גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרנות הכספיות כחוף מבטחים

הצונאמי הפיננסי שעובר על שוקי ההון ברחבי העולם מוכיח שוב את הקשר בין תשואה לסיכון *למחפשי פתרונות השקעה סולידיים יש כיום את אפיק הקרנות הכספיות, שעשו "עלייה" לארץ מארה"ב בתחילת השנה וכבר תפסו נתח ניכר מתעשיית הקרנות *במה משקיעות הקרנות הכספיות בארץ, לעומת חו"ל, ולמי מתאים אפיק ההשקעה הזה

שנת 2008 תיכנס לספרי ההיסטוריה כאחת התקופות הסוערות ביותר בכלכלה העולמית. בתקופות אלו נזכרים המשקיעים כי אפיק המניות אינו מקום בטוח עבור חסכונותיהם, ומאחר שבהשקעות לא ניתן להפריד בין תשואה לסיכון, השגת תשואות גבוהות מחייבת לקיחת סיכון גבוה יותר. עבור משקיעים רבים, שאינם מסוגלים לשאת את התנודות החדות בהשקעה על פני זמן, שוק הקרנות הכספיות מהווה אלטרנטיבה סולידית להשקעותיהם.

קרן כספית היא קרן נאמנות המשקיעה בנכסים הסולידיים ביותר לטווח קצר, ונחשבת תחליף לפיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ). מדיניות ההשקעה של קרן כספית מוגבלת למשך חיים ממוצע (מח"מ) של כלל נכסיה - עד 90 יום, ובאיכות הנכסים המותרים להשקעה.

ב-1971 השיק ברוס בנט את הקרן הכספית הראשונה בארה"ב - The Reserve Fund, שמטרתה הייתה לשמר את הכספים הנזילים של משקיעים פרטיים וחברות. הקרן הניחה את אבן הפינה לתעשייה חדשה של קרנות כספיות - Money Market Funds) MMF) המונה כיום למעלה מ-2,000 קרנות ומנהלת נכסים בשווי כולל של כ-3.1 טריליון דולר בארה"ב, כך שהיא מהווה 26% מכלל תעשיית הקרנות.

למרות שהקרנות הכספיות פועלות בארה"ב כבר למעלה מ-35 שנה, צמיחתן נמשכת בקצב נאה, כאשר רק בעשור האחרון גדל היקף הנכסים המנוהל בהן כמעט פי 3.

במה משקיעות הכספיות

שוק הכספיות מכונה גם שוק המזומן (Cash), בשל תקופתם הקצרה של המכשירים הללו בשוק. לעתים קיים בלבול בין שוק האג"ח לשוק הכספיות, על רקע העובדה שמדובר בהתחייבות של המנפיק למשקיעים. ההבדל העיקרי בין שני השווקים הינו משך הזמן הקצר של מכשירי החוב בכספיות, אשר מועד פירעונן המרבי הינו עד שנה בלבד.

ניירות הערך העיקריים בשוק הינם כתבי התחייבות המונפקים על ידי ממשלות, גופים מוסדיים ותאגידים גדולים, כשהמכשירים המוכרים והסחירים ביותר הם כתבי החוב של ממשלת ארה"ב - T-Bills (Treasury Bills). אלו מונפקים לתקופות שנעות בין חודש עד שנה, ודומים במבניהם למק"מ הישראלי. הם מונפקים בדיסקאונט, כלומר במחיר נמוך מערכם בפירעון המגלם את הריבית לתקופה עד לפדיון, ואינם משלמים ריבית במהלך התקופה. בשל זהות הגוף המנפיק - ממשלת ארה"ב - וטווח ההשקעה הקצר, ה-Bills T-נחשבים לניירות הערך הבטוחים בעולם, כאשר עבור אזרחים אמריקאים מדובר כמובן במכשיר חסר סיכון. עובדה זו מהווה גם את חסרונן היחיד - תשואתן הנמוכה משל שאר מכשירי ההשקעה.

האפשרות השנייה בשוק המזומן היא תעודת פיקדון, CD (of Deposit Certificate), אשר לרוב מונפקת על ידי בנק מסחרי וניתנת לרכישה גם באמצעות ברוקר. אפשרות זו אינה קיימת עדיין בארץ, אך היא דומה מאוד לפיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ), למעט המאפיין שצוין. בעוד שבישראל לקוח המעוניין להשקיע בפיקדון בנקאי מחויב להחזיק חשבון באותו בנק, בתעודת פיקדון ניתן לרכוש פיקדון של הבנק גם אם הלקוח אינו קשור לאותו בנק. שאר המאפיינים של ה-CD זהים לפיקדון בנקאי רגיל - תאריך פירעון מוגדר, שיעור ריבית נקוב, וכמובן סכום ההשקעה.

התשואה בגין תעודת הפיקדון גבוהה מעט יותר מהשקעה ב-T-Bills, בשל סיכון הבנק המנפיק, אך עדיין מדובר בתשואה סולידית. יש לציין כי בארה"ב קיים ביטוח פיקדונות, המבטיח למשקיעים עד 100 אלף דולר מכספם. היתרון הבולט של תעודות פיקדון הוא היכולת לדעת מראש את שיעור הריבית על ההשקעה, ומאידך חסרונן בכך שההשקעה נעולה למשך תקופת ההשקעה בדומה לפיקדון, ומשיכה מתאפשרת רק תמורת תשלום קנס פירעון מוקדם.

חלופה נוספת היא נייר ערך מסחרי (Commercial Paper- CP). תאגידים רבים מעדיפים לוותר על הלוואות בנקאיות קצרות טווח וללוות כספים ישירות משוק ההון. נייר ערך מסחרי (נע"מ) הינו הלוואה קצרת טווח המונפקת בידי תאגיד לצורך מימון צרכי הנזילות. נע"מים מונפקים לתקופות של שבוע עד תשעה חודשים, ומכשיר ההשקעה נחשב סולידי בשל היכולת לצפות את המצב הפיננסי של חברה בטווח הקצר. בנוסף, איכות החברות המנפיקות נע"מים נחשבת לגבוהה מאוד, ובמרבית המקרים מדובר בתאגידים גדולים בדירוג אשראי גבוה. לראייה, ניתן למנות על כף יד את מספר ניירות הערך המסחריים שחדלו פירעון במהלך 40 השנים שחלפו. לאחרונה, בשל פריחת שוק הקרנות הכספיות המקומי, החל גם תחום הנע"מים לתפוס תאוצה גם בישראל.

פרט למכשירים אלו, יש מספר חלופות השקעות נוספות בשוק המזומן, כדוגמת פיקדונות, עסקאות ריפו ומכשירים מגובים בתזרים מזומנים. מרביתם אינם נגישים ישירות למשקיעים פרטיים, אלא רק באמצעות השקעה בקרנות כספיות.

אחת הסיבות לחוסר המוכרות היחסית של שוק המזומן בהשוואה לשוקי המניות והאג"ח, היא שמרבית העסקאות בשוק נעשות בסכומים גדולים בלבד. בנוסף, המסחר בהן אינו מתקיים בזירות מסחר מרכזיות, כגון הבורסה בת"א או בניו-יורק, אלא באמצעות הטלפון או מערכות סליקה אלקטרוניות.

בניגוד לשוק המניות, בו הבורסה לני"ע היא הגוף המשמש כמתווך עבור עסקאות בין שני לקוחות, בשוק המזומן אין תיווך והעסקאות נעשות בצורה ישירה בין המלווה ללווה. היעדר התיווך מפחית גם את הפיקוח, ובכך מהווה מוסיף סיכון נוסף מעבר לסיכון נייר הערך הנרכש.

יש מקום לכולם

עבור קהל המשקיעים הרחב וחברות קטנות וגדולות, הגישה הנוחה ביותר לשוק הינה באמצעות השקעה בקרנות הכספיות. הקרנות מאפשרות לציבור המשקיעים פיזור רחב על פני מגוון המכשירים שצוינו.

לדוגמה, הקרן הכספית הגדולה בעולם - Fidelity Cash Reserves, שהוקמה ב-1979, מנהלת סכום עצום של 127.5 מיליארד דולר - בערך פי 4 מכל תעשיית קרנות הנאמנות בישראל. נכון לחודש שעבר הקרן החזיקה בכ-180 ניירות ערך שונים, על פני מגוון מכשירי השקעה בשוק המזומן: תעודות פיקדון (31%); כתבי חוב קונצרניים (33%); כתבי חוב של ממשלת ארה"ב (3%); עסקאות ריפו (18%); וניירות ערך מסחריים (12%). מועד פירעונם של למעלה ממחצית מנכסי הקרן הינם קצרים מאוד - עד 30 יום.

בקרנות כספיות, היתרון לגודל משחק גורם משמעותי ביותר, שכן יכולת המיקוח של קרן עם היקף נכסים גבוה עולה משמעותית בהשוואה לקרן קטנה, ומאפשר השגת ריביות גבוהות בתעודות הפיקדון ובעסקאות הריפו, וכן בנגישות להנפקות אקסקלוסיביות בתחום ניירות הערך המסחריים וכתבי החוב הקונצרניים. ביצועי קרן Fidelity Cash Reserves לאורך השנים מרשימים בהחלט, עם תשואה שנתית ממוצעת של 3.5% במהלך עשרת השנים החולפות, לצד העובדה החשובה לא פחות שהקרן הצליחה לשמור שנה אחר שנה על כספי המשקיעים.

גם חברות ותאגידים אמריקאיים גילו את יתרונותיהן של הקרנות הכספיות, ולפי נתוני הבנק המרכזי האמריקני, בקרב המגזר העסקי (ללא סקטור הפיננסיים) בארה"ב שיעור ההחזקה ב-MMF מתוך כלל ההשקעות לטווח קצר עומד על שיא של 31%.

לאור המצב הנוכחי בשווקים, חשוב להדגיש כי מרבית הקרנות הכספיות בישראל משקיעות את עיקר כספי המשקיעים בפיקדונות בנקאיים ובמק"מים. בשונה מהקרנות הכספיות בחו"ל, שמשקיעות סך ניכר מנכסיהן בניירות ערך מסחריים, בארץ שוק הנע"מים הוא צעיר ומוגבל בהיצע מצומצם של נכסים, ולכן מהווה חלק מזערי, אם בכלל, בתוך נכסי הקרנות הכספיות.

לסיכום, על אף ששוק הכספיות אינו התחום המסעיר ביותר בשווקים הפיננסיים, האטרקטיביות של הקרנות הכספיות כפתרון לשמירה על כספנו ללא ספק עלתה, בעיקר בתקופות של אי ודאות גואה כדוגמת זו שאנו נמצאים בה כעת. *

הכותב משמש כאנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות ו/או ני"ע. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש

עוד כתבות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"