גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארפד פזקאני, סוחר מכוניות בע"מ, קלוז'

ארפד פזקאני, סוחר מטרנסילבניה, לקח ב-2002 קבוצה מהליגה השלישית ברומניה עם רקורד של 9 עונות בלבד בליגה הבכירה ב-95 שנה. הוא התחיל בקטן. עד שמסע הרכש שלו הביא אליפות היסטורית בעונה שעברה. עכשיו קלוז' הקטנה שלו בצ'מפיונס ליג

ארפד פזקאני, סוחר מכוניות מקומי מטרנסילבניה, מצא תחביב לשעות הפנאי. העסקים עבדו לא רע ועם הכסף שנשאר בצד הוא החליט ב-2002 לקחת קבוצה מהליגה השלישית ברומניה ולסייע במימון שלה. לקבוצה קראו CFR קלוז'. שתי עונות לקח לפזקאני להחזיר את הקבוצה לליגה הבכירה ברומניה, ואת העונה הראשונה שלה אפילו הצליחה לסיים במקום ה-11. עוד עונה עברה, קלוז' צימצמה פערים לכיוון הגדולות וסיימה במקום החמישי, ועונה אחר כך במקום השלישי.

ואז הגיעה עונת 2007/08. פזקאני רכש 13 שחקנים חדשים בקיץ, רק שניים מהם רומנים, בסכום כולל של 13 מיליון אירו. בתום אותה עונה הראתה קלוז' את הגב לשלוש הנציגות של בוקרשט - ראפיד, סטיאווה ודינמו, שחולקות ביניהן 44 אליפויות מקומיות. לקלוז', שהוסיפה גם על הדרך זכייה בגביע, זו היתה אליפות ראשונה בכל הזמנים. פזקאני האמביציוזי נשאל לאחר האליפות האם ימשיך להשקיע בקבוצה, כיוון שהגיע לשיא שממנו תגיע רק נפילה. "מה פתאום שאפסיק?", ענה. "עכשיו אני רוצה לקחת 10 אליפויות רצופות ברומניה ולהחזיר את הכדורגל הרומני לטופ של אירופה".

לא בטוח שפזקאני בנה על כך שערב המשחק השלישי של הקבוצה בליגת האלופות מול בורדו, הקבוצה שלו תעמוד עם 4 נקודות אחרי ניצחון חוץ ברומא (1-2) ותיקו ביתי מול צ'לסי (0-0).

צ'לסי של רומניה

כדי להבין עד כמה גדולה הסנסציה של קלוז', צריך לדעת שמדובר בקבוצה קטנטנה אפילו במונחים רומניים. למרות שהיא מהוותיקות במדינה (נוסדה ב-1907), עד הקאמבק ב-2004/05 קלוז' בילתה 9 עונות בלבד בליגה הבכירה ברומניה. לא רק הנציגות של בוקרשט מאפילות על קלוז' בכל פרמטר היסטורי אפשרי. אפילו היריבה העירונית, אוניברסיטת קלוז', שירדה אשתקד לליגה השנייה, נחשבה באופן מסורתי למועדון הגדול יותר של העיר. גם מבחינת אוהדים אין לקלוז' במה להתפאר - בעונה האחרונה, בעקבות הריצה לאליפות, הצליחה להעלות את ממוצע הצופים במשחקי הבית שלה ל-8,955, בקושי שליש מתכולת האצטדיון.

בגלל שקלוז' כל כך קטנה, היא מכונה ברומניה "הצ'לסי של רומניה". כלומר, קבוצה שלא רשמה הישגי כדורגל משמעותיים במאה ה-20, אבל הפכה לאימפריה במאה ה-21 בזכות השקעה כספית מאסיבית. פזקאני מכונה לעיתים קרובות "רומן אברמוביץ'". נשיא קלוז', יוליו מורסאן, מכונה "פיטר קניון" (מנכ"ל צ'לסי). מורסאן אף הצהיר לפני המשחק מול אותה צ'לסי על אהבתו לקבוצה: "צ'לסי הקבוצה האהודה עליי עוד מילדות. כמובן שאני לא מאחל להם הצלחה נגדנו, אבל מבחינתי, הלוואי שנעלה ביחד איתם לשלב שמינית הגמר. זו תהיה הגשמת חלום עבורי".

בדומה לצ'לסי, לקלוז' יש קבוצה בינלאומית. יש בסגל שלה 6 ארגנטינאים, 4 פורטוגלים, 3 ברזילאים, 3 שחקנים מחוף השנהב, שחקן מקנדה, שחקן מאורגוואי ומבורקינה-פאסו. השחקנים המקומיים הם מיעוט - רק 8 רומנים רשומים בסגל של הקבוצה. 3 בלבד שותפו במשחק מול צ'לסי.

איפה הכסף, קונצרטה?!

למרות האליפות וההצהרות הבומבסטיות של פזקאני, לא הכל ורוד בממלכת קלוז'. קודם כל, מבחינה כלכלית. פזקאני אמר בשלהי העונה הקודמת כי "אם קלוז' תיקח אליפות ותשחק בצ'מפיונס ליג, אשקיע רבע מההון האישי שלי, כ-80 מיליון אירו, ברכישת שחקנים חדשים והעמדת קבוצה מכובדת". במציאות העניינים הסתדרו קצת פחות טוב. פזקאני התקשה להחזיר הלוואה גדולה שלקח לעסקי המכוניות שלו, ומצבו הפיננסי הדרדר. כתוצאה מכך, הקיץ הגיע לקלוז' רכש בסך של 5 מיליון אירו בלבד.

האכזבה הכלכלית גרמה לדכדוך גם אצל המאמן הקודם, הרומני יון אנדונה. אשתקד הוא עוד אמר כי "מעולם לא עבדתי עם פוטנציאל כלכלי כל כך גדול", אבל המציאות התפוצצה לו בפנים. "אם הייתי מקבל את התקציב עליו דיברו, הכל היה נראה אחרת", אמר אנדונה לאחר שפוטר העונה במחזור השישי, כשבאמתחתו 2 ניצחונות בלבד. מורסאן לא נשאר חייב והגיב: "עם התקציב שעליו דיברו, גם הילד שלי בן ה-12 היה מנצח בכל 6 המשחקים הראשונים של העונה".

בתפקיד החליף אותו האיטלקי מאוריציו טרומבטה. גם טרומבטה מגמגם בליגה, ואחרי 11 מחזורים קלוז' מדורגת במקום החמישי, מרחק 6 נקודות מהמוליכה דינמו בוקרשט.

מה שבינתיים מחסן את טרומבטה מהביקורות אלו התצוגות בצ'מפיונס. אחרי הניצחון הגדול ברומא, הוא לא שכח לפרגן: "השגנו תוצאה שאף אחד לא חלם עליה. זה הישג ענק בשבילנו, אבל אני חייב לומר שליון אנדונה מגיע המון קרדיט עליו".

בקלוז' קבעו לשחקנים שלהם תמחור קבוע להצלחה בליגת האלופות. ניצחון שווה 14 אלף דולר לכל שחקן, תיקו 7,000 דולר. עלייה לשמינית הגמר - 50 אלף דולר לשחקן. טרומבטה מעדיף לא לחשוב על האופציה האחרונה. "חייבים להיות ריאלים. המטרה העיקרית שלנו בבית היא לסיים במקום השלישי ולעבור לגביע אופ"א".

את הבעלים פזקאני ההצהרות האלו לא כל כך מעניינות. "ברור שעל הנייר אנחנו לא אמורים להעפיל שלב. אבל בהתחשב בשתי התוצאות שהשגנו עד עכשיו, אנחנו נמצאים במצב מצוין שיהיה פשע לא לנצל אותו".

הקשר הישראלי של קלוז' / פביאני, טריקה, אוגבונה, מינטואן

מה משותף לכריסטיאן פביאני, יוג'ין טריקה, איביזטו אוגבונה ואלין מינטואן? כולם שיחקו בליגת העל הישראלית, כולם עברו גם בקלוז' בשנתיים האחרונות. פביאני, שבבית"ר ירושלים זוכרים אותו בעיקר בגלל משקלו העודף, כבש 11 שערים ב-29 הופעות אשתקד, אבל החלוץ הארגנטינאי העדיף לחזור העונה בהשאלה למולדת והיום הוא משחקת בניואלס אולד בויז. אוגבונה הניגרי, אקס הפועל ת"א, היה אמור להיות השותף של פביאני בחוד בעונה שעברה, אבל שילוב של פציעות ויכולת חלשה גרמו לו לשחק 10 דקות בלבד בכל העונה החולפת. השנה אוגבונה עבר לליגה בערב הסעודית.

טריקה, הקשר הרומני, היה גרוע במכבי ת"א ב-2005, אבל הקריירה שלו חזרה למסלול לאחר מכן בצסק"א סופיה. בקיץ הקודם הוא נרכש על ידי קלוז' והפך לשחקן הרכב חשוב בקבוצה. הוא משמש גם כקפטן מחליף של קלוז' כשהבלם הפורטוגלי קאדו פצוע או מורחק.

מינטואן בן ה-31, אותו זוכרים טוב בהפועל חיפה והפועל ב"ש, הגיע למועדון ב-2005 היישר מבירת הנגב, והוא אחד השחקנים הוותיקים בקבוצה.

sharon-b@globes.co.il

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2%

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות