גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני אוהבת עימותים, שמחה לרגע שבו אני יכולה להטיח דברים שאני מאמינה בהם"

חני פירסטנברג - לילך מ"הבורגנים" - מספרת על התקופה הקשה בניו-יורק ועל הדיכאון שממנו סבלה

חני פירסטנברג מחייכת המון, אולי כי החיים מאירים לה פנים לאחרונה. היא מגלמת את אופליה ב"המלט", משחקת ב"יומן חוף ברייטון", ב"משחקים בחצר האחורית" ועכשיו גם בשלאגר של הקאמרי "כנר על הגג". "אני מתחברת לכולם", היא אומרת, "אבל אוהבת דברים שונים בכל הצגה. ב'משחקים בחצר האחורית' אני פשוט מאוהבת בדמות שלי, לשחק מישהי שכל-כך צמאה לאהבה, ועיוורת מהרצון הזה שלה להיות שייכת, זה משהו טבעי לבני 15 ולפעמים גם לבני 30".

את צריכה שיאהבו אותך?

"אין בן אדם שלא רוצה שיאהבו אותו ולהרגיש שייך. עם השנים והגיל הדברים משתנים. חשוב לי לא לפגוע באנשים. היום, כל עוד אני שלמה עם מה שעשיתי, אני אוכל להשלים עם זה שיש מישהו שלא מדבר איתי".

את טיפוס שנכנס לעימותים?

"אני אוהבת עימותים, אני אשמח לרגע שבו אני יכולה להטיח דברים שאני מאמינה בהם. למשל, העניין האקולוגי: אני אעיר לבן אדם שמשליך אשפה. חוסר צדק זה דבר שמשגע אותי. התייחסות לבן אדם שלא במקום, חוסר נימוס, חוסר הבנה של אנשים לפעמים. ב'משחקים בחצר האחורית' אני משחקת גם את הנערה שהתעללו בה וגם את התובעת, וכשהיא אומרת את דברי הסיכום, אני ממש מרגישה אותה".

אולי היית צריכה להיות סנגורית.

"אולי, או מורה. אני חושבת שאני אוהבת ללמד, לא עשיתי את זה אבל טיפלתי בילדים. כשהייתי בלוס-אנג'לס טיפלתי בילדים מגיל שלושה חודשים עד גיל שנתיים".

"אני בהיי מטורף"

פירסטנברג, 29, נסעה לניו-יורק לפני כחמש שנים. היא למדה תסריטאות וחיה שם במשך שלוש שנים, עד שחזרה לארץ לפני שנתיים. "ניסיתי לראות אם מעניין אותי לחזור לעבוד שם, ואחרי שלוש שנים בארה"ב, שנתיים מהן בלוס-אנג'לס, הבנתי שזה לא בשבילי".

מה לא בשבילך?

"יש משהו נורא קשה בלעשות את העבודה שמספקת אותך. האודישנים הופכים למקצוע שלך. בניו-יורק נסעתי ללמוד, ושם היה מדהים. בלוס אנג'לס ניסיתי לראות איך אני באמריקה. יש לי יחסי אהבה-שנאה עם העיר הזאת. חייתי שם את 16 השנים הראשונות בחיי, אבל אני מחוברת לתל-אביב. לדרך החיים פה, למזג האוויר. כל-כך התגעגעתי, ראיתי שאני במקום אחר. אם הייתי חוזרת בגיל אחר, הכול היה נראה אחרת. הייתי שונה, סדר העדיפויות שלי היה שונה. היום סדר העדיפויות שלי הוא משפחה, להיות מסופקת אמנותית.

"תמיד אמרתי שבחו"ל אני מנסה להבין מהי ההצלחה האישית שלי. היום אני מרגישה שאני מצליחה לעשות דברים. בתיאטרון אני מרגישה שאני סביב האנשים הכי מוכשרים בארץ, אני משתתפת בהצגות שהתפקידים בהן הם משהו שרק אפשר לחלום עליו. רק שימשיך טפו, טפו, טפו. הרבה פעמים שואלים אותי ברחוב למה אני לא בטלוויזיה. אני מאוד אוהבת טלוויזיה וקולנוע, אבל יש בתיאטרון משהו שממלא אותך לאורך זמן".

היו לך זמנים פחות טובים?

"רק בחו"ל. תמיד הייתי אחת שיודעת מה אני רוצה ולאן אני הולכת, ולא פחדתי ללכת אחרי החלומות שלי. בחו"ל זו הייתה הפעם הראשונה שנתתי לעצמי ללכת לאיבוד, וזה הכניס אותי לדיכאונות ולבלבול. אומרים שיוצאים מזה יותר חזקים".

עכשיו את מרגישה נוח?

"אחרי טיפול טוב, אחרי שנתיים מאז שחזרתי, אני מרגישה שכן. אם תהיה לי אפשרות ליצור בחו"ל, אעשה זאת בשמחה גדולה, אבל אני לא יכולה לזלזל במה שיש לי פה ולהגיד שזה לא מעניין אותי יותר. לשמח אנשים במדינה כמו שלנו, זה דבר נורא חשוב".

זה שאת נראית כמו ילדה בת 12, נמצא בעוכרייך?

"לא, איך זה יכול להיות נגדי? אני מודעת לכך שאני לא נראית בהתאם לגילי. ההתייחסות של אנשים מוזרה לי, ועוד יגיע השלב שגם מלהקים, במאים ואנשי מקצוע יצטרכו לפתוח את הראש ולהבין שגדלתי. אני חושבת שברגע שאהיה אמא, אנשים יתייחסו אלי כאל אישה בכל מובן המילה. תמיד צחקתי על זה שכשיצאתי מבית צבי בגיל 20, אמרתי שאולי בגיל 30 אשחק בת 15, אבל שאלה יהיו הבעיות שלי. כשאני עובדת אני כולי עבודה, ולא צריכה לישון או לנוח. כשאין לי סדר יום אני יכולה להיות הכי עצלנית ולא לצאת מהמיטה. אני לא נופלת לדיכאונות קשים מאוד, אני כן נמצאת בהיי מטורף. הכול בפרופורציות".

נשמע שהעברת את עצמך סדרת חינוך.

"זה בא מהבית. אמא שלי היא שחקנית, זמרת ומורה לפיתוח קול, ואבא שלי הוא מנכ"ל של חברת היי-טק ומפיק לשעבר, כך שיש לי את הצד האמנותי מאמא ואת הביזנס מאבא. אני באה מבית אוהב ומפרגן עם ערכים מאוד גבוהים, ואני חושבת שהם תרמו לי להרגיש שאני יכולה, שאני שווה. לימדו אותי לשמוח, ולא לפחד לשמוח".

ב'כנר על הגג' אני קודם כל גאה להיות חלק מההצגה, זו הרגשה שאתה עושה משהו היסטורי, כי ידברו על ההפקה הזו עוד הרבה. והקאסט הוא נפלא. מאחורי הקלעים זו הפקה משפחתית. האחיות שלי בהצגה - אנחנו באמת כמו אחיות".

"היה לי שוק גדול לחזור לארץ", מגלה פירסטנברג. "אני לא טובה עם שינויים. קשה לי איתם, אני אוהבת להיות עם ההרגלים שלי, זו הקרקע שמתחתי. זה חלק מזה שאני אוהבת את תל-אביב, שבה כולם מכירים את כולם. מקצועית, הרגשתי שהגעתי למקצוע חדש ושעברו כל-כך הרבה דברים. כשנסעתי עוד לא היה 'כוכב נולד', וכל העניין של כוכבים ופפראצי לא היה מפותח כמו היום. לקח לי זמן להסתגל למקום".

לא רק שחקנית

כשאני מנסה להבהיר לפירסטנברג שהיא למעשה בת מזל, היא נאלצת להסכים, גם אם זה בא לה בחריקת שיניים. "אני בת מזל במובן הזה שאני עושה את מה שאני אוהבת לעשות. אני פרפקציוניסטית ברמות חולניות, אבל זה בא מתוך רספקט מאוד גדול לאמנות".

חושבת מה היה אם לא היית בת מזל?

"אני מקווה שאני לא אגיע למקום שבו אצטרך לחשוב על זה. ויש דברים נוספים שאני יכולה לעשות, כמו לטפל בילדים, ומקווה שבפעם הבאה שאטפל בילדים אלה יהיו הילדים שלי. יש לי רצון ללמד, אבל אני פוחדת עדיין כי מי אני שאלמד, אבל היו לי מורים כל-כך טובים, שאני רוצה חלוק את זה.

"היו לי זמנים קשים בחו"ל, שלא רציתי לצאת מהמיטה, לא רציתי לראות אף אחד. הלכתי לאיבוד. זו הייתה הפעם הראשונה שמצאתי את עצמי בלי משחק, ופתאום לא ידעתי מי אני והשטיחון שלי מגיל אפס, נמשך מתחתי. ופתאום בגיל 25, כשהפסקתי להתעסק במשחק, הרגשתי שאני לא שווה, שמי אני בלי זה? וזה דבר חשוב שלמדתי בשנים האחרונות, מאז שחזרתי.

אחד הדברים הראשונים שהפסיכולוג שלי אמר לי, זה שמותר לי להיות סתם ושאני עדיין מדהימה גם אם אני לא עושה כלום, שעדיין יאהבו אותי. היה לי קשה להבין את זה, אבל זה חלק מהחיים - להכיר את עצמך ממקומות אחרים, יותר נקיים. משחק זה חלק ממני, אבל זה לא מי שאני".

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים