריפאי ללהקה קטנה בשם "אשנב" שהופיעה בקיבוצים עם "בראשית" של אהרון מגד, מערכון שבעקבות הצלחתו הגדולה הבימה הזמינה אותה להצטרף לשורותיה כדי לשחק בעתיד בהצגה שתתבסס עליו.

אז הגענו לחוף הזוהר? לא ממש: "שמעון פינקל ביים את ההצגה", מספרת חריפאי, "והנה הגיעה ליה קניג מרומניה והוא השתגע עליה. אז היא קיבלה את התפקיד. ונשארתי ככה לא לבלוע, לא להקיא. זה היה נורא".

פרס ישראל החמיץ את שייקה אופיר

כמו בכל מחזה טוב, כשהגיבור מגיע למבוי סתום, חל מפנה במהלך העלילה וזהרירה מקבלת הצעה שאי אפשר לסרב לה.

"יום אחד אני יושבת עם בעלי (ההיסטוריון שלמה שבא א.ס) בהצגה בהבימה והוא אומר שצלצלו מתיאטרון חיפה להגיד ששלחו לי את הטקסט של 'מעגל הגיר הקווקזי'. היו לי בדיוק שלושה שבועות לעבוד על זה. מעט מאוד זמן בשביל תפקיד בנפח כזה".

וחיים טופול היה המלך בהצגה?

"כן. זה חיים שאמר לבמאי פפו (הבמאי יוסף מילוא, א.ס) 'תביא את זהרירה'. ואני זוכרת שאמרתי לעצמי שאם הפעם זה לא יצליח, אז אולי אני צריכה לעזוב את המשחק. ואז מה יהיה איתי? אבל הצלחה מדהימה כזאת עוד לא הייתה בארץ. אנשים קנו כרטיסים משולבים לתיאטרון ולתחבורה באוטובוס. היה שם תפאורן נהדר - תיאו אוטו, כשראיתי את הסקיצה שלו לבגדים, אמרתי: 'זה לא בשבילי. זה בשביל דוגמנית כמו אילנה רובינא. אני לא מתקרבת לזה'. והוא לקח אותי ביד, ככה, למחסן, והוציא שמיכה צבאית ואמר - 'נתפור לך מזה חצאית'. לא ראו את הגוף שלי. הוא היה מכוסה כולו. וזה על המקום שחרר אותי מכל המעצורים. לא ראו את התחת שלי ולא את השדיים. בעצם, לא ראו שום דבר. רק את הידיים והראש. כשהזמינו אותנו עם ההצגה הזאת לביאנלה באיטליה, המבקרים כתבו בכותרות גדולות שמשחקת בחורה קטנה עם פנים מתוקים".

ואז זה קרה. "מעגל הגיר הקווקזי" בקריירה של חריפאי היה הרגע המכונן שבו עברה ממי שנאבקת על מקומה ועל הכרתה לשחקנית שלא ניתן עוד להתעלם ממנה. "העוצמות שהגיעו אלי מהקהל ומאנשים מסביב היו מפחידות אפילו. ואז ידעתי שאני במקום הנכון. זה הגיע. קיבלו אותי. וירדה לי אבן מהלב".

משם כבר החלה חריפאי לעבוד באופן רצוף עם במאים בסדר-הגודל של אפרים קישון וחנוך לוין. אך כמי שאינה שוכחת אף אבן לאורך הדרך, כשאני שואלת אותה איך היה לעבוד עם השניים, היא ממהרת לעשות צדק היסטורי ולחזור קודם כל לעבודה עם מילוא, שכדבריה "יש לו אבנים חשובות בכותל המזרח של התיאטרון העברי, שייסוד הקאמרי ותיאטרון חיפה רשומים לזכותו, שהוציא את ההצגות היפות בארץ, ושפרץ עם 'הוא הלך בשדות' - הצגה ששמה את הפלמ"ח על הבמה ונתנה קול לאנשים שחיו אז בארץ".

וחריפאי נזכרת בערגה בימים שבהם היא ראתה את ההצגה באולם מוגרבי וחזתה בחנה מרון כמיקה.

"צריך להאשים את התיאטרון שהשתמש בחנה מרון לרעה", היא נקפצת פתאום. "בכל פעם שהיה גירעון תקציבי, נתנו לה לעשות איזו קומדיה כדי להביא כסף לתיאטרון. ותשאלי מה אני זוכרת ממנה? את מיקה. ואת הילדה החיגרת ששיחקה ב'ביבר הזכוכית'. לא את כל הקומדיות המטופשות האלו. היא פשוט כשרון גדול מאוד שלא נוצל כראוי".

בואי נדבר קצת על העבודה עם קישון.

הוא היה איש מאוד מצחיק, שזכה להכרה שהיה ראוי לה עוד בחייו. מי שלצערי לא זכה לזה מספיק הוא שייקה אופיר (חריפאי גילמה את אשתו של אופיר בשניים מסרטיו של קישון "השוטר אזולאי", "השועל בלול התרנגולות" א.ס). שייקה היה איש מיוחד במינו. את מה שהוא עשה על הבמה ומול המצלמה אפשר לחלק לחמישה אנשים. אחד כותב, אחד מצלם, אחד רוקד, אחד משחק, אחד ממציא טקסטים. כל-כך יוצא דופן הוא היה, מבחינת הבנת היצירה. הוא היה המון דברים ביחד שהגיעו לאיזו שלמות יוצאת מן הכלל, ולפי דעתי פרס ישראל החמיץ אותו. אבל פרס ישראל החמיץ עוד חבורה שלמה של אנשים. גם חנוך לוין לא זכה למעמד הזה".

המשגל הראשון על הבמה

זוכרת שסיפרת שלא היה לך גוף, רק ידיים ופנים? ופתאום אצל חנוך לוין את "הגברת של הישבן הזה" במחזה "יעקובי וליידנטל".

לי היה הטקסט הכי קשה במחזה הזה. הכי בוטה. הכי מעליב. כל הזמן חשבתי לעצמי, איך לגלם אישה שיש לה בעיה ולא סתם מישהי שמעליבה או דורסת ברגל קשה? אמרתי לחנוך: 'תשמע, היא מציגה את הבעיה שלה. וזה לא מצחיק אותה. היא רוצה להגיע למעלה עם האמנות שלה ולא למטה, לאן שהישבן שלה סוחב אותה. וכנראה הקומבינציה של שני הדברים האלו באופן שבו אני עשיתי את זה הייתה מאוד מצחיקה. לא עלה בדעתי שזה יהיה ככה. מצחיק וקורע לב".

ובכל זאת, ההצלחה של המחזה הזה הפתיעה אותך?

"זו הייתה הפתעה גמורה, לא רק עבורי. אנחנו דיברנו שם טקסט שאתה לא מוציא מהפה. רק מתחת לשמיכה. בחושך. בלילה. עם עצמך. וגם כן לא אומר. מרוב פחד. כי מהרגע שאתה מוציא את זה מהפה זה נהיה משהו חי שעומד מולך. אי אפשר. זה היה אחד הדברים המדהימים שפגשתי.

תחשבי ששיחקתי שם אישה שרובצת על הרצפה, מבקשת מהגבר שיישאר ומניפה את השדיים שלה. חשבתי שייקחו אותי לבית סוהר. זה היה נורא בשבילי לשחק את אחרונת הזונות בסרטים של פליני. מה פתאום שאני אעשה את זה? מה זה? היה לי גיהינום".

ובמחזה הבא של לוין שבו השתתפת - "סוחרי הגומי" ראו בפעם הראשונה בישראל משגל על הבמה.

"זה נכון. עוד לא היה על הבמה בישראל משגל, אשכרה מול הקהל. ולי ב'סוחרי הגומי' היו שניים. שבועיים לפני שיצאה ההצגה חנוך אמר לי 'אני רוצה שתלמדי את המוזיקה שהיא חלק מהדקלום של הדמות. ואני אמרתי - מה? אני לא לומדת שום מוזיקה. פה בטקסט יש מוזיקה שאתה כתבת. למשגל במיטה יש קולות משלו ואני מוכרחה למצוא את זה. זה לא קל בשבילי. אני את שלי עשיתי עם האמונה שלי. אי אפשר להכריח אותי לעשות דברים. במובן הזה, חנוך פשוט הביא אותי לגבהים. אני הייתי צועקת עליו והוא לא היה מוציא מילה מהפה. את כל הכאבים שלי הוצאתי עליו".

והוא המשיך ונתן לך את כל התפקידים, עד שהייתה הפסקה של 11 שנה.

"נורא סבלתי מזה. אבל כשהסתכלתי איזה דברים הוא עשה בתקופה הזאת, אמרתי שהוא צודק. זה לא בשבילי. תפקידי הנשים שהיו שם לא התאימו לי".

את רוצה לתת דוגמה למחזות ספציפיים?

"אין שום צורך".

ודיברת איתו על זה פעם?

"לא. אף פעם. כשהוא הגיע עם הטקסט של 'אשכבה', הוא צלצל ואמר שיש לו משהו בשבילי. קראתי, ופתאום אני רואה שהתפקיד שלי נגמר בעמוד 6. אמרתי לו: 'זה לא יכול להיות שבעמוד 6 אני אלך הביתה'. ואז רגע לפני הסוף אני חוזרת. שבה לאיזו פנטזיה של כל הדברים שהוחמצו בחיים.

חנוך אף פעם גם לא אמר לי איזו מחמאה. שאני טובה, שאני עושה את התפקיד טוב. כלום. והרי אם לא הייתי בסדר הוא היה מחליף אותי, אבל איזושהי מילה טובה? משהו? (דומעת)

"הייתי במצב מאוד קשה איתו. הקשר שלנו היה מעבר לדיבורים. היה איזה מכניזם שדיבר אחד עם השני. אני לא יודעת. חנוך זה כישרון של פעם בדור. עוד מעט עשר שנים שהוא נפטר ואת יכולה להראות לי מישהו לפני חנוך או אחריו?"

לצערי, עדיין לא. אבל בואי נחזור אלייך ובכל זאת נסיים עם פרס ישראל.

מאוד שימח אותי לקבל אותו. וזה כבר קשור להיסטוריה שלי. היה לי חשוב שיקבלו אותי וחשבתי שזה כבר בכלל לא יגיע אליי. ואז פתאום לקבל פרס של הכרה והוקרה כזאת. פתאום אתה יושב נוח בכסא. עשיתי מה שהייתי צריכה, וקיבלתי בשביל זה פרס. ואם אני מסתכלת לאחור, היה לשמחתי משהו ששמר עליי במקצוע. לא יודעת מה. אלוהים? אבא שלי בשמים? וכל כך עצוב לי שאמא שלי ואבא שלי לא זכו לראות את זה. זה משהו שהיה יכול לחמם להם את הלב".

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק