גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לך מה לחדש לי ?

המיתוג, שהחל כשיטה נאיבית ליצירת יתרון תחרותי, הפך למכונה משומנת מגובה בתיאוריות שהציפה את העולם במותגים ושחקה את עצמה למוות. כיום כדי לבלוט יש לאמץ את המלכה החדשה: "חדשנות מותגית". ועד שגם זו תאבד את הכתר, הנה מה שהצליחו לעשות באמצעותה כמה מותגים מובילים

הרעיון הבסיסי שביצירת ערך מוסף למוצר באמצעות מיתוג הוא, שמרכיבי הזהות של מוצר יכולים לבדלו מהמתחרים, לגרום להעדפתו על ידי קהל היעד ואף לעורר את נאמנותו של האחרון. אלא שמה שהחל כשיטה פשוטה ואינטואיטיבית ליצירת יתרון תחרותי בתחילת המאה ה-20 נהפך עם השנים לתעשייה עצומת מימדים המגובה בשלל תיאוריות שיווק מורכבות ומסובכות.

ככל שהתפתחה הטכנולוגיה כך נעשה השימוש בה מתוחכם יותר - ממכשיר הטלוויזיה ועד העידן הרב-ערוצי, הופעת האינטרנט, וריבוי פלטפורמות המדיה והתוכן ששינו את כללי המשחק. גישת הברודקאסט - מסר המשודר להמונים הפך לבלתי אפקטיבי וסלל את הדרך לעידן חדש - הנרוקאסט - מסר המותאם לקהל מצומצם ומובחן. אחת הדרכים לחזור ולהשיג את תשומת ליבם של הצופים אל המותגים (אשר מממנים את תעשיית הבידור כולה) היתה על ידי פלישת הפרסומות ממקבץ תחום בזמן המוקדש להן אל תוך התוכן עצמו.

תוכניות הטלוויזיה נהפכו לפרסומות במסווה והמותגים הפכו לחלק בלתי נפרד מהתוכן דמויות בעלילה. בסרט סקס והעיר הגדולה, לדוגמה, אפשר למנות לא פחות מ-83 שמות של מותגים שונים שבצורה כזו או אחרת מצאו את דרכם לעיני הצופים באופן שלא רק שאיננו מעורר התנגדות אלא אפילו מתקבל בסוג של הערצה (שלא לומר סגידה). לאחר צפייה בסרט מתעוררת השאלה האם לא מדובר בספוט פרסומת אחד באורך 90 דקות.

מבלי להתכוון לכך, הביאו משווקים, מפרסמים ומעצבים, לשחיקה בערך המיתוג עצמו. עודף המותגים הביא לרוויה, בייחוד משום שכולם נשענים על עקרונות פעולה דומים מאוד (שלא לומר זהים) ומוצגים באמצעי מדיה ותקשורת זהים.

בנוסף, הגולם קם על יוצרו. אם עד היום מוצרים היו צריכים מותג על מנת לבדל את עצמם, הרי שהיום נראה שמותגים בעצמם זקוקים לאסטרטגיה דומה בכדי לפרוץ את מעטה האדישות וההסתגלות הצרכנית לגירויים. כך, לראשונה, נולד הצורך בחדשנות מותג. מבולבלים? גם אנחנו. "חדשנות מותג" היא המקרה שבו החדשנות מהווה מרכיב מכריע במערכת היחסים בין המותג והצרכן. הנה כמה דוגמאות.

לטאה מחפשת איש ביטוח בעל הומור

בקמפיין אחד גייקו הפכו לטאה עם מבטא אוסטרלי וביטחון עצמי מופרז, לסלבריטי

הפרסום בקטגוריה האפורה ביטוחי רכב, נטה באופן מסורתי לשמרנות והתמקדות בתועלות ופונקציונאליות של מחיר ושירות. חברת הביטוח גייקו (Geico) היא דוגמה לאימוץ אסטרטגיית חדשנות מותג בדרך שבה בחרה להעביר את המסר שלה, שמי שעובר אליה, חוסך 15% בהוצאות הביטוח. מסר לכאורה פשוט זה, ארוז בקמפיין פרסומי קריאטיבי בצורה יוצאת דופן, שמצליח להניע את הקהל לפעולה עד כדי כך שהפרסומות של גייקו נהפכו לתופעה תרבותית בזכות עצמן.

האסטרטגיה הפרסומית של גייקו מסמנת עידן חדש בגישה של השימוש בספוט המסורתי של 30 שניות פרסומת משום שהם מצליחים להפתיע את הצופה ולהשאיר אותו משועשע, מסוקרן מבלי לפגוע במסר הפרסומי.

גייקו מריצים מספר קמפיינים פרסומיים שונים בו זמנית אשר אין ביניהם לכאורה קשר מלבד הלוגו של החברה שחותם את הספוט. בקמפיין אחד הם הפכו לטאה עם מבטא אוסטרלי וביטחון עצמי מופרז, לסלבריטי אשר מסביר למה גייקו נותן שירות יוצא דופן. בקמפיין לגלגו על התופעה של סלב'ס המשמשים כדוברים של מותגים בסדרה של ספוטים שבה הם שוכרים את שירותיהם של ידוענים על מנת שיתרגמו את דבריהם של "לקוחות פשוטים".

הדוגמה הבולטת ביותר עד כה היא הקמפיין של אנשי המערות עם תסביך הנחיתות שמתעצבנים בכל פעם שגייקו מכריזים שזה כל כך פשוט לעבור לגייקו שאפילו איש מערות יכול לעשות.

סדרת הפרסומות של אנשי המערות הייתה כל כך מוצלחת שהיום היא כבר בשלבים מתקדמים להפוך לסיטקום בזכות עצמה. קמפיין זה הוא דוגמה מאלפת לחדשנות מותג שבה הגבולות בין התוכן והמסר הפרסומי מטשטשים ומתמזגים. *

כנסיית הספורט של נייקי

טכנולוגיה עם ערך מוסף שהיא הרבה יותר מסתם גימיק

החברה שהחלה את דרכה כיצרנית נעלי ריצה, נהפכה לסמל ספורטיביות ועם השנים לסמל של סגנון חיים והשקפת עולם. רוח החדשנות מנשבת בנייקי סוללת את הדרך ליצירת מערכות יחסים עמוקות יותר עם לקוחותיה, כפי שהדבר בא ליידי ביטוי למשל בנייקי ובשיתוף הפעולה האסטרטגי בינה לבין חברת המחשבים Apple.

כשנתיים לאחר השקת המוצר החדשני אשר המאפשר לרצים להוסיף לנעל הריצה חיישן תנועה המתחבר ל-iPod, אפשר לומר שמדובר בהרבה יותר מסתם גימיק. לאחר אימון ריצה מחברים את האייפוד למחשב ובאמצעות תוכנה ייעודית שפותחה, מתקבלים מייד נתונים סטטיסטיים אודות האימון: משך זמן ריצה מדויק, מרחק וקצב ריצה, מגמות שינוי בקצב הריצה ושריפת קלוריות. בנוסף, משתמשים יכולים לתכנן לעצמם אימונים ייעודיים, לעקוב אחר קצב בניית הכושר הגופני על ידי בניית סרגל מאמץ על בסיס הנתונים האישיים שנאגרו ב-iPod.

נייקי הצליחו לשלב במוצר הקלאסי שלהם, טכנולוגיה חדשה שהיתה רלוונטית ללקוחות ובכך להוסיף לאימון ערך מוסף, הוא גם מהנה יותר וגם מביא תועלת גדולה יותר למתאמן.

התופעה נעשית מעניינת יותר כאשר מתבוננים בשימוש המוצלח של נייקי בטכנולוגיית ווב 2.0. האתר של נייקי מאפשר לאנשים ליצור קשר זה עם זה, לשתף את העולם בחוויות האימון האישי שלהם ולהיפגש זה עם זה, כדי להתאמן ולרוץ יחד. בכך הקימה נייקי פלטפורמה חדשנית ליצירת קהילות אשר נשענת על ערכי המותג ובו זמנית מביאה משב רוח רענן וחדשני אשר מזמין את אנשים לקיים מערכת יחסים בעלת משמעות על בסיס יומיומי עם המותג. *

אולפני BMW

בידור ממותג הוא מושג שצמח בעשור האחרון, כשמשווקים החלו להבין שמודל הפרסום הקיים נסדק ולא מצליח לספק תוצאות כמו בעבר

עם התפתחות האינטרנט כמדיה שמספקת לא רק אינפורמציה אלא גם בידור, והיכולת של אנשים להקליט תוכניות ולדלג על פרסומות, התעורר הצורך לחשוב מחוץ לקופסת הטלוויזיה. ב-BMW הבחינו במגמה בתחילת העשור וכאשר מחקרי שוק הצביעו בבירור שקהל היעד שלהם לא קונה רכב מבלי לערוך מחקר שוק ובדיקה מעמיקה באינטרנט, החליטו באקט חסר תקדים להפיק סדרה של סרטונים עלילתיים קצרצרים באינטרנט אשר יציגו את המכוניות של BMW באופן יוצא מן הכלל.

על מנת ליצור חוויה איכותית במיוחד החליטו ב-BMW ללכת עד הסוף ולגייס להפקה במאים ושחקנים מהשורה הראשונה. קלייב אוון נבחר להיות השחקן המוביל וכל סרטון בוים על ידי במאי צמרת אחר בינהם אנג לי, גיא ריצ'י, טוני סקוט ועוד.

הסרטים שילבו דרמה, מתח, הומור וכמובן הרבה אקשן ומרדפים שבכולם הכוכב האמיתי היה הרכב. תגובת הקהל הייתה חד משמעית, מיליונים צפו בסרטונים ונרשמו לאתר האינטרנט של BMW ומכירות החברה עלו ביותר מ-12% בהשוואה לשנה שקדמה לקמפיין. לא מוגזם לומר ש-BMW אחראים במידה רבה למהפכת פרסום שהתחוללה לאחר מכן.*

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה