גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבעיות הנסתרות של גולדמן זאקס

שיעור מאלף בשיטות דיווח נכסים פיננסיים בעייתיים בדו"חות בנקים ; לקרוא ולשכוח

אף אחד לא באמת יודע כמה זבל יש עדיין במאזנים של הבנקים ברחבי העולם. אף אחד לא באמת יודע לשערך את הנכסים המורכבים מבוססי משכנתאות הסאב-פריים, ומכאן - כל מספר יכול להיות הזוכה. יכול להיות שנכס מסוים שווה מחצית מעלותו המקורית, יכול להיות שערכו התאפס, ויכול להיות, אם כי זה נשמע לא סביר, שערכו לא ירד.

זה תלוי בעיקר בערך הדירות בארה"ב, במצב הלווים ובכוונה שלהם, אם יש כזו בכלל, להחזיר את הנכס, או לשלוח בדואר את המפתחות לבנק. זה תלוי בכמות העיקולים ובמלאי הדירות שהבנקים האמריקנים צפויים לזרוק לשוק, וזה תלוי כמובן גם במשך המיתון ועומקו. כך שבמקרים רבים, ממש לא ניתן להעריך את הנכסים האלו שמקשטים עכשיו את המאזנים של הבנקים בעולם, וגורמים לנפילה של רבים מהם.

מחיר ההצלה

בצעד חסר תקדים, אימץ הממשל האמריקני תוכנית הצלה רחבה למערכת הפיננסית. הוא משקיע בהון של הבנקים לצד רכישת חלק מהנכסים הבעייתיים. באיזה מחיר? עדיין לא ברור. תוכנית ההצלה הזו הדביקה מדינות נוספות ברחבי העולם - כולם עסוקים בלהציל את המערכת הבנקאית, וזה הולך להיות יקר.

ההערכות עכשיו מדברות, במקרה הטוב, על מחיקות של קרוב ל-1.5 טריליון דולר, ובמקרה הרע על מחיקות של 2.5 טריליון דולר (בינתיים), בגלל הסתבכות הסאב-פריים. עד כה נמחקו כ-800 מיליארד דולר. חלק מהמחיקות האלו ממומן וימומן על ידי משקיעים אמיצים שמזרימים הון לבנקים ברחבי העולם, חלק ימומן על ידי הממשלות, וחלק ייספג כהפסדים.

נכסים ללא שוק

מתישהו המערכת תתייצב, וכנראה שהבנקים יחזרו להיות דומים לאלו שכל אחד הכיר לפני המשבר הזה - יציבים ורווחיים. אבל עד אז, צפויות מחיקות ענק נוספות.

הנה הצצה לדו"חות של גולדמן זאקס. אמנם, לא בנק טהור, אלא בנק להשקעות, מהמשפחה של ליהמן ברדרס ובר סטרנס שכבר לא כאן. רק שבמקרה של גולדמן זאקס, ההימורים נוטים להיות בעדו - הוא מאלה שהשוק מעריך שישרדו את המשבר ואף ייצאו מחוזקים ממנו. גם וורן באפט, אגב, מהמר על גולדמן והשקיע בו לאחרונה, דרך מניות בכורה, 5מיליארד דולר, אם כי בתנאים מצוינים.

המאזן של הבנק, לסוף הרבעון שהסתיים באוגוסט, כולל נכסים בערך של 1,082 מיליארד דולר. ההון העצמי של הבנק עמד על 45 מיליארד דולר, והוא הרוויח ברבעון כ-810 מיליון דולר, לעומת רווח של 2.8 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2007. הירידה ברווחים יוחסה בעיקר להאטה בתחום הבנקאות להשקעות. מחיקות הנכסים לא קיבלו מקום משמעותי בדו"חות הכספיים, אבל בדו"חות הרבעוניים המלאים מפורטים הנכסים של בנק ההשקעות לפי סיווגים לרמות סיכון שונות, מ-1 עד 3, כאשר האחרונה היא המסוכנת ביותר (ראו ביאור במסגרת).

כך נהפכים 6 אחוז ל-149

בגולדמן זאקס רמה 3 מורכבת מנכסים בערך של 67.8 מיליארד דולר. הבנק מדגיש כי מדובר בסה"כ ב-6% מנכסיו, ואכן לכאורה זה לא ביג דיל - תחשבו מה יקרה כשערך הנכסים של כל אחד מכם יירד ב-6% (האמת, הוא כנראה כבר ירד הרבה יותר...) כואב, אבל לא נורא. רק שלנתון הזה, אין משמעות כאשר מדובר בחברות ממונפות. במקרים כאלו, יותר נכון לבחון את ערך הנכסים מול ההון העצמי, וכאן מדובר כבר על 149%.

ערך הנכסים ברמה 3, אותם נכסים שבמקרים רבים קשה מאוד - אפילו בלתי אפשרי - להעריכם, הוא פי 1.5 מההון העצמי של הבנק. טוב, לא כל ה-68 מיליארד דולר הם נכסים שקשורים לסאב-פריים. לכולם אין שוק, אבל יש שם מכלול של נכסים, מתוכם כ-18.2 מיליארד דולר בזיקה למשכנתאות. לא מצוי בביאור למאזן פירוט באילו משכנתאות בדיוק מדובר, אך סביר להניח שאם הם ברמה 3, אז מדובר בעיקר בנכסים שקשורים למשכנתאות הבעייתיות.

אבל, בכך לא מסתכמת החשיפה של גולדמן זאקס למשכנתאות. לבנק ההשקעות יש חשיפה נוספת למכשירים פיננסיים מבוססי משכנתאות בהיקף של 11.3 מיליארד דולר תחת רמה 2 - כלומר נכסים שערכם מתבסס על מחירי השוק למרות שאין להם שוק פעיל. סה"כ החשיפה למשכנתאות מסתכמת בכ-29.5 מיליארד דולר.

המחיקות שבדרך

כאמור, כל הנכסים שנכללים ברמה 3 מסתכמים בכ-68 מיליארד דולר. חוץ מהנכסים מבוססי המשכנתאות יש שם גם מניות ואגרות חוב בהיקף של 17.5 מיליארד דולר, והלוואות בנקאיות וגישור בהיקף של 11 מיליארד דולר. כל הנכסים הפיננסיים של גולדמן מסתכמים בכ-705 מיליארד דולר, רובם הגדול נמצא ברמה 1.

המספרים האלו מעידים שעלולות להיות עוד מחיקות בדרך, למרות שאלו הסתכמו ברבעון האחרון בכ-2.2 מיליארד דולר, ובתשעת החודשים הראשונים בכ-4.2 מיליארד דולר. המחיקות יכולות להיות כמובן בכל אחת מהרמות.

על פניו, נראה כי הצרות הגדולות של הבנקים חבויות ברמת השלישית, אבל מסתבר שצרה נוספת נמצאת דווקא ברמות הנמוכות יותר, היכן שלכאורה יש מחיר שוק או שניתן להתבסס על מחיר השוק. קוראים לזה Mark To Market - הצגה לפי ערך שוק. אבל מה קורה כאשר מחיר השוק אינו נכון? ובכן, אין דבר כזה - מחיר שוק לא נכון. זה השוק, ואם משהו לא בסדר, הוא בדרך כלל מצוי במי שחושב שהשוק לא נכון. אבל כל זה לא תופס למקרים קיצוניים, ומאוד יכול להיות שעכשיו מדובר במקרים קיצוניים.

הרשויות מתכופפות

במקרים כאלו, הרשויות מתגמשות ומכופפות את הכללים, וזה בדיוק מה שה-SEC (רשות ניירות ערך האמריקנית) לצד ה-FASB (המוסד לתקינה חשבונאית בארה"ב) עשו עם תקן מספר 157, שדורש להציג את הנכסים הפיננסיים שיש להם שוק, לפי השוק. ואז, באו הבנקים ואמרו - אבל יש פאניקה גדולה בשווקים, המחירים לא מבטאים את המצב האמיתי.

אולי זה נכון, ואולי זה גם נכון שהמחיקות בהתאם למחירי השוק יגררו מעגל קסמים אכזרי, שכן הן יגבירו את החששות מפני הבנקים ויבריחו את המשקיעים, אבל מנגד, זה גם נכון שמחיר השוק הוא העוגן המהימן ביותר לשווי הנכס. ובכל זאת, בעיקר לאור המצב, החליטו הרשויות להקל עם הבנקים, ובמידה ולהערכתם השוק לא פעיל ולא מבטא את ערך הנכס, הם יוכלו להעריך את שוויו בדרכים האחרות.

כמה זמנית ירידת הערך הזמנית

ההקלה הזו מזכירה את עניין ירידת הערך הזמנית. על פי התקינה המקומית (וגם הבינלאומית), במקרים של נכסים רבים ניתן - באם ערך הנכס ירד זמנית - שלא להכיר בירידת ערך. יש כאן כמובן כמה שאלות פתוחות - מה זה זמנית? מה שיעור הירידה שממנו והלאה זאת כבר ירידת ערך? אבל בגדול, זה מזכיר את ההקלה שניתנה עכשיו בתקינה הבינלאומית.

ההקלה הזו אולי תעזור לשורה התחתונה של הבנקים שלא יכירו בהפסדים מירידת ערך, אבל ברגע שהם יצהירו שאין בעצם שוק פעיל לנכס והם יעריכו את שוויו, אזי הם בעצם עוברים ל-Level 3, ואז המשקיעים יוכלו לזהות במסגרת הביאורים גידול בנכסים ברמה זו, כך שיהיה ניתן לזהות שימוש בהקלה הזו. *

ביאור כספי: שווי הוגן של נכסים פיננסים

תקן מספר 157 בתקינה האמריקנית מטפל בהצגת הנכסים הפיננסיים בספרים. הנכסים מוצגים לפי רמות סיכון שונות. התקן מחלק את הנכסים לשלושה סוגים: נכסים מ-Level 1 Level 2 ו-Level 3, כאשר בביאורים המפורטים בדו"חות המלאים ניתן הרכב מפורט של הנכסים לפי רמות. ברמה הראשונה נמצאים הנכסים שיש להם שוק ומחירם נקבע בשוק, ברמה השנייה מוצגים הנכסים שאין להם שוק פעיל, אבל אפשר להתבסס על מחירי שוק, וברמה השלישית אלו אותם נכסים שאין להם שוק, ושווים בספרים נקבע בהסתמך על הערכות ואומדנים. הרמה הראשונה היא הכי מוצקה, והרמה השלישית, בה נמצאים מכשירים מורכבים ומסובכים מבוססי סאב-פריים, היא כמובן הנזילה והבעייתית ביותר.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח