גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היכונו לאפשרות של תיקון מהיר

מדד ת"א 75 מוכיח כמה אכזר יכול שוק דובי להיות, אך כעת הוא מאותת באופטימיות

היום נתבונן במדד ת"א 75 המכונה בפי חלק מהפעילים בשוק "המדד האמיתי", בשל העובדה שלא נלווה לו מסחר באופציות, כמו שיש במדד ת"א 25.

הדבר משחרר את מדד ת"א 75 מהשפעה של פעילות בשוק הנגזרים, כמו למשל, קניה או מכירה של חוזים סינטטיים לצורך סגירה בין המדד המשתקף במניות והמדד המשתקף באופציות, ופעולות דומות.

איני סבור שהמגמה הכללית במדד ת"א 25 נשלטת בפעילות שחקני האופציות, אבל יש בוודאי השפעה כזו על המסחר התוך יומי ובטווחים הקצרים.

מדד ת"א 75 מתנהל כשוק אמיתי של ביקוש והיצע למניות שהוא מייצג ומשקף בדרך כלל, את הדעה האמיתית של המשקיעים על שוק ההון. ל"אמת" זו יש מחיר והוא תנודתיות גבוהה יותר מאשר בחברו הכבד יותר.

נזכור שמדד ת"א 75 זה מייצג את 75 החברות הגדולות הבאות אחרי ה-25 היותר גדולות. בליגה השנייה של החברות, הנזילות קטנה יותר, דבר שתורם גם הוא לתנודתיות. הבה נתבונן בגרף השבועי ונברר דרכו את המצב העדכני שבו נמצא שוק ההון שלנו:

משה שלום מדד ת


ניתוח הגרף

  1. המקרה שלנו הוא עוד הוכחה לכך שתמונה שווה אלף מילים. במקרה שלפנינו, התמונה מסבירה היטב מדוע קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שלנו נראות כה רע לאחרונה. מאז 15-07-2007, אז הגיע המדד ל-1144, הוא הצליח להתדרדר עד 414 ב-02-11-2008.
    חישוב פשוט מגלה שמדובר בירידה בשיעור 64% אשר התבצעה בחמישה גלים יורדים (מספרים בכחול מספרים ירוקים מייצגים את החלוקה הפנימית של הגל החמישי והאחרון).
  2. בנוסף לגלים, הירידה יצרה לנו שלישיית קווי מגמה יורדים בזויות חדות יותר ויותר (1-3 בשחור עם קוים כחולים). קוראיי הקבועי כבר יודעים ששלישיות אלו מהוות סימן מובהק למגמה.
    שבירת הקווים מייצגת גם חלק מהשלבים החשובים של היפוך אותה מגמה.
  3. המתנדים (RSI, STOC, MACD) נמצאים במצב מכירות יתר די קיצוניות (1 ו-2 סגול) ואנחנו חוזים במגמת ירידה הדרגתית במחזורי המסחר לאורך כל השוק הדובי (3 סגול).
    הגעת המחזור לרמות נמוכות יותר ויותר, מעודדת את הסברה שכמות המבקשים למכור פוחתת והולכת ותומכת בהשערה שהיפוך אפשרי בעתיד הנראה לעין.
  4. ציירתי בגרף את רמות ההתנגדות החשובות (קופסאות צהובות עם מספרים שחורים) וסרגל פיבונצ"י (בשחור). שני כלים אלה מראים רמות שבהן תיקון טכני אפשרי יכול להגיע ורמות בהן המדד יכול להיתקל בקושי בהמשך דרכו של תיקון טכני מעלה. אזורי מחיר המשתלבים בין שניהם (38.2% ב-700 ו-820 הנמצאת בין 50% ו-61.8%) מהווים אזורים חשובים יותר להתייחסות.

מסקנה והסתייגות

  1. מדד ת"א 75, המשוחרר מהשפעות הנגזרים והנוטה לתנודתיות יתר, מוכיח כמה אכזר יכול שוק דובי להיות כלפי מחזיקי פוזיציית Long. ניתוח טכני של הגרף השבועי נותן תמונה של מגמת ירידה שכבר מיצתה את רוב כוחה.
    קיומם של חמישה גלים יורדים ושלישיית קווי מגמה חדים, מגבירה את הסבירות להיפוך קרוב.
  2. האם המדד הגיע לתחתית ב-414 ושם הייתה את התחלת תיקון ABC מעלה? איני יודע וגם אין שום סימן טכני מובהק לכך. מה שברור הוא, שירידה נוספת מתחת לנקודה זו, תאריך במקצת את הבלתי נימנע.
    הסימנים להיפוך יבואו בהדרגה ויכולים להפתיע במידת המהירות של ביצועם: שבירת קו המגמה היורד 3 ולאחר מכן התגברות על רמת ההתנגדות 510, יהוו אבני דרך חשובים לאישור של תחילת התהליך מעלה.
  3. ההסתייגות שלי נובעת ממה שכבר כתבתי: אין עדיין סימן טכני מובהק להיפוך ולכן, ייתכן מאוד שתת-גל 5 (ירוק) ושל גל 5 (כחול) לא סיים את דרכו מטה. ירידה נוספת יכולה להיות כואבת למי שממהר לבצע מהלך.

    בקיצור: התכוננו לשינוי קרוב כלפי מעלה. 410 היא רמת קטיעת ההפסד במקרה של המשך ירידות.

כלי עבודה פשוט וזמין לכל

למרות שאני ממליץ לכל סוחר בשוק ההון להשתמש בכלים הטובים ביותר שאפשר להשיג, מצאתי לנכון להביא דוגמא לכלי הנמצא אצל כל מי שיש לו במחשב תוכנת אקסל (ולמי אין?).

הממוצע הנע (Moving Average) ניתן לרישום באמצעות כל סדרה של נתונים והנה לכם דוגמא של המדד שסקרתי (הפעם כגרף יומי) עם ממוצע נע 50 יום (המקובל כממוצע לטווח הבינוני):

משה שלום מדד ת



1. המדד בשחור והממוצע נע 50 בירוק.

2. הגרף מתחיל מתחילת 2006 ועד היום.

ניתן לראות מייד כמה שמחים היו המשקיעים לו היו מקיימים את הכלל הבא: להיות מחוץ למדד כאשר הוא נמצא מתחת לממוצע הנע שלו, ולרכוש את המדד כאשר הוא נמצא מעל הממוצע.

מסחר בממוצע נע

למסחר לפי ממוצעים נעים יש בעיות קשות בזמני דשדוש, ובהחלט ניתן לעדן את השיטה הפשוטה שהזכרתי על ידי שימוש בקווי מגמה ובמתנדים. מה שביקשתי להראות כאן הוא שהכלי הטריוויאלי הזה הקיים בכל אקסל, יכול היה להציל את כולם מן הקטסטרופה שפגעה במי שנאשר בפנים לכל אורך דרכו של השוק הדובי מטה.

משה שלום הינו מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com

עוד כתבות

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

איור: גיל ג'יבלי

איך נקבע שער הדולר וכיצד מתנהל המסחר בו לאורך היום?

שוק המט"ח נע בעצבנות בשנה וחצי האחרונות על רקע המלחמה והטלטלות הפוליטיות שפוקדות את ישראל ● איך מתנהל המסחר באחד האינדקטורים החשובים במשק, ומי השחקנים החזקים בו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

מהבינלאומי לבעלי השליטה בבנק: התפקיד החדש של ברבר-צדיק

שנה אחרי סיימה את תפקידה כמנכ"לית הבנק הבינלאומי, נמצאת סמדר ברבר-צדיק במגעים עם החברה הציבורית פיבי, בעלת השליטה בבנק, וההערכות הן כי סיכום בין הצדדים צפוי בימים הקרובים • היא תמשיך לכהן במקביל כיו"ר עופר השקעות של ליאורה עופר

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המשקיע הנודע מכר את המניה הכי לוהטת בוול סטריט, מה הוא קנה?

לאחר שבנה פוזיציה גדולה, סטנלי דרוקנמילר מכר את רוב החזקותיו באנבידיה ● עתה הוא מהמר בגדול על המניות הקטנות בוול סטריט

אלביט מדשדשת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלביט מערכות

התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?

מניית החברה הביטחונית ירדה ב־6% השנה למרות מומנטום חיובי מתמיד בעסקיה והזמנות של מיליארדי דולרים מתחילת המלחמה ● מומחים: "משקיעים זרים מוכרים את המניה כי היא ישראלית"

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר ● גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

סלים ראמג'י, המנכ''ל המיועד של ונגארד גרופ / איור: גיל ג'יבלי

ינהל טריליוני דולרים: האם המנכ"ל החדש יוביל מהפכה בוונגארד?

סלים ראמג'י הקנדי שצמח בחברות הענק מקינזי ובלקרוק, נבחר לאחרונה לנהל את הגוף שאחראי על נכסי הפרישה של עשרות מיליוני אמריקאים ● מה מחכה לו

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

ביל אקמן, וורן באפט וביל גייטס / צילומים: Richard Drew)AP), רויטרס, Shutterstock

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט

בשבועות האחרונים המשקיעים החזקים בעולם דיווחו על השינויים בהחזקות שלהם ברבעון הראשון של השנה ● וורן באפט מכר מניות אפל וחשף השקעה סודית בחברת ביטוח נוספת, ביל ומלינדה גייטס מכרו מניות מיקרוסופט וברקשייר האת'ווי ביותר ממיליארד דולר, ביל אקמן השתדל להימנע מתזוזות גדולות ומייקל ברי בעיקר קונה מניות

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

לקראת אישור תקציב 2025 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המע"מ יעלה, הנטו יקטן: היכונו לעונה של גזירות

בעקבות המלחמה והבור התקציבי שמוערך בלפחות 30 מיליארד שקל בשנה הבאה, שוקלים באוצר וברשות המסים צעדים דרסטיים למילוי הקופה ● מהתייקרות הרכבים החשמליים, דרך שחיקת השכר ועד לאפשרות שמשכירי דירות ייאלצו לשלם יותר ● בשבוע הבא תיערך הישיבה בה יוחלט איזה גזרות בפנים, ואילו בחוץ

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; הניקיי קפץ ב-1.3%

ההנג סנג ירד ב-1.7% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות ● אנבידיה שוב הציגה תוצאות רבעוניות מרשימות ● ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת

משתתפי כנס ''עולים על מדים'' / צילום: יונית שילר

הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה

כ-500 צעירים בגילאי 16-22 לקחו חלק באירוע "עולים על מדים" - יוזמה של "נפש בנפש", הסוכנות היהודית וקרן מיראז' ישראל ● חלקם עלו עם המשפחה, אחרים ישרתו כחיילים בודדים ● ישראל מתגייסת

איראן בטוחה שהיא מנצחת את ישראל, אבל מה חושבים המומחים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן בטוחים שהם מנצחים אבל המציאות עשויה להיות שונה, בבריטניה לא רואים בעיה במכירת נשק לישראל והסכנה בניתוק הקשר בין בנקים ישראליים לבנקים פלסטיניים ● כותרות העיתונים בעולם