גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוליווד פונה לתעשיית הגיימינג בניסיון לייצר עיבודים קולנועיים למשחקים מצליחים; לא תמיד זה מצליח לה

החל ממריו ב-1993 ועד מקס פיין, בכיכובו של מרק וולברג, שמוקרן החל מהשבוע בישראל - התעשייה עדיין בודקת את עצמה, וגם Halo כנראה בדרך לקולנוע

כבר שנים שתעשיית המשחקים מנסה להתחקות אחר תעשיית הסרטים. תקציבים גדולים של עשרות מיליוני דולרים נשפכים אל המחשבים והקונסולות בניסיון לזכות קצת בזוהר שעוטף את הוליווד, בירת סרטי הקולנוע העולמית.

חלק מהרצון להידמות לתעשיית הסרטים בא לידי ביטוי בגרסאות ממוחשבות של שוברי הקופות שמונפקים בהוליווד. כך, לאורך עשרים השנים האחרונות רואים לא מעט משחקי מחשב שבאו בעקבותיהם של סרטים מצליחים במיוחד בניסיון למשוך את הקהל מהאולמות אל העולמות הווירטואליים.

בשנים האחרונות, הוליווד היא כבר לא מה שהייתה פעם. הסרטים מוצלחים פחות וההכנסות שרושמים האולפנים הגדולים יורדות אט-אט.

אחת הסיבות למגמה היא הפיראטיות הגואה באינטרנט אך לא מעט מהאשמה יכולים לקחת על עצמם אולפני הסרטים, שמנפקים סרטים שעלילתם לא איכותית וחדשנית מספיק. כשהוליווד נמצאת בסוג של מצוקה, היוצרות התהפכו והמשחקים מהווים את מקור ההשראה לסרטים חדשים. חדשים אבל כושלים.

את הפרק האחרון (בינתיים) בסאגה אנחנו יכולים לראות כבר מאתמול (ה'), כשלמסכים בישראל הגיע הסרט "מקס פיין" בכיכובו של מארק וולברג ובהפקה של 35 מיליון דולר. בדומה לעלילת המשחק מ-2001, הסרט מתמקד במסע הנקמה של השוטר פיין, הנחוש למצוא את אלה שרצחו את שותפו ואת משפחתו.

המסע לוקח אותו אל עולם תחתי אפל שבו נאלץ פיין להילחם באויבים ולחקור שרשרת רציחות הקשורות למותם של אשתו ובנו. "מקס פיין" הספיק לגרוף רק 18 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו בארה"ב וזכה בעיקר לביקורות שליליות מצד המבקרים.

הסרט הוא עוד אחד מסדרת סרטים מבוססי משחקים שמצד אחד מנסים למשוך קהל שבוי מהקונסולות אל בתי הקולנוע אך מצד שני מפספסים בגדול. קהל הגיימרים אמנם מגיע לראות את הסרט כדי להיווכח בעיניו כיצד הפכו גיבוריו הווירטואליים לשחקנים בשר ודם אך מספיקה להם הצצה אחת כדי להתייאש מהתוצאה.

הכישלון של מריו

הסנונית הראשונה בז'אנר נחשבת עד היום לכישלון הכי גדול שלו. ב-1993 הגיע לאקרנים השרברב המפורסם בעולם בניסיון לנצל את הפופולריות של מריו (שסדרת המשחקים בכיכובו מכרה עד היום למעלה מ-200 מיליון עותקים) ולהזרים קצת מזומנים לקופות האולפנים.

אבל הניסיון של בוב הוסקינס, שגילם את מריו, להילחם בדניס הופר, ששיחק את קינג קופה הרשע (Bowser), נכשל כישלון חרוץ. 48 מיליון דולר הושקעו בסרט המוזר הזה, אבל הקהל האמריקני הצביע ברגליים ורק 20 מיליון דולר נכנסו חזרה לקופה בארה"ב. קשה להאמין שאחד התסריטאים בסרט היה זה שכתב כמה שנים אחר כך את "גברים בשחור" המצליח.

הכישלון של מריו בקופות לא הרתיע את היוצרים בתעשייה. שנה לאחר מכן יצא לקולנוע Street Fighter שהתבסס על משחק המכות המצליח באותה תקופה. התסריטאי והבמאי של הסרט היה סטיבן אי. דה סוזה, שאחראי לתסריטים של "מת לחיות" 1 ו-2. את התפקיד הראשי בסרט עשה ז'אן קלוד ואן דאם, שמתברר שאפילו עבור הרמה האיכותית שמקושרת אליו, הסרט נחשב גרוע. גם ראול ג'וליה וקיילי מינוג בתפקידי משנה לא הצליחו להציל את הסרט.למרות הכשלון, ב-2009 מתוכנן סרט נוסף בסדרה.

"סטריט פייטר" לא נשאר הרבה זמן לבד. המתחרה בזירת משחקי המכות, "מורטל קומבט", הגיע ב-1995 גם לקולנוע. עלילת הסרט היתה מופרכת כמעט כמו זו של קודמו, אך בתקציב דל יחסית (24 מיליון דולר), הצליח "מורטל קומבט", שנראה כמו סרט קונג פו רע, לגרוף 122 מיליון דולר בקופות. ההצלחה הביאה לסרט המשך שנתיים לאחר מכן והשמועות בתעשייה מדברות על סרט שלישי בסדרה שצפוי להגיע ב-2010.

הכוח הנשי

בעשור הנוכחי ז'אנר הסרטים מבוססי המשחקים התחיל לצבור תאוצה לאור הפופולריות הגדלה של תעשיית המשחקים והכסף שהתחיל להתגלגל בה. ב-2001 הגיע הסרט הטוב ביותר בז'אנר - "טומב ריידר". עם אנג'לינה ג'ולי בתפקיד הארכיאולוגית לארה קרופט, גרף הסרט 274 מיליון דולר - יותר מפי שניים מתקציב ההפקה. ג'ולי, חמושה בצמה ובגופיה צמודה מדי, חזרה כעבור שנתיים למדים של קרופט אך הסרט השני הצליח פחות מהראשון (156 מיליון דולר).

בינתיים, יש הערכות על סרט שלישי בסדרה, כשעדיין לא ברור אם ג'ולי תהיה זו שתיכנס שוב לנעליה של קרופט.

סוד ההצלחה של "טומב ריידר" - בחורה סקסית עם אקדחים כדמות הראשית - היה גם גורם ההצלחה של טרילוגיית הסרטים "האויב שבפנים" (Resident Evil). לצד סדרת משחקי המחשב המצליחה, שהראשון בהם מכר למעלה מ-30 מיליון עותקים, ניסתה מילה יובוביץ' בתפקיד הראשי, לשחזר את ההצלחה.

שלושת הסרטים בסדרה גרפו יחד 378 מיליון דולר - לא מעט עבור הז'אנר הכושל. את הסרטים כתב פול אנדרסון, שאחראי גם לתסריטים של סרטי "מורטל קומבט" וגם לסרט Castlevania, שמבוסס גם הוא על משחק מחשב ומתוכנן לצאת ב-2009.

ב-2005 עוד תקווה גדולה להצלחה התנפצה בדרך לקולנוע. הסרט "דום" (Doom), בכיכובו של דה רוק, מבוסס על סדרת משחקי יריות מצליחה ביותר משנות ה-90.

"דום" הצליח להחדיר לתעשיית המשחקים את המושג "משחק יריות מגוף ראשון" ולמעשה התווה את הדרך לעשרות משחקים דומים בהמשך כמו Duke Nukem, Quake, Half Life ו-Unreal. אבל למרות ההצלחה של "דום" כמשחק, הסרט נפל חזק. 60 מיליון דולר הושקעו בהפקת הסרט אבל ההכנסות, בגובה 56 מיליון דולר, לא הספיקו כדי לכסות את ההוצאות.

אחד השמות הבולטים בתעשיית הסרטים מבוססי המשחקים הוא הבמאי הגרמני יו בול. בול אחראי לסרטים "לבד בחשיכה" (Alone in the Dark), "בית המתים" (House of the Dead), BloodRayne ו"פוסטל" (Postal). כולם, כמובן, מבוססים על משחקי מחשב מוצלחים יותר ופחות אך כולם - כמה לא מפתיע - נכשלו באופן נחרץ בקופות. "לבד בחשיכה", למשל, בכיכובו של כריסטיאן סלייטר, רשם הכנסות של 8 מיליון דולר בלבד וזכה אף למועמדות בפטל הזהב, האוסקר של הסרטים הגרועים ביותר. הכישלון של בול גרר אחריו את זעמם של גיימרים בעולם שהקימו עצומה, עליה הספיקו כבר לחתום למעלה מ-310 אלף גולשים, הקוראת לבול להפסיק ליצור סרטים.

עוד סרט שנכנס לז'אנר רק לאחרונה הוא "היטמן" (Hitman), שיצא לאקרנים אשתקד ומבוסס על סדרת משחקי יריות מצליחה. סרט הקולנוע הביא את סיפורו של רוצח שכיר קירח שנשלח להתנקש במספר אנשים והוא עמוס בקטעי אלימות. את הדמות הראשית של סוכן 47 גילם טימותי אוליפנט (האיש הרע ב"מת לחיות 4"), שהצליח לייצר הכנסות של 100 מיליון דולר אך לא הצליח להדהים את המבקרים עם העלילה הלא מתוחכמת שלו.

הלו? מישהו שומע?

אז מה יקרה הלאה? נראה כי תעשיית הסרטים לא מרימה ידיים והניסיונות לייצר שובר קופות שמבוסס על משחק מחשב ימשיכו להיכשל. כבר כמה חודשים שבאינטרנט רצות שמועות על הגעתה של טרילוגיית המשחקים "האלו" (Halo) לקולנוע. אחרי שהמשחק השלישי בסדרה רשם הכנסות שיא של 170 מיליון דולר ביום הראשון להשקתו, נראה שלמפיק הסרט המיועד, פיטר ג'קסון, במאי שר הטבעות, לא צפויה עבודה קשה בלגרור צופים לבתי הקולנוע.

בינתיים, המעריצים לא יכולים לחכות לסרט והם כבר יצרו זיופים רבים לטריילר שלו. כך הצליחו ליצור גרסה מזויפת לשמונה הדקות הראשונות של הסרט באמצעות סרטון פרומו שחברת המשחקים Bungie, יוצרת המשחק, שחררה לחלק השלישי בסדרה. בינתיים, כמעט 4 מיליון גולשים צפו בסרטון הזה ב-YouTube, מה שמוכיח שכמות הגולשים שמתעניינת בהפקה הזו עצומה.

העולם לפי סימס

סרט מדובר אחר שצפוי להגיע לקולנוע הוא Sims, שינסה להעביר את חוויית משחק הסימולציה למסך הגדול. בראיון שנתן מפיק הסרט ג'ון דייוויס למגזין Collider, הוא סיפר על התוכניות שלו לסרט. לדבריו, העלילה תתמקד בשני בני נוער שמצאו משחק מחשב ששמו Sims Infinity Pack. משחק זה יאפשר להם לסרוק את העולם האמיתי לתוכו. במהלך "סימס", מגלות הדמויות כי מה שהן עושות במשחק משפיע גם על העולם האמיתי. בסרט עצמו יהיה גם אויב שינסה לקחת מהם את המשחק בשביל לבצע את זממו בעולם. למרות העלילה המעט מופרכת, נראה שמפיקי הסרטים לא יצטרכו הרבה כדי לגרום למיליוני הנערות שאהבו את המשחק לרכוש גם את הכרטיס לסרט, שעתיד לצאת מתישהו בשנה הבאה.

סרט נוסף בז'אנר שמנסה שוב לקחת משחק מכות מוצלח ולהפוך אותו לסרט הוא Tekken שייצא ב-2009. למזלם של התסריטאים שנשכרו למלאכה, הם לא יצטרכו להיצמד לעלילת המשחק מהסיבה הפשוטה שאין לו כזאת. הסרט בנוי כולו סביב תחום המכות והוא יספר על נער המגלה כוח אדיר שמאפשר לו להילחם בצורה מוצלחת. כמובן שהנער יצטרך להגן על הכוח הזה נגד קבוצת לוחמים מקצועית שתנסה לקחת ממנו את הכוח.

סרט אחר הצפוי להגיע באמצע 2010 הוא הגרסה הקולנועית של "הנסיך הפרסי". עלילת הסרט תביא את הנסיך הפרסי (ג'ייק ג'ילנהול) להילחם בנבל המנסה לייצר סופת חול שתהרוס את העולם. עוד משחק בסרט בן קינגסלי ("רשימת שינדלר") ומפיק אותו ג'רי ברוקהיימר ("שודדי הקאריביים"). עוד סרטים שצפויים לצאת אך עדיין אין עליהם פרטים: Warcraft (2009), BioShcok (2010), Alone in the Dark 2 (2009), Metal Gear Solid (2009).

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס