גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מי שירצה אותי עכשיו יצטרך להכין הרבה אלפי יורו לתערוכה לא צנועה"

מנהטן וברלין כבר מאחוריה, ועכשיו סיגלית לנדאו כובשת את פריז. התערוכה שלה שם היא מבחינתה מקפצה נוספת בדרך למעלה. אחרי שעזבה את גלריה אלון שגב, היא עובדת על קשרים עם גלריות בחו"ל וטוענת שדמיאן הירסט הוכיח שגלריה לא בונה אמן"

דמות אישה זעירה, בגודל בובת ברבי אך ללא הקימורים, לבושה בבגד ים כחול, נראית כשוחה באוויר, ראשה מתנגש בכוח בקיר ודם ניתז מסביב. זוהי "שחיינית וקיר", עבודה קטנה ומצמררת של סיגלית לנדאו משנת 1993, שבחר האוצר דורון רבינא לכלול בתערוכת "שנות ה-90 ובסוף נמות". במבט של 15 שנה לאחור היא נראית אוטוביוגרפית, כמעט נבואית. גם היום, כשהיא ידועה כאמנית מצליחה בארץ ובזירה הבינלאומית, סיגלית לנדאו עושה הכל קשה, ממשיכה לשחות "ראש בקיר".

היא חיה בין טיסות וחללי סטודיו, בריצה מתמדת בין ערים בעולם והבית בתל-אביב, שבו היא מגדלת את בתה הקטנה, עוד לא בת שנתיים. השנה ניתקה את הקשר עם גלריה אלון שגב, במקביל לכיבוש שני שיאים בקריירה שלה: הצגת תערוכת ענק בחלל לאמנות עכשווית KW בברלין ותערוכת יחיד במחלקה למדיה ב-MOMA בניו-יורק. בין לבין היא מציגה בתערוכות קבוצתיות, רשמה נוכחות בולטת במיצבים גדולי מידות בשתי תערוכות העשורים האחרונים, ובשבת האחרונה פתחה תערוכת יחיד בגלריה Kamel Mennour לאמנות עכשווית בפריז.

סיגלית לנדאו

*איך את מנהלת את כל זה?

"אפשר להגיד שזה מנוהל על-פי גחמות, אני לא מתכננת כלום. אני לא מתעסקת בתכנון אלא פועלת על-פי דד-ליין - כשצריך אני עושה. בצורה מאוד נשית, לא עמלנית אלא רוחנית, אני מקיימת איזה שפע ולא מתנהלת 'על הקשקש'. אני לא יודעת כמה אני עולה לעצמי, כמה עובדים יש לי ומי מחזיק כרגע בכרטיס האשראי".

*העבודה שלך דווקא נראית עמלנית מאוד, מלאה פרטים ועבודת כפיים מורכבת.

"אבל ההתעסקות סביב התפעול לא כזאת. כשצריך לשלוח עבודות לארץ אחרי התערוכה בגרמניה - צריך 70 אלף שקל, פשוט מוציאים. כשצריך לטפל במשהו צריך לטפל מיד, לא לתכנן איך נעשה את זה ונגיע לחוף מבטחים - שיהיה תמיד אותו חוף".

תערוכה בהיכל התהילה

הדימוי מעולם השחייה שאול מסרט מדע בדיוני שלנדאו מצטטת, "חזרה לפטקה", שבו אחת הדמויות - האנושית שבהן - שחתה רחוק יותר, כי עבדה במלוא המרץ, ולא תכננה איך תשמור אנרגיה לדרך חזרה. קשה להתעלם מהתזכורת לעבודת "השחיינית" הקטנה והישנה.

אם עבודה זו נראית כאישית, הרי שרוחה של לנדאו הלכה והתעצמה מאז. הדמויות שלה עברו טרנספורמציה קיצונית והן מוכרות יותר מעבודותיה המאוחרות - פסלים בגודל אדם, פשוטי עור, חשופי שלד ושרירים, מזוויעים ופגיעים, שנילושו ונדחסו מעיסת עיתונים מקומטים. דם, גוף חשוף, בשר מרקיב ותחושת אסון אפוקליפטית הם צד אחד בולט ומטלטל של עבודותיה. היבט זה בא לידי ביטוי חריף ורב-משמעויות בתערוכתה בברלין - "חדר האוכל Eat as much as you can't", היא כינתה זאת. לנדאו אינה מנסה לייפות את הנגיעה בעוולות ובעצבים חשופים, שהיא נושאת עמה מההיסטוריה האישית והמשפחתית בחזרה לברלין.

מהצד השני ניתן ללכוד בכל עבודותיה דימויים של שקט ופעולה ריטואלית, מדיטטיבית, אסתטית, מהפנטת וממגנטת. בעיקר בעבודות הווידיאו שלה, שכמה מהמפורסמות שבהן מתקיימות אף הן לצד מים. על "Dead See", ספירלת האבטיחים בים המלח, שהוצגה לראשונה בתערוכת הענק בביתן הלנה רובינשטיין ב-2004, אמר לאחרונה האוצר הבריטי אנדרו רנטון שהיא אחת מיצירות הווידיאו הגדולות של זמננו. כך חשב גם קלאוס ביסנבאך, אוצר המדיה של ה-MOMA, שבחר בעבודה זו ובשתיים נוספות למיצב הווידיאו והפיסול של לנדאו, שהוצג בניו-יורק מחודש מארס עד יולי השנה.

*התערוכה בניו יורק היא פסגה בקריירה?

"Big Time. זה ה-MOMA, שהוא המקום של האמנים הגדולים והמתים. לידי הציגו עבודות של מרסל דושאמפ וגורדון מטה קלארק - אמני שנות ה-20 או ה-70, זה Hall of Fame".

*זו הייתה שנת שיאים. לא מפחיד אותך מה יהיה הלאה?

"באמנות כל הזמן יש פחד. אני עובדת מתוך תחושת פחד כל הזמן מבחינה אמנותית. אבל לא בתחום הכלכלי. שיא לא שיא - אני לא פוחדת".

*מה את מציגה בפריז?

"בעיקר עבודות קיימות, אבל זה מיצב. אני תמיד עובדת על-פי החלל".

גלריה לא תורמת מספיק

העבודה הגדולה של האבטיחים בים המלח מוצגת בחדר מלא מלח. בקומה מתחת יש גם חדר סוכר, וכן מוצגים אהילי המלח הגבישי שהופיעו בתערוכות האחרונות, לצד המוטיבים החוזרים - כמו אבטיחים במלח, שבשרם האדום הופך למיובש וכאוב, ו"מקררים מתחבקים", מיצב אור עם שני מקררים ישנים, שהיא מחבבת במיוחד. לצדם היא מציגה מעט עבודות חדשות. אחת מהן היא עבודת הווידיאו "Arab Snow", שנוצרה בניו-יורק ולדבריה קשורה מאוד לפריז.

עבודה אחרת, עדינה ופיוטית, טריפטיך וידיאו "ריקוד למאיה", תוצג בקרוב שוב, בתערוכה המוזמנת ליריד היוקרתי ארט באזל במיאמי ביץ'. את העבודה, הנמצאת גם בכמה אוספים חשובים, הקדישה לנדאו לאמה, שנפטרה בעת הכנת התערוכה בהלנה רובינשטיין. שנתיים אחר-כך נולדה בתה. לנדאו נפרדה מבן זוגה ואת הילדה הם מגדלים במשמורת משותפת. נראה שחייה סוערים כמו אמנותה.

*השנה גם ניתקת את הקשר עם הגלריה שלך, זה לא עלול לפגוע בהתקדמות?

"מי אמר שגלריה תזניק את ההישגים האמנותיים שלי היום יותר מעבודת סטודיו ובניית התקציב הנכון לתערוכה מוזיאלית בעוד שנתיים? יש לי גלריה בפריז, יש גישושים עם גלריות בעוד מקומות. אני לא מיתממת, מכירות זה חשוב וזה דבר טוב, אבל לא צריך להטיל את כל המשקל על מכירה ועל גלריה. דמיאן הירסט הוכיח שגלריה לא בונה אמן", היא רומזת למכירה הפומבית המטורפת של יצירות דמיאן הירסט בסותבי'ס, ללא תיווך הגלריות שלו בניו-יורק (גאגוזיאן) ובלונדון (ווייט קיוב), הנחשבות לבעלות כוח רב.

*לא קשה יותר לאמן להתנהל ללא גלריה?

"תלוי מה היא תורמת לי. גלריה מקבלת 50% מהתשלום על עבודה שנמכרה, אבל אם היא לא נותנת לי גב בהעברה ובאחסון ובטיפול בעבודה או בהוצאת קטלוג אז זה לא תורם מספיק". את הפרידה מאלון שגב עשתה לדבריה באופן שקול ומחושב, "לא על שטויות, אלא בגלל דברים מהותיים שלא התאימו".

מרבית העבודות של לנדאו הן מיצביות, ענקיות ויקרות לאחסון ולהעברה. הלוגיסטיקה גובה מחיר גבוה. "בעבר שכרתי דירות כדי לאחסן עבודות. הגעתי לשלב שהשמדתי עבודה וכמה ימים אחר-כך הגיעה פנייה מאספן שרצה לקנות אותה יצוקה בברונזה. זה מתסכל". מבחינת מכירות, אספנים קונים בדרך-כלל חלקים מן המיצב, פסלים, וידיאו, ציור או צילום. מהתערוכה בברלין נמכרו עבודות לאספנים בארץ ובחו"ל. עבודותיה נמצאות גם באוספים מוזיאליים.

הגלריה כקשר עם אספנים

"כשאספן רוצה עבודה הוא יכול פשוט לקנות אותה. היום יש לי יותר זמן ויותר עניין להכיר את הבן-אדם שקונה את העבודה שלי. יש אספנים שרוצים להכיר אותי ולבוא לסטודיו. הסטודיו הוא מקום שכולו שלי, טוטאלי".

לדברי לנדאו, היא מקבלת פניות מגלריות בחו"ל. "גם מהארץ פונים אלי אבל אני מתמהמהת, עוד לא מוכנה להחליט. אני בתקופה שלא רוצה לתת תשובות מוחלטות, אולי בעוד שנתיים אדע יותר בבירור מה מוכרים בארץ ומה בחו"ל".

התערוכה בפריז, צנועה על-פי קנה המידה של לנדאו. "בשביל התערוכה הבאה שאני רוצה לעשות צריך גלריה כמו גאגוזיאן או פייס וילדנשטיין" (הגלריה שעמה עובדת מיכל רובנר בניו-יורק, ח.פ.ר). "אני לא סטרילית ולא מקובעת. בתקופה האחרונה נזרעו זרעים של קשרים בכל מיני מקומות, ומי שירצה תערוכה לא צנועה יצטרך להשקיע הרבה אלפי אירו". *

פרטים על התערוכה בפריז באתר: www.galeriemennour.com

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים