גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתיקה של שוק ההון

כמה שווה לקחת "אחריות חברתית" - קווים לדמותו של טרנד השקעות גואה

בראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת החלה חברת פורד בייצורה של סדרת המכוניות מדגם "פינטו". במהלך שיווקה התגלתה תקלה שחשפה את מיכל הדלק להתלקחות, בעת תאונה בחלק האחורי של הרכב. הבעיה הייתה ידועה למהנדסי ומנהלי פורד, אך הם סירבו לתקן על חשבונם את התקלה.

כמה שווים 27 הרוגים מהתלקחות מכונית

העלות שנדרשה לתיקון התקלה הוערכה בסך של 11 דולר בלבד עבור כל רכב, כאשר סך כל הייצור הסתכם ב-2 מיליון רכבים. החברה עשתה שיקול קר של תועלתנות במונחים כספיים, והעריכה כי תשלום פיצויים בגין הרוגים ונפגעים יהיה זול יותר. התוצאה הייתה 27 הרוגים מהתלקחויות של "פורד פינטו", ומספר לא מבוטל של פצועי כוויות וצלקות לכל החיים. פורד הואשמה באחריות פלילית, נתבעה בפיצוי נזיקין ונדרשה לתקן את התקלה בכל הרכבים. האירוע הוביל לפגיעה קשה במוניטין החברה, תשלום מיליוני דולרים כפיצויים, מיליונים נוספים לצורך תיקוני הרכבים, וכמובן לאובדן מיותר של חיי אדם.

דוגמה זו ממחישה את הקשר שבין עסקים, רווחים ואחריות עסקית, ואת הדילמות המעסיקות לא פעם מנהלים בבואם לקבל החלטות. פרשת "פורד פינטו", שזעזעה את אמריקה ונלמדת עד היום בבתי הספר למשפטים ולמנהל עסקים ברחבי העולם, הייתה יכולה להימנע אילו מערכת השיקולים של מנהלי פורד הייתה כוללת אחריות חברתית, והם לא היו פועלים רק למען מקסום רווחים.

החרם על נייקי

זמן רב חלף מאז, ובמהלכו היינו עדים לאירועים נוספים שהעצימו את הקשר בין פעילות עסקית לאחריות חברתית וסביבתית: חברת נייק, שזכתה לביקורת ולחרם צרכנים בשל סדנאות היזע שלה בדרום-מזרח אסיה; מקדונלד'ס, שהואשמה כגורם להשמנת היתר של אמריקה; וחברות הטבק, שהסתירו את תוצאות מחקריהן שהוכיחו את הקשר בין עישון למחלת הסרטן, ובעקבות כך נאלצו לשלם פיצויי ענק. אירועים אלו הוכיחו שחברות המתעלמות מהיבטים חברתיים וסביבתיים באסטרטגיה הניהולית שלהן, חושפות עצמן לתביעות פיצויים ופגיעה במוניטין, ובסופו של דבר להקטנת המכירות ושורת הרווח.

המושג "אחריות חברתית בעסקים" כולל בתוכו מגוון נושאים ופרמטרים, בהם: אתיקה בעסקים - פרמטר הבוחן קיום קוד אתי בארגון או קיום תוכנית אתיקה ארגונית; נושאי זכויות אדם וסביבת עבודה הוגנת השומרת על זכויות העובד; נבחנת גם מידת המעורבות של התאגיד בקהילה, גובה תרומות ביחס להכנסות, התנדבות עובדים לפרויקטים חברתיים וקיום מדיניות לגבי מעורבות הארגון בקהילה; וכן המדיניות הסביבתית של הארגון ומידת יישומה. קריטריון חדש שהתווסף לאחרונה הינו ממשל תאגידי, תחום המתייחס בין השאר להיקף ומידת המעורבות והפיקוח של הדירקטוריון בפעילות הארגון.

לאחריות חברתית יש פרמיה

הפעילות העסקית של חברות משפיעה על ביצועי מניותיהן הנסחרות בבורסה. לפיכך, קיומו של קשר בין האחריות התאגידית לנושאים חברתיים וסביבתיים לבין הפעילות העסקית של חברות, אמור להביא לכך שמניותיהן של חברות שהטמיעו בהתנהלותן ערכים אלו, יציגו לאורך זמן תשואה עודפת. על פי מחקר שפורסם בחודש שעבר על ידי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, מניות של חברות שנחשבות למובילות במדיניות הסביבתית, החברתית ובממשל תאגידי (ESG), הניבו תשואה עודפת של 25% בממוצע מתשואת השוק.

המחקר כלל יותר מ-120 חברות מחמישה סקטורים שונים: אנרגיה, כרייה ומתכות, מזון, פרמצבטיקה ותקשורת. 72% מהחברות הציגו ביצועים טובים יותר מממוצע התעשייה שלהן, כשבכל המגזרים שנבחנו, פרט לפרמצבטיקה, הניבו החברות תשואה עודפת על מדד MSCI World מאז אוגוסט 2005.

מנתוני ארגון מעלה המקומי, הפועל לקידום אחריות חברתית בעסקים, עולה כי תחום "השקעות אחראיות חברתית" (SRI - Socially responsible investing) הינו הצומח ביותר בענף ניהול הכספים בארה"ב. היקף הכספים המנוהלים בפרמטרים אתיים צמח במאות אחוזים בעשור האחרון, מתעשייה של כ-650 מיליארד דולר מנוהלים בארה"ב ב-1995 לסך של 2.7 טריליון דולר ב-2007. בין השנים 2005 ל-2007 התחום צמח בכ-18%, לעומת צמיחה של כ-3% בכלל שוק ניהול הכספים. כיום, אחד מכל תשעה דולרים המנוהלים על ידי גופים מוסדיים בארה"ב או באירופה, מושקעים בהתייחס להיבטים אתיים בהשקעה.

איך משקיעים חברתית

"השקעה אחראית חברתית" משמעותה התחשבות בערכים חברתיים ובאיכות הסביבה בעת בחינה כלכלית של השקעה בחברה. משקיעים המעוניינים להכניס שיקולים אתיים בביצוע השקעות, יכולים להיעזר בפרמטרים אתיים של ארגונים בינלאומיים וארגון מעלה הישראלי לבחינת חברות. את מידת העמידה בפרמטרים השונים יכול המשקיע לבחון על פי הפרסומים בדו"חות הכספיים של החברות.

תו התקן

בנוסף, ניתן לבדוק את מדיניות הארגון במעורבות אצל ספקיו - האם תנאי העבודה והסביבה שלהם הולמים. פרמטר נוסף לבחינת השקעה אתית שהתפתח בשנים האחרונות הוא "סחר הוגן" (Fair Trade), אלטרנטיבה לשיטת ה"סחר החופשי" הנפוצה. עקרונות ה"סחר ההוגן" כוללים תנאי עבודה הולמים, שכר הוגן, שוויון מגדרי, שמירה על הסביבה ומתן הזדמנויות ליצרנים מעוטי יכולת כלכלית. בארה"ב זיהו מספר חברות את היתרון השיווקי של ההתנהלות החברתית, וכיום ניתן לזהות חברות הפועלות ב"סחר הוגן" באמצעות מדבקות עם הכיתוב "Fair Trade" על מוצריהן.

בסופו של דבר, כמובן שהשיקולים האתיים נעשים בד בבד עם בחינה כלכלית של החברה, וההשקעה תתבצע רק לאחר שהמשקיע הגיע למסקנה שאכן מדובר בהשקעה כדאית.

השקעות עם תו תקן חברתי - הגידול במודעות הגלובלית והתפתחות התחום האתי בהשקעות, הביאו ליצירת מספר מדדי השקעה על בסיס פרמטרים אתיים. בישראל, ארגון מעלה מפרסם את מדד מעלה, המכיל את 20 החברות הסחירות הממוקמות במקום הגבוה ביותר בדירוג מעלה, אשר עוברות את תנאי הסף של המדד והסכימו להיכלל בו. הקריטריון להכללה במדד מחייב השתייכות למדד ת"א 100, או מחזור עסקי הגבוה מ-100 מיליון דולר בשנה. במדד מעלה משקל השוק של כל חברה נקבע על פי שווי השוק של החברה, עד למקסימום של 6% במדד לחברה.

עבור אלו המבקשים להיחשף להשקעה חברתית חובקת עולם, חברת המדדים דאו ג'ונס מציגה את משפחת מדדי Dow Jones Sustainability Indices (DJSI). המדדים מסננים חברות על בסיס שלושה פרמטרים עיקריים: כלכלי, סביבתי וחברתי. בין היתר נבחנים נושאי ממשל תאגידי, מלחמה בשחיתות ושוחד וביצועים סביבתיים. גם נושאים כגון זכויות עובדים, מעורבות הארגון בקהילה ותרומות, זוכים למשקל בעת בחירת החברות הנכללות במדד. המדדים מכילים רק חברות הנסחרות בבורסה, כאשר משקל כל מניה באינדקס נקבע על פי שווי השוק שלה. המדדים מחולקים לפי פיזור גיאוגרפי-גלובלי, צפון אמריקה או אירופה.

חברת מדדים נוספת שהשיקה מדדי אחריות חברתית הינה FTSE. מדדי FTSE4GOOD פוסלים אוטומטית חברות הקשורות לתעשיית הטבק, יצרניות רכיבים למערכות נשק גרעיני, או הפקה ועיבוד של אורניום. הקריטריונים הנמדדים במדדים הינם בעלי דרישה רחבה מאוד, ופרט לנושאים חברתיים וסביבתיים כוללים גם זכויות אדם, מעורבות אצל ספקי הארגון וביעור שחיתות ושוחד. מדדי FTSE4GOOD מתמקדים גם בשוק היפני והבריטי, בנוסף לארה"ב ואירופה.

כיום, ניתן להשקיע במדדים באמצעות s'ETF הנסחרות בבורסות בחו"ל, כדוגמת Vanguard FTSE4Good Index Fund (VFTSX), העוקבת אחר המדד של FTSE. בנוסף, לחברת iShares יש 2 ETF: אחת היא KLD, הכוללת מעל 200 חברות גדולות הנכללות במדד Russel 1000, אשר זוכות למשקל רב יותר ככל שהן תורמות יותר לחברה ולסביבה (במדד לא נכללות חברות טבק ומוצריו). שנייה היא DSI, העוקבת אחר מדד Domini 400 Social, המשקיע ב-400 חברות מתוך Russel 3000 שאינן נמנות על תעשיות הטבק, האלכוהול, ההימורים או הנשק, ואינן בעלות קשר לתחום האנרגיה הגרעינית.

כמו כן, אפשרות נוספת היא השקעה באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. קיימות בישראל מספר קרנות נאמנות אשר חרתו על דגלן, או באופן מדויק יותר - התחייבו על פי תשקיפן, שרוב ההשקעות בקרן יתבצעו במניות של חברות שיעמדו בקריטריונים של אחריות חברתית ו/או סביבתית.

אחריות חברתית כיתרון תחרותי

בשנים האחרונות אנו נמצאים בעיצומו של תהליך גלובליזציה, אשר מגביר את המודעות לזכויות העובדים ולשימור הטבע והסביבה. ההתחממות הגלובלית תורמת לקידום רגולציות בתחום האקולוגי, כשממשלות ותאגידים בינלאומיים מודעים להשלכות של זיהום סביבתי ופועלות לקידום טכנולוגיות נקיות יותר: שימוש באנרגיות מתחדשות לייצור חשמל, התפלת מי ים, פיתוח חומרים לא רעילים שניתנים למחזור וכן הלאה. חברות שיהיו מוכנות מראש לשינויים בחקיקה הסביבתית יזכו ליתרון תחרותי על פני אלו שימשיכו לזהם, וכתוצאה מכך יצטרכו לשלם מחיר כבד.

כמדיניות עסקית ובראייה ארוכת טווח, אנו בפסגות מאמינים כי אחריות חברתית משתלמת. התנהגות אתית תעניק על פי רוב יתרון תחרותי משמעותי לטווח הארוך, אשר ישפיע בסופו של דבר גם על ביצועי המניה. *

הכותב משמש כאנליסט בפסגות. פסגות עשויה להשקיע בני"ע ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות או תחליף לייעוץ / שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא, לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.

עוד כתבות

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

חצי שעה של השראה. על עובדים מופנמים / צילום: כריכת הספר, מנחם רייס

מקשיבים יותר ומשתפים רק מה שיש בו ערך: זה סוד הקסם של המנהלים המופנמים

בניגוד לדימוי המקובל, לא כל המנהלים הם מוחצנים בעלי כריזמה נוטפת ● מה האנשים השקטים מביאים לשולחן, למה הם בעצם מנהיגים מעולים ואיך ניתן לעזור להם לשגשג ● המלצת ספר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט הכריע: למי מהשכנים באמת שייך הגג?

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי

דואר ישראל. בעיגול: שי ויל / צילום: איל יצהר, יח''צ

התחילו מביסלי: כך צמחה האימפריה של האחים ויל, בעלי הבית החדשים בדואר

שמם אינו מוכר לרבים, אך שי וגיל ויל, שסבם נמנה עם מייסדי אסם, חולשים כיום על עסקים המוכרים היטב לכל ישראלי - חברת הגבייה מילגם, האפליקציות הפופולריות פנגו (חניה) וגט (מוניות) וכעת גם השליטה בדואר ישראל ● בדרך הייתה גם הסתבכות נדל"ן ברומניה, החמצה בשוק האנרגיה הירוקה והשקעה במפעל מלט כושל, שהפך לבוננזה נדל"נית ● וגם: הקשרים עם ראש הממשלה לשעבר בנט

עבד אל־פתאח א־סיסי ומוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

בלעדיהם אין לא־סיסי כסף: הנתון החריג על הפועלים המצרים במפרץ

לפי דיווח בעיתון הסעודי "אילאף", פועלים מצרים שעובדים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות היוו מקור למעל 70% מכלל העברות הכספים במצרים בשנת 2023

מנכ''ל ביומיקה, ד''ר אלרן חבר / צילום: יח''צ

טיפול בסרטן באמצעות חיידקי המעי הצליח בניסוי קליני ראשון

הניסוי בוצע על־ידי חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הבורסאית, ובו השתתפו 11 חולים בסוגי סרטן שונים, שטופלו עד היום באימונותרפיה ללא הצלחה ● בעקבות הפרסום, מניית הקבוצה עלתה ב־6.7%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 113 מיליון שקל

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

את'ריום / צילום: Shutterstock

הביטקוין לא לבד: מטבע קריפטו נוסף מגיע לוול סטריט

רשות ני"ע האמריקאית אישרה השקת קרנות סל שעוקבות אחר מחיר האת'ריום בספוט, מה שהופך אותו למטבע השני שייכנס בדלת הראשית של וול סטריט, אחרי הביטקוין ● מה משמעות המהלך, מה הוביל לשינוי ואיך זה יעבוד בפועל? ● גלובס עושה סדר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא הסרט החדש של ג'רי סיינפלד ובאיזה מאכל הוא עוסק?

איפה נשבר השבוע שיא עולמי במספר בעיטות בדו קרב פנדלים בכדורגל, איזו עיר זכתה לכינוי "עיר הקורנפלקס"  ועל מי נכתב השיר American pie? ● הטריוויה השבועית

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל עמרם אברהם: "הפרויקט הכי רווחי שלנו הוא דירות מחיר למשתכן יחד עם שוק חופשי"

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

מימין: סאטיה נאדלה, ביל גייטס, סם אלטמן, ברק אובמה והשחקנית מרגו רובי. המשתתפים נבחרים בפינצטה / צילום: Associated Press, Stephen Brashear, Jordan Strauss, Jacquelyn Martin, Brynn Anderson

המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים

הם מגיעים במטוסים פרטיים, יודעים שאף אחד לא יצטט או יצלם אותם וזוכים למינגלינג עם משקיעי ענק או לטיול פרטי עם אילון מאסק וג'ף בזוס ● ברוכים הבאים לכנסי האח"מים שבהם נסגרות העסקאות הגדולות בעולם, ורק מעטים מורשים להיכנס אליהם

אין עם מי לדבר בחברות התעופה / צילום: Shutterstock

המכה החדשה שמנחיתות עלינו חברות התעופה

המתנה של שעות על הקו, טיסות שמבוטלות ללא פתרון ופיצויים שמאחרים להגיע ● חברות התעופה הישראליות נשארו לבד במגרש, וללקוחות שצריכים אותן אין עם מי לדבר ● איזה מוקד החליף את הנציגים בבוטים ולמי אין בכלל שירות טלפוני? ● בדיקת גלובס

כוחות אוגדה 98 פועלים במרחב ג'בליא / צילום: דובר צה''ל

בצה"ל מבהירים: אין אירוע חטיפת חייל

אלפים במחאות בת"א: פרשים, מכת"זיות ועימותים עם שוטרים ● ראש המוסד שב מהפסגה בפריז: הוחלט על התנעת מו"מ מחודש בימים הקרובים ● דובר צה"ל: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה ●  במספר מרחבים במקביל: צה"ל תקף מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון  ● דובר צה"ל: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה ● עדכונים בולטים

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון, ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט–אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו