גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים - ב.מ.וו 7: להתפאר, אבל בצניעות

מעצבי המכונית כנראה ידעו כי פני העולם למיתון, כשהצרו את ממדי הדגם החדש והפכו אותו ליותר אתלטי ו"דחוס", עם תצרוכת דלק משופרת ; אך אלה לא מפריעים לרכב לספק התנהגות כביש אדפטיבית, איכות ייצור מרשימה ואת מנת הספורטיביות הנחוצה למכורים

אירוע ההשקה של רכב חדש משקף היטב את רוח התקופה, שבה הוא מושק. הדור הקודם של הב.מ.וו סדרה 7, למשל, הושק בשנת 2001 בלב בועת הטכנולוגיה והשקת המכונית התמקדה בהתאם בטכנולוגיות העתידניות ועתירות האלקטרוניות שלה ובעיצוב הבוטה והנועז, שנועד לפנות לדור חדש של טייקוני היי-טק פתוחים לחידושים.

ההשקה של סדרה 7 החדשה נערכה החודש בשיאו של המשבר הפיננסי בעולם ולאחר שנתיים של פאניקה "ירוקה" כלל-עולמית. בהתאם, היא נפתחה במה שנראה היה כמעט כהתנצלות. את המצגת בחרו אנשי ב.מ.וו לפתוח בתצרוכת הדלק המשופרת של דגם ה-730 דיזל החדש, שלטענת החברה משתווה לזו של מכוניות קטנות ממנה. "אנחנו סבורים שגם היום יש הצדקה לקיומן של מכוניות הפאר הגדולות", אמר מנהל מפעל הייצור המרכזי של ב.מ.וו, "הן ממלאות, וימשיכו למלא, צורך חשוב בשוק".

ב.מ.וו 7

גם עיצובה של סדרה 7 החדשה עבר התאמה לרוח התקופה. בעוד שסדרה 7 היוצאת נראתה כאילו היא משתרעת לכל אורך ורוחב הכביש בהתרסה של עושר ושררה, המכונית החדשה נראית יותר "דחוסה" ואתלטית ופחות מאיימת למרות שממדיה דומים. התפנית החדה בעיצוב עלולה להרחיק את שוחרי הסטאטוס ואור הזרקורים, אולם היא מתאימה מאוד לתקופה שבה דעת הקהל בעולם המערבי מתייחסת בקרירות לסמלי מעמד גדולים וצמאים.

עמדת הפיקוד מסתגלת

גם תא הנוסעים מסמל חזרה למקורות. עמדת הפיקוד של סדרה 7 היוצאת התיימרה לשנות סדרי עולם בכל הנוגע להנדסת האנוש והשליטה במכונית. ה-7 החדשה לא מנסה לסגל ולחנך את הנהג אלא מסתגלת אליו. מוט ההילוכים, למשל, נטש את עמוד ההגה וחזר למיקומו המסורתי בקונסול המרכזי, מימין לנהג. יחד עימו נעלמו גם "מתגי המגע" המתכתיים לשליטה ידנית בהילוכים, שהיו חבויים בחלקו האחורי של ההגה. אליהם דווקא נתגעגע.

מערכת ה-"I-DRIVE" של ב.מ.וו, ששלטה בעשרות פונקציות ברכב באמצעות "עכבר" סיבובי רב-כיווני מגושם וזכתה לביקורת רבה, עברה שינוי יסודי. כעת "העכבר" קטן יותר, תופס מקום פחות מרכזי בקונסול ושולט בתפריט גלילה פשוט, שמופיע על מסך ה-LCD הצבעוני מול הנהג. יש גם מתגי "קיצור דרך", שמאפשרים גישה מהירה להפעלת מערכות חיוניות. המסך עצמו גדול יותר, נוח יותר לצפייה ומתאפיין ברזולוציה מרשימה, ששימושית בעיקר ליישומים כמו ניווט תלת-ממדי.

ב.מ.וו 7

מי שמעדיף להרגיש כמו במעבדת ניסויים יכול להזמין את אחת מעשרות אופציות ההיי-טק של הרכב, דוגמת מסך תצוגה עילית, מקלט טלוויזיה לשידורים דיגיטליים-אלחוטיים, ממסר לגלישה אלחוטית, מצלמות וידיאו על הפגושים, שיודעות לקרוא תמרורים ועוד.

איכות הייצור מרשימה מאוד, והעיצוב נעים ומקדיש תשומת לב מרשימה עד לרמת הבורג. ידיות הדלתות, למשל, נראות כאילו עוצבו על-ידי מעצב שעוני יוקרה סקנדינבי. מרווח פנים מעולם לא היה בעיה בפלח הזה וגם ה-7, עם בסיס גלגלים תקני באורך 3.07 מ', שמגיע עד 3.21 מ' בדגם הארוך.

באגף הדינמי אימצו מהנדסי ה-7 החדשה את הקונספט "עשה זאת בעצמך". במקום לכייל את השלדה לפשרה אופטימלית על-פי טעמם, מאפשרת ה-7 החדשה לבעליה לבחור בעצמו את השילוב המועדף עליו בין נוחות לביצועים מתוך ארבע אופציות שונות, שכל אחת מהן מתכנתת באופן שונה את מחשבי הבקרה של מערכת מתלי האוויר (סטנדרט), ההיגוי והמנוע.

מי שמעדיף לאכלס את המושב האחורי וליהנות מנוחות הנסיעה - ולסדרה 7 יש לא מעט לקוחות כאלה בעולם - יעדיף את מצב "נוחות", שמספק תחושה רכה ומרחפת במחיר של הגדלת נטיית הגוף בפניות, הקטנת חדות ההגה ותגובות מתונות של המנוע והילוכים. אבל זו בעיה של הנהג הפרטי.

המצב "הנורמלי" מאפשר למחשב לבחור אוטומטית בשילוב הרצוי בהתאם לתנאים ומהדק את נטיית הרכב, ואילו שני המצבים האחרונים - "ספורט" ו"ספורט פלוס" - מיועדים למי שרוצים לנהוג במכונית המגודלת כמו בב.מ.וו אמיתית. בשני המצבים האלה ההיגוי מתקשח, תנודות הגוף מרוסנות היטב ושיכוך הזעזועים הופך נוקשה יותר - לעיתים עד כדי טלטולים. מנגד הרפלקסים מתחדדים, המנוע ותיבת ההילוכים מתעוררים לחיים והנהג מרגיש כאילו מכונית הפאר הגדולה מתכווצת סביבו והופכת לקופה קומפקטית. בתוספת של היגוי אחורי חשמלי בגלגלים האחוריים, שמחדדת את התגובות ומערכת בלמים אדירת כוח, ה-7 החדשה שומרת על המוניטין של "מכונית לנהג".

גל מכירות ראשון מובטח

בעת ההשקה היו זמינות רק שתי גרסאות למבחן. הראשונה היא ה-750 עם V8 בנזין בעל טורבו כפול, שמייצר 407 כ"ס ו-60 קג"מ של מומנט. פוטנציאל המנוע הזה עולה ב-80% על הצרכים ההגיוניים של 90% מהנהגים וכל לחץ פחות-ממתון על הדוושה מפיק ממנו כוחות G מעקמי צוואר וצבירת מהירות אלימה. נתון זינוק של 5.2 שניות בלבד מאפס ל-100 קמ"ש ו-250 קמ"ש הוא מסעיר, אך לא בדיוק המתכון המומלץ לכבישים הישראליים.

הדגם השני היה ה-730 דיזל עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר, שהספקו שודרג ל-245 כ"ס. זהו מנוע מעודן המעניק ל-7 דחף מכובד. יש לו צליל נעים וגברי ותחושה של "סחיבה" בריאה, ורגל קלה תוכל אפילו להוציא ממנו 10 ק"מ לליטר סולר. בהשקה לא פגשנו בדגם ה-740 עם מנוע V6 טורבו בנפח 3 ליטר, שמייצר בגרסה זו 326 כ"ס וצפוי להיות הנמכר ביותר בארץ.

סדרה 7 החדשה תנחת בישראל בתחילת השנה הבאה וגל המכירות הראשון שלה ללקוחות הנאמנים של המותג כבר מובטח. המחירים אמנם יהיו גבוהים מסדרה 7 הנוכחית - אי שם באזור ה-700 אלף שקל לדגם ה-740 ההתחלתי ועד מעל ל-800 אלף לדגם ה-750 - אבל המחיר מעולם לא הטריד את הלקוחות הפוטנציאליים. השאלה היא כיצד תצליח החברה לשמר את המומנטום בגל השני, לנוכח הסערה הפיננסית הפוקדת את שווקי העולם. *

מתחרות

לקסוס LS460

הלקסוס LS460 מדברת בשפת עיצוב שקטה אך סמכותית ומתרחקת מאור הזרקורים. יש לה תא נוסעים סופר-איכותי, מנוע מעודן ורב עוצמה שמשודך לאחת מהתיבות האוטומטיות החלקות והמתוחכמות בשוק, ושלדת הנעה אחורית עם תחושה אירופאית. המתלים התקניים של המכונית מספקים נוחות מכובדת, אך כדי להתחרות בנוחות המרחפת של הגרמניות המתחרות כדאי לשכנע את היבואן להזמין את חבילת המתלים האקטיביים.

מרצדס S קלאס

מכונית הדגל של מרצדס, היא המכונית הנמכרת ביותר בפלח שלה בפער לא קטן. יש לה עיצוב הרמוני וספורטיבי, מתלים אקטיביים מכוילים היטב, הרבה תחכום אלקטרוני ואיכות ייצור גבוהה מאוד. הביצועים של דגם ה-350 יתקשו לתת קרב ל-740 החדש אבל עדיין מכובדים. מרווח הרגליים של שתי המכוניות דומה וגם ה-S קלאס יודעת להשתובב על הכביש.

אאודי A8

המתחרה הוותיקה בחבורת הצמרת הגרמנית עברה חידוש בשנה שעברה ומצוידת כעת בשלדה הדוקה ומהנה יותר לנהיגה ובמערכת מתלים עם שיכוך מתכוונן שמספקת נוחות נסיעה טובה מאוד. העיצוב החיצוני כמעט אנונימי אך תא הנוסעים הוא מופת לאיכות ייצור, עיצוב עילי והנדסת אנוש. מנוע ה-3.2 ליטר יתקשה להתחרות ב-740 וכדי לספק קרב הולם ל-750 צריך להצטייד בדגם ה-S8, שאינו זול.

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

חוששים מטורקיה? יוון שוקלת רכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד ב-2.3% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות תופסת תאוצה: הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר