גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא גדול. הוא חזק. הוא רעב. רק שיהי בריא

ל-NBA יש כמעט הכל. מכונות כדורסל כלברון וקובי, שחקנים מאירופה ומסין. אפילו את הקרב בין סלטיקס ללייקרס היא קיבלה אשתקד. אבל מה שחסר הוא סנטר דומיננטי, פרנצ'ייז פלייר ענק ממדים שיזעזע את הליגה. 16 שנה עברו מאז שאק, והשד יודע כמה זמן עבר מאז ביל ראסל. בפורטלנד ובליגה כולה כבר לא יכולים לחכות. קבלו את גרג אודן. 213 ס"מ, ילד של אמא. על המשקל יש מחלוקת

יש לליגה הזאת הכל. מכונות כמו קובי, לברון, גארנט, פול פירס, כריס פול, אייברסון. בשנה שעברה היא אפילו קיבלה בהזמנה משמיים את לייקרס-סלטיקס בגמר, וגם החלום ההיסטורי הישן התממש. השחקנים האירופים והדרום אמריקנים הם כבר חלק בלתי נפרד מההוויה, ואפילו את העניין של שחקנים סינים כבר מיצינו. אבל משהו אחד בכל זאת חסר כבר שנים לליגה הזאת. בשר טרי. צעיר עם פוטנציאל ששיחק במכללות, בחירת דראפט גבוהה. סנטר ענק ממדים כל כך דומיננטי, שמאז ההגעה של שאקיל אוניל לפני 16 שנה לא זעזע כך את הליגה.

זה היה אמור לקרות בעונה שעברה. אבל הברך של גרג אודן לא עמדה בציפיות. בקול חנוק מדמעות עמד מול מצלמות הטלוויזיה במסיבת עיתונאים ששודרה מחוף לחוף, וסיפר שבעונת 2007/08, העונה הראשונה שלו ב-NBA, הוא לא יוכל לשחק.

הוא עבר ניתוח קשה בברך ימין, ורק עכשיו - שנה אחרי שנבחר הסנטר בן ה-19 של פורטלנד במקום הראשון בדראפט - "הילד-גבר" (כך נקרא על ידי חבריו בשל תווי פניו) מגיע לליגה. 2.13 ס"מ. על המשקל יש עדיין מחלוקת. במהלך העונה האחרונה מאז נבחר בדראפט המשקל שלו נע בין 115 ל-135 ק"ג. רגע אחד הוא היה דאנקן, ורגע אחר שאק.

אל תגידו סם בואי

הרעב העצום לשחקן בדמותו של אודן בא לידי ביטוי כמובן בפורטלנד, שם מזכירים שהסנטר האחרון שנבחר ראשון בדראפט והצליח לסחוב אותה על הגב עד לאליפות היחידה שלה ב-1977, היה ביל וולטון. מאז, ולמרות שתי קבוצות זוהרות ששיחקו בעיר (אחת של קלייד דרקסלר וטרי פורטר בתחילת שנות ה-90', והשנייה של סקוטי פיפן, סאבוניס וראשיד וואלאס בסוף אותו עשור), האוהדים שלה בעיקר סבלו מעוגמת נפש. השיא היה לפני שנתיים בעונה שבה שחקנים מהקבוצה הסתבכו בפלילים - מכות, השתתפות במרוצים לא חוקיים, הטרדה מינית ואפילו אונס.

ההלם בעקבות הפציעה של אודן אשתקד היה ברור. לא רק בגלל שאודן, שהוביל את אוהיו סטייט לגמר המכללות, היה זה שאמור להוציא את הקבוצה מחדש את האור. אלא גם בגלל סוג הניתוח שנאלץ לעבור- microfracture, שכבר חיבל בקריירות של שחקנים גדולים שחזרו ממנו קצת פחות טובים, אם בכלל. בעיני רוחם כבר ראו אוהדי הבלייזר עוד בחירת דראפט מבטיחה שמתמוססת, אחרי שב-1984 ההנהלה שלהם ויתרה על מייקל ג'ורדן תמורת סנטר בשם סם בואי, שזכה אחר כך לכינוי "רגלי הזכוכית" בגלל שורה של פציעות.

אודן הבטיח שיעשה הכל עבור האוהדים. לפני חצי שנה הוא נכנס בפעם הראשונה לחדר כושר, החל לשחות, לרוץ ולהתאמן. במשחקי ההכנה הוא היה אמנם בינוני ושיחק בממוצע רק 20 דקות, אבל הבטיח לכולם ש"אתן הכל כדי לחזור ולשחק כמו לפני הניתוח". בפורטלנד, אגב, לא רוצים לחשוב על האפשרות שאודן לא יחזור מהפציעה בצורה אופטימלית: אתמול הודיעו כי הם מממשים את האופציה עליו גם לעונה השלישית של חוזה הרוקי שלו.

על מה הרעש הגדול, האם זהו הרעב לביג גאי דומיננטי, או שיש הרבה מעבר לזה? "אודן זה שחקן של פעם בדור", קובע סטיב קר, הג'נרל מנג'ר של פיניקס סאנס, בבלוג האישי שלו. הוא לא מגזים. מבחינה פיזית אודן הוא שילוב של אתלט, מהיר וחזק. מאז ימיו הזוהרים של שאק, לא היה לליגה סנטר אמריקני דומיננטי שמשלב תכונות כאלה (אולי דווייט הווארד מאורלנדו). זאת למרות שמבחינת צורת המשחק אודן דווקא מזכיר מישהו אחר - אגדת ה-NBA ביל ראסל, שזכה ב-11 אליפות עם הסלטיקס. "הוא קולע בשתי הידיים ומכניס המון התלהבות למשחק", מנתח דייויד תורפ' מ-ESPN. "הוא יכול להיות רוקי השנה, אם רק ימשיך לעמוד על שתי הרגליים".

בצד ההתקפי התכונות הפיזיות של אודן באות לידי ביטוי ביכולת ריבאונד וסיום מצוינות, שהובילו אותו לממוצע שנתי של כמעט דאבל-דאבל (15.7 נקודות ו-9.6 ריבאונדים) בעונתו היחידה במכללות. אבל הגדולה שלו היא גם בצד ההגנתי: אודן נבחר לשחקן ההגנה של קונפרנס הביג-10 החזק שבו שיחק עם אוהיו סטייט. שחקן הגנה זה בדיוק מה שחסר העונה לפורטלנד, שמשופעת בגארדים מלהיבים (ברנדון רוי והרוקי מאריזונה ג'ריד בילייס) ופורוורדים אתלטים (למרקוס אולדריג').

יכולת ההגנה של אודן הפכה לאישו עוד לפני ששיחק את משחקו הראשון בליגה. בשבוע שעבר זכה קווין מרטין מסקרמנטו ב-1,000 דולר, אחרי שניצח בהתערבות פנימית בין השחקנים מי ייתן דאנק על הראש של אודן. בערב אחר הציע ריקי דייויס מהקליפרס 500 דולר לשחקן הראשון שיטביע על אודן. "באמת?" התפלא אודן כשמע על הסיפור מ"הניו יורק טיימס". "כנראה ששחקנים מחפשים אותי. אני צריך להתחיל לשים עין".

דמי כיס מאמא

להצטרפות של אודן לליגה יש משמעות עצומה גם מבחינה כלכלית, בימים בהם נאבק הקומישינר דייויד סטרן עם תוכנית קיצוצים וירידה במספר הקבוצות הרווחיות בליגה. סטרן יודע שהארסנל שלו שכולל כוכבים זוהרים כמו לברון וקובי, זקוק השנה לפחות לעוד פרנצ'ייז פלייר אחד שיקפיץ את מכירות החולצות, יעזור לייצר רייטינג גבוה, ובאופן כללי ייצר באזז סביב שחקן נוסף.

העניין סביב אודן הוא כל כך גדול, שהליגה החליטה שהמשחק הפותח של העונה, ששודר אתמול מחוף לחוף, היה בין הלייקרס לפורטלנד. הלייקרס ניצחו בקלות במשחק, 76-96. סימני החלודה עדיין ניכרים על אודן, ששיחק 13 דקות בלבד, קטף 5 ריבאונדים אבל סיים עם 0 נקודות וגם... נפצע. בקרסול. עכשיו הוא ינוח עוד שבועיים עד חודש. בהחלט פתיחה מבאסת.

על הנייר לפחות אודן הולך לסחוט כל דולר מהטירוף שנוצר סביבו. מלבד שכר רוקי של 5 מיליון דולר, הוא צפוי להכניס עוד כ-1-2 מיליון דולר מחוזי החסות שלו עם נייקי, K2 ספורט וטופס טרידינג.

הכסף הוא על הנייר, כי נכון לעכשיו יש לאודן מנהלת כספים מאוד קשוחה שלא מאפשרת לו לחגוג עם הכסף. אמא שלו. על פי העיתונים באורגון, שבה מתגוררת עכשיו משפחתו, אמו של אודן שאחראית על כל הצד הכספי שלו מקצה לו מדי שבועיים 10,000 דולר בלבד ל"בזבוזים". אודן טוען בתגובה שהוא לא צריך כל כך הרבה כסף. "מתוך 10,000 דולר אני משתמש אולי ב-2,000 דולר", אמר ל"אורגוניון".

הפרנצ'ייז פלייר החדש של סטרן הוא שחקן שרחוק מאוד מכל מה שהליגה התרגלה אליו. במהלך תקופת השיקום הוא התגורר עם אמו, ואפילו התעקש לנהוג בפורד "טאורוס" המשפחתית הישנה במקום לקנות לעצמו רכב חדש.

וזאת עוד סיבה שבגללה סטרן יכול לבנות על אודן. בניגוד להתנהגות הפרועה של חלק מהשחקנים בליגה (השתתפות בקטטות וקרבות ירי הם התחביב הפופולרי שם היום), ומעבר להיותו רגיש ובעל מודעות חברתית (הקים קרן צדקה), אודן גם נחשב לאדם מאוד צנוע. אחד שמתאמן קשה, חי חיים ספורטיביים וחוזר בצהריים הביתה כדי לאכול את האוכל של אמא. "כמה שחקנים ברמתו שממשיכים לנהוג ברכב המשפחתי הישן אתם מכירים?", שאל עוזר מאמן הבלייזרס אשתקד, ביל בינו, כשהתבקש לתאר אותו.

איך זה ייגמר? מהבחינה הזאת אודן מגיע השנה ל"רוז גארדן" של הבלייזרס, ביחד עם שני שחקנים אירופאים סופר מוכשרים - רודי פרננדס הספרדי וניקולא באטום הצרפתי, כאבן האחרונה בשורה של שינויים שערך אשתקד הבעלים של הקבוצה - המיליארדר פול אלן ממייסדי מייקרוסופט. שינויים שעם קצת מזל יכולים להביא את פורטלנד לפחות עד לפלייאוף. אבל קודם שיהיה בריא.

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים