גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיפור על אהבה וחושך: שש מחשבות על תשעה באב / יוסי בבליקי

התיקון של הבית השני שחרב על שנאת חינם, אמור היה להיות על-פי המסורת - אהבת חינם ; רק שקשה לי להבין את משמעות המושג, שכן לכל אהבה נלווה רגש של נעימות עבור האוהב, ואם כך, היכן החינם?

התיקון של הבית השני שחרב על שנאת חינם, אמור היה להיות על-פי המסורת - אהבת חינם. רק שקשה לי להבין את משמעות המושג, שכן לכל אהבה נלווה רגש של נעימות עבור האוהב, ואם כך, היכן החינם?

צער ונחמה - חלק 1

בחורף שעבר ביליתי הרבה עם חבר טוב. היה לו רומן עם מישהי שהוא היה ברצינות מעוניין בה. היא מצאה חן בעיניו. וזה היה אחרי הרבה מאוד זמן ובחורות שחשבו שהוא יפה ומוכשר ושווה ומפורסם ועוד מיני מחשבות וקומפלימנטים שרק השאירו אותו שווה נפש בבדידותו.

והנה, דווקא עם האישה הזאת, שהוא רצה, נתפתחה שורה של מקרים ומעשים מביכים, אפילו מבישים. הוא הזמין אותה למסעדת יוקרה אבל שכח בפעם הראשונה בחייו את הוויזה הבינלאומית בבית. הוא שמר לה ולהוריה הזמנות זוגיות להופעה שלו והשתכר שם כמו חמור. הוא איבד את המילים הנכונות. וכשסינדרום הפאשלה הגיע לחיי האישות שלהם, היא פשוט קמה וברחה ממנו באס.אם.אס אחד.

הוא החזיר שלושה. יפים דווקא ומנומקים. ואחר-כך שקע והתעטף בצערו. המדקר לא עזר, המחשב לא עזר, האלכוהול לא עזר. הוא הפסיד אותה. הפסיד. איזה באסה... איזה צער.

עבר שבוע. והיה לילה מקפיא, ובכל זאת יצאנו לשתות. החבר שלי זרח כמו חודש ניסן. הוא הבין מה שקרה שם. "אני", הוא חייך אל המרטיני, "רציתי לבדוק אם היא יכולה להיות איתי באמת. בכל מצב. גם כשאני מפשל, ודפוק. אני דפקתי לה את מופע האימים של עצמי בשביל לראות אם היא יכולה לעמוד בו, ולאהוב אותי. ורק עכשיו אני מבין מה שעשיתי, אבל היא נבהלה. ועדיף ככה משהיא תיבהל כשנהיה זקנים אחרי שהילדים יעזבו את הבית".

היה לילה קר ונהדר. שתינו עד הבוקר והיינו מצחיקים ומשעשעים. זו חוכמה יהודית עתיקה. רבי נחמן אמר - אין נחמה אלא בהבנה. ככה זה עובד תמיד.

צער ונחמה - חלק 2

זה עובד תמיד, כמובן, אם יש מקום להבנה. שני דברים אדם אינו מסוגל להבין. את המוות ואת המוות בחיים. כאן אין שום הבנה. שימו לב למילה אבל שבניקוד חטף פתח וקמץ הופכת ל-אבל (AVAL). המתאבל, לא עלינו, תמיד נמצא באבל (AVAL). הדברים קרו, אבל הם היו צריכים לקרות אחרת. והאבל הזה הוא חבל דק של מתכת בלתי עבירה שמפריד תמיד בין מי שמתה עליו נפש קרובה או שמת משהו בו, לבין שאר העולם.

אין נחמה אלא בהבנה, ואי אפשר באמת להבין את המוות. את הניתוק ואת הקריעה. על הפער הנורא הזה עמדו אבלי ציון כשחרבו המקדשים וגלתה ירושלים. על המתים הם בכו. על המוות הנורא שנפער בתוכם כשנותק הקשר החי, הפעיל, עם הבורא. הם יצאו למלחמה. לזכור. לנתח מה שקרה שם, לתת דין וחשבון מדויק. בעדויות. במדרשים. באגדות. ולבסוף גם בהלכות ובקודי התנהגות מחייבים ליהודי החי שבית מקדשו נחרב בליבו.

פלט המסקנות שנתקבל כמסורת מחייבת בעם היהודי היה כזה - בית המקדש הראשון נחרב על שלושה דברים - עבודת אלילים, שפיכות דמים וגילוי עריות. השני נחרב על שנאת חינם. החורבן הראשון תוקן באמצעים מעשיים כשגולי בבל החליטו להפסיק את פולחני הבעל והאשרה, נידו את הרצח כאמצעי להשגת רווחה אישית וגזרו על עצמם דרכי צניעות ביחסי האישות שלהם. ומה באשר לתיקונו של הבית השני שנחרב על שנאת חינם? איך ניתן לעשות תיקון רוחני קולקטיבי לרגשות כמאיים?

שנאת חינם

על מה חרבה ירושלים? על קמצא ובר קמצא. מעשה באדם שהיה לו אוהב קמצא ושונא בר קמצא. הלך ועשה סעודה ושלח את עבדו לקרוא לקמצא. אבל העבד, מה הוא יודע, קרא דווקא לבר קמצא. והגיע בר קמצא. אמר לו בעל הבית - מה אתה עושה כאן, עוף מפה. אמר בר קמצא, עזוב, על תבייש אותי, תן לי לשבת כאן ואני אשלם לך אחר-כך דמי הסעודה ואלך ונמשיך כרגיל. אמר לו בעל הבית, טוס מכאן מיד. אמר לו בר קמצא, עזוב, אני אשלם לך דמי חצי כל הסעודה שעשית, רק אל תבייש אותי... אמר לו בעל הבית, רוץ מכאן או שאני מביא משטרה. עזוב, התחנן בר קמצא, אני אשלם לך דמי כל הסעודה, ואשב ואלך. אל תבייש אותי.

זרק אותו בעל הבית מכל המדרגות. וישבו החכמים בסעודה ואיש לא מיחה. הלך בר קמצא לנציב הרומאי ואמר לו - מרדו בך היהודים. אמר לו - מאיפה אתה יודע. אמר - שלח להם קורבן לבית המקדש ונראה אם יקריבו. בדרך לירושלים עשה בר קמצא מום בקורבן, מום דק שכזה שהרומאים לא משגיחים בו אך היהודים פוסלים. אמרו הכהנים לרב הראשי - בוא נקריב אותו בכל זאת ולא נסתבך עם הרומאי. אמר להם - נעשה כך, יגידו העם שמותר להקריב בעלי מום. אמרו לו - אז בוא נהרוג את בר קמצא ונסגור את העניין שלא ילשין עלינו. אמר להם הרב - יגידו העם שכל מי שמטיל מום בקודשיו דינו מיתה.

לא הקריבו ולא הרגו. והלך בר-קמצא לנציב וכך עלו הרומאים על ירושלים. אמרו - בגלל בר קמצא שהלבינו את פניו ברבים, חרבה ירושלים.

אתם מוזמנים להגיד עכשיו, יאללה יאללה, נחרבה ירושלים כי הרומאים היו חזקים והיהודים פחות ונסגר העניין. המדרשים האחרים, אגב, גורסים בדיוק כך. שהגאווה היהודית שהייתה עיוורת למציאות הפוליטית החריבה את הממלכה. ומאז ועד היום הזה ממש, העם היהודי נחלק על אלה שגורסים שיהודי שמתנהג כמו בן אדם - שום דבר לא יכול עליו, לבין אלה שקורצים עין מודאגת ואומרים אוי ואבוי לנו מהגאווה שלכם לאן שהיא תביא אותנו.

ומי שיש לו את שני אלה - את האמונה הברורה שיהודי צריך להתנהג כמו בן אדם, ואת שנאת הגאווה - אולי יזכה לעשות אהבת חינם.

שנאת חינם 2

המילה שנאה תמיד נצטיירה בעייני גם מלשון - שונה. שונות, בין השאר, מביאה איתה רווח. הנה אני מרוויח כסף על הרשימה הזו כי אני נתפס בעיני עורכי העיתון כ"שונה לטובה" ביכולת שלי לכתוב משהו מעניין. אחר שונה ביתרון שלו לנהל מערכות או לרוץ 10,000 מטר או להצטלם לשער של "פנאי פלוס".

כשבודקים לעומק העניין, מוצאים שאחיזה פשוטה בשנאה, בדחיית השונה ממך, היא על מנת להשיג יתרון כלשהו. אנחנו מכירים את זה בדיני מדינות, במקום העבודה, או בתחרות על ליבה או ליבו של מישהם.

לפעמים מדובר ברווח נפשי. בשנאה כאמצעי להגדרה עצמית. בשונות מהאחר ככלי לאיחוד ולאחווה עם פרטים אחרים. שנאת חינם, כזו שאין בה שום סוג של רווח והנאה, או לחילופין אמצעי לאחווה ולשותפות, היא, איפה, אזור אפל במיוחד של הנפש שנהנה מהשונות כשלעצמה.

והנה נמצא שעל כל סל התועבות - עבודת אלילים, שפיכות דמים וגילוי עריות, קיבלו היהודים הרחקה של 70 שנה וחזרו. על שנאת החינם של הבית השני השופט בחר להוציא כרטיס אדום לדורות.

אהבת חינם

אולי הדברים פשוטים יותר. גולי בבל - גולי הבית הראשון, חזרו לארץ אחרי 70 שנה כי היה להם ברור מה צריך לתקן. וואללה - לא לרצוח, לא ליהנות ממסיבה פאגאנית, ולעזוב את אשתו של מישהו במנוחה זה אולי לא הכי כיף, אבל אפשר לסבול. התיקון של הבית השני, כאמור, שחרב על שנאת חינם, אמור היה להיות על פי המסורת אהבת חינם. רק שקשה לי להבין את משמעות המושג, שכן לכל אהבה נלווה רגש של נעימות עבור האוהב, ואם כך, היכן החינם?

ואם אני היום לא מצליח להבין את זה ב-2008 זה אולי מסביר למה עד היום הזה אנחנו מתאבלים על אובדן בית המקדש השני.

אהבת חינם 2

במוצאי שבת הלכתי לכספומט ומשכתי 350 שקל. מאתיים בשביל הקיום ועוד 150 שקל שהרגשתי צורך להניח בתיבת הדואר של גבאי בית הכנסת שבו אני מתפלל. אשתי הוציאה מעטפה מהארון והניחה אותה בתיק. ויצאתי אל הכספומט. לילה של ב' באב. אבי שבשמים גזר את האוויר של תל-אביב לרצועות של חמצן ורצועות של חנקן. דילגתי מרצועה לרצועה עד שהגעתי לכספומט. ומשכתי את הכסף. והנחתי שקל בכובעו של בחור צעיר שחילל בווירטואוזיות שירים של ג'טרו טול מתחת לדיזנגוף סנטר. בדרך חזרה עצרתי בפיצוצייה בשביל לקנות סיגריות. וגם בשביל להניח במעטפה את 150 השקלים שהועדתי לגבאי בית הכנסת.

"זה בשביל אולמרט?" חייך הבחור שמאחורי הדלפק. "מה?", שאלתי. "זה בשביל אולמרט? המעטפה". הוא הסביר. "אה", חייכתי חזרה, "לאאאא! זה בשביל תרומה".

"נו", פסק הנחמד, "זה בשביל אולמרט. תרומה...מעטפות...".

צחקתי בדרך החוצה ואחר-כך ברחוב נהיה לי רע. נהייתי דואג ומריר. ולרגע אחד, שחור במיוחד, התחשק לי להוציא את הכסף מהמעטפה ולקנות בכולו נקניקיות עם קטשופ ובצל, או לשים את הכל בלוטו.

המוכר העמיד בפניי מראה שחשפה את התרומה שלי באופן כעור. מה ההבדל ביני ובין טלנסקי? האם אני מצפה לקנות ב-150 הללו טובת הנאה כלשהי מבורא עולם, שיסדר את ענייני עלי אדמות? או האם באמת זוהי אהבת חינם? ואת הדילמה הזאת לא יכולתי לפתור. בינתיים זה גם וגם. בינתיים חושך.

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים