גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרקליטו של אולמרט: "מזוז לא עומד בלחצים - הלחץ מלינדנשטראוס משפיע עליו"

לדברי עו"ד רועי בלכר, המייצג את ראש הממשלה, דוגמה להשפעת הלחץ על היועמ"ש היא העובדה שטלנסקי זומן לעדות מוקדמת ; משרד מבקר המדינה: "השתלחות מופרכת ונחותה"

מחר (ו') ייחקר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפעם השלישית בפרשת מוריס טלנסקי, בחשד לקבלת שוחד והפרת אמונים. רגע לפני, מפנה עו"ד רועי בלכר, הנמנה עם צוות ההגנה שלו, אצבע מאשימה לעבר מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שלא מרפה לטענתו מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. "במקום שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה יחטפו אש רק מהתקשורת ומהציבור, היום הם מקבלים אש ולחץ גם ממבקר המדינה".

לדברי בלכר, מזוז לא עומד בלחץ. "מזוז הוא איש מאוד אמיץ. לעיתים הוא לא פותח בחקירה ועומד בלחצים שמופנים אליו, אבל לא בכל הלחצים. הוא מקבל הרבה החלטות לא פופולריות ועומד מאחוריהן. ההחלטות האלה יכולות להיות לטובתנו או לרעתנו, מבחינת הלקוח שלי, וזה לא חשוב. מה שחשוב זה שהוא עומד מאחוריהן. אבל התחושה היא שלעיתים הלחץ, בייחוד מכיוון מבקר המדינה, משפיע יותר מדי".

דוגמה לכך, מוסיף בלכר, היא העדות המוקדמת של משה טלנסקי. "אם זה לא היה תיק של ראש ממשלה, לא הייתה עדות מוקדמת. מה שעצוב זה שלמרות שכל מי שדיברת איתו אמר שהבקשה הזאת לעדות מוקדמת מאדם שיש לו דירה ומשפחה בישראל, ומגיע לכאן 3-5 פעמים בשנה, היא בקשה חסרת ידיים ורגליים, כולם גם אמרו 'אין לכם סיכוי'. ולמה? לא בגלל שיש איזה ציד מכשפות, פשוט כל אחד אומר לעצמו 'אני לא אקח על עצמי את האחריות'".

טלנסקי שב אתמול לישראל והוא עתיד להיחקר ביום חמישי הבא בחקירה נגדית, במסגרת העדות המוקדמת שמסר. העובדה שהוחלט לאשר גביית עדות מוקדמת במצב שבו טלנסקי נמצא על קו ארצות-הברית-תל-אביב כל הזמן מקוממת, בעיני בלכר. "טלנסקי חזר ארצה שבועיים אחרי העדות הראשית שלו, וכל הטענות שהוא לא יחזור התפוגגו כמו בועת סבון. רק אנחנו ידענו שהוא יחזור? לא. פשוט במקרה הזה לא גילו את האומץ המתבקש, כדי לומר 'אנחנו נתנהל עם התיק הזה כמו כל תיק אחר. יעבדו עליו האנשים הכי טובים, פרקליט המדינה יטפל בו בעצמו ולא נשאיר אבן לא הפוכה. אבל לא נעשה דברים שלא היו נעשים בתיקים אחרים'. זה לא היה נעשה בשום תיק אחר".

מבקר המדינה "זוכה" אצלו למקלחת צוננת. "מיכה לינדנשטראוס הוא תקלה. השיקולים האישיים והרצון לקבל פידבק וקרדיט על העבודה שלו נמצאים אצלו במרכז. הוא פשוט רודף פרסום. כל יום מימי השירות שלו הוא מחפש איפה טעה איש הציבור, במקרה שלנו זה אולמרט, וזורק מה שהוא רוצה לתקשורת הרלבנטית.

"כשמגיע למשרדו תיק לביקורת, לינדנשטראוס מעביר אותו תהליך של החמרה שהוא בלתי נתפס. הוא מוסיף לתיק תוספות שאין להם שום קשר לביקורת. תוספות שמהוות החמרה של ניסוח או הדגשה. המילה 'בלתי ראוי' הופכת ל'פסול לחלוטין' וכדומה, ואת זה הוא מעביר לעיתונות. כך מתחיל מעגל קסמים. הוא מדליף, העיתון מפרסם, תנועת 'אומץ' ו'התנועה לאיכות השלטון' מתחרות ביניהן מי תגיש בג"ץ ראשונה נגד אולמרט, וחוזר חלילה".

* מה יש לו נגד אולמרט?

"אני לא חושב שיש ללינדנשטראוס אג'נדה אישית נגד ראש הממשלה. אם אני הייתי ראש הממשלה הוא היה חוקר את פעולותיי ומחפש אותי באותו מרץ. זו גם לא אג'נדה פוליטית. זה בן-אדם ששם לו למטרה למגר את השחיתות, ואמר 'עכשיו אני יוצא למצוא את השחיתות איפה שהכותרות יהיו לפחות בעמוד ראשון או שני בעיתון'. אצל מי הכותרות האלה נמצאות? לא בסניף של המכס בבאר-שבע. הן נמצאות אצל ראש הממשלה".

* "מיגור השחיתות" זו מטרה מצוינת.

"גם אני רוצה למגר את השחיתות. זו סיסמה יפה, אבל אסור לרמוס בדרך את המערכת השלטונית ללא הצדקה. ההתנגחות הזאת הפכה לספורט לאומי. לינדנשטראוס העלה את הנושא הזה למדרגה כזו שהמערכות הציבוריות משותקות, הן לא מסוגלות לתפקד. הוא מינה את עצמו לזרוע הביצועית של משטרת ישראל, ובתהליך 'החקירה' שלו הוא הוביל בסופו של דבר לחוסר אמון טוטאלי בכל מערכות השלטון הפוליטיות. היום הציבור חושב שכל הפוליטיקאים רקובים ופסולים, וזו מחשבה שהיא בלתי נתפסת".

על ירון זליכה, החשכ"ל לשעבר, אומר בלכר: "הוא תקלה עוד יותר גדולה מלינדנשטראוס, והדברים שאמר בשבוע שעבר, בראיון ב'גלובס' (3.7.08), מוכיחים זאת". לדבריו, "זליכה הפך את טוהר המידות לדת עד כדי עיוורון, והוא לא רואה מה קורה מימינו ומשמאלו. העולם שלו הוא עולם דיכוטומי, של שחור ולבן. זו חשיבה ילדותית. אתה בצד הלבן או השחור, וזהו".

בלכר יודע גם לפרגן. "זליכה מוכשר וחכם באופן בלתי רגיל", אך הוא מוסיף באותה נשימה: "אבל זה לא מפחית מכך שהוא מצוי במצב של עיוורון. מבחינתו, כל מה שאולמרט עושה פסול, וכל החלטה שהוא מקבל היא משיקולים זרים, או שהיא ספין מושחת. לעומת זאת, אלה שתוקפים אותו עושים זאת רק משיקולים ענייניים ומקצועיים, ואין להם שום אינטרס אישי. אין דבר כזה בעולם, שחור ולבן מוחלטים, רק אצל זליכה ושכמותו. טוב שהוא לא החשכ"ל יותר, כי הנזק שהוא גרם, לא לאולמרט אישית, אלא למערכת הציבורית, הוא אדיר. בתקופה של זליכה כחשכ"ל, הדברים פשוט נתקעו".

על אף שפרטים רבים מהחקירות בפרשת טלנסקי והמעטפות יוצאים לתקשורת מדייום, בלכר לא מוכן להרחיב בעניין. "מטבע הדברים אני לא יכול להתייחס לזה, כי אלה חקירות שתלויות ועומדות", ובכל-זאת מבקש לומר כי אולמרט לא צריך להתפטר מתפקידו בעקבותיהן. "גם אריק שרון, אהוד ברק וביבי נתניהו נחקרו בחשד לעבירות פליליות לא פשוטות, ואם המשמעות היא שכל ראש ממשלה שנחקר צריך לקום וללכת, אנחנו בצרות צרורות. גם ככה הממשלות לא מחזיקות פה מספיק זמן כדי לבצע תהליכים לאורך שנים. זה מצב לא תקין. ממשלה צריכה לשמש בתפקידה 4 שנים, וגם זה לא מספיק זמן".

לדבריו, "סיטואציה, שבה ראש ממשלה נכנס לתפקיד, וחודש אחר-כך יש כתבות תחקיר עליו, חודש וחצי אחר-כך בדיקה של מבקר המדינה, חצי שנה אחרי זה חקירת משטרה, ואז ראש הממשלה הזה מתפטר מתפקידו, כדי לספק את אלה שטוהר המידות אצלם הוא דת, זה אולי ייצא טוב בתקשורת, אבל מה יהיה עלינו האזרחים שצריכים אדם שגם ינהל אותם?. הרי מישהו צריך לקבוע מדיניות תקציבית, ביטחונית, כלכלית. מי יעשה את זה? מיכה לינדנשטראוס?".

משרד מבקר המדינה: "השתלחות מופרכת ונחותה"

תגובת משרד מבקר המדינה: "רק לפני 3 חודשים התנצל עו"ד רועי בלכר במכתב רשמי על דברים דומים, שהטיח במבקר המדינה, בעקבות ממצאי דו"ח ביקורת בפרשת "סיליקט דימונה", שנמצאת כעת בחקירת משטרה. הוא התנצל לאחר שוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין תבעה זאת ממנו. עוד לא יבשה הדיו על מכתב ההתנצלות שלו, והנה הוא חוזר לסורו.

"כנראה שככל שמתהדקת הטבעת סביב צווארם של חשודים בשחיתות ציבורית חמורה ביותר, שהוא מייצג, כך הוא חוזר לתקוף את מבקר המדינה. לפיכך, אין מקום להתייחס להשתלחות המופרכת והנחותה, שעו"ד בלכר בחר להשמיע, דווקא כשהציבור נחשף לפרשיות שחיתות חמורות מאוד".

[הראיון המלא במדור "דין וחשבון" במוסף "הערב" במהדורה המודפסת]

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?