גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4 סיבות לקנות ו-4 סיבות לחכות

וורן באפט מסתמן כעשיר הראשון שיתעשר עוד מהמשבר ; האם כדאי לנהוג כמוהו?

שוק המניות בעולם איבד כ-25%, מסוף אוקטובר 2007. מדד המניות בשווקים המתעוררים ירד באותה התקופה בשיעור העולה על 37%. על רקע, חבלי הלידה הקשים של תוכנית החילוץ האמריקנית, קריסתו של בנק המשכנתאות וושינגטון מיוצא'ל ומכירתו לבנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, אנסה לעמוד על הגורמים התומכים בהשקעה בשוק המניות ואלו הסותרים עמדה זו.

בעד לרוץ

  1. (1) מחירי מציאה
    בתקופת השיא, הפיננסים היוו כ-20% ממדד S&P 500 והיום, לאחר ירידות שערים חדות הן מהוות רק 16.1% ממנו. עם זאת, גם חברות אחרות, שלא קשורות למשבר וימשיכו לייצר הכנסות, רשמו ירידות שערים חדות. כלומר, מחיריהן של מניות רבות הפכו אטרקטיביים.
    השפעת המשבר צריכה להיות חמורה יותר בארה"ב, המהווה את מקור הצרות ופחות במשקים אחרים בעולם. אם נוציא מהבדיקה את הבועה הסינית, יש שווקים, אשר מחירי המניות שלהם נפגעו מאוד, אפילו יותר מאשר ירידות השערים בארה"ב.
    הדבר הפך את שוקי המניות במשקים אלו לאטרקטיביים למדי.
  2. (2) השוק הדובי בעיצומו
    מתוך עשרת הסקטורים שלהם מחולקות מניות S&P500, שמונה נמצאים בשוק דובי. רק סקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים ושירותי הבריאות איבדו פחות מ-20%, מרמת השיא. לאחר ירידות השערים הללו, ובהשוואה למשברים בעבר, השוק בהחלט חזר לעמדה אטרקטיבית, לרכישה.
  3. (3) ירידת מחירים
    הסחורות רשמו ירידה חדה בחודשים האחרונים. מציאות זו משפרת מאוד את מצבו של הצרכן.
  4. (4) איבחון התיזמון
    צריכים להודות בכך, קשה עד בלתי-אפשרי לקבוע את תיזמון השוק (Timing). לאחר ירידות שערים כה חדות, אין ספק כי לאלו אשר מעוניינים בהשקעה לטווח ארוך, זה הזמן להגביר את החשיפה לשוק המניות.
    מאוד ייתכן כי שהשוק יספוג עוד ירידות. אולם, גם מאוד ייתכן שתוכנית החילוץ (שבינתיים, אושרה בבאופן עקרונית בלבד) תהווה קו פרשת המים, ומכאן שוק המניות יצא לדרך חדשה.

בעד לחכות

(1) סקטור הפיננסים עדיין מפחיד
המאזנים של הבנקים לא ברורים. המשקיעים פיתחו חוסר אמון במאזנים של הבנקים (ותודו, שדי בצדק..). צאו וראו מה קרה לבנק בנק החיסכון וושינגטון מיוצ'ואל: לקוחותיו משכו 16 מיליארד דולרים מקופתו, והביאו בסוף השבוע לקריסתו.
יעבור עוד זמן עד שאמון המשקיעים בבנקים יחזור.

(2) רמת תנודתיות גבוהה מאוד
המשקיעים נהפכו אחוזי תזזית תוך התנהגות אגרסיבית מאוד לחדשות, טובות ורעות. התפתחות זו, הביאה לעלייה במידת התנודתיות בשוקי המניות בעולם ולעלייה ברמת הסיכון של מניות. כלל לא בטוח שלפנינו ירידה ברמת התנודתיות.

(3) תחזיות רווח מדאיגות
תחזיות הרווח של החברות הציבוריות הולכות ופוחתות באופן רציף למדי ומדאיג. מגמה זו היא תוצאה של ההשפעה השלילית של משבר הסאב-פריים שפרץ בקיץ 2007 ושל החולשה הכלכלית המתחזקת על מרבית ענפי הכלכלה, ולא רק על הפיננסים ועל החברות העוסקות בענף הנדל"ן.

(4) אפקט העוני
הירידה במחירי המניות והנדל"ן צפויה להשפיע לרעה על ההוצאה הפרטית. לתופעה זו, הקושרת בין השינוי ברמת העושר לשינוי בהוצאה, נהוג לקרוא בשם אפקט העושר. מחקרים כלכליים מצאו שאפקט העושר (השינוי בהוצאה בהשפעת השינוי בעושר) הוא כ-4% מהשינוי בעושר.

כלומר, בהנחה שהעושר גדל ב-דולר, ההוצאה הפרטית תגדל ב-4 סנט. מכך עולה שאם נניח שהעושר בארה"ב ירד בשנה האחרונה ב-20%, הצמצום בהוצאה הפרטית הנובע מאפקט העושר צפוי להסתכם ב-0.8%.

מתעשרי משבר ספטמבר 2008

אין ספק ששוק המניות כיום נראה מפחיד למדי ודי בצדק. אי הוודאות היא גבוהה מאוד והמשבר הפיננסי עובר בצורה מהירה מאוד לכלכלה הריאלית העולמית. משבר בסדר גודל שכזה קורה אחת לעשורים רבים, ולראיה, כלכלנים רבים משווים את המשבר הנוכחי לשפל הגדול של שנות ה-30 של המאה הקודמת.

הואיל ואנו בעיצומו של תהליך תיקון הנמשך כבר יותר משנה, מידת האטרקטיביות של שוקי המניות הולכת ועולה וכך גם הסיכוי לרווח. מהמשבר יצאו הרבה חסרי כול וצידם גם שהתעשרו. בין העשירים נמצא את מי שרכשו מנויות כשכולם היו בפאניקה. וורן באפט, הוא דוגמא למי שקונה כשכולם מוכרים, למשל הוא קנה את מניות גולדמן זאקס בשבוע שעבר.

אלו, בסיכוי רב, יניבו תשואות מרשימות מאוד כאשר המשבר יהפוך להיות היסטוריה. ובעוד 3 שנים הוא אכן יהיה כך היסטוריה. כידוע לכולם, גם המיתון של שנות ה-30' הסתיים בסופו של דבר.

לפיכך, אנו ממליצים למשקיעים שונאי סיכון וכאלו שבוחנים את התשואה ברמה היומית או השבועית לשמור על חשיפה נמוכה ואולי אף לצמצם את השקעתם בשוק, לפחות עד סוף השנה.

מנגד, שוק המניות כיום מתאים במיוחד לאלו המשקיעים לטווח ארוך, היכולים לשאת הפסדים נוספים של אחוזים רבים, בטווח הקצר. להערכתנו, לטווח השקעה של 5 שנים, הסיכוי להניב תשואה מרשימה בכל קנה מידה (ואולי גם להתעשר) גדול משמעותית מאשר הסיכוי להפסד.

עוד כתבות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"