גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרידמן: "רק בישראל בג"ץ מסוגל לפסול מינוי בכיר רק כי המועמד אוכל בידיים"

שר המשפטים בנאום עוקצני בכנס עוה"ד באילת: "שופטים מזמינים עתירות בשביל כותרות" ; אהרון ברק: פרידמן מציג קריקטורה של ביהמ"ש ; נשיאת העליון, דורית ביניש: רומזים לנו שאם לא נתנהג בריסון - יגבילו את כוחנו

"רק בישראל ברור שהשאלה אם למנות לתפקיד בכיר בשירות המדינה אדם שהפגם היחיד בו הוא שהוא אוכל בידיים ולא עם סכין ומזלג, היא שאלה משפטית. ברוב מדינות העולם זו לא שאלה משפטית". כך פתח שר המשפטים, דניאל פרידמן, את נאומו הפרובוקטיבי במושב המרכזי של כנס לשכת עורכי הדין המתקיים השבוע באילת.

נאומו של פרידמן היה רווי ציניות, עוקצנות ולא מעט דמגוגיה, שאפיינו את רוב הדוברים במושב הסוער, שסחט מחיאות כפיים וקריאות ביניים ממאות עורכי הדין בקהל. פרידמן דיבר על שני בתי משפט עליונים: האחד של 40 השנה מאז קום המדינה והשני של 20 השנה האחרונות (עידן אהרן ברק).

השר תקף את המדיניות של בג"ץ שלא לפסוק הוצאות לעותר ציבורי שעתירתו נדחתה. "לכל מיני גופים הפונים לבג"ץ יש אינטרס כי הם מקבלים חשיפה תקשורתית שיש לה ערך כלכלי עצום. עתרו נגד החנינה לנעמי בלומנטל או מינוי רמון לשר, העותר ועורך דינו מצטלמים בתקשורת, העתירה נדחית אבל אין הוצאות".

לדבריו, השופטים מזמינים עותרים כאלה. "הם אומרים להם תביאו אלינו דברים שבתקשורת עם כותרות, אנחנו נדון בהם. אנחנו מעוניינים להיות מעורבים, אנו לא שופטים רגילים שמחכים שיביאו להם קייסים, אנחנו מזמינים זאת. ככה כולם מרוויחים".

"עותרים סדרתיים ומקצועיים"

פגם נוסף, לפי פרידמן, הוא ש"נוצר רושם של קשר מיוחד בין העותרים הסדרתיים המקצועיים, אלה שרצים, מגיני הציבור, לבין בית המשפט. הם קשורים אליו והפכו לזרוע שלו.

"איך זה מתיישב עם השיטה האדברסרית (שבה שופט אינו יוזם הליכים, אלא הצדדים - נ.ש.)? התוצאה היא עידוד עצום בעתירות. מחצית מהתיקים בעליון הם בג"צים, פעם זה היה רק רבע".

פרידמן האשים את בג"ץ ב"תקיעה" של כל מינוי בכיר בשירות הממשלתי והפיכתו לסאגה. "קראתם בוודאי על מינוי ברשות המסים. שנה לקח למנות ואז מישהו נפסל. כל הליך שבמקום רגיל נמשך שבועיים או חודש, פה לוקח תקופה אינסופית".

פרידמן ביקר את העליון בעידן ברק, שביטל הלכות קודמות של השופטים שקדמו לו.

"אני מאוד מקווה שיש כעת מקום לפשרה ואיזון בין שתי הגישות. אני מקווה שבית המשפט יגיע לזה בעצמו, יש אולי סימנים אחדים לכך. אבל המצב עדיין בעייתי, גם מבחינת השלטון המרכזי, שכיום מתקשה מאוד לתפקד, ולא רק בגלל המערכת המשפטית".

"ביקורת עוינת של אויב"

פרופ' מרדכי קרמניצר תקף את פרידמן. "זו ביקורת של אויב, ביקורת עוינת ומזלזלת. האמירה שהשופטים קמים בבוקר ומזמינים את הציבור להציף אותם בעתירות, היא אמירה מבזה והשמצה חסרת שחר.

כל בר דעת לא יכול שלא לשאול עצמו, אם לפני שנים רבות היה נעשה מינוי מסוים לעליון (כוונתו לפרופ' נילי כהן), האם עדיין היה אפשר לראות את פרידמן כשר מנהל את המאבק הזה?".

"כשאין פרוטקציה, יש קשרים"

לדברי קרמניצר, "אם בג"ץ לא היה מסמן קווים אדומים מינימליים, היתה יושבת בממשלה חבורת עבריינים. צריכות להיות נורמות ציבוריות.

"יש בעיה בכך שאדם שלא הסביר לנו את הקשר שלו למעטפות הכסף, וכשהמקורבת לו, שולה זקן, שומרת על שתיקה, ממשיך לכהן כראש ממשלה".

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת לשעבר, ח"כ מיכאל איתן, עורר סערה כשתקף את הנשיאה דורית ביניש, שלדבריו ממנה רק את חבריה לבית המשפט העליון - עדנה ארבל, נאוה בן-אור ועוזי פוגלמן. "כשאין פרוטקציה, יש קשרים", טען.

עו"ד ארנה לין, שישבה בקהל, ואחריה גם יו"ר הלשכה, יורי גיא-רון, דרשו ממנו לחזור בו אך הוא סירב.

ביניש: רומזים שאם לא נתנהג בריסון - יגבילו את כוחנו

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, היתה הדוברת המאופקת יותר מבין כל הדוברים היום בכנס עורכי הדין שמתקיים השבוע באילת, אולי משום שדיברה ראשונה ולא הגיבה לדברי האחרים. "יש ניסיון ליצור אווירת סכנה מלאכותית, ולפיה מקור הסכנה הוא בכך שבביקורתו השיפוטית פולש בג"ץ לתחומן של רשויות אחרות וחורג מתחום פעילותו הלגיטימית".

לכן, ציינה ביניש, טוענים אותם גורמים שמתחייבות פעולות לריסון והגבלת כוחו וזאת באמצעות הכנסת, "כמו גם על דרך של משלוח רמזים לבית המשפט, בעודו דן בתיקים תלויים ועומדים, שאם לא ינהג בריסון ובאיפוק, הרי תתחייב חקיקה המצמצמת את כוחו. זוהי מגמה מסוכנת, שתכליתה לצמצם את הביקורת השיפוטית על הרשויות האחרות".

לאורך כל דבריה נמנעה ביניש מלנקוב בשמו של השר פרידמן, אך היה ברור למי מכוונים הדברים. "במקום לחזק את הזרוע השיפוטית החלשה מבין זרועות השלטון, יש מקרבנו המחפשים דרך לצמצם את כוחה".

לדבריה, "למרות הרושם שמנסים גורמים מסוימים ליצור ביחס לבית המשפט, הרי מי שעוקב אחר עבודתו ימצא שהביקורת השיפוטית שבית המשפט מפעיל על זרועות השלטון שקולה, ומבוססת על מסורת עמוקה של הפרדת רשויות והימנעות מפלישה לתחומה של רשות אחרת".

ברק: פרידמן מציג קריקטורה של ביהמ"ש

"התמונה שצייר פרידמן היא כל-כך מעוותת ולא אמיתית. יש בה גרעינים של אמת אבל זו בעצם קריקטורה מפי שר המשפטים". כך הגיב נשיא העליון בדימוס, אהרן ברק, לדברי שר המשפטים בכנס עורכי הדין באילת (ראו ידיעה נפרדת).

ברק, שדיבר אחרי פרידמן, ציין בציניות שהוא משתייך ל"בית המשפט העליון השני, שקשור כל כולו לתקשורת, שהמציא ומפעיל בצורה בלתי ראויה סבירות ומידתיות ושמונע מהממשלה למשול".

"אין שני בית משפט עליון", הבהיר ברק. "יש בית משפט עליון אחד, שנמצא בהתפתחות מתמדת. המשפט נמצא בתנועה, ואם הוא לא זז הוא נופל, כמו נשר בשמים".

ברק עקץ את פרידמן, שידוע כבעל שם בדיני חוזים, ורמז שאינו מתמצא בתחומי המשפט החוקתיים. "ביקורת היא טובה, אבל צריכה להיות מבוססת על ידע השוואתי. האם אמר לכם שר המשפטים שהסבירות שלנו היא מקובלת בכל העולם כולו? האם אמר לכם שבהודו מותר לפסול חוק אם אינו סביר? האם אמר שמידתיות נמצאת היום בכ-40 מדינות בעולם ואנחנו מהאחרונות להצטרף אליה?".

ברק הוסיף, ש"זה מאוד פופוליסטי להאשים את העליון החדש כביכול שזה לא יעיל. הסיבה אינה העליון החדש אלא הממשלה הישנה", וסחט מחיאות כפיים סוערות מהקהל. "חלק גדול מהבג"צים", לדבריו, "הוא נגד משרד הפנים, שאינו מתפקד. אם משרדי הממשלה יתפקדו כראוי, גם מספר הבג"צים יירד. מספר הבג"צים שאינם שפיטים או שהעותרים בהם הם ציבוריים - נער יספרם".

הנשיא לשעבר הוסיף, שגם הנשיאים ב-40 שנות המדינה הראשונות התמודדו עם התקפות, אלא שבניגוד לאז כיום "ההתקפות לא באות מהשוליים. הבעיה היא שאנשים שאמורים להגן על בית המשפט הופכים אותו לטרף".

כשנשאל על-ידי המנחה, אילנה דיין, במה הוויכוח עם פרידמן שונה מהוויכוח שהיה לברק עם שופטים כחשין ושמגר, השיב: "יש הבדל גדול אחד: מאחורי כל השמות שהזכרת לא עמדו שום לגיונות. זה היה ויכוח תיאורטי, אנליטי ומשפטי. היום מאחורי שר המשפטים עומדת הכנסת.

"אני חושש מאוד, משום שכמו שפרידמן אומר, הוא יכול להעביר בכנסת כמעט כל דבר נגד בית משפט. בעיקר אני מפחד מהתקופה הקרובה, שבה כל ההסכמים מתפוררים והולכים לבחירות. אני מאוד חרד מה יקרה בכנסת בתקופה זו. כאן יש תפקיד מפתח לראש הממשלה, נו טוב אולמרט, ולשר המשפטים, להחזיק ולמנוע. הסכנה הזו באוויר, היא ישנה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט