גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכירו את הטרנד החדש: 130/30

על הפופלריות הגואה של אסטרטגיית השורט-לונג בתעודות הסל

לפני כשלושה חודשים כתבתי על Long/Short Equity, אסטרטגיית השקעה נפוצה בקרב קרנות גידור. הרעיון הבסיסי באסטרטגיה הוא שמכירה בחסר (Short) של מניות מניבה רווחים כאשר מחירי המניות יורדים. מכירה בחסר של מניות מסוימות ובמקביל קנייה של מניות אחרות אמורה, כעיקרון, להפחית את החשיפה לתנודת השוק (beta) ולייצר תשואה עודפת ביחס לסיכון (alpha). כלומר, הצלחת האסטרטגיה טמונה בזיהוי נכון של מניות ה-Short וה-Long.

האסטרטגיה, כמובן, לא נטולת סיכונים וכתבנו עליהם אז ש"כאשר משקיעים באופן רגיל במניה, ההפסד מוגבל לסכום אותו משקיעים ואילו הרווח בלתי מוגבל. כאשר מבצעים שורט המצב בדיוק הפוך: הרווח מוגבל ואילו ההפסד בלתי מוגבל. לכן באופן תיאורטי, אסטרטגיית Long/Short חשופה לאירועים בעלי הסתברות נמוכה ופוטנציאל נזק גבוה.

"דוגמה עדכנית לכך היא מנהלי Long/Short שהפוזיציה שלהם לקראת סוף מארס הייתה לונג על מניות הקשורות בסחורות ושורט על מניות פיננסים. לאחר התערבות הפד לחילוץ בר סטרנס, התרחש היפוך די חריף בשני הסקטורים הללו בשבועיים האחרונים של מארס, וגרם לכך שמנהלים רבים שבחרו בפוזיציה הזו מצאו עצמם מוחקים כמה אחוזים טובים במספר מועט של ימים, בהם שוקי המניות באופן כללי עלו".

ביולי חזר על עצמו התסריט של היפוך מגמה בסחורות מול הפיננסים, וזו הסיבה לירידות החדות יחסית בתשואות קרנות הגידור בשבועות האחרונים.

איך עובדת האסטרטגיה?

תת-גירסה של אסטרטגיית Long/Short היא אסטרטגיה המכונה 130/30, ומשום מה הולכת ונהיית פופולרית בקרב יותר ויותר משקיעים. הראיה לעלייה בפופולריות שלה היא השקתן של תעודות סל (מסוג ETN ו-ETF) הפועלות באסטרטגיה הזו.

אך לפני שנדון במכשירים, מספר מילים על האסטרטגיה עצמה. הרעיון הוא לבחור מדד מניות סחיר, נניח S&P 500, לדרג את המניות שבו מהטובות ביותר לגרועות ביותר - כלומר מאלו שיניבו את התשואה העודפת הגבוהה ביותר ביחס למדד ועד לאילו שיניבו את התשואה הנמוכה ביותר ביחס למדד. לאחר שהתגבשה הרשימה, מבצעים Short (מכירה בחסר) על המניות הגרועות, ובכסף שהתקבל מהמכירה קונים את המניות הטובות.

היחס המקובל הוא 30% מהתיק למכירה בחסר, המאפשרת רכישת המניות הטובות בשיעור של 130% מהתיק. כביכול, החשיפה "נטו" לשוק נותרת 100%. היחס 130/30 הוא שרירותי, ואותו תרגיל ניתן לבצע גם ביחס של 150/50 או 110/10. אך 130/30 הוא היחס הנפוץ ביותר. הסיבה היא, כנראה, שהיחס הזה מספק את משוואת התמורה/סיכון הטובה ביותר בהשוואה להשקעה רגילה במדד (100/0, לצורך העניין).

הבעיה באסטרטגיה טמונה בכך שהיא עלולה מאוד להטעות, ולספק את הרושם שמדובר באסטרטגיית גידור - כזו שתגביר את הפיזור ותקטין את התנודתיות בתיק ההשקעות. אך במקרה הטוב, האסטרטגיה תניב תשואה עודפת על מדד המניות, אך לא הייתי מציע לבנות על תנודתיות נמוכה יותר.

האסטרטגיה היא בעצם שיטה לביצוע מינוף, אך מתוחכמת יותר ואגרסיבית יותר, מאשר לקיחת הלוואה והשקעת התקבול במדד המניות. טוב יעשה המשקיע באסטרטגיה הזו אם יניח שהחשיפה לשוק אינה 100%, אלא לפחות 100%, ובמקרה הגרוע היא 160%.

נדגים: נניח שהמניות עליהן ביצעתי שורט עולות ב-30% והמניות עליהן ביצעתי לונג יורדות ב-30%, התיק חשוף להפסד של 48% (30% על 130 - 39%, ועוד 30% על 30 - 9%, וביחד 48%). המדד כולו עשוי לרדת בכמחצית מכך.

איפה הגידור? קרן גידור שפועלת באסטרטגיית Long/Short אכן מגדרת, אם החשיפה שלה "נטו" לשוק היא פחות מ-100%. כדי שאסטרטגיית 130/30 תמתן במשהו את ירידת השוק, המניות ה'גרועות' צריכות לרדת בכמעט פי 5 יותר מהמניות ה'טובות'. במדד סחיר ונזיל כמו ה-S&P 500, הסיכוי לכך כנראה לא גבוה.

לכן לא הייתי מגדיר את האסטרטגיה הזו כגידור אלא במקרה הטוב כ-stock picking ממונף. כאמור, היכולת לזהות ולבחור את המניות הטובות לעומת הפחות טובות היא קריטית להצלחת האסטרטגיה.

אחראי על בחירת המניות: אלגוריתם

על רקע הלוגיקה הזו נבחן תעודה שהונפקה לאחרונה ופועלת לפי האסטרטגיה. ג'יי.פי מורגן הוא בנק ההשקעות הראשון שהנפיק תעודה כזו בתחילת חודש יוני השנה - 130/30 Exchange Traded Note (סימול JFT). ספקים נוספים נמצאים בשלבים כאלו ואחרים של הנפקה.

JFT הוא מכשיר פסיבי לכאורה, שעוקב אחרי המדד בעל השם הקצר והקליט First Trust Enhanced 130/30 Large Cap Index Total Return. שמעתם על המדד הזה? אז זהו, שעד השבוע גם אני לא שמעתי עליו. First Trust היא חברה שפיתחה אלגוריתם לבחירת מניות, ומטרתו להגדיר רשימת מניות ללונג ורשימת מניות לשורט, ועל בסיסן להרכיב תיק 130/30. פעם ברבעון מריצים את האלגוריתם ומעדכנים את האינדקס בהתאם.

כעיקרון, כל מדד מבוסס על אלגוריתם כזה או אחר. לדוגמה, האלגוריתם לבחירת מניות מדד ת"א 25 הוא פשוט: פעם בחצי שנה, בחר את 25 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בבורסה בתל אביב. אין שיקול דעת, אין תחזית.

האלגוריתם להגדרת מדד 130/30 הולך צעד אחד הלאה, כי מטרתו לחזות מי יהיו המניות הטובות ביותר ומי יהיו הגרועות ביותר.

מה שקונים בזול עולה בסוף ביוקר

כיצד מתבצע החיזוי? על בסיס מספר אינדיקטורים כמותיים די פשוטים: עליית מחיר המניה ב-3, 6 ו-12 החודשים האחרונים, הגידול במכירות בשנה האחרונה, התשואה על הנכסים, היחס בין השווי בספרים למחיר המניה, והיחס בין התזרים למחיר המניה. פעם ברבעון כאמור, מעודכן המדד על בסיס הנתונים הנ"ל. האם האלגוריתם הזה הוא כלי מספיק טוב לחיזוי, או שאולי נדרש ניתוח קצת יותר מעמיק כדי לבצע stock picking איכותי?

גורם המשיכה הגדול של המכשירים האלו אמור להיות העלות הנמוכה שלהם ביחס לקרנות גידור. אם קרן גידור ממוצעת גובה 2% דמי ניהול ועוד 20% השתתפות ברווחים, הרי שהתעודה של ג'יי.פי מורגן גובה 0.95% בלבד. הספין השיווקי הוא "אסטרטגיית גידור במחיר זול".

אם כבר ללכת על אסטרטגיית Long/Short כדי למתן את תנודתיות רכיב המניות בתיק, אין לי ספק שעדיפה הבחירה בקרן גידור - ולו בגלל שמנהל הקרן לא צריך להמתין שלושה חודשים(!) בשביל לשנות את הפוזיציה שלו, להקטין מינוף וכו'.

השילוב של מכשיר ממונף ו"ניהול" פאסיבי הוא בעיני בעייתי מאוד. לטובת מי שבכל זאת קורץ לו עניין החיסכון בעלות, אזכיר את האימרה הידועה: You pay peanuts - you get monkeys .

הכותב הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה