גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביום שאחרי האפוקליפסה

4 הערות על קופות הגמל, קרנות האג"ח, המוצרים המובנים, והתקשורת

זה היה שבוע אינטנסיבי מאוד בכל הנוגע לשוקי ההון והכלכלה העולמית. בתוך ים המילים העצום, דומה שאין מילה שעוד לא נאמרה, ואין זווית שלא זכתה להתייחסות. ובכל זאת, שווה להקדיש עוד כמה רגעים למספר נקודות למחשבה לגבי היום שאחרי.

1 קופות גמל: משיכת הכספים מקופות הגמל בשבוע שעבר היא אחד הכישלונות הגדולים של מערכת הייעוץ הפיננסי/פנסיוני. לא צריך, לא כדאי ופשוט לא נכון לפדות את הכספים הללו (בהנחה שאין צורך בכסף בטווח הקצר, וזו הרי מהות החסכונות האלה).

בחירה במסלול המתאים על פי צרכי המשקיע, הגיל, טווח הזמן להשקעה, והנכסים האחרים של המשקיע - זה דבר שנכון לעשותו תמיד, לא רק כאשר השווקים משתוללים. אבל לפדות? צעד בלתי הפיך שמעביר את הכסף מאפיק ללא מיסוי (בתנאים מסוימים) לאפיקים חייבים במס - הוא טעות פיננסית קשה. במיוחד כשמדובר בחיסכון ארוך טווח בו אפקט הריבית דריבית הוא משמעותי.

אגב, גם עבור אנשים שהגיעו לגיל הפרישה פדיון של הקופות אינו בהכרח הפתרון הנכון. בממוצע, החיים נמשכים עוד שנים ארוכות לאחר היציאה לפנסיה, כך שצריך לנצל את הטבת המס עד כמה שניתן. בעולם בו הרוב המוחלט של מכשירי ההשקעה נתון למיסוי, מכשירים נקיים ממס צריכים להיות מקור ההון האחרון בתור.

חוסנו הפיננסי של הגוף המנהל את החיסכון הוא כמובן חשוב, אך קריסה של גוף זה לכשעצמה אינה מסכנת את כספי החוסך מאחר והכסף מפוזר על פני השקעות רבות ובכל מקרה אינו שייך לגוף המנהל. דווקא במקרה של פיקדון בנקאי, המשקיע חשוף יותר לחוסן הפיננסי של הבנק.

בימים בהם התערבות ממשלתית בשוק ההון כבר אינה בגדר מילה גסה, יש לשקול לאפשר לחוסכים אשר פדו את כספם מבלי לעצור לרגע ולחשוב על המשמעות, להפקיד בחזרה את הסכום שמשכו מבלי לפגוע בתנאים אשר צברו במשך שנים ארוכות. המדינה הרי נקטה בשנים האחרונות בשורה של צעדים על מנת לעודד אותנו לחסוך יותר לפנסיה, כך שפתיחת חלון זמן קצר בו יתאפשר לציבור אשר פדה את כספו לחזור בו, בשילוב עם הסברה מאסיבית, יכול בהחלט להיחשב כצעד סביר.

2 קרנות אג"ח: אם הייתי מנהל קרן אג"ח בישראל הייתי אמור להיות שמח מאוד. השנה האחרונה, ובמיוחד השבוע האחרון, סידרו לי את התשואה לשנים הקרובות. אולי לא מיד, כנראה שעוד יהיו מספר מהמורות בדרך, אך בעוד שנתיים שלוש אוכל להציג תשואות נאות מאוד בקרן האג"ח הקונצרני שלי.

הכי טוב כמובן יהיה לפתוח עכשיו קרן אג"ח חדשה, כך שבעוד שנתיים יוכל בית ההשקעות שלי לצאת במודעות ענק בעיתונים בהן הוא יתגאה בתשואות הפנטסטיות שהיא השיגה. אז, כשכבר יהיה מאוחר מדי מבחינת המשקיעים, ייכנס לקרן הכסף הגדול. את הקרנות הישנות והמאכזבות נצניע כמובן (בלאו הכי אף אחד לא יזכור). או יותר טוב, נשנה להן שם ומדיניות השקעה. וחוזר חלילה.

3 מוצרים מובנים: . איני יכול להעיד על עצמי שאני חובב נלהב של מוצרים מובנים. רובם הגדול לא מספיק טוב ללקוח, והכיוון אליו התפתח השוק הזה - צמיחה פראית ללא בקרה - הוא כמובן לא רצוי. אבל הרעיון הבסיסי של שימוש בנגזרים פיננסים לצורך עיצוב מוצר והתאמתו ללקוח אינו רעיון רע.

הבון טון החדש, קרוב לוודאי, יהיה לפקפק במוצרים בהם סכום ההשקעה הראשוני מובטח. הרי כשבנקים להשקעות קורסים, מי באמת מבטיח שהכסף יחזור? אבל אני מרשה לעצמי להניח שלמרות הכל, תמונת הסיכויים היא עדיין כזו בה הסיכוי לשרידותו של מנפיק שנתון לפיקוח נאות ונבחר בקפידה - גבוה משמעותית מהסיכוי לקריסתו.

התנזרות מוחלטת ממוצרים מובנים תהיה צעד לא נכון בדיוק כמו אימוצם המופרז. גם את החברות בתחום האינטרנט הספידו לאחר התפוצצות הבועה הקודמת, והנה, בכל זאת יש כיום מספיק חברות בתחום שיש להן מודלים עסקיים הגיוניים, והן מציעות שירותים ומוצרים שיש להם ביקוש.

גם למוצרים מובנים יש ויהיה מקום בתיקי השקעות. כמו תמיד, במידה. מה שכן, ראוי וצריך שאופן השיווק של המוצרים הללו יעבור רענון יסודי. אם הרשות לניירות ערך מסווגת מוצרים אלו כ"בעלי סיכון מיוחד", אולי כדאי לדרוש ממי שמשווק אותם לעבור הכשרה מיוחדת?

4 תקשורת: אמנם אני לא עיתונאי מן השורה, אך בכל זאת אני מרשה לעצמי לפנות לציבור הכתבים, העורכים והפרשנים. רבותי, בואו נוריד קצת את הווליום. אם אני שומע שדרנית בגלגל"צ שמדווחת על הפקקים ביציאה מכמה השקעות בבורסה, במקום על פקקים ביציאות מאיילון, כנראה שקצת נסחפנו.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע, או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-20%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים