גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ימים קצרים של תהילה

בעידן הכסף הגדול כמעט בלתי אפשרי למועדוני כדורגל קטנים להשתחל לליגות הבכירות, אבל הקיץ האחרון הביא איתו כמה דוגמאות לקבוצות קטנות שבכל זאת שברו את המחסום ; גרנובל, האל סיטי, גיחון ולצ'ה יתחככו קצת, וסביר להניח שבתום העונה יחזרו למקומן הטבעי

כדורגל, כידוע, הפך משחק של עשירים. מועדונים שמסוגלים להרשות לעצמם הוצאה של הון עתק, מתבססים בצמרת, מה שמבטיח להם הכנסה מוגדלת והגדלת הפער מהמועדונים שאינם יכולים להרשות זאת לעצמם. ובכל זאת, מצליחות קבוצות ליגה שנייה חסרות ניסיון ומעמד להגיע בעור שיניהן אל המטרה הנכספת: ליגה אירופית בכירה. אבל מה אז?

הנה כמה דוגמאות בקיץ האחרון לעלייה של הקטנות לליגות של הגדולות, המקום בו יוכלו קצת לגעת בכסף הגדול לפני שינשרו חזרה לאלמוניות.

הפרמיירליג: האל סיטי - הופעה ראשונה אי פעם בליגה הבכירה

עיר: קינגסטון אפון האל, 250 אלף תושבים

גם לסטוק סיטי חסרת האמצעים יש מקום של כבוד ברשימת חסרי הניסיון. מזה 25 שנים לא זכתה הקבוצה להשתזף באורה של הליגה הבכירה באנגליה. אבל סטוק מתגמדת לעומת הצלחתה של האל סיטי, שהגיעה בקיץ האחרון לראשונה בתולדותיה לליגה האנגלית העליונה. המועדון מהעיר קינגסטון אפון האל, הידועה כ'עיר הגרועה בבריטניה', רגיל להיות בצל. בעיר עצמה ניצבת האל סיטי בצילו של מועדון האל קינגסטון רוברס, מליגת הראגבי. גם מחוץ לה, בצפון מזרח אנגליה המטורף לכדורגל, המועדון נשאר בצל. באיזור יורקשייר הקבוצות האהודות מגיעות מלידס ושפילד, והקבוצות המפורסמות של צפון המזרח הן ניוקאסל, סנדרלנד ומידלסברו.

מהסיבה הזאת קיבל השער של החלוץ בן ה-39, דין ווינדאס, שהבקיע את ה-0-1 נגד בריסטול סיטי במשחק ההכרעה על העלייה לפרמיירליג, משמעות כל כך גדולה. חשיפה תקשורתית, עליה תלולה במכירות כרטיסים ומרצ'נדייז - וכל זאת לפני מינימום של שבעים מיליון אירו שמובטחים למועדון בשלוש השנים הקרובות מסירי הבשר של הליגה. זה כמובן אפשר לפיל בראון, מנג'ר ה'טייגרס' ועוזרו של סם אלרדייס בבולטון בעבר, להעיף את ווינדאס לספסל, כמו גם את ניק בארמבי, שחקן נבחרת אנגליה לשעבר. במקומם נקנו בהעברות שיא של המועדון פטר האלמושי ההונגרי מפלימות' עבור 2.5 מיליון אירו, חלוץ הריינג'רס דניאל קוזן בשני מיליון אירו והברזילאי ג'ובאני ממנצ'סטר סיטי. גם בעיר הרוגשת מתלהבים משניים וחצי מיליון אירו שיביאו האוהדים היריבים במהלך השנה, לפי הערכות.

לפני שבע שנים פשט המועדון רגל והועבר למינהל ממונה, פסע מסילוק מהליגה. בספטמבר 2002 ניצבה הקבוצה במקום ה-22 בליגה הרביעית (וכבר אז היה ווינדאס מוותיקיה). אבל שלוש שנים מאוחר יותר כבר שיחקה האל בליגת המשנה. בראון, שבשנה וחצי הביא את האל מהמקום האחרון בליגת המשנה לפרמיירליג, מתכוון לתת לשחקנים שעלו צ'אנס. "הם הרוויחו את ההזדמנות הזאת, גם רדינג הצליחה לשמור שנתיים בליגה עם כמעט אותו סגל".

רק שהאל סיטי אפילו יותר חלשה, וגם הסטטיסטיקה לא עומדת לצידה: מתוך חמש הקבוצות האחרונות שעלו ממשחק ההכרעה, ארבע ירדו מיד חזרה. רק את ווסטהאם הציל אחד, קרלוס טבז, במחזור האחרון - ועל ששיחק בניגוד לתקנות ווסטהאם נאלצת לשלם סכום עתק. פתיחת העונה מבטיחה טובות, אבל בשבת כבר הובילה האל 0-2 מול אברטון, גילתה נאיביות ואיבדה שתי נקודות יקרות. צפו למתח.

פרימיירה דיביזיון (ספרד): ספורטינג גיחון - פעם אחרונה בליגה הבכירה: 1998

עיר: גיחון, 278 אלף תושבים

גם בספרד יש שתי קבוצות שעונות לכינוי "קטנות". האחת היא נומנסיה, שמשמעות שמה מהתקופה הרומית הוא "מקום התבצרות", וכשמה כן היא. לא רק ההתבצרות בהגנה, גם אצטדיונה של נומנסיה הוא אכן מבצרה, בעיקר בגלל האקלים הקשה באיזור והמסע המתמשך לפינה נידחת בקסטיליה, שהופכים את הקבוצות האורחות אומללות עוד בטרם עלו למגרש. זה יתרון שאסור להקל בו דעת.

לגיחון אין יתרונות כאלה. עוד דבר שאין לגיחון הוא כסף. כי המועדון בהליך כינוס נכסים שיסתיים רק ב-2010, בגלל חוב של 51 מיליון אירו. מה שיש לגיחון זה שני זרים בלבד, המגן יורגן קולין מאייאקס, והכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה, החלוץ הקרואטי מאטה ביליץ', שחזר אשתקד לגיחון מרפיד וינה. השערים שלו העלו את גיחון במפתיע לליגה הבכירה אחרי עשר שנות היעדרות.

בכלל היו שמחים בגיחון אם במהלך השנים חלק מהכוכבים שהחלו דרכם במועדון היו חוזרים לאיזו תקופה. כמו החלוץ הכוכב הספרדי של שנות השמונים, קוויני, אחריו אבלארדו ולואיס אנריקה, ולפני שנים ספורות חלוץ כישרוני בשם דויד וייה: כולם עברו בדרכם מעלה הכשרה אצל המועדון באסטוריה.

1979 היתה שנת השיא של המועדון. הקבוצה סיימה כסגנית לריאל מדריד והעלתה את קרנם של אוהדיה המסורים, עובדי המכרות האסטוריים, שגיחון נחשבת כמועדון שלהם. במונדיאל 1982 אפילו נערכו משחקים בעיר, כולל "החרפה מגיחון", המשחק בין גרמניה ואוסטריה שתוצאתו נקבעה מראש כך ששתי הנבחרות תעלנה שלב על חשבון אלג'יר. רק ב-1998, אחרי עשרים שנה בליגה בכירה, ירדה גיחון ליגה, עם שיא שלילי של 13 נקודות בלבד. הפתיחה של העונה עם ארבעה הפסדים רצופים, גם אחרי יתרון 0-2 בסביליה, ומפלות של 6-1 נגד ברצלונה ו-7-1 אתמול נגד ריאל מדריד, מרמזת על אפשרות שהשיא הזה שוב יישבר.

סרייה A: לצ'ה - פעם אחרונה בליגה הבכירה: 1998

עיר: לצ'ה, 103 אלף תושבים

לא קשה לזכור מאיפה לצ'ה מגיעה. מהעקב של המגף האיטלקי, וגם התחושה, שכל איטליה דורכת עליה, דומה למטאפורה. לכן קל להבין את השמחה והאופוריה שאחזה בעיר הדרומית בלילה ללא שינה אחרי העלייה לליגה הבכירה. הניצחון במשחק הפלייאוף על סיפור הסינדרלה של אלבינולפה לא היה קל והושג אחרי תיקו ביתי באצטדיון "וויה אל מארה (דרך על הים)".

כיאה לדרום העני, יש ללצ'ה קהל אוהדים אמוציונלי וחם, אבל כסף - במפתיע - אין למועדון. השחקן המפורסם ביותר בקבוצה הוא סימונה טיריבוקי, החלוץ והטנק, ששני השערים שלו הביאו לניצחון בפלייאוף. לפחות יש ללצ'ה מאמן חדש עם אחריות נגד ירידה, מאריו ברטה, שבארבע השנים האחרונות הציל מירידה את קייבו ורונה, את פארמה ופעמיים את סיינה, למרות בעיות פיננסיות קשות. כך שאולי יש סיכוי ללצ'ה, ולפחות היא לא תשבור את שיאה האיטלקי של 11 נקודות בלבד בעונת 93/94. מצד שני, את המיקום הטוב בתולדותיה, המקום התשיעי, היא כנראה גם לא תעבור.

ליג 1: גרנובל - הופעה ראשונה אי פעם בליגה הבכירה

עיר: גרנובל, 158 אלף תושבים

חובבי סקי בודאי מכירים את העיר היפה בין האלפים הצרפתיים. אבל כדורגל? פעמיים בשנות הששים עלתה הקבוצה לליגה הראשונה, ופעמיים נשרה מיד חזרה. יורי דז'ורקאף צמח אצלה, וזהו. ב-1997 הכריחה עיריית גרנובל את המועדון להתאחד עם מועדון חובבים כדי לחסוך, ובתוך ארבע שנים הוא עלה מהליגה הרביעית לשנייה. ב-2004 נרכש המועדון על ידי קונצרן הטלפון "אינדקס" מיפן, והעתיד נראה ורוד, מה עוד שמיד החלו ההכנות לבניית האצטדיון החדש. "סטאד דז אלפ" אכן הושלם בפברואר השנה ובו 20 אלף מקומות. לגרנובל דווקא יש כסף, אך הציפיות מהבעלים החדשים התבדו. למרות הבטחתו, לא ביצע היו"ר קאצוטושי וואטאנאבה השקעות רציניות. היפנים, מתברר, די חסכנים ולא מתכוונים להוציא כסף מיותר על רכש, מתקני אימונים או מחלקת נוער, למשל.

רק בסוף יוני קיבל המועדון רישיון להשתתף בליגה הבכירה, בגלל ספקות באשר ליציבות הכלכלית של המועדון. המנג'ר הידטאקה אובוגאי אישר רק רכישה של שחקן בודד, השאלה אחת ושתי החתמות של שחקנים חופשיים. את שני המשחקים הראשונים ניצחה גרנובל וזינקה לראשות הטבלה. המאמן מחמט באזדרביץ' עשה את הדבר הנכון היחיד: הוא גזר את הטבלה מהעיתון ותלה אותה בבית. שיהיו זיכרונות נעימים בתקופות הקשות שיגיעו.

בונדסליגה: הופנהיים - "תושבי הכפר מוזמנים להגיע למגרש!"

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות בחוזים העתידיים בארה"ב; טרום מסחר: טסלה בשפל שנה

הדאקס עולה ב-0.1% ● בדויטשה בנק צופים לטסלה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד