גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם החבר'ה יחזרו לאתר חבר'ה - או יעדיפו להישאר בפייסבוק?

אחרי שרכשה 70% מאתר חבר'ה, שנקבר תחת הרשתות החברתיות החדשות, מתכוננת גלובל נטוורקס להשיקו מחדש ; הקונספט: רשת חברתית ישראלית לקהל בוגר, עם קבוצות בסגנון פייסבוק אבל "משודרגות", וגם מודל עסקי של הקמת מועדוני מותגים לחברות מסחריות

החל מפייסבוק, דרך מקושרים וכלה בשוקס, מפת הרשתות החברתיות בישראל עמוסה לעייפה. נדמה כי כל ישראלי שני רשום ברשת חברתית אחת לפחות ומתחזק מספר עמודי פרופיל אישי. בעוד שבשוק האינטרנט העולמי לא חסרים האנליסטים שמדברים על דעיכת הטרנד של הרשתות החברתיות, נדמה כי בישראל ממשיכות לצוץ עוד ועוד רשתות, שמקוות לנגוס בנתח השוק האדיר של פייסבוק בישראל.

אל השוק הצפוף הזה מנסה להיכנס שוב אתר חבר'ה. יש שאומרים שהאתר, שהוקם בשנת 2002, הקדים את זמנו כאשר הגיע בשיאו ל-1.2 מיליון משתמשים. אחרים טוענים כי האתר פשוט לא השכיל להבין את הפוטנציאל העצום הטמון במאגר מידע כה גדול, וללא תוכן משמעותי, למשתמשים לא הייתה ברירה, אלא לנטוש את הרשת ולהשאיר את הזירה לשחקנים אחרים.

קבוצת גלובל נטוורקס, שבבעלות גיא כהן, חברת סייבל השקעות ומשקיעים פרטיים, הביעה את אמונה במותג החבוט, כאשר רכשה באוקטובר 2007, 70% מהאחזקות בחבר'ה תמורת סכום המוערך בכ-15 עד 20 מיליון שקל, השקעה ששיקפה לאתר שווי שוק של 22-28 מיליון שקל. לא חסרים אנשים שהרימו גבה נוכח ההשקעה הזו, ותהו מדוע לקבוצה לרכוש אתר נטוש, ובפרט בעיתוי שבו שחקנים אחרים הצליחו כבר לגנוב את ליבם של הגולשים הישראליים.

אולם בקבוצה חשבו אחרת. לדבריהם, טרנד הרשתות החברתיות רחוק מלהיות בנסיגה, ולחבר'ה המחודש יהיו את הפיצ'רים הנכונים למשוך אליהם חזרה את הגולשים, לרענן את מאגר המשתמשים ולהתחרות ראש בראש בפייסבוק. ההשקה המחודשת של האתר צפויה בעוד כחודש, וגיא כהן, מנכ"ל גלובל נטוורקס, דני צ'כנובר, מנכ"ל חברת המדיה של גלובל נטוורקס, אפרת שפושניק, עורכת ראשית, מייקל אמיר, מנהל הקריאייטיב, ואורלי בראון, מנהלת המותג, מביעים אופטימיות שהם יצליחו להפיח רוח חיים באתר - שכבר כמעט נמחק ממפת הגלישה.

"החבר הכי טוב"

אחד האתגרים האמיתיים איתם תיאלץ חבר'ה להתמודד הוא השאלה איך מושכים את מאות אלפי המשתמשים בחזרה לאתר. בגלובל נטוורקס, לפחות כלפי חוץ, לא מודאגים בכלל. "אנחנו לא מוטרדים או עסוקים בלשכנע את הגולשים", אומר אמיר. "אנחנו בטוחים שמי שייתן צ'אנס וייכנס לאתר ישתכנע להישאר".

לדברי צ'כנובר, מה שבאמת חסר בישראל זה רשת חברתית ישראלית, שמדברת אל הגולשים בעברית ובגובה העיניים. לטענתו, מרבית הרשתות הישראליות מכוונות לקהל בני הנוער בעוד שהגילאים הבוגרים יותר "נאלצים" להסתפק בפייסבוק, שנתמכת בשפה האנגלית ואין לה ייצוג בישראל. בהתאם לכך, קהל היעד, לפחות בהתחלה, הם בני 20 ומעלה, ובשלב מאוחר יותר הם יפנו גם לקהלים צעירים יותר. "חבר'ה היא למעשה החבר הכי טוב שלך, שיודע מי אתה ומעשיר אותך בתכנים רבים בהתאם להעדפות האישיות שלך", מסביר אמיר.

ואכן, אחד הדברים הבולטים באתר חבר'ה החדש הוא הדגש המרכזי על התוכן, והקשר בין המשתמשים לבין הקהילות הרבות אליהן הם משתייכים. "הרעיון הוא לקשר בין שני צרכים: הגולש מצד אחד והקהילה שלו מצד שני", מסבירה שפושניק. "אתר שהוא תוכן גולשים חייב לענות על שני הדברים הללו ולא לעשות ביניהם הפרדה. בשל כך, באתר המחודש עתידים לקום מועדונים רבים, מעין מיני רשתות חברתיות, אותם יוכל להקים כל גולש ובכל נושא שהוא. כך יכולים חברים להקים מועדון סביב רכיבת אופניים וקרובים יכולים להקים מועדון משפחתי סגור.

לדברי בראון, "גולש לא צריך לפתוח מספר חלונות על מנת לקבל מענה לכל הצרכים שלו, והמטרה שלנו היא שהמשתמש יקבל בחבר'ה את הפורומים של תפוז, את הבלוגים של ישראבלוג ואת החברים שבפייסבוק". ניסיון להשוות את המועדונים הללו למודול הקבוצות בפייסבוק מעורר בקרבם תרעומת. "אין שום פעילות בקבוצות הללו. רק מצטרפים ובזה זה נגמר", אומר אמיר.

* אז מבחינתכם האתרים הללו יהיו מיותרים בעתיד?

כהן: "המטרה שלנו היא שכל האתרים הקטנים והנישתיים לא יהיו יותר רלוונטיים". צ'כנובר מוסיף כי "אנחנו האבולוציה של הרשתות החברתיות. של פייסבוק, שאין בה תוכן, של תפוז, שאין בו רשת חברתית, ושל ישראבלוג שלא ניתן לשווק או לקדם את הבלוגים המופיעים בו. אנחנו מייצרים עבור המשתמשים פלטפורמה ליצירת תוכן, כדוגמת בלוגים, ומאפשרים להם לתקשר ישירות עם הקוראים שלהם".

מודעות למותג

היכולת לגרום למשתמשים לעזוב אתר שבו הם פעילים, או לחילופין לחזור לאתר שאיכזב אותם בעבר, היא לא דבר קל, אולם אנשי חבר'ה נתמכים בסקר מודעות של TNS טלסקר, שהוכיח כי המותג עדיין מאוד חזק. "45.6% מהמשתמשים אמרו שהם מכירים את חבר'ה, כאשר נשאלו על רשתות חברתיות, בהשוואה ל-46.4% שאמרו פייסבוק, וזה בעינינו דוגמה לחוזקה של המותג", אומר כהן. לדבריו, מדי חודש מצטרפים לאתר כ-15 אלף איש למרות שמדובר באתר לא מעודכן.

דרך אחת למשוך את המשתמשים היא הניסיון של חבר'ה לתגמל את הגולשים. "אנחנו נשלם למנהלי מועדונים שייצרו פעילות חזקה, בהתאם לסוג התוכן שיעלו, ההשקעה, איכות התכנים והטראפיק", מסביר כהן.

פיצ'ר נוסף, שגם הוא קיים אגב בפייסבוק, הוא האירועים. כל משתמש יכול להצטרף או להזמין אחרים לאירועים, אך האלמנט השונה הוא בתוכן שנוצר סביב האירועים. "בפייסבוק רק מצטרפים לאירוע, אבל לא קורה סביב זה שום דבר משמעותי, ואילו בחבר'ה יהיה אפשר לייצר שיחה סביב אירוע גם לאחר שהוא נגמר, להעלות תמונות ולחלוק בחוויות", מסביר אמיר.

בראון טוענת כי "יש לנו אלמנטים ייחודיים, ולכל פיצ'ר משגשג בפייסבוק יש לנו תשובה יותר טובה". דוגמה אחת שאמורה להוות מעין תחליף לסטטוס, אחד האלמנטים הפופלאריים בפייסבוק, הוא "עובדה אחת על עצמי", שמאפשרת לכל משתמש להעלות פריט מידע אישי, עליו יכולים החברים שלו להגיב.

ככלל, בחבר'ה פחות מאמינים בריבוי אפליקציות, העוגן של פייסבוק, ולפחות בתחילה אין בכוונת האתר לאפשר למפתחים חיצוניים להעלות אפליקציות לרשת. אולם, הפיצ'רים שכן יהיו באתר מותאמים מראש לגולש הישראלי. פיצ'ר נוסף שהם מוכנים לחשוף הוא "שיחת היום", כאשר בכל יום יעלה האתר נושא חדש, בהתאם לשיח הציבורי בישראל, במטרה לעודד סביבו שיחה שתייצר תוכן נוסף.

גם נושא הפרטיות לא זר למקימי חבר'ה החדש, והם מבטיחים כי יהיו בו הרשאות רבות של פרטיות, שיאפשרו לבחור איזו אינפורמציה חשופה לאילו משתמשים. יתרון אחד שטמון בזה הוא האפשרות להצטרף למועדונים מסוימים תחת פרופיל בדוי.

* אתם לא חוששים כי הצטרפתם לטרנד הרשתות החברתיות מאוחר מדי?

כולם עונים פה אחד שלא. לטענתם, יש בחבר'ה דברים שלא קיימים ברשתות חברתיות. "אנחנו נותנים שירות של דור אחד קדימה", סבור צ'כנובר. "לקחנו את כל מה שאנחנו יודעים על רשתות או אתרים חברתיים אחרים, והקמנו אתר טוב בהרבה". כהן אומר כי "רשתות חברתיות לא הולכות להיעלם וחבר'ה מספקת שפע של תכנים לעומת היובש של פייסבוק. אנחנו נוכל לפצח את החידה של איך עושים כסף מרשתות חברתיות".

*רק לאחרונה הודה אילן ישועה (מנכ"ל וואלה) שהם לא יקימו רשת חברתית כמובטח, שכן קשה לעשות מזה כסף.

"וואלה הוא גוף גדול עם יכולות נפלאות אבל עם בעיה מובנית אחת: התכונה הקבועה להגיד שהם יכולים לעשות הכל לבד ובסוף לא לעשות בכלל".

מכשול הכסף

אחד המכשולים של רשתות חברתיות הוא האפשרות לעשות מוניטזיציה, קרי לעשות כסף. אפילו פייסבוק, הרשת החברתית הכה פופולרית, מתקשה בייצור הכנסות משמעותיות, ולא מצליחה למצוא את מודל הפרסום המתאים שיאפשר להרוויח מחד ולא לפגוע בפרטיות הגולש מאידך. גם עובדה זו לא מטרידה את מנהלי חבר'ה, שפיתחו מודל עסקי מעניין וייחודי, מלבד פרסומות ממוקדות שיופיעו באתר.

צ'כנובר: "אנחנו נאפשר לחברות מסחריות להקים מועדוני מותג באתר, ולמעשה לנהל אינטראקציה יומיומית עם הלקוחות". המערכת של חבר'ה תציע למשתמשים להצטרף למועדוני המותג השונים, כאשר היא תגלה התאמה בין הפרופיל האישי שלהם לבין הפרופיל של המותג, לצד האפשרות שחברות יפנו למשתמשים שקיימים במאגר הלקוחות שלהן. רעיון כזה יאפשר לחברות להתבסס על שיווק סביב שיחה, אחד הטרנדים החדשים יחסית בעולם הפרסום האינטראקטיבי, שעדיין נמצא בחיתוליו בישראל.

כל חברה שתבחר באופציה של פתיחת מועדון מותג תשלם לחבר'ה סכום מסוים, ובאתר אף יציעו את שירותיהם בניהול המועדון תמורת תשלום נוסף, מסביר צ'כנובר. "זה מאפשר לחברות לתקשר ישירות עם הצרכנים ולטפל בבעיות צרכניות שונות. יהיה מאוד ברור שזה תוכן שיווקי, אבל הוא ייתן ערך מוסף למצטרפים, כגון הטבות או מידע על מבצעים". בחברה מבהירים כי לא יהיה מדובר בדואר זבל כפי שהיה בעבר באתר.

* היו שטענו כי המחיר ששילמתם עבור חבר'ה היה גבוה מדי ונועד רק כדי להשתלט על מאגר מידע.

"זה נכון שמאגר המידע היה אחד השיקולים שהנחו אותנו ברכישה הזו, אבל גם ההבנה שהמותג הוא מאוד חזק וניתן להחיות אותו. מסקרים שעשינו גילינו כי למעלה מ-70% מהמשתמשים הצהירו כי הם יתנו לאתר צ'אנס נוסף, ואני מאמין שמשם הדרך כבר סלולה ליצירת אתר משגשג", אומר כהן. "כאשר נמכור את חבר'ה במחיר גבוה יותר זה אולי יהיה מובן לכולם".

עם הפנים למזרח אירופה

מלבד אתר חבר'ה, לגלובל נטוורקס יש מספר אתרים נוספים, בהם אתר "לוחות", אתר שיתוף התמונות PIC, אתרי היכרויות (BlindDate, ו-XLove), הייד פארק, ספונסר ובחדרי חרדים (פורטל חרדי). כל אחד מהאתרים הללו מתנהג כיחידת רווח והפסד עצמאית.

לדברי כהן, החברה היא רווחית עם שיעור צמיחה של 100% בכל שנה, ב-5 השנים האחרונות, אך המטרה של החברה היא להגביר את קצב הצמיחה ולהתרחב לשווקים נוספים במזרח אירופה. לשם כך, החברה מעוניינת לגייס הון נוסף, אותו היא לא מוכנה לחשוף, אך לדברי כהן הוא ישקף לגלובל נטוורקס שווי שוק של כ-80 מיליון שקל.

עוד כתבות

ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

נתניהו: "מענקים בסך 500 שקל לכל ילד, מהדקים את הגבלות התנועה על בני ברק"

הצעדים החדשים של רה"מ על רקע משבר הקורונה כוללים מענק של 500 שקל לכל ילד - עד הילד הרביעי במשפחה ● יוטלו הגבלות תנועה על בני ברק וממנה, ניתנה הנחיה לחבוש מסכות במרחב הציבורי, והוחלט כי כל ישראלי ששב ארצה יוכנס לבידוד במלונית

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה־הכהן / צילום: איל יצהר, גלובס

תוכניות ל-433 דירות ברמת גן הופקדו בישיבת וידאו

מדובר בשתי תוכניות התחדשות עירונית של החברות לוינשטיין וכוכב התחדשות עירונית ● ברחוב בית חורון ייבנו 343 דירות, וברחוב הרוא"ה כוללת התוכנית 90 דירות במגדל של 20 קומות

חנות של אפל בסין שנפתחה מחדש. החברה נפגעה במכירות המכשירים, אבל צומחת בשירותים   / צילום: רויטרס

נסיכות הכתר החדשות: החברות שמרוויחות מהשינויים בשגרת החיים

יש לא מעט חברות שנהנות וייהנו מהשינויים בשגרת החיים בעקבות משבר הקורונה ● כולנו נוכל ליהנות מהמגמה אם נצליח לשלב אותה במידה נכונה לנו, הן בתיקי ההשקעות והן אם נשכיל לאמץ את המרכיבים החיוביים בשגרה החדשה שנקלענו אליה גם כשנצא מהמשבר

משה כחלון / צילום: רפי קוץ

בתחום הנדל"ן מחכים לבית המשפט: האם הקורונה היא כוח עליון?

במכתב ששלח משרד האוצר נטען כי עיכובים בבנייה עקב המגפה לא ייחשבו לכוח עליון, ואנשי הנדל"ן זועמים • בפועל מדובר בסוגיה שתוכרע רק בבית המשפט

מאה שערים, השבוע / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

החברה החרדית בטלטלה: עליהום מבחוץ, חשבון נפש מבפנים, והקורונה בכל מקום

שבוע קשה עבר על החברה החרדית: שיעור קורונה גבוה במיוחד, הנהגה שמגיבה באיחור ואורח חיים שמקשה במיוחד על התגוננות ● עכשיו הם צריכים להתמודד גם עם גל גדול של שנאה מבחוץ ועם חשבון נפש מבפנים

טל גרנות־גולדשטיין, מנכ”לית הוט, כפיר אלמסי, יו”ר ועד עובדי הוט / צילום: יח"צ

הוט מתחייבים: לא מפטרים ולא מוציאים את העובדים לחל"ת

וגם: חיים כצמן תורם לבית החולים איכילוב 75 אלף דולר ● השיחה

טיהור בית משפט השלום בבאר שבע מקורונה / צילום: יח"צ

הליכים משפטיים בימי קורונה: מה מתקיים ומה נדחה?

"גלובס" עושה סדר - באילו הליכים כדאי לפתוח כעת, ועם אילו יש להמתין עד לתום המשבר?

שחר דניאל מנכל סייפטי / צילום: יחצ

הישראלית שזינקה ביותר מ-100% בעקבות קפיצה בהכנסות

את הרבעון הרביעי סיימה סייפ-טי עם הכנסות של כ-1.1 מיליון דולר, עלייה של 141% לעומת הכנסות בסך 463,000 דולר ברבעון המקביל ב-2018

שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה. חברות המשלוחים הפכו להיות מרכזיים בתקופה שבה אי אפשר לצאת כמעט מהבית / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברת משלוחי האוכל וולט מסירה את הכפפות: שוכרת את שירותי חברת הלובינג פוליסי

וולט נמצאת בעיצומו של מאבק מול המסעדנים, שמבקשים ממנה להוריד את העמלה שהיא גובה על משלוחים ● חברת המשלוחים: שכרנו את חברת הלובינג במטרה "לקדם אינטרס משותף עם תעשיית המסעדנות"

אדם נוימן/ צילום:רויטרס

האקזיט של נוימן נעלם: סופטבנק לא השלימה רכישת מניות WeWork

אתמול תם המועד להשלמת העסקה ● WeWork: "הצעת הרכש הייתה למניות ישירות מבעלי מניות גדולים אחרים ולסיומה אין השפעה על פעילות או על לקוחותיה של החברה"

מדד הנייקי צונח על מסך הבורסה בטוקיו / צילום: Associated Press

פתיחה חיובית באירופה: הדאקס והקאק מטפסים ב-0.4%

מדד הניקיי היפני מאבד 0.5%, בהמשך לירידה חדה של 4.5% אתמול ● החוזים העתידיים בניו יורק ירוקים בשעת בוקר מוקדמת זו

מסעדה בשטוקהולם, בשבוע שעבר. מותר להגיש רק לאנשים יושבים  / צילום: David Keyton, Associated Press

ללא בידוד חברתי או הסגר: בשבדיה בונים על רצונם הטוב של התושבים ועל המון תקווה

בממשלה בונים על אמון הציבור ועל גילויי האחריות והבגרות של השבדים ● בעוד כשבועיים נדע אם החלטתה לדבוק בשיטה דומה ל"חיסון העדר", שבריטניה זנחה, הייתה חכמה

חנויות סגורות בקניון רמת אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

ירידות חדות בנעילה בת"א; מניות הבנקים והביטוח צנחו

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל ● מדדי הבנקים והביטוח רשמו ירידות של יותר מ-4% ● מיטב דש: קופות הגמל הכלליות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3% בחודש מרץ

הראל ויזל, פוקס, שחר תורג'מן, בריל, רביב ברוקמאייר, גולף, גבי רוטר, קסטרו: / צילום:  דימה טליאנסקי, איל יצהר, ענבל מרמרי

"ענף האופנה במוות קליני, מאיפה יגיע הכסף למלאי החורף?"

קמעונאיות האופנה קורסות תחת המשבר ● החנויות נסגרו, ואין כמעט הכנסות מולן אפשר לרכוש סחורה עתידית לעונת החורף הבאה ● הקרנות של המדינה רחוקות מלסייע לחברות שזקוקות להלוואות מיידיות

עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP

פרשנות: סגר הזוועה בהודו: מודי נתן ארבע שעות, ודלת-העם החלה לצעוד מאות קילומטרים

ראש ממשלת הודו הוא חזק ופופולרי, ונוהג לנצח בקלות בבחירות ● עכשיו הוא מבקש סליחה על הייסורים שצו ההסגר שלו גרם ● הודו נזכרת ב־1947, הטרגדיה של ייסודה, כאשר מיליונים נמלטו מבתיהם ● הפעם הם גם נותנים טרמפ לקורונה

יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

בעקבות הידבקות שר הבריאות ליצמן: גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב נכנס לבידוד

מספר המתים מקורונה בישראל עלה ל-31 ● בארץ יש 6,211 חולי קורונה מאומתים, מהם 107 במצב קשה; 289 כבר החלימו ● ועד איגוד רופאי בריאות הציבור מבקש לשקול האם לחייב מסיכות במרחב הציבורי: "שימוש חוזר במסכה עלול לסכן את המשתמש בה"

יואב כחלון / צילום: תמונה פרטית

"איך יכול להיות שאנחנו משמידים עגבניות וכרוב, והמדינה ממשיכה לייבא?"

יואב כחלון, חקלאי בצפון הנגב, לא מבין מדוע המדינה מאפשרת לרשתות כמו רמי לוי להמשיך לעבוד, אבל סוגרת את השווקים ● "מה הייתה הבעיה לשים פקח בקצוות השוק ולשלוט בכניסה וביציאה, לחלק מסכות וכפפות? זה פגע לנו בפרנסה"

מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל, אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: איל יצהר, ישראל הדרי

הקורונה שולחת את החוסכים לחפש נזילות: משיכות גבוהות בהרבה מהרגיל בקרנות ההשתלמות

המשבר הכלכלי והירידות החדות בשווקים גורמים לתזוזות באפיקי החסכונות של הציבור • בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות מספרים על משיכות בהיקף גבוה של אנשים שזקוקים מיידית לכסף, בעיקר בקרנות ההשתלמות ובפוליסות החיסכון, ועל העברת הפנסיה לאפיקים סולידיים

שלמה רז, עמיחי שי / צילום: תמר מצפי, גלובס

כך התנפח פתאום שכר הבכירים במשרד מבקר המדינה רגע לפני החלפתו

שכרו של מי שהיה היועץ לענייני שחיתות של המבקר הקודם, עמיחי שי, גדל דרמטית סמוך לפרישתו, ובנוסף הוא קיבל כ-600 אלף שקל רטרואקטיבית • דובר המבקר הקודם, שלמה רז, פרש לאחרונה עם שתי דרגות מעל דרגת המקסימום בתפקיד, ושכרו החודשי גדל ב-15 אלף שקל לפחות

השפעה ניכרת על מצב החיסכון הפנסיוני  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חודש שחור לקופות הגמל, פדיונות חסרי תקדים בקרנות

עפ"י הערכת מיטב דש, קופות הגמל רשמו במרץ תשואה שלילית ממוצעת של 9.3% שהביאה לתשואה שלילית של 11.4% ברבעון הראשון ב-2020 ● קרנות הנאמנות פדו סדר גודל חסר תקדים של 42 מיליארד שקל בחודש החולף