גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תזדרזו לפחד מהפצצה

למרות הרצון העז והתקשורת שאיראן מייצרת - זו משימה מסובכת בשבילה

הכותרות רותחות בקדחת מלחמה, ופוליטיקאים צעקנים נושפים אוויר חם אל מול המצלמות. במקום בירור שקט של העובדות, מתכסה סוגיית האטום האיראנית בקצף של חרון וחרדה. וחבל. זהו עניין חשוב מכדי לשעבד אותו למבול הפרסומים - בעיקר בעיתונות הבריטית - שאינם נוגעים באמת. מלעיטים אותנו ביותר מדי "סיפורים" ובפחות מדי דיווחים. וגם בלא שאוכל לעיין, לצערי, בסקירות המודיעין של ראש המוסד, מאיר דגן, וראש אמ"ן, עמוס ידלין, רצוי לשפוך קצת מים צוננים ולקרר את הדיון הציבורי.

הנה 10 נקודות לשמור בזיכרון:

1. נכון, איראן גמרה אומר לדהור בכל המהירות שתוכל לפתח אל עבר סף היכולת הגרעינית; להתקרב עד כדי "מרחק נגיעה" מן הפצצה. ולפיכך, אכן עושים שם הכול כדי לשעוט קדימה. אבל עדיין לא נפלה שם, כנראה, ההחלטה לצלוח את "הקו האדום", ולייצר נשק אטומי. קברניטיה אמנם נערכים לקראת אפשרות שתבוא במורד הדרך הכרעה כזאת, אבל מבחינתם טרם הגיעה השעה לכך.

2. אחת הסיבות לכך: לאיראנים יש קשיים גדולים להשתלט על הטכנולוגיה של העשרת אורניום באמצעות הסרכזות (צנטריפוגות). יש להם תקלות רציניות לרוב - ועוד יהיו תקלות שונות בהמשך - ולכן הם מפגרים אחרי לוחות הזמנים שקבעו לעצמם. הנשיא מחמוד אחמדינג'אד מפליג בהצהרתיו הרחק מעבר למה שהמהנדסים בנתאנז השיגו בפועל. יש בידיהם פחות "חומר" משקיוו - גם בכמות וגם באיכות ה"ניקיון" שלו. מסקנה: להלכה יוכלו להפוך די חומר לפצצה אחת במהלך שנה אחת של הרצת הסרכזות ללא הפסקה, בלא אף תקלה, אך בפועל, זו בינתיים משימה מסובכת מדי בשבילם.

3. בצד הקשיים במסלול האורניום המועשר, יש לאיראנים בעיות חמורות גם במסלול החלופי בדרך לנשק גרעיני: מסלול הפלוטוניום, כור המים הכבדים שהם בונים באראק עודנו רחוק מסיומו, ויידרש עוד זמן ניכר להפעלתו.

4. במסלול השלישי והפחות מסוכן שהם מבקשים ללכת בו - כור המים הקלים שבונים עבורם הרוסים בבושהר - יש עיכובים נמשכים. הרוסים "גוררים רגליים" ואינם עומדים כבר שנים אחדות בהבטחותיהם לאיראנים. בטהראן רוגזים על הדשדוש וערים לעובדה, שהרוסים מכרו להם כור מיושן, "צ'רנוביל" עתיר סיבוכים, שגם כאשר יופעל הכור יצטרכו האיראנים להפר באופן בוטה את ההסכמים עם הרוסים, כדי לנסות לשלוף ממנו בהדרגה "חומר" צבאי.

5. אין שום עדות - לפחות לא במידע הבלתי מסווג, שתעיד כי האיראנים יודעים לבנות ראש-חץ גרעיני לטילים שלהם, ובמיוחד ל"שיהאב-3". בניית פצצה שתשוגר באמצעות טיל היא עניין מסובך ביותר, קוריאה הצפונית, למשל, לא התקרבה אפילו ליכולת טכנולוגית כזו. ועוד, חיל האוויר האיראני מצויד במטוסי-קרב מיושנים - "מיג 29" ו"סוחוי 24" - שאינם מותאמים למשימה אטומית.

6. בהתחשב בנתונים אלה ניטש בצמרת המהפכה האסלאמית ויכוח מר: האם אפשר להגיע לפצצה בפרק זמן סביר? ואם לא - האם כדאי לשלם את המחיר הגבוה שיגבו הסנקציות והבידוד הבינלאומי? האיראנים מודאגים מן הדעיכה של תעשיית הנפט שלהם, המהווה 80% מהכנסות המדינה, וברור שם לכולם, כי בלא השקעות וטכנולוגיה מן המערב למודרניזציה של משק האנרגיה האיראני - היא צפויה לאבד שיעור ניכר מכושר הייצור שלה עם השלכות דרמטיות על המצב הכלכלי מבית. אין סימן, שהמאבק הפנימי הזה בטהארן כבר הגיע לנקודת הכרעה. אין גם שום ודאות, שאחמדינג'אד ייבחר שוב לנשיאות ב-2009.

7. אין לשלול אפשרות, שאיראן תחפש לסגור "עסקה" עם המעצמות, על יסוד "חבילת הגזרים" שהציעו לה ארה"ב, צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין. בלב העסקה - הקפאת סנקציות נגד הקפאת ההעשרה, או לחלופין כינון קונסורציום בינלאומי, שייקח לידיו את האחריות להמשך ההעשרה על אדמת איראן. הרווח מעסקה כזו יהיה עצום: הכרה באיראן כשחקן בכיר באזור, חסינות למשטר, ושפע תוכניות סיוע נדיבות.

8. אם תלך איראן בחודשים הקרובים לעסקה - אין פירושו שהיא זנחה את התיאבון האטומי שלה. היא תמשיך, מן הסתם בזהירות, בתוכנית האטומית החשאית שלה, בתקווה להדביק את הפיגור בתוך כמה שנים.

9. שיקול מרכזי בטהראן: האיום הערבי להעמיד פצצה "סונית" מול פצצה "פרסית שיעית". לסעודיה יש כבר עשר שנים "הבנות" בתחום זה עם פקיסטאן, ומצרים מחדשת עתה, כמובן "לצורכי שלום", את התוכנית הגרעינית שלה שהנשיא סאדאת קבר בשנות ה-80. האיראנים מבינים, שאם ישיגו פצצה - גם שכניהם הקרובים יותר מישראל יחתרו ליעד הזה. והתסריט הזה - אינו קוסם להם!

10. בשורה התחתונה: איראן של היום רוצה להיות "האח הגדול" בסביבתה. ממש כמו השאה, ואין זה בהכרח משנה לה עם או בלי הפצצה.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 2

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

בכיר ישראלי לרויטרס: "הצעת חמאס לא מקובלת עלינו"

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס