גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשך שנתיים ליוותה הבמאית נטלי אסולין אסירות שביצעו פיגועים

התוצאה היא "שהידה", סרט שכבר הספיק לעורר תגובות קשות - וגם לזכות בפרס בפסטיבל ברלין. אסולין מספרת על הקשיים בדרך לעשיית הסרט, על התנודות בין סלידה לאמפתיה ועל המסקנות הפסימיות שהגיעה אליהן / רותי זוארץ

במשך כשנתיים הבמאית נטלי אסולין מצאה את עצמה נקרעת בין דחייה לאמפתיה, בין אינטימיות לסלידה. במשך שנתיים היא ליוותה, חמושה במצלמה, אסירות ביטחוניות שביצעו או שהיו בדרכן לבצע פיגועי התאבדות. כל קלחת הרגשות הזו צרורה בסרטה "שהידה", שיוקרן ביס דוקו ב-17.7. הסרט אף זכה בפרס הראשון בפסטיבל ברלין האחרון.

"זה התחיל בתקופה שבה היו הרבה פיגועים שבוצעו על-ידי נשים, וזה משהו שמאוד תפס אותי ולא יכולתי להתעלם ממנו", מספרת אסולין איך הגיעה לעסוק בנושא כל-כך טעון. "במשך כחצי שנה קראתי את כל מה שאני יכולה בנושא ונפגשתי עם המון אנשים שקשורים לנושא, ואז נכנסתי לכלא ובמשך שנתיים צילמתי. בהתחלה היה לי מאוד קשה. מהרגע שהגעתי בבוקר עד 18:00 בערב הייתי איתן בכלא, והיה קשה לשהות במקום הזה. בפעמים הראשונות, אחרי השהייה בכלא הייתי עושה הליכה של שלוש שעות בשדות רק כדי להרגיש חופש".

*איך הייתה האינטראקציה עם המחבלות?

"מכיוון שבאתי מוכנה וידעתי איזה דמויות אני רוצה לפגוש, בתור התחלה אימצתי לעצמי קודים התנהגותיים שהייתי חייבת לעמוד בהם ושמרתי עליהם במשך כל השנתיים. החלטתי פשוט להביא את עצמי אליהן, כמו שאני, לדבר איתן בגובה העיניים. לספר להן בכנות על מה הסרט, שאני רוצה לספר את סיפורן".

*ובסרט תפסה המצלמה התגודדות של כמה בנות שלא רצו לשתף איתך פעולה.

"התפתחו כמה מערכות יחסים ביני לבין כל המרואיינות. הרבה פעמים באתי ולא צילמתי, כי הרגשתי שאני צריכה לדבר איתן בלי מצלמה, והרבה פעמים נאמרו לי מאחורי הקלעים דברים שלא יכולתי להכניס לסרט. יש בסרט חלקי משפטים, של מישהי שאמרה לי 'נמאס לי מהחיים, אף אחד לא קיבל אותי בחברה', כשעיוותתי את הקול שלא יזהו אותה, כי חשיפה כזו מסכנת אותן ואת משפחותיהן, ולא רציתי להיות אחראית לרצח על רקע כבוד המשפחה".

מציאות מלאה באפור

"מצאתי מציאות די מורכבת", מספרת אסולין על מה שראתה בכלא. "תמיד חשבתי שזה שחור ולבן. הבנתי שאם אנחנו חושבים שנמסור את השטחים והכול ייגמר, שזה רחוק מלהיות ככה. עברתי במשך שנתיים סוג של מסע, ואני מנסה להעביר את הצופה סוג של מסע ולא להוליך אותו למסקנה קונקרטית, שסוף הסרט ימשוך להרהורים. רציתי לפרוס את המציאות ולהראות לצופה כמה אפורים יש במציאות הזו".

*ולך עצמך יש מסקנות?

"קטונתי, אבל נראה לי שלא משנה אם אנחנו נצא מעזה, נחזיר שטחים או לא נחזיר שטחים, הגישה לפתרון הזה היא רקובה ולא נכונה".

*איפה השגיאה?

"בדרך הפעולה שאנחנו פועלים בה, כשאנחנו לא באמת מכירים אותם ועובדה שזה לא עובד כבר כמה עשרות שנים. הייתה אסירה שאמרה לי 'את הישראלית הראשונה שאני פוגשת, עד היום פגשתי רק חיילים. לא דיברתי עם אף אזרח'. אני מצדי נצמדתי לקודים ההתנהגותיים והקפדתי לא לסטות מהם".

*איזה קודים התנהגותיים, למשל?

"יש היררכיה מאוד ברורה בכלא, שצריך לעבור אותה. יש שני אגפים בכלא, של הג'יהאד והחמאס ושל הפת"ח, ולכל אגף יש דוברת. אז כל דבר הייתי חייבת לאשר עם הדוברת. הייתי באה בבוקר ואומרת לכל אחת מהדוברות מה אני מתכוונת לעשות היום, ועם מי אני רוצה לדבר, ופיתחתי סוג של קשר בצורה הזו".

*בעצם, איך מפתחים קשר עם שהידות?

"זה לכבד אותן כבני אדם, לא משנה מה הן עשו. ומצד שני לא לשכוח שבגלל המעשה שלהן אני שם. הכנות הזו אפשרה רגעים אינטימיים. ברגע שהן הבינו שזה אמיתי ולא מניפולציות, הן התמסרו. בניתי איתן קשר לאט-לאט, בלי להכריח".

*מה לא יכולת להכניס לסרט עצמו?

"אני חושבת שאת המניע האמיתי של כל אחת, ואת הדרך שבה גם אם הן אומרות את הסלוגנים שמצופים מהן, הן מבינות שזה מה שמצופה מהן והן לא יכולות להגיד משהו אחר. אבל בשבילי זה נשאר בעינו - ברגע שהן נטלו חיים, הן כבר לא קורבן".

*זאת אומרת שלא הגעת אליהן אובייקטיבית, הגעת מעמדת קטגור מלכתחילה?

"מלכתחילה התייחסתי אליהן כאל לוחמות חופש, נשים שנלחמות בעד עצמאותן, וגיליתי שזה לא ככה. זה מכלול של המון דברים שאחד מהם הוא כפייה, וכששאלתי אותן 'אתן 120 אסירות, למה אתן ממשיכות לשתף פעולה?' אז אמרו לי 'מי הראשונה שתעשה את זה?'

"השתדלתי לבוא הכי נקייה שאפשר, אבל בימים הראשונים עם כל שאלה ששאלתי היו לי בראש משפחות שיקיריהן נפגעו בפעולות טרור. כל הזמן חשבתי איך הצופה יחשוב ומה הוא יחשוב. ולשמחתי, בשלב מוקדם הבנתי שאסור לי ללכת למקום הזה ושאני מייצגת את עצמי ולא את המשפחות ולא את המדינה, אלא רק את נטלי, וזה מה שהבאתי לסרט. זו הייתה הדרך שלי להגן על עצמי".

*איזו מין נטלי הצגת לפניהן?

"הייתי קצת יותר מחוספסת, כי אלו מפגשים לא פשוטים. באחד מהם ישבתי מול אישה שרצחה אישה בהריון, והיא אומרת לי: 'עשיתי מה שעשיתי ולא משנה מה אני רואה', ומצד שני היא אומרת: 'מה את חושבת, שאני מפלצת? יש לי רגשות, אני בן אדם', והטלטלה הזו רודפת. כשהאסירה קהירה פוגשת את ילדיה, אז הצופה יכול ברגע אחד לכאוב את כאבה, אבל ברגע אחר אתה מזדעזע שאתה מרשה לעצמך להרגיש ככה".

*חלקת איתן דברים?

"מעט מאוד. שמרתי על עצמי, הבנתי שהן לא יכולות להיות חברות שלי במציאות".

"לא יהיה גישור אף פעם"

כשאסולין נשאלת על רגעי קירבה שהתגלו במשך פרק הזמן הזה, היא נרתעת ואומרת שהיא חוששת. "גם ככה היו כבר כמה הקרנות והיו תגובות קשות. אנשים מאוד רוצים שסרט על שהידה יהיה סרט מסוים. והסרט הוא לא שמאלני, לא ימני, הוא לא מתעסק בזה, הוא ברובד אחר לגמרי, ובשביל להסתכל למציאות בעיניים היו חייבים להיווצר רגעי אינטימיות".

*הן באמת שונאות אותנו כל כך?

"לא, אבל בעצם זה שהן בכלא, הן צריכות להצדיק את זה שהן קמות בבוקר. לקהירה יש שלושה מאסרי עולם, היא חייבת להיאחז במשהו. מה שהן אוחזות בו הוא האמונה באללה, ובאמת רובן הופכות להיות דתיות בכלא. זה חלק מלהיות קבוצה, להתאגד. הן אומרות לאללה יש סיבה שאני יושבת בכלא".

*למה העברת את עצמך את זה?

"זה היה בבטן שלי. הייתי חייבת לפגוש את הנשים הללו ולדעת איפה אני חיה. זה ריתק אותי. היה לי בהתחלה תסריט אחר על נשים אירופיות שמתחתנות עם ערבים ובאות לגור איתם בארץ, ועזבתי את זה".

*מה המסקנה שלך מהסרט הזה?

"שהפער הוא גדול מדי ודומיננטי מדי מכדי שיעשו שלום. אני קוראת את כותרות העיתונים על מגעים עם סוריה ואני לא מאמינה שזה נכון. אין באמת רצון אמיתי. תמיד אומרים 'הבן שלי כבר לא ילך לצבא', וזו קלישאה. אני לא חושבת שיהיה שלום אי פעם. פעם הייתי בטוחה שיהיה".

*יצאת פסימית מהסרט?

"כן, או מציאותית. פשוט הבנתי שזה לא ילך. לא יהיה גישור אף פעם. הפערים גדולים מדי וההתנהלויות לא נכונות, וזה מחמיר ככל שעובר הזמן, והם כבר רגילים לחיות ככה ואנחנו רגילים לחיים שלנו".

עוד כתבות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"