גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רילוקיישן: חלום או חלום בלהות?

למרות שבעיני רבים רילוקיישן הוא חוויה של פעם בחיים, מגלים המתניידים שהצ'ופר מגיע יחד עם תהליך קשה ומסובך, וכ-35% מהם מתקשים לשרוד ; אז איך נערכים נכון לרילוקיישן? מומחים ומנהלי משאבי אנוש מסבירים

בעיני רבים רילוקיישן נתפש כחוויה של פעם בחיים: הזדמנות לחיות במדינה זרה, לחוות תרבות אחרת, לשדרג את הקריירה, לחסוך כסף ועוד. אולם בפועל, רבים מגלים שהצ'ופר הזה כרוך בתהליך קשה ומסובך יותר משציפו. נתוני חברת ההשמה אולג'ובס - לפיהם כ-35% מהעובדים הנשלחים לרילוקיישן חוזרים ארצה לפני תום החוזה - משקפים היטב את הקושי הטמון בתהליך, שלדעת המומחים ללא הכנה נכונה ומוקדמת - נדון לכישלון.

כדי לדון בסוגיה סבוכה זו - הכוללת כ-2.5 מיליון עובדים ברחבי העולם, ומגלגלת (העלות הכוללת של העובדים והעסקתם) כ-100 מיליארד דולר בשנה - נפגשו באחרונה מנהלי משאבי האנוש של אלביט מערכות, קוואלקום ישראל, פלרם תעשיות, צורן, בייטמן הנדסה, פלקסטרוניקס והטכניון - ביוזמת הפורום הישראלי לרילוקיישן (שהוקם על-ידי פירמת ראיית החשבון ארנסט-אנד-יאנג, משרד עוה"ד קן-תור עכו ושות' וחברת הביטוח דיוויד שילד).

אי-אפשר לדעת הכל על העובד

"הקושי הגדול טמון בהתאמה האישית של העובד ובני משפחתו לרילוקיישן", אומרת יפעת ליכט, מנהלת משאבי האנוש בפלרם תעשיות, יצרנית לוחות תרמופלסטיים. לפלרם תעשיות, הנסחרת בבורסה בתל-אביב, שליח אחד בהונג-קונג, ו-12 שליחים נוספים באנגליה; באמריקה הצפונית, הלטינית והדרומית; באסיה; ובאוקראינה. לדבריה, "למרות שאנחנו שולחים עובדים מתוך המערכת, אותם אנחנו מכירים היטב, אנחנו עדיין נדהמים לגלות שיש הרבה מתחת לפני השטח. אי-אפשר לדעת הכל על העובד. לכן, בשנתיים האחרונות אני מקפידה לזמן לפגישה את העובד יחד עם בן/בת הזוג. אני מדברת עם שניהם ומעצימה את הבעייתיות במכוון, כדי שידעו בדיוק לקראת מה הם הולכים. אני גם אומרת להם שהאחריות על קבלת ההחלטה היא שלהם ולא של החברה. עד היום כמעט לא קרה שעובד לא לקח אחריות ובחר שלא לנסוע".

"ראינו כבר מקרים של עובדים שיצאו לרילוקיישן עם בני/בנות זוג נשואים וחזרו גרושים", אומרת בתיה וינרב, מנהלת משאבי האנוש בקוואלקום ישראל, העוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק מוצרים וטכנולוגיות לתקשורת סלולרית דיגיטלית. החברה, הנסחרת בנאסד"ק, משווקת את מוצריה ושירותיה באמצעות צוותי מכירה ישירה ונציגויות בארצות-הברית, באירופה, בדרום-אמריקה, במזרח-התיכון, בסין, ביפן, בדרום-קוריאה ובמקסיקו. נציגי קוואלקום ישראל נשלחים לרילוקיישן בעיקר בארצות-הברית, שם, בקליפורניה, שוכן מטה החברה.

לשמור על קשר טוב עם העובד בחו"ל

דניאלה גלס, מנהלת רילוקיישן באלביט מערכות, דיברה על חשיבות התמיכה ה"נפשית" בעובד ובבני משפחתו בתקופת הרילוקיישן: "אנחנו דואגים, למשל, לשלוח בראש השנה ברכת שנה טובה ושי, כדי להראות לעובד שאכפת לנו ממנו ושאנחנו לא שוכחים אותו. חשוב לנו לשמור על קשר טוב עם העובד בחו"ל כי זה נותן לו תחושה טובה". אלביט הדואלית, הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק, עוסקת בפיתוח ובייצור מערכות נשק, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה מתקדמות. לחברה עובדים ברילוקיישן בארצות-הברית, בברזיל, באנגליה, ברומניה ובמקומות נוספים בעולם.

לדברי שרון גולדנברג, אחראית הגיוס לחו"ל בחברת בייטמן הנדסה, החברה מקצה ל-70 עובדיה הנמצאים ברילוקיישן בקזחסטן ובסלובקיה - רובם המכריע ללא בני משפחה - שש טיסות בשנה לביקור בישראל. "הקשר עם הארץ חשוב", היא אומרת. בייטמן הנדסה הינה חלק מקבוצת בייטמן-ליטווין הבינלאומית, המספקת מגוון רחב של שירותי הנדסה ופתרונות כוללים לפרויקטים תעשייתיים בתחום תעשיות האנרגיה, הכימיה, הפטרוכימיה, המזון, המיקרו-אלקטרוניקה, הפרמצבטיקה, המינרלים ותעשיות נוספות.

אילונה ווסקובויניק, מתאמת ניידות חוקרים בטכניון - המטפלת ברילוקיישן של חוקרים זרים המגיעים לטכניון - דיברה, מן הכיוון ההפוך, על הקושי הגדול של הטכניון עם הרילוקיישן של חוקרים הזרים בארץ: "פנינו למשרד התמ"ת, אך עדיין לא נמצא פתרון לבעיה הקשה של היעדר אשרות חוקר. בעיה נוספת היא בנות הזוג של החוקרים, שלא מצליחות למצוא כאן עבודה".

את הדיון חתם עו"ד צבי קן-תור, יו"ר הפורום הישראלי לרילוקיישן, שסיכם כי "רוב הכישלונות נובעים מבני משפחה שלא משתלבים. זה נותן מכת מחץ לעובד ברילוקיישן. מסיבה זו ואחרות, מומלץ, לפני שנכנסים לתהליך, להיוועץ עם מומחים לנושא".

10 טיפים להיערכות נכונה לקראת רילוקיישן

(על-פי עינת גז, מנהלת חברת רילוקיישן ג'ובס)

1. שפה ומנטליות. יש לתגבר את האנגלית של העובד טרם צאתו, ומומלץ אף לתת לו שיעור בסיסי בשפה המקומית אם איננה אנגלית (לא מזיק לקשקש כמה מילים בשפה המקומית כדי לשבור את הקרח). מאחר שבדרך כלל קיים פער תרבותי, חשובה גם הכנה תרבותית ולימוד כללי הנימוס המקומיים. למשל, כדאי לדעת שבאפריקה נהוג לסיים פגישה בחיבוק ודחייתו תתפרש כפגיעה, ואילו בפולין חיבוק קולגה יתפרש כהטרדה. ככלל, חשוב שהעובד יקבל מידע כללי על המדינה אליה הוא נוסע (קוד לבוש, מצב פוליטי ועוד).

2. תרבות ארגונית. יש לשלוח את העובד לפגישת הכנה עם בעלי תפקידים בארגון בו יעבוד. לעתים, פערי ציפיות או אי-הבנת התרבות הארגונית יוצרים חיכוכים ואי-שביעות רצון שיכלו להיפתר על-ידי קביעת ערוץ תקשורת נכון.

3. בדיקות רפואיות. מעבר לעבודה, למדינה, לאקלים, למזון ולחיים חדשים, מלווה במתחים ובלחצים נפשיים המעוררים לעתים בעיות רפואיות חדשות או רדומות. לפיכך, רצוי לדרוש מהעובד לבצע בדיקה רפואית מקיפה טרם צאתו. כבר קרו מקרים של עובדים שביקשו לחזור, רגע אחרי שנסעו, כי לא חשו טוב והעדיפו להיבדק אצל רופא המשפחה שלהם.

4. שילוח ציוד אישי. מדובר בהוצאה יקרה שלוקחת זמן. לעתים משתלם יותר להמיר את תקציב שילוח החפצים האישיים בתקציב לקניית ריהוט מקומי או השכרת דירה מרוהטת. אם בכל זאת מחליטים לשלוח מכולה, חשוב להבהיר לעובד את משך הזמן שזה לוקח ולקחת בחשבון עיכובים.

5. מגורים. יש ליידע את העובד על סוג הדיור שיקבל, שלא יחשוב שהוא מקבל דירת שרד כשבפועל מחכה לו דירה קטנה. ביפן, למשל, הדירות קטנות מאוד. לא נעים לגלות שאין איפה לשים את כל הריהוט שיצא מהארץ במכולה.

6. אשרות, ויזות ודרכונים. יש לבקש מהעובד ומבני משפחתו לבדוק את תוקף הדרכון ואת מצב הדפים הריקים בו, כחלק מההכנות לרילוקיישן. נושא האשרות צריך להיבדק ביסודיות ובהרחבה. לא נעים לגלות שבת הזוג לא יכולה להצטרף לבעלה בחו"ל כי אין לה ויזה, תהליך שאורך מספר חודשים.

7. טיסות. יש עובדים שלא יודעים לקרוא לוחות זמנים בשדות התעופה ומתבלבלים בטיסות המשך. כבר קרו מקרים של עובדים שעלו על טיסות המשך לא נכונות או חיכו למזוודות בתחנות ביניים. יש להדריכם בנושא.

8. חשבון בנק וכרטיס אשראי. לא פשוט לפתוח חשבון בנק בחו"ל. החברה צריכה להנחות את העובד מה עליו לעשות, אם כי ההחלטה אם לפתוח חשבון בחו"ל היא של העובד. יצוין כי קיים סיכון בפתיחת חשבון בנק במדינות לא יציבות, שכן בזמן הפיכה הכספים עלולים להיעלם. כמו-כן, יש להנחות את העובד שלא בכל מקום מכבדים כרטיס אשראי.

9. תקשורת. חשוב מאוד לתת לעובד דרך לתקשורת בינלאומית ולוודא שהטלפון הישראלי, למשל, פתוח לשימוש בארץ היעד.

10. הכנה משפחתית. יש להיערך מראש לדיור מתאים, לתעסוקה לבת/בן-הזוג ולמסגרות חינוך לילדים. למשל, במדינות רבות בתי-ספר פרטיים מתנים את הקבלה במבחני שפה וידע. לפיכך, הבנה מוקדמת של הדרישות יכולה למנוע עוגמת נפש. חשיבות מכרעת יש לשיתוף בת/בן הזוג בתהליך, שכן אם לא ישתלבו יפה הם יכולים להביא לכישלון הרילוקיישן.

תמונת הרילוקיישן העולמית

* מספר העובדים ברילוקיישן בעולם: 2.5 מיליון, בעיקר בענפי הטכנולוגיה, התשתית והניהול. עד 2015 צפוי מספרם לעלות לכ-5 מיליון

* משרות הרילוקיישן מגלגלות בשנה: כ-100 מיליארד דולר

* עלות ממוצעת של ביצוע רילוקיישן לעובד: כ-40 אלף דולר בשנה (כולל הוצאות חד-פעמיות הכרוכות במעבר כמו קבלת אשרת עבודה, הובלת תכולת בית, דמי תיווך לדירה, דמי רישום לבתי-ספר ועוד; לא כולל שכר והוצאות חודשיות)

מקור: הפורום הישראלי לרילוקיישן

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

זו משימת חייה של שי-לי עטרי וינר, וזה מה שנותן לה כוח

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון