גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק אל תגידו שזו הקבוצה של העם

המחירים המופקעים של הכרטיסים וימי חמישי הנוצצים, באים בסופו של דבר להזכיר למה הפכה מכבי ת"א בכדורסל. זהו מועדון פרטי שמלווה אותו אוכלוסיה שהולכת ומצטמצמת של נובורישים. אוליגרכיה ישראלית ; טל וולק על הקבוצה שלהחזיק מנוי שלה הפך לעניין של סטטוס חברתי

1. בשבוע שעבר יצא המועדון הצהוב בקריאה נרגשת לאוהדיו. נוסח ההודעה היה בסגנון כזה: מאחר ואבלינו החליטה לוותר על הקצאת הכרטיסים שלה למשחק בהיכל נוקיה, השתחררו עוד כמה כרטיסים למכירה לקראת המשחק והקהל מוזמן לבוא ולקנות. זה היה מאוד מרגש לראות איך מכבי חיכתה עד לרגע האחרון לאוהדי אבלינו, ממש כפי שמחייב תקנון היורוליג, לפני שהזמינה את הציבור הרחב לקנות כרטיסים במחיר הקרן.

בסופו של דבר הציבור לא הסתער על המציאה וערב המשחק נותרו כרטיסים בקופות ההיכל, שגם עליהם לא היו יותר מדי קופצים. משהו לא הגיוני. מכבי פותחת עונה, הביאו את ארויו, מאמן חדש. מי שעמד באזור הקופות במשך כמה דקות ראה סרט ששכפל את עצמו במדויק פעם אחר פעם. אוהד מגיע לקופה, שואל אם נותרו כרטיסים, מתפלא שהתשובה חיובית, ואחרי כמה שניות של אושר הוא דוחף את הראש פנימה לתוך החלון ושואל "כמה?!". אחר כך הוא היה מסתובב והולך לחפש את הספסרים. כן, אוהדים שהגיעו למקום גילו שגם במשחק מול אבלינו, קבוצת דרג ח', הקבוצה של המדינה מוכרת כרטיסים במחירים שהגיעו ל-600 שקל לכרטיס בודד. הכרטיס הזול ביותר שהוצע לכל יד ולכל דורש עמד על 250 שקל.

השיא שנשבר היה כמובן לא בכך שלא כל הכרטיסים נמכרו. אלא על כך שזו כנראה הקבוצה הראשונה והיחידה בהיסטוריה שהספסרים שמחוץ לאולם מוכרים כרטיסים במחיר זול יותר מאשר המחיר שדורש המועדון.

אין כאן עניין לדבר על מחירי הכרטיסים, כמו שאין כאן עניין להרחיב על העובדה שבחנות המועדון מוכרים גופיות רשמיות של מכבי ב-500 שקל.

המחירים המופקעים וערב היורוליג הנוצץ שמשווק בנוקיה מדי יום חמישי, באים בסופו של דבר להזכיר למה הפך המועדון הזה. זו כבר מזמן לא הקבוצה של העם והמדינה. זהו מועדון פרטי שמלווה אותו אוכלוסיה שהולכת ומצטמצמת של נובורישים. אוליגרכיה ישראלית. מכבי בשנים האחרונות עושה הכל כדי לגרש את העם ממשחקיה. מי שיגיע ויסתובב במשחקי הקבוצה בהיכל נוקיה בימי חמישי, לא יוכל שלא להתרשם מסוג האוכלוסייה שהלך והשתנה בשנים האחרונות. לא תמצאו שם משפחות. גם לא תמצאו שם זוג הורים שהולכים למשחק עם הילד. תמצאו לרוב אנשים שהסטטוס החברתי שלהם מחייב לכלול בשיחת יום שישי לפחות פעם אחת את המשפט "הייתי אתמול במכבי".

זה הזכיר לי שעוד לפני הפיינל פור בעונה שעברה באחת מישיבות הדירקטוריון ניסו לתכנן את התקציב של עונת 2008/09. צביקה קציר, אחד מחברי הדירקטוריון, היה זה שהציע להעלות את מחירי המנויים והכרטיסים שגם ככה הם יקרים, עוד קצת לשמים. אילולא דייויד פדרמן שהטיל וטו על ההחלטה, מי יודע באילו מחירים היו נמכרים כרטיסים למשחק נגד אבלינו בשבוע שעבר.

עניין הצורך במקורות הכנסה הוא ברור. הסטנדרט הוא גבוה וצריך להעמיד קבוצה שתוכל להתמודד באירופה. השאלה הראשונה היא איפה עושים את ההפרדה בין הכסף שמגייסים ממקורות כמו ספונסרים וחברות מסחריות, לבין זה שמגויס מהאוהדים.

השאלה השנייה היא מתי הקבוצה הפרטית תבין שאין תחליף לגידול רציף של אוכלוסיה חדשה של אוהדים. נכון להיום הקהל של מכבי מובדל לשני סוגים: יש את הקהל של היורוליג ויש את הקהל של משחקי הליגה, קהל שנאלץ לאהוד את הקבוצה שלו במשחקים מול גבעת שמואל וראשון לציון עם כרטיסים שאפילו הם במחירים לא עממיים בכלל. גם כאן, אגב, אפשר לראות שהיכולת של הספסרים להתאים את עצמם לעם עולה על זו של מכבי.

קצת מוזר שבמעוז הקפיטליזם הכי ברור של הכדורסל העולמי, עדיין מחייב דייויד סטרן את בעלי קבוצות ה-NBA למכור לכל משחק בליגה בסביבות 1,000 כרטיסים במחיר של 10 דולר לכרטיס. את זה הוא קבע אחרי שהבין שהבעלים של הקבוצות, שבכל זאת רוצים למקסם את ההכנסות, השאירו את העם מחוץ לאולמות ה-NBA.

2. הקהל הוא לא הגורם היחיד שקיים נגדו ניצול ציני שמקורו בעניינים כספיים. עניין נוסף הוא היחס לשחקנים שמגיעים למועדון. שתי הדוגמאות הטובות ביותר הם סיפור מרקוס פייזר ורודני ווייט.

התמונה הכי חזקה ומפתיעה מהמשחק בשבוע שעבר היתה דווקא אחרי המשחק. השחקנים יורדים לחדר ההלבשה אחרי אבלינו, ואחרי שתי דקות יוצא החוצה רודני ווייט, האיש הדחוי של המערכת, ועוזב את האולם. ווייט הגיע לכאן לפני שלושה חודשים על תקן שחקן מכבי אמנם, אבל מה שקורה איתו לאחרונה הוא דו-קרב ביזארי מאוד בינו לבין המועדון. לכולם ברור שווייט לא ישחק העונה במכבי, בדיוק כמו שהשחקן יודע את זה. בלהט הבנייה והלחטוף מכל הבא ליד הביאו גם אותו לכאן, כדי להיווכח רבע שעה אחר כך שהסגל התרחב יותר מדי.

במסגרת מלחמת ההתשה שמכבי מורגלת בה מימים ימימה, קרב המוחות אמור להסתיים בשתי דרכים. הראשונה, ברגע שווייט יעשה טעות אחת יותר מדי. משהו בסגנון ערב שתייה אחד ארוך מעט מהרגיל שיאפשר למועדון להוציא החוצה את חוזהו ולגלות שם סעיף של עבירת משמעת חמורה, שמאפשר לשלוח אותו הביתה בזעם על החוצפה שהפגין ועל כך שהשחיר את פני המועדון המקצועני. השנייה, היא שפתאום תגיע קבוצה שכל כך התרשמה מהיכולת של רודני ווייט השנה (נראה טוב באימוני המדרגות של נוקיה) ותציע למכבי לקחת על עצמה את חוזהו המופקע.

אלא שווייט מבין את חוקי המשחק ואינו נופל בהם בינתיים. כשיצא מחדר ההלבשה אחרי המשחק מול אבלינו ונשאל על ידי העיתונאים מה קורה ולמה הוא לא שיחק, הוא צוחק בפה מלא ועונה "coach decision, coach decision". יותר מזה, רק כדי להעביר את המסר על כך שגם למושפל יש זכות תגובה במגבלות החוק, הוא דואג לצאת מחדר ההלבשה של מכבי עם ז'קט בצבע אדום בוהק. מן הסתם פריט לבוש שלא השתמש בו כל עוד חשב שהוא ישחק בקבוצה.

3. קרב המוחות הזה הזכיר לי משהו שקראתי לא מזמן בכתבה ב"ניו יורק טיימס" שדנה בהגעת שחקנים מה-NBA לאירופה. מארק ברטלסטיין, אחד הסוכנים הגדולים ב-NBA שהוא גם סוכנו של מרקוס פייזר, אמר כי גילה לתדהמתו בשנתיים האחרונות שקבוצות באירופה לא מתנהגות בצורה הוגנת כל כך לשחקנים. "יש אחוז גדול מאוד של חוזים באירופה שלא זוכים למלוא הכבוד. קבוצות יתנו לך סיבות מוזרות לשחרור שחקנים, או שיטענו דברים מוזרים בקשר לפציעות או שיסבירו לך שהשחקן לא צחצח שיניים בבוקר".

סיפור מרקוס פייזר הוא לטעמי הרבה יותר חמור מסיפור רודני ווייט. אם זכרוני אינו מטעה אותי, פייזר לא נפצע במהלך העונה שעברה כשרקד על שברי בקבוקים במועדון לילה, אלא כשעלה לדאנק במשחק מול אולימפיאקוס.

במכבי היו מספיק חכמים להביא שחקן בחוזה של מיליון דולר נטו, אבל בלחץ התקציב והרצון שלא לחרוג, אף אחד לא חשב שם להוסיף עוד כמה דולרים כדי לבטח את הקבוצה במצב של פציעה שתכלול אובדן כושר עבודה זמני. מה שנשאר אחר כך זה לראות איך מסובבים את הטעות של המועדון והופכים את פייזר לאיש הרע. השחקן שוחרר מהחוזה שלו מאחר שהפר אותו כי "לא עמד בתוכנית השיקום שבנתה לו הקבוצה".

בשתי הדוגמאות האחרונות, מכבי מציגה בכל זאת את הגישה לפיה היא עדיין מכבי של פעם. הקבוצה ההיא עם התרגילים המכוערים. פעם היא עוד הצליחה לגייס ערימות של עיתונאים שיעמדו לצדה וידבררו אותה בכל רגע שמישהו הטיל ספק במינוח 'הקבוצה של המדינה'.

היום זו בסך הכל הקבוצה של ימי חמישי בערב. עבור אוכלוסיה של אנשים מאוד אמידים.

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית