גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיפה שלא חלמתם: תוכנית אדריכלית מחברת שכונות מערביות לים ומקימה "טיילת רקיע" באוויר

האדריכל החיפאי בנימין איזק לא הרים ידיים במאבק על העיר: הוא עיצב תוכנית אב-מתאר אסטרטגית, שתעשה סדר בחיפה, תפלח אותה לצירים, תפתח הגישה לים ולוואדיות ותפנה את החופים ; היישום? זו כבר בעיה

הטבע נתן לחיפה מורשת טובה, של ים מול הר ושל מרחב ירוק מול מרחב עירוני. אבל הטורקים והבריטים השרישו בה מורשת רעה, של כבישים לאורך החוף, של מסילת רכבת ושל נמל שמהווים שלושתם חיץ בין העיר והים.

מפעלי התעשייה הכבדה בעיר מאפילים על התפתחות ההיי-טק, ואולי אף על השקעות במגורים. "כל מי שבא לחיפה שואל את עצמו מדוע היא לא מצליחה להתרומם, היא הרי יכולה להיות השער של המזרח", אומר האדריכל החיפאי בנימין איזק, שקץ בהרהורי "אילו ואילו" ועיצב תוכנית שמדברת על חיפה כחלום שלדבריו יכול להיהפך למציאות.

איזק הציג את תוכניתו בפני מהנדס העיר של חיפה, אריאל וטרמן, ומתכנן מחוז חיפה במשרד הפנים, אדם קולמן, וכן בפני עורכי תוכנית המתאר החדשה של העיר, שמתגבשת בשנתיים האחרונות תוך הליך של שיתוף הציבור. כן הוצגה התוכנית למחלקה לתכנון ארוך טווח בעירייה, לראש מינהל התכנון במשרד הפנים שמאי אסיף, ולעמותה לתכנון איכותי בחיפה שבטכניון.


הרמוניה בחיפה 2050

התוכנית שגיבש איזק לפיתוח העיר היא תוכנית לפיתוח בר קיימא, מעין תוכנית אב-מתאר אסטרטגית, שמתכננת את עתיד העיר לתקופה שבין ההווה לבין שנת 2050. "זוהי תוכנית לפיתוח בר קיימא השונה מכל תוכנית בת קיימא אחרת", הוא מסביר, "מפני שכל התוכניות בנות קיימא ניגשות לאזור בתול ומציעות מה ניתן לעשות בו על מנת שכל מה שיתוכנן, יפותח ויבוצע יהיה בהרמוניה עם הסביבה ועם המשתמשים בה. בחיפה זה שונה, מפני שיש כאן התייחסות לעיר שכבר קיימת, עם אזורי מגורים, כבישים, נמלים ותעשייה - הכל קיים. אז איך אפשר לבוא ולהציע פה פיתוח בר קיימא? הכוונה היא להפוך את כל מה שקיים בחיפה להרמוני עם הסביבה ועם העיר, עם כל מה שקורה בפנים. זוהי תוכנית להמחשת פוטנציאל העיר".

איזק מסביר שהכין את התוכנית מתוך סקרנות אישית ובמימון עצמי. "זוהי לא תוכנית מוזמנת על-ידי מישהו", הוא מוסיף, "זוהי תוכנית שחוברה מתוך הכרותי עם העיר, מזה שאני חי בה, שאני מתפקד בה ושאכפת לי ממנה".

הטריגר, לדבריו, הם מספר תהליכים שקורים היום בעיר: "כל מה שקורה היום לאורך החזית הימית של חיפה, עם העברת נמל המטענים מזרחה, עם שחרור המעגן המערבי לנמל חופשי ועם הקמת הפולינום הצבאי".

הפולינום הוא פרויקט של חיל הים המוקם מצפון לשובר הגלים בקצה שדרות בן גוריון, מול המושבה הגרמנית והגנים הבהאים, בדיוק במקום בו רוצה העירייה לפתוח את העיר לים ולהקים מוקד תיירותי עם ציר רציף שעובר מהכרמל, דרך הגנים הבהאים והמושבה הגרמנית, כולל מזח בתי קפה ומסעדות. הפולינום אמור לחסום לחיפאים את הנוף לים, ובשנה האחרונה הוא מכונה "הסיוט הבא של חיפה".

"הקמת הפולינום המחישה עד כמה שבחיפה הפיתוח איננו מתואם", טוען איזק, "אם אחרי כל המאמצים, התוכניות והמחשבות הולכים להקים מבנה דמוי ממגורות דגון מול הציר של המושבה הגרמנית והגנים הבהאים, אז משהו פה משובש במהלך הפיתוח והתכנון".

הדבר השני שהיווה טריגר מהותי הוא חישמול הרכבת. בשני המקרים העירייה מודעת לנזקים שגורמים שני הנושאים האלה לחיפה, ונלחמת נמרצות נגד פיתוחם באופן בו הם מתוכננים. "היום יש שלושה דברים על הפרק: כריית מנהרות הכרמל, חישמול הרכבת והפרדת הנמלים. אלה שלושה דברים שמביאים את חיפה לנקודת פתיחה חדשה של פיתוח העיר".

הוא מוסיף: "דבר אחד ברור, שמיקום מסילת הברזל היום לאורך החוף ולאורך החזית הימית של חיפה הוא המכשול מספר אחת לחיבור בין ההר לים. הניתוק הזה מחוזק על-ידי כביש 4, שהולך ממש לאורך החוף. זה כביש שבאופן מקורי חיבר בין הצפון והדרום, ולמעשה עבר לאורך החזית הימית בדרך ההגנה ובדרך העצמאות".

רכבת במנהרות הכרמל

אז מה כן ניתן לעשות? "הדבר הראשון שלדעתי צריך לעשות על מנת ליצור את אותו החיבור יוצא הדופן בין הים וההר הוא לסלק באיזושהי צורה את שני המכשולים, שהם הרכבת הכבדה והכביש הארצי", הוא משיב, "כעת, כשבונים את מנהרות הכרמל, אז זה דבר של הגדרה. אפשר להעביר את מסילת הרכבת דרך מנהרות הכרמל, שיהיו בעלות שלושה פתחים, אחד צפוני, אחד דרומי ואחד מרכזי. זה רעיון שהציע סגן ראש העירייה, שמואל גלבהרט. כך, כל דרך ההגנה ודרך העצמאות, בהן עובר הכביש הראשי היום, יהפכו להיות רחובות עירוניים שמשרתים את האזור - את העיר ולא את הנמל.

"המשמעויות יהיו אדירות מבחינת הפיתוח, משום שכל השכונות הקיימות במערב חיפה יהפכו בבת אחת להיות שכונות חופיות, ועל-ידי פינוי-בינוי או התחדשות עירונית אפשר יהיה לחברן באופן אורגני לחוף הים. אם היום קיימת שכונה אחת שניגשת לים ממש - זוהי בת גלים. כל השכונות שמדרום לבת גלים, כמו עין הים, קרית שפרינצק, שער העלייה ונוה דוד יהיו שכונות איכותיות לאורך הריוויירה הכחולה. היום יש רק שכונות הרריות לאורך הריביירה הירוקה (בהר).

"אפשר לחילופין לשקע את הרכבת הכבדה, כמו שמציע חבר המועצה שלמה גלבוע, וכך לבטל את החיץ בין כל השכונות הקיימות והעתידיות של העיר לבין הים. כל האזורים שלאורך חוף הים הם אזורים טבעיים לתיירות ימית, והם מקום נהדר לצימרים ולבתי מלון".

כשמסילת הרכבת תועתק, לפי תוכניתו, כתוצאה מהשיקוע או מהמעבר למנהרות הכרמל, מציע איזק להעביר את תעלת הקישון לאורך המורדות המזרחיים של הכרמל בתוואי שיתפנה ממסילת הברזל. "זה יהיה קישון ללא זיהום המפעלים, שיהפוך למעגנה המלווה בפארק, ותעלה זו תקשר את הפארק המטרופוליני המתוכנן לעיר".

ירוק בוואדיות

לא רק הים מנותק מהעיר - לדברי איזק גם הירוק מנותק ממנה. "כל מי שגר בכרמל נמצא מקסימום 100 עד 150 מטר מוואדי כלשהו, כאשר הוואדיות של חיפה הם הריאות הירוקות שלה", הוא אומר, "אין ספק שכיום לא מרגישים את זה ולא מנצלים את זה. אפשר היה להפוך אותם לאזורים ירוקים תוך ניצול מושכל שלהם במפגש בין השכונה ובין הוואדי, עם צירים להולכי רגל ועם צירים לאופני הרים וגלגיליות, מתוך כוונה לקשר את כל השכונות ההרריות אל תוך הים באמצעות אותם ואדיות. כל ואדי כזה יתחיל בציר הרכס - שדרות מוריה ושדרות הנשיא, ובמפגש של הוואדי עם ציר הרכס יפותח גן ציבורי או פארק, כדוגמת גן האם הקיים. אם אני נכנס לגן האם, אני יכול לרדת בשבילים שנמצאים היום בוואדי לוטם עד רצועת החוף, ואותו הדבר בוואדי שיח. בפועל, אנשים יכולים ללכת לאורך הציר ולא לשים לב לוואדיות האלה בכלל. הרעיון בפיתוח ותכנון עתידי הוא ליצור חגורה ירוקה ונגישה שמקיפה את הוואדי, ודרכה לאפשר לתושבים ליהנות מהטבע וגם לגשת לחוף הים. ההצעה שלי היא להאריך את השבילים מרכס הכרמל ועד לרצועות החוף.

חלומות בכרמל

"השיא של כל השטח הזה הוא, לפי ההצעה שלי, בהקמת טיילת שתיקרא טיילת הרקיע, שתימתח לאורך 250 מטר ממרומי רכס הכרמל, בין גן האם והגנים הבהאים, ותאפשר מבט פתוח והיקפי. היא תהיה טיילת שתימתח באוויר, מעל הבתים. זו יכולה להיות אטרקציה בינלאומית".

הפרדת הנמלים

פעילות נמל המטענים של חיפה מתפתחת היום בחלק המזרחי של המפרץ במסגרת פרויקט נמל הכרמל, אליו תועתק פעילות הנמל המערבי, ובשטח שיתפנה צפויה פעילות עירונית אזרחית לאחר השלמת הפרויקט. לפני חודש התנתה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה את השימוש בשטח שלב א' של נמל הכרמל בפינוי שטחים בנמל המערבי לצורך פיתוח עירוני, מה שיאפשר התקדמות במימוש חזית הים העירונית (waterfront), שתכלול מרחב תיירותי עם בתי מלון, בתי קפה ומסעדות.

"לפי הסכמים קודמים", אומר איזק, "החלק הישן במערב הנמל יהיה מיועד לנמל נוסעים פתוח, אבל יש דבר לא פתור - הנמל הצבאי. הוא נמצא לאורך שובר הגלים והולך להתפתח בצידו הצפוני של הנמל, במסגרת הקמת הפולינום. המועצה הארצית החליטה שהנמל המערבי יפונה מכל המתקנים והמעגנה המערבית תהיה אזרחית בלבד, אבל לפי התוכנית המקורית לחיל הים נוצר אבסורד. פה יהיה נמל נוסעים פתוח ומרינה ליאכטות גדולות, ולכל אורך שובר הגלים הנמל הצבאי. המועצה הארצית אומרת שהנמל הצבאי יהיה צפונית לנמל הנוסעים. לפי ההגיון, אם באמת חיל הים נשאר בחיפה, אני מציע לקחת את הפולינום ולמקם אותו מול נמל הכרמל, וכל המתקנים של בסיס חיפה יעברו לצד השני של שובר הגלים. במקום להקים מרינה ליאכטות גדולות, להקים את האקדמיה הימית או בסיס הדרכה של חיל הים. לעירייה יש הצעה עוד יותר טובה, להקים את הבסיס של חיל הים בעורף נמל הכרמל, סמוך לחוות המכלים של קרית חיים. ההצעה הטובה ביותר שכדאי להתמקד בה היא תוכנית שהצעתי לפני שבע שנים - בסיס משולב בלב ים, שמיטיב עם חיפה ומיטיב עם יישובי חוף הכרמל".

הוא ממשיך ואומר: "ברגע שייצא נמל המטענים מהמעגן המערבי, בעצם מתפנה כל החזית הימית האורבאנית של חיפה, ובנוסף לנמל הנוסעים הפתוח ניתן לשלב בו את אותן פונקציות של תרבות ופנאי ושל תיירות ספורט ונופש. קריית הממשלה וקמפוס הנמל מתפתחים איתו. מרכז העסקים החדש ינדוד מזרחה מול תעלת הקישון, ויבוא במקום כל החורבות הקיימות במזרח, בציר בר יהודה-חטיבת גולני".

לאחר התכנון מחדש שמציע איזק, ייווצר לדבריו מעט סדר. "מה שקורה לפי התוכנית זה שייווצר מרכז לינארי של העיר התחתית, שיישלב את כל הפונקציות שהזכרתי קודם", הוא אומר, "במקביל לו ייווצר מרכז לינארי עליון לאורך ציר הרכס, שיהווה מרכזן של כל השכונות ההרריות עם רצף גנים ציבוריים לאורכו, בתי עסק שכונתיים ובתי קפה שמתפתחים כבר היום. למטה יש את העיר התחתית, שיהיה לה מרכז לינארי מאוד מגוון, שיילווה את כל המפגש עם הים ותעלת הקישון. בחלק המערבי יהיה אותו הציר של כל השכונות החופיות המחודשות עם בתי המלון ועם החזית הימית, שיהווה ציר תחתון: דרך ההגנה, דרך העצמאות ודרך חטיבת גולני בר-יהודה, ואז העיר שלנו תהיה מאוד ברורה. כל המרכזים ישורתו על-ידי תחבורה ציבורית. רכבת קלה לאורך העיר התחתית, המרכז הלינארי התחתי ותחבורה ציבורית ברכס הכרמל. החיבור בין שני הצירים יהיה באמצעות רכבלים. רכבל גוראל הקיים בבת גלים ייקשר את קצה שדרות הנשיא בציר הרכס עם בת גלים, הכרמלית תקשר בין מרכז הכרמל לכיכר פריז, ורכבל הנוסעים החדש המתוכנן ייקשר בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה".

במבט לעתיד אומר איזק, "צריך לחשוב שהאוכלוסיה תוכפל. זו צריכה להיות השאיפה של פרנסי העיר. חיפה תהיה מרכז מטרופוליני ותיווצר פה סיטואציה מעניינת לכל מרכזי העסקים, התעסוקה והמסחר שמתחברים בצורה אורגאנית אחת לשנייה, ונוצר רצף של מרכזים בין חיפה, נשר, הקריות וטירת כרמל".

ועוד הזדמנויות: "למעשה, ברגע שפותרים את בעיית החזית הימית נוצרת הזדמנות של תיירות שקשורה בים: ספורט ימי עם המרינות שבתוך הנמל ומרינה מול בת גלים או מרינה בתוך תעלת הקישון, עם ספורט אתגרי ימי מול ראש כרמל, עם כל חופי הרחצה שבדרום חיפה. אפשר לפתח תיירות רפואית סביב קרית רמב"ם עם מתן מענה לכל הצרכים הרפואיים של ישראל והמדינות השכנות. תעשיית ההיי-טק שיש פה בפירוש יכולה לתת מענה לתיירות מדעית ואקדמית של המוסדות להשכלה גבוהה. למעשה כל דבר שמתפתח בחיפה צריך להיות ברמה כזו שמעניין תיירים בכל התחומים".

ומה באופן מעשי? "בסיכומו של דבר צריך להקים צוותי עבודה, לבחון את כל ההצעות שבתוכנית זו, לשלבן בתוכניות המתאר של חיפה ולקבל גיבוי של כל פרנסי העיר ותושביה".

ראש צוות התכנון של תוכנית המתאר החדשה, המתכנן ויועץ הפרויקטים יצחק פרוינד, אומר כי איזק העביר לצוות התכנון את תוכניתו וכי הצוות הסתכל על הקווים בתוכנית שמקבילים לקווי תוכנית המתאר, בעיקר בנושא הפרדת הנמלים. "הוצאתה לפועל של תוכנית כזו תלויה בהרבה גורמים", הוא מציין, "או שהנמל יגיש זאת, או שתוכנית המתאר תאמץ את הכל. בשלב זה ועדת ההיגוי אמרה שראתה ושהיא תתייחס. הצעתו לגבי הנמל, שהיא החלק הקרדינאלי, כל עוד לא תקבל את הסכמת הנמל לא תוכל לצאת לפועל בצורה מעשית". **

michal-m@globes.co.il

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם