גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שרה, נילי וכל היתר

מאחורי חשיפת שחיתויות-נשות-פוליטיקאים בעיתונות, מתקיימת שחיתות חמורה בהרבה

העיתוי המוזר

"פמוטים מכסף, מעמד עטים שקיבלה במתנה מהילרי קלינטון, דגם של פטרה מקריסטל - אלה רק חלק מהמתנות שמבקשת שרה נתניהו לקבל בחזרה". כך פתח "ידיעות אחרונות" את הכתבה המרכזית שפרסם בראשית השבוע, בעקבות בקשתה של אשת ראש הממשלה לשעבר לקבל בחזרה מתנות שהוחרמו בשעתו ב"פרשת המתנות".

הכתבה חתומה על-ידי כתבת המשפט הוותיקה של העיתון, טובה צימוקי, הנהנית מקשרים עמוקים במערכת המשפט. צימוקי פירטה בכתבתה את "השתלשלות פרשת המתנות מאז החרימה המשטרה ב-1999 כ-700 מתנות שקיבל נתניהו במהלך כהונתו כראש ממשלה".

עוד הזכירה, כי היו אלה תחקירני העיתון שחשפו השבוע את העובדה שנתניהו פנתה באפריל 2008 לאפוטרופוס הכללי, כדי שיחזיר לה עשרות פריטים שהחרים ושתוארו על-ידה בתצהיר שהגישה כ"חסרות ערך". זאת, על אף שחלק מהמתנות הללו מותגו, לדברי צימוקי, על-ידי טיפאני או ווטרפורד.

אבל מדוע החליטה הגברת נתניהו לעורר מחדש את הפרשה דווקא בעיצומו של הקמפיין שמנהל בעלה לראשות הממשלה? מאין הגיע הסיפור ל"ידיעות אחרונות" והופץ לכלי התקשורת האחרים? ואיך השפיעה כניסתו של שלדון אדלסון - "ישראל היום" - התומך בנתניהו, על הסאגה הזו? ואיך (והאם) כל זה מתחבר לפרסומים אודות עסקיה של נילי פריאל, רעייתו של שר הביטחון אהוד ברק?

ליאור חורב, מנכ"ל משרד יחסי הציבור ארד תקשורת, עונה לכל השאלות הללו בחיוב. חורב אומר, כי "אם פעם דיברו על מכונית לכל פועל - אז היום מדברים על עיתון לכל פוליטיקאי. כלומר, העיתונים מתייצבים בגלוי מאחורי מועמדותם של פוליטיקאים כאלה או אחרים, ולא מתביישים לקדם בגלוי את 'המועמד המועדף' עליהם ולתקוף את המתחרה".

או כמו שאומר אבינועם ברוג, מנכ"ל מכון הסקרים מרקט ווטש ואחיו של אהוד ברק, על הפרסומים האחרונים אודות עסקיה וממונה של משפחת ברק: "זה מזכיר לי את שירי 'מכות מצרים' של אלתרמן: 'אז נאסף אספסוף הפלך/ וקולר האשמה עמו/ לתלותו בצווארי המלך/ ולפרקו מעל עצמו'.

"כלומר, מדובר בעיתונות צהובה שמציגה עצמה כטרובאדורית, בעוד שהיא עצמה מוחזקת ומנוהלת על-ידי טייקונים שיש להם אינטרסים מגוונים".

עונת הציד בעיצומה

ואולי, הפרסומים האחרונים נובעים מתהליך ההתמרקות, שהיה צפוי שנעבור אחרי סילוקם של ראש ממשלה ושר אוצר שהוחשדו בפלילים. כלומר, ייתכן שאנו נמצאים בפתחו של תהליך לניקוי האורוות הפוליטיות, ושהפרסומים האחרונים הם רק חלק מזה.

יועץ התקשורת, מוטי שרף, שולל את הראייה האופטימית הזו: "ממש לא. הגל הזה נובע ממקור פשוט הרבה יותר. זה כמו שבכל שנה באוגוסט מתמלאים העיתונים בתיאור הסכנה האיראנית, כולל פרטים מעודכנים על תוכניות הטילים בטהראן - וכל אחד יודע שהמקור לפרסומים יושב במשרד הביטחון.

כלומר, שהמערכת מפיצה אותם לקראת הדיונים על חלקו של משרד הביטחון בתקציב המדינה; כך גם הכותרות על החשדות לפלילים בתקופה שלפני הבחירות. לכן נכון לומר עתה: 'בוקר טוב ישראל, עונת ציד האדם החלה!' לקראת הבחירות יוצאים הפוליטיקאים לרחובות ויורים זה בזה במטרה לשפר פוזיציות.

"אגב, לא רק הפוליטיקאים עורכים את הציד הזה לקראת הבחירות. לפעמים, גם הרשויות לאכיפת החוק משתתפות במשחק. שהרי גם שם מבינים שהמועמדים 'לחיצים' יותר בתקופה כזו, ולכן ניתן לשפר לא מעט פוזיציות בחקירות שבהן הם מעורבים.

"לכן, גל הפרסומים הנוכחי, אינו אמור להטרידנו יותר מדי", אומר שרף. זה לא הסיפור שלנו, זהו הסיפור של המועמדים שנעשים רגישים יותר בזמנים כאלה, וחשופים למתקפות מעין אלה. לכן, זה לא אנחנו שצריכים להיזהר - זה הם".

מושחתים, נמאסתם

גם אם נניח שהפרסומים אמנם נובעים מהתחממות מערכת הבחירות, לא בטוח שנכון לומר שהיועצים האסטרטגים סימנו את עניין "הניקיון הציבורי" כתכונה המרכזית שעליה נלך בקרוב לקלפי. כלומר, שראש הממשלה הבא ייבחר בזכות היותו גברת או מר "קלין", ופחות בשל עמדות ביטחוניות שיציג. וגם אם כן - האם מה שאנו רואים בפרסומים האחרונים על שחיתות פוליטית, נועד לחזק את המועמדים הנהנים מיתרון בכל הקשור לניקיון כפיים?

מנכ"ל מכון מאגר מוחות, פרופ' יצחק כץ, עונה לכך בשלילה: "השיקול המרכזי שלפיו אנו בוחרים את המועמד לראשות הממשלה אינו ערכי, ואינו קשור לאיזה נושא שמרכזי בעינינו. לכן, בפריימריז שייערכו השבוע בקדימה, ייבחר המועמד שיבטיח כי ביכולתו תוצאה טובה יותר בבחירות הכלליות לכנסת. זה יהיה שם העניין המרכזי, ולא 'נושאים עקרוניים' כמו ניקיון כפיים. כי 'נושאים', כמו שאמרתי, כבר לא משחקים תפקיד בשיקולי הבוחר.

"המקום היחיד שנושאים כאלה בכל זאת עשויים לקבוע, זה בבחירות המוניציפליות, כי שם חשוב למצביעים באיזו מערכת חינוך יתחנכו הילדים שלהם מחר בבוקר. אבל מרגע שעוברים לבחירות ארציות? עיקר המשקל יינתן שם דווקא לשאלה מי מסוגל להנהיג אותנו במשברים הביטחוניים הצפויים בשנים הקרובות. על מי נוכל לסמוך".

ליאור חורב אף מקצין את הדברים הללו, כשהוא אומר ש"הבוחר מוכן אפילו להיות סלחן כלפי תופעות של שחיתות אישית, בתמורה לאפשרות לסמוך על הנבחר בתהליך קבלת ההחלטות הלאומית".

חורב, אין צורך להזכיר, נמנה בשעתו על פורום החווה של אריאל שרון. הפורום שחווה מקרוב מועמד שהיה "חשוד תמיד" בשחיתות, אך היה פופולרי בשל "תכונות המנהיגות" שכץ וחורב מדברים עליהן. מה שמשאיר בעינה את השאלה מאיפה בכל זאת הגיעו הפרסומים האחרונים סביב השחיתות.

קמפיינים בחסות החשכה

התשובה נשענת כנראה על "גם וגם". כלומר, על כל אחת מהתזות שכבר הועלו לעיל, אבל גם על הסבר נוסף (ומבהיל) שסיפק לי השבוע יועץ תקשורת, שהחל להתמחות באחרונה בפתרון מצבי משבר ולובינג. "הכל נובע מחולשת העיתונות, דווקא משום שכל הקמפיינים - פוליטיים ומסחריים - מתבססים על עבודת מספריים של קמפיין חיובי לצד קמפיין שלילי, התוקף את המתחרה", אומר היועץ. בשפה מקצועית מכנים זאת "פוזיטיב קמפיין", ובהתאמה, "נגטיב קמפיין".

את הקמפיין החיובי נהוג לנהל לאור יום, שהרי אין בעיה להיות מזוהה עמו. ההיפך הוא הנכון. המועמד-הלקוח המסחרי יכול אז להציע את מרכולתו "בפתיחות": בחר בי... אני אחסל את הגרעין האיראני, אזרוק את עזה לים ואביא שגשוג לכל בית בישראל. וחוץ מזה, אני גם איש משפחה ערכי... הנה רעייתי, ולהלן ילדי.

אבל הסיפור של הקמפיינים השליליים שונה לגמרי. אתה לא רוצה להיות מזוהה עם קמפיינים מעין אלה. אתה לא רוצה להצטייר כמי שמטיח רפש במתחרים. אחרי הכל, קמפיינים כאלה מסוגלים להגיע למקומות מביכים במיוחד. לא פעם הם מערבים סיפור על בן זוג שסרח, חשדות להתנהגות פלילית ותפיסת טעויות טקטיות, מהסוג ששרה נתניהו עשתה בשעה שביקשה לקבל בחזרה מתנות נוסטלגיות ששוויין פרוטה, וסתם הטחת האשמות וריסוק אכזרי של הדימוי הציבורי. ממש כפי שעשה בשעתו ארתור פינקלשטיין, שריסק את דמותו של שמעון פרס במהלך קמפיין שלילי שניהל עבור בנימין נתניהו. ממש כפי שראובן אדלר ואייל ארד עשו לבנימין נתניהו.

פינקלשטיין, אגב, נחשב למומחה בינלאומי לקמפיינים מעין אלה. הפעם, שימו לב, הוא עובד עם שר התחבורה שאול מופז.

ועוד משהו: פינקלשטיין משתף פעולה בחו"ל עם יועצו של אהוד אולמרט, טל זילברשטיין.

התחקירנים החדשים

ניהול קמפיינים שליליים בדרך-כלל לוקח בחשבון תהליך המערב העברת חומרי בסיס - רמזים - לעיתונאי שיוצא לתחקיר שמתפרסם מאוחר יותר בכלי התקשורת. זה היה חלק מתפקידה ההיסטורי של העיתונות ככלב השמירה של הדמוקרטיה. אם תשאלו את קצין חייל האוויר שהעביר בשעתו לדן מרגלית רמזים על חשבון הדולרים של לאה רבין - הוא יודה שעתה, בבגרותו, הוא מניח שאפשר שמתחרה פוליטי של רבין "שתל" אצלו את הרמזים, בהנחה שהוא יוליכם הלאה, לעיתונאי דן מרגלית. "הייתי תמים" הוא נוהג לומר בשנים האחרונות.

אז דן מרגלית, היום ב"ישראל היום", אמנם פועל עדיין כעיתונאי רב-השפעה, והוא תורם עתה להפלתו של ראש ממשלה נוסף. אבל העיתונות של היום בכל זאת השתנתה. וגם דמות העיתונאי השתנתה. בעיתונות הנוכחית יש פחות כסף ולכן גם יכולת פחותה להשקיע בכתבות תחקיר מעין אלה. "העיתונאי החדש" מרוויח פרוטות ועליו לטפל ב-10 אייטמים נוספים כדי להתפרנס. הוא לא ממש יכול להתפנות לתחקירים כה מורכבים.

יתרה מזו, מ"כוכב נולד" ועד "הישרדות", תוכניות הבידור רווחיות פי אלף מהתחקיר הכי משובח שאפשר להפיק כאן, נניח, תחקיר שיכול להדיח ראש ממשלה ושר אוצר. אז מה הפלא שהתקשורת מעדיפה את הישבן של מרינה ב"הישרדות".

ככה זה עובד

אבל הצורך בקמפיינים שליליים לא חלף מהעולם, רק הדרך להפקתם השתנתה. כיוון שיועצי התקשורת הפסיקו לסמוך על התחקיר העיתונאי המסורתי, הם החלו לייצר בעצמם תחקירים המשרתים את צורכי הקמפיינים שלהם. כך החלו להפעיל משרדי חקירות פרטיים המאתרים עבורם חומרים שגופי התקשורת היו מתקשים לאתר, ואז עורכים אותם לפורמט פופולרי ומעבירים את החומר לעיתונאי, כמעט כמו היה זה קומוניקט מן השורה.

התוצאה: העיתונות מקבלת חומרים משובחים במחיר זעום, יועצי התקשורת מצליחים לשלוט בקמפיינים באורח אפקטיבי יותר, משרדי החקירות מפתחים נישה מסחרית נוספת, ואנחנו מקבלים כתבות תחקיר עם חומרים מהסוג שמשרדי חקירות יודעים להפיק. כך, בין השאר, התחזק הטרנד של פרסום תחקירים על שחיתות פוליטית ושחיתות בכלל. ככל שהטרנד מתחזק, כך גדל הביקוש לתחקירים מהסוג הזה.

חוקרים פרטיים ואנשי שב"כ

שלא תהיה טעות. גופים תקשורתיים נסמכו גם בעבר על עבודתם של משרדי חקירות פרטיים. גם כלי התקשורת הגדולים בישראל עשו זאת. אבל ההבדל נעוץ בכמות, בתכיפות ובאיכות. אין משרד לייעוץ תקשורת ולובינג, שעוסק בתחומים המערבים הון ושלטון, שהעניינים הללו זרים לו.

הדוגמה הקיצונית היא זו שהציגו במהלך השנים חוקרים פרטיים כמו מאיר פלבסקי, שעבד עם הקמפיינים של מפלגת העבודה והחל להתקרב באחרונה לבנימין נתניהו, או דוד ספקטור ורחלי גולדבלט שעבדו עם הקמפיין של אריאל שרון, הסתכסכו עמו ופעלו נגדו. בשוק הזה מוזכרים באחרונה גם שמותיהם של חוקרים פרטיים, כמו אשר ויצמן (ויצמן-יער), "שוגון" חיים פנחס, שמואל גלוזמן וצביקה נווה (CGI). כדאי גם לקחת בחשבון שלא מעט גמלאים של השב"כ החלו לפעול אף הם בתחום, אלא שהם אוהבים ורגילים לעבוד בשקט. בכל מקרה, את תוצאות עבודתם אפשר לפגוש בכותרות העיתונים.

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי