גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישן מפני חדש תוציאו?

רוכשי דירות רבים מתלבטים בשאלה: האם לבחור בדירה חדשה בשכונה ותיקה, המציעה את כל המוכר והטוב בפריים לוקיישן, או לחסוך ולבחור בדירה בשכונה חדשה לגמרי, לסבול את המחסור בשירותים ותשתיות ולבנות על השבחת הנכס שחקנים בענף מפרטים

רבות דובר בשנים האחרונות על הפיחות במעמד מרכזי הערים הוותיקות, על ירידת קרנם של הרחובות הראשיים ועל ההזנחה של רבים מהבתים בשכונות הישנות. אך עדיין, כאשר מדברים על נקודות ציון בעיר שמסמלות את מרכז החיים והמרקם העירוני, בדרך כלל חושבים בנוסטלגיה על השכונות הנושנות.

רבים מרוכשי הדירות עשויים להתפעם מהבניינים רבי הקומות המעטרים את פרברי העיר והשכונות החדשות שהוקמו בפריפריה, אך חלק לא מבוטל מהרוכשים חושבים, כי לו רק היו בונים בניין חדש בשכונות הוותיקות, הם היו מעדיפים להישאר בנוף המוכר.

תהליך הפינוי-בינוי רק בחיתוליו, אך עוד בטרם צבר תאוצה כבר מצליחות שכונות בעלות מוניטין לקלוט אוכלוסיה איכותית בדירות חדשות, בזכות ניצול קרקעות היסטוריות שנותרו בידי הקבלנים והיזמים, ותוך מיצוי מגרשים אחרונים שזמנם עבר לצורך בנייה חדשה.

רכישת דירה חדשה בשכונה ותיקה הפכה לסמל סטאטוס. מאידך, טוענים שמאים, כי לא תמיד המחיר מוצדק וכי לשכונות חדשות יש פוטנציאל השבחה גבוה יותר. הבחירה היא בהחלט עניין של טעם והעדפה אישית, אולם "גלובס" מנסה ללמוד מגורמי נדל"ן שונים מהו סוד קסמן של השכונות הוותיקות, כיצד מצליחות שכונות חדשות לעמוד מולן בתחרות על ליבם של רוכשי הדירות, והאם באמת עדיף לגור בשכונה מתוכננת מראש על פני דירה בבניין במרכז העיר.

המלחמה על הכיס

עמיר שאלתיאל, מנכ"ל חברת אלדר המשווקת כ-40 פרויקטים למגורים ברחבי הארץ, טוען כי מחירי הדירות בשכונות ותיקות וטובות עשוי להיות גבוה ב-20%, ואף למעלה מזה, בהשוואה לפרויקטים דומים בשכונות חדשות באותה עיר.

טל תפוחי, שמאי מקרקעין ומנהל ייזום העסקים בחברת גמלא נדל"ן, מסכים גם הוא עם הקביעה, ומסביר: "שכונות ותיקות שצברו מוניטין של 'שכונות טובות', נהנות מרמות ביקוש גבוהות. בשכונות אלה מצאי המגרשים לבנייה קטן ביותר, ולכן אין מלאי משמעותי של דירות חדשות. כתוצאה מכך, נוצר עודף ביקוש לדירות באזור המביא לעליית מחירים. המוניטין הטוב של השכונות האלה נצבר במהלך השנים ונובע מרמה סוציו-אקונומית גבוהה של התושבים, פיתוח סביבתי ברמה גבוהה ונגישות טובה למרכזי הפעילות בעיר".

"לא תמיד ברור מדוע הפכה שכונה מסוימת לנחשקת ויקרה יותר משכנותיה", מציין ברק פז, מנהל השיווק בחברת יובל אלון הצפונית, "אך נדמה כי הפרמטר המובהק ביותר בשכונות שצברו מוניטין גבוה הינו תמיד רמת האוכלוסיה. בחיפה למשל, ככל שמטפסים גבוה יותר על הכרמל, השכונה יוקרתית יותר. האוכלוסיה האמידה בעיר מתרכזת בפסגת ההר. כך למשל קרה בשכונת סביוני דניה שנבנתה באמצע שנות ה-90, ומאופיינת באוכלוסיה של משפרי דיור, ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. השכונה מונה כ-2,000 תושבים, רובם ככולם כרמליסטים, שטיפסו במעלה ההר עם השנים. בניגוד לשכונות נחשבות במרכז הארץ, אין כמעט בסביוני דניה מוסדות חינוך או מתקנים ציבוריים. המחירים בפרויקטים חדשים בשכונה גבוהים בכ-20% ביחס לשכונות הסמוכות".

ההתלבטות בין רכישת דירה חדשה בשכונה ותיקה לבין רכישת דירה בשכונות החדשות קשורה גם לשכנים העתידיים. "הקונספט בשכונות החדשות בעשור האחרון מותאם ככפפה לזוגות צעירים ומשפחות, המחפשות סביבה צעירה הכוללת את כל השירותים הקהילתיים במרחק קצר וחיים לצד אוכלוסיה דומה", מסביר אבי ביתן, מנהל השיווק בחברת מנרב. "הדור החדש אינו מחפש רק קירות, רוכשי הדירות בימינו מתעניינים קודם כל בסביבת המגורים, הם מחפשים מענה כולל לכל צרכי המשפחה הצעירה, כולל פארקים וגני ילדים". מאידך, מציין ביתן, פרויקטים חדשים הנבנים בשכונות ותיקות הינם פרויקטים יקרים, כך שלרוב הצעירים אין יכולת כלכלית להישאר או לרכוש דירה בשכונה.

משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת צבי צרפתי ובניו, מציין כי שכונות ותיקות אשר צברו מוניטין טוב במשך השנים מתאפיינות באוכלוסיה ותיקה ואמידה המתגוררת בבתים צמודי קרקע, ונהנית ממוסדות חינוך טובים. צרפתי מציין, כי הצלחת שכונות כאלה היא בדרך כלל בתחרות מול קהל יעד מקומי המוכן לשלם 10%-20% יותר, כדי לגדל שם את ילדיו. "רמות המחיר הגבוהות בשכונות כאלה יוצרות פילוח טבעי של האוכלוסיה. האוכלוסיה המסוגלת לשלם עבור בית בשכונה היא חזקה, אמידה ובוגרת. המחירים בשכונות יוקרה גבוהים משמעותית ביחס לאלטרנטיבות הקיימות בעיר".

המומחים מסכימים, כי בשכונות הוותיקות האוכלוסיה היא הומוגנית וכוללת בעיקר משפרי דיור מקומיים מחתך סוציו-אקונומי דומה, כאשר לעומתן האוכלוסיה השכיחה בפרויקטים החדשים הנבנים בשכונות מתפתחות הינה אוכלוסיה הטרוגנית של רוכשים המגיעים גם מערים שכנות. "משפרי הדיור בערים העדיפו תמיד לגור בפרויקטים הנבנים בשכונות ותיקות וטובות הסמוכות ללב הפועם של העיר", מסביר שאלתיאל, "זאת ביחס לזוגות צעירים ומשפחות צעירות המחפשים מחיר אטרקטיבי ומוכנות להשקיע באזור מתפתח כל עוד אינם מטופלים בילדים ואין להם צורך מיידי במוסדות חינוך ושירותים קהילתיים קרובים".

חברת י.ח דמרי היא יזמית הפרויקטים גרנד סיטי ודמרי על הים, שניהם באשדוד. מנהל השיווק של החברה, עמוס דבוש, אומר כי לכל אזור יש את הייחוד שלו: "לפרויקט שנבנה במרינה באזור חדש יש את הייחוד של קירבה לים ואת הסטנדרטים שמאפיינים אזור שממוצב מתחילתו. כמו כן, הצפי הוא לעלייה בערך הדירות הנבנות בשכונה חדשה לאחר סיום עבודות הפיתוח הסביבתי. בפרויקט שנבנה בשכונה קיימת, מקבלים הרוכשים גם את השירותים הקהילתיים, מרכזי הקניות ומערכת התחבורה שכבר קיימים במקום".

איפה יש מכולת?

"היתרון הגדול בשכונות חדשות הוא גם החיסרון שלהן", מסביר אבי זיתוני, מנכ"ל חברת זיתוני, הבונה פרויקט בשכונה הירוקה החדשה בכפר סבא. "מצד אחד בשכונות החדשות הנבנות כיום יש תכנון כולל מראש, הלוקח בחשבון את כל צרכי האוכלוסיה ברמת החינוך, התרבות, הבריאות והפנאי, כך שמדובר בהשקעה לטווח ארוך בנכס שבתוך מספר שנים יהווה סביבת מגורים מושלמת. מצד שני, לוקח לשכונה חדשה וגדולה לא מעט זמן להבשיל ולאייש את כל השירותים שלה, עובדה המעוררת לעיתים התנגדות אצל רוכשי דירות, בעיקר כשמדובר במשפחות עם ילדים".

מנהל מחלקת המגורים של אנגלו-סכסון, כפיר זוהר, אומר כי קהל היעד של פרויקט חדש הנבנה בשכונה ותיקה הוא בעיקר תושבי אותו אזור, זאת לעומת בנייה בשכונות חדשות שם יש נטייה של תושבים ממקומות שונים לרכוש בפרויקט. "בפרויקט ששיווקנו באפקה, שנמצא בתוך אזור ותיק, מרבית הרוכשים היו משדרגי דיור מהשכונה. בשכונה חדשה שחסרים בה עדיין בתי ספר ופארקים, הרוכשים יודעים שיש אפשרות לכך שערך הדירה שלהם יעלה, ומבחינתם יש במחיר הנוכחי יתרון. מצד שני יש פניות של רוכשים פוטנציאליים שמעוניינים לגור ליד בית ספר מסויים, והדבר נמצא אצלם בסדר עדיפות גבוה".

חברת טראס השקעות, המתמחה בבנייה וייזום של מרכזים מסחריים שכונתיים, מסרה כי בשכונות החדשות במקרים רבים קיים מחסור בשטחי מסחר. מחסור זה נוצר עקב תפישת תכנון אורבאנית חדשה, אשר אינה משלבת מסחר כחלק ממרקם הרחוב. כך קורה לעיתים קרובות שבשכונה של למעלה מ-1,000 בתי אב אין מכולת אחת לרפואה, שלא לדבר על בית מרקחת, סניף בנק או דואר. לאור המחסור האמור מסתמנת כיום מגמה של חזרה למרכזים מסחריים שכונתיים, המחליפים את קמעונאות הרחוב ומהווים את מרכז ההתרחשות והפנאי של השכונה.

השקעה לטווח ארוך

לא צריך להיות מומחה בכלכלה ובנדל"ן כדי להבין כי שכונות חדשות במחירים נמוכים הן גם בעלות פוטנציאל התשואה הגבוהה יותר. כך, זוג צעיר שרכש דירת 4 חדרים בשכונת הדרי סמל בנס ציונה בשנת 2003 בכ-800 אלף שקל, מוצא את עצמו כיום באחת השכונות המבוקשות בעיר והדירות בבניין נמכרות בכ-1.2 מיליון שקל, עלייה של 50% ב-5 שנים.

לא רק בנס ציונה עלו מחירי הדירות בשכונות החדשות בעשרות אחוזים - דוגמאות מובהקות נוספות לכך הן שכונת אם המושבות בפ"ת והשכונות החדשות בקרית אונו. פרץ דינר, מנהל השיווק של חברת ד. רוטשטיין, מהחברות הראשונות שבנו פרויקטים בשכונת קרית השרון בנתניה, מציין כי בשנת 2003 נמכרו דירות 4 חדרים בפרויקט קרית האקדמיה ב-650 אלף שקל. כיום נמכרות דירות דומות בפרויקט סביב כמיליון שקל. "מסיבה זו, רוב המשקיעים רוכשים דירות בשכונות חדשות, שם יכולת ההשבחה היא גבוהה משום שהאזור בחיתוליו ויש לצפות שתוך מספר שנים המחירים יעלו משמעותית. עם זאת, לעיתים הרכישה בשכונה חדשה עלולה להתגלות גם כהימור פחות מוצלח, במקרים בהם הפרדס הירוק שגבל בשכונה בעת בנייתה הופך לכביש גישה סואן או תוואי רכבת", אומר דינר.

שאלתיאל טוען כי רוב השכונות הוותיקות שצברו מוניטין ממוקמות בפריים-לוקיישן, בלב הערים ובמרכז ההתרחשות, למשל שכונת נווה אמירים בהרצליה, תל בנימין ברמת גן, נווה גן בפתח תקוה ואחרות. לדבריו, המיקום הוא הסיבה שהמחירים באזורים אלה שומרים על רמתם הגבוהה גם אם האזור "התיישן" לכאורה. "שכונות חדשות שהפכו לסיפור הצלחה הן שכונות שעם השנים הצליחו ליצור סביבת מגורים אוטונומית, המתנהלת בתוך עצמה ומספקת לתושביה את כל השירותים הנדרשים".**

ariel-r@globes.co.il

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות