גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקולנוען פיטר גרינאווי ל"גלובס": "מדינת ישראל היא דבר זמני, אין בה היגיון. בעוד 30 שנה לא יהיה פה כלום"

הבימאי האגדי פיטר גרינאווי פותח את הלב: הוא שונא קולנוע, שונא פסטיבלי קולנוע, שונא שחקנים ; בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא מסביר מדוע למדינת ישראל נותרו 30 שנה לשרוד, וחושף את אהבותיו החדשות: הטלוויזיה והאינטרנט ; אז מה אם בדיוק יצא סרט חדש שלו

הדבר האחרון שאפשר לצפות מקולנוען דגול, 12 שעות לאחר צפייה בסרטו החדש - שהנו יצירת המופת הגדולה ביותר שלו - זה שהוא יאמר שהוא בכלל לא אוהב קולנוע. זה מפתיע לא פחות מלשמוע את אורח הכבוד של פסטיבל קולנוע אומר שפסטיבלי קולנוע הם בזבוז מיותר של זמן. התסריטאי והבמאי הבריטי פיטר גרינאווי (66), שהיה עד שלשום אורח פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה, אמר את הדברים הלא שגרתיים הללו בראיון בלעדי לתרבות "גלובס", יממה לאחר ההקרנה החגיגית של סרטו החדש "משמר הלילה".

"אני לא אוהב קולנוע כי אני חושב שקולנוע הוא טיפשי, ילדותי, ואני חושב שהקולנוע מת. פיניש. מחוסל. לא עושים סרטים מעניינים יותר, ובכל רחבי העולם בתי קולנוע נסגרים".

* אין בעיניך בימאי קולנוע מעניינים שפועלים כיום?

"אין בימאים מעניינים מאז הבימאים הגרמנים בשנות ה-70, כמו וורנר הרצוג, ריינר ורנר פסבינדרר, וים וונדרס. מה שאנחנו רואים ב-25 השנים האחרונות זה חיקוי. ראינו כבר את כל הסרטים. אתה רואה חמש דקות ראשונות מתוך סרט, אתה יודע מה יקרה, אתה יודע איך הוא יסתיים. אתה מכיר את הז'אנר, ושמעת בטח את הסיפור".

* אין סיכוי שקולנוען חדש יצוץ וישנה את דעתך?

"תעזור לי. תעזור לי. מי ראית שבעיניך באמת מעניין, מי מפתח דברים חדשים? הם רק מספרים לך סיפורים לפני השינה למבוגרים. כאלה שכבר ראית בעבר. קולנוע הוא מדיה נרטיבית ענייה. הקולנוע חוזר שוב ושוב למדף הספרים, לאדפטציות, כי אין משהו מקורי בקולנוע. אז למה ללכת לקולנוע?

* עדיף לראות טלוויזיה?

עם טלוויזיה אתה יכול לתקשר. אתה יכול לשנות, להחליף ערוצים. אתה לא יכול לעשות את זה בקולנוע. בקולנוע אתה לא יכול לתקשר".

* קולנוע נוצר כדי לתקשר? סרט נועד לספר סיפור, לא?

"קולנוע הוא לא מדיום סיפורי. אנחנו לא צריכים עוד עבודות. העולם לא צריך עוד תסריטים מזוינים. זה משעמם. קולנוע זה לא על סיפורים. ספר לי על הטיטאניק, על הסיפור של ספיידרמן. אתה זוכר את הסיפור? אוקיי, בוא נלך לסרטים טובים: קזבלנקה, בלייד ראנר. אתה לא זוכר את הסיפור, נכון? תקשיב לי, אתה לא זוכר את הסיפור, הוא לא חשוב. מה שחשוב בקולנוע זה החוויה האודיו-ויזואלית, הסטייל של האופן שבו מספרים את הסיפור. זה מה שאתה זוכר. מצבים אודיו-ויז'ואלים, לא סיפור. כאלה שתוקפים אותך רגשית ונפשית. אז למה שנבזבז זמן על קולנוע? כדי לראות סיפורים לפני השינה?"

כולם רוצים להיות קלוני

גרינאווי, שמגדיר את עצמו בנוסף לתאריו כבמאי וכתסריטאי גם כאמן ניו מדיה, לא מבכה את מות הקולנוע בטון נוגה אלא פשוט מספיד אותו כלאחר יד. מה שמעניין אותו עכשיו זה בעיקר טלוויזיה, מדיה שלדבריו השפה שלה מרתקת אותו.

"בארבע דקות ב-CNN אתה רואה תמונות, מפות, דיווח, דיאגרמות, לוגו, מסכים מפוצלים. יש יותר פעילות מסך ב-CNN מאשר בקולנוע בעשר השנים האחרונות. השפה של הטלוויזיה של ימינו כל-כך מדהימה. הקולנוע לא משתמש בזה. הקולנוע עדיין משחק משחקים טיפשיים של שנות ה-80 וה-90. אתה צריך לראות כמה מסרטי הטלוויזיה שלי. הם מדהימים. הרעיונות מדהימים".

* אם כך, איך אתה מתייחס לכל עבודותיך בקולנוע?

"אני לא מתכחש אליהן. הן פרולוג כי אני חושב שמה שאנחנו רואים זה פרולוג לקולנוע של העתיד, ולא על המסך הגדול, שבו 'מלחמת הכוכבים' ייראה כמו ענתיקה. יש פה התחלה של משהו מאוד מאוד מרגש. יש עולם שלם בחוץ שלא קשור לקולנוע.

"אני עכשיו עושה סרטים למסך הסלולרי הקטן הזה (מצביע על הסלולרי, מ"ש). אני עושה סרטי סקנד-לייף (אפליקציה אינטרנטית שעיקרה שיבוט וירטואלי, שבו האני האינטרנטי מאמץ זהות חדשה, אוטופית. הכל וירטואלי, מלבד כרטיס האשראי של המשובט).

"אני יכול לעשות הכל עם השפה - לשנות את צבע העיניים שלך, לעשות אותך אישה, איש זקן, להלביש אותך בבגדי שחייה, לשים אותך על הירח, דברים מדהימים הודות לטלוויזיה ולאינטרנט. אתה לא רואה? מה אתה רוצה, קולנוע כבריחה, לא? להיעלם לתוך המסך ולהיות לא מי שאתה. אתה לא אדם מודרני, הא?"

נראה שאם יציעו לגרינאווי תחליף וירטואלי לשחקנים, לא יהיה מאושר ממנו.

גרינאווי: "אני שונא שחקנים. הם אנשים קשים, קשה לשלוט בהם. יש להם אגו גדול, הצבנו אותם במעמד גבוה בקולנוע. רוב האנשים חושבים שקולנוע זה מגרש המשחקים של אנשים כמו שרון סטון. זו לא אשמתה של סטון חסרת המשמעות, זו אשמת הקולנוע כמדיום רדוד. נתנו להם, לשחקנים, הרבה כוח, והם מתנהגים רע. כוח משחית, אין בכך ספק".

* לא טבעי שאנשים יזדהו עם גיבורי תרבות?

"שום דבר הוא לא טבעי. הכול אורגן על-ידי אנשים. גם טיב הזדהות. כולם רוצים להיות ג'ורג' קלוני".

בוחן פרספקטיבות

למן תחילת הקריירה שלו, גרינאווי קרא תיגר על הצורה הקולנועית השמרנית. הוא לא ניסה להמציא אותה מחדש או לפרק את המבנה שלה, אלא בעיקר לטלטל אותה, ובד בבד את עצמו ואת הצופים. הוא עשה זאת על-ידי יצירת דמויות מוחצנות, לעתים גרוטסקיות, טעונות תדיר. הדיאלוגים לעולם חריפים עד בוטים, נעים בחדות בין הקומי לטרגי. המיזנסצנות (העמדות כלל המרכיבים החזותיים בפריים) עמוסות עד דחוסות גירויים. שילוב כל אלה יוצקים עושר - לעתים דיס-הרמוני במכוון - לתוך השבלונה, ויוצרים מבע ייחודי נועז ועז. כמו מדען שמחפש נוסחה לרגש, מנסה להפעים.

הדבר בולט בשני סרטים במיוחד: "כתוב בעור" (" the pillow book"), ו"הטבח, הגנב, אשתו והמאהבת". וגם ב"משמר הלילה", סרטו החדש, על חייו של הצייר רמברנדט ואן ריין - צייר גאון בעל הרס עצמי, המסיים את חייו באורח טרגי - עיוור, מוקצה מחמת מיאוס וחסר כל.

ב"משמר הלילה", שנושא את שם ציורו המפורסם ביותר של רמברנדט, מנסה גרינאווי לגשר על הדואליות שבין עבודתו כקולנוען לבין הסלידה מהקולנוע ונטייתו לאפיקים חדשים.

הסט הוא מעין במת תיאטרון, בה חדר המיטות הוא גם הסטודיו של רמברנדט.

בתמונת "משמר הלילה" גרינאווי עורך ניסוי מעבדה. ניכר כי הוא משתמש בדפוסי עבודתו של רמברנט כדי להמחיש איך הוא עצמו רואה סיפור דרך תמונה. גרינאווי, שהחל את דרכו האמנותית כצייר, ואף למד ארבע שנים במסגרת אקדמית, עדיין מצייר, ומציג את עבודותיו בתערוכות.

בכיתת האמן שהעביר גרינאווי לקולנוענים ולשוחרי קולנוע במהלך פסטיבל הסרטים בחיפה, הוא הדהים את הקהל באמצעים טכנולוגיים שפיתח כדי להעצים את הסיפור שבתמונות. כמו חושף אלמנטים שעד כה רק הצייר עצמו היה ער להם. העניק טעימה מן התורה: התפתחות דרמתית על-ידי שימוש בפסקול עם הצללה תלת-ממדית, כשהוא לסירוגין מפרק את התמונה ומפשט אותה. מוציא ממנה את הסיפור, מהסוף להתחלה, מהתחלה אל הסוף. בוחן את הפרספקטיבות.

גרינאווי: "אתה רואה? לא צריך טקסט. לא צריך חנות ספרים. אבל אני לא יכול ללכת למפיק או לסטודיו עם ארבע תמונות וציורים ולהגיד: תנו לי את הכסף. האנשים האלה לא מבינים כלום באימג'ים".

"כל החושבים הגדולים היו יהודים"

גרינאווי שחי כיום בהולנד, נמצא בתזזית מתמדת. בנוסף ל-15 הסרטים העלילתיים שעשה עד כה, גרינאווי חתום על יותר מ-300 סרטים.

בישראל זהו ביקורו השלישי של גרינאווי ולא מן הנמנע שגם האחרון. גם כי לגבי עתיד המדינה, הוא כלל לא אופטימי. גרינאווי: "אין היגיון במדינת ישראל. זה זמני. זה לא יימשך הרבה זמן. אתם בשנות הזהב שלכם. בעוד 30 שנה לא יהיה פה כלום. הכול ייעלם. אתם לא לומדים מטעויות. צריכים לגרום לכם לברוח כדי להוציא את הטוב שבכם. צריך לצלוב אתכם ולהקשות עליכם כדי שתהיו שווי ערך. וזה חבל כי הפוטנציאל שגלום בכם הוא מדהים. אתם הבאתם לעולם את ישו, את פרויד ואת איינשטיין. יהודים הקימו את היקום. כל החושבים הגדולים היו יהודים. פרויד ואיינשטיין הם האנשים שיצרו את המאה ה-21".

* ומה בדבר קולנוענים יהודים?

"אין קולנוענים יהודים מחלקה ראשונה. יש את שפילברג, אבל שפילברג, כל מה שמעניין אותו זה כסף".

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות