גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנתיים לאחר הרכישה: בגוגל עדיין לא יודעים איך תוחזר השקעת הענק ב-YouTube

האם ההשקעה של גוגל ב-YouTube - כ-1.65 מיליארד דולר - תוחזר מתישהו? פטריק ווקר, מנהל פיתוח עסקי של YouTube באירופה, אפריקה והמזה"ת, מודה בראיון ל"גלובס" כי בגוגל טרם מצאו את שביל הזהב העסקי

חייבים להודות: חברת מטהקפה הישראלית אכן הייתה שם קודם, אבל היה זה יו-טיוב, שהוקם בפברואר 2005, שלא רק זיהה את המטרה - אלא גם כבש בסערה את זירת סרטוני הווידיאו באינטרנט. הסיסמה של יו-טיוב, "שדר את עצמך", בשוק שבו הגבולות בין הצריכה ליצירה מתערבבים, שבו אין יותר הבחנה בין הצופה למסך הקטן - היא זו שעמדה מאחורי הצלחתו.

קשה קצת להאמין, אבל כבר חלפו שנתיים מאז רכשה ענקית החיפוש המקוון גוגל את אתר שיתוף קובצי הווידיאו יו-טיוב תמורת 1.65 מיליארד דולר, בעסקה שהרעישה בזמנה את עולם האינטרנט והמדיה. אם נוסיף לכך את העובדה ש-43% מצפיות הווידיאו בארה"ב (כ-5 מיליארד צפיות בחודש) מתבצעות באתר יו-טיוב, הרי שזו הזדמנות לערוך סיכום ביניים ולשאול: האם העסקה הייתה משתלמת?

פטריק ווקר, מנהל השותפויות והפיתוח העסקי של יו-טיוב באזור EMEA (אירופה, אפריקה והמזה"ת), מודה בראיון בלעדי ל"גלובס", כי גוגל ויו-טיוב עדיין לא הצליחו לענות על השאלה המרכזית, זו שעושה את ההבדל בין הימור מנצח לזריקת מיליארדי דולרים לפח: האם יו-טיוב תצליח להרוויח מפרסום. "אנחנו מנסים כל מיני מודלים של פרסום ואין תשובה אחת לשאלה איזה מודל מסוגל לעשות את המוניטיזציה הטובה ביותר", מודה ווקר. "אנחנו עדיין בתקופה של ניסוי וטעייה, ואנחנו מנסים דברים שונים בכל מיני מקומות".

על פניו, השידוך בין יו-טיוב לגוגל נראה מתכון לזוגיות מוצלחת: גוגל ביקשה להעניק לגולש חוויית חיפוש אולטימטיבית, ולהכניס דריסת רגל לשוק המבטיח של וידיאו באינטרנט. השעון הביולוגי המתקתק של גוגל סיפק לה את התובנה כי עולם האינטרנט אינו רק דפי HTML וטקסטים, ו"הכריח" אותה לרכוש את יו-טיוב. הכלה, מצידה, לא יכולה הייתה שלא להיענות לחיזור המחמיא של גוגל - מחיר הנדוניה היה מפתה מדי.

גם ליו-טיוב, מסתבר, היו את המניעים שלו לבוא בברית הנישואין - נוסף ל-1.65 מיליארד מרשרשים ירוקים. במציאות שבה האינטרנט מתקדם בצעדי ענק והרגולציה דולקת בעקבותיו, ישנה גם הסוגיה של הקניין הרוחני. יו-טיוב הצעיר מתמודד באופן תדיר עם תביעות בגין הפרת זכויות יוצרים עבור תכנים שהועלו לאתר. במובנים רבים, יו-טיוב מצא לעצמו ספונסרית אמידה במיוחד - הכיסים התפוחים של גוגל יכולים להתמודד עם תביעות של מיליארדי דולרים, כמו זו שהגישה נגדה ויאקום במארס 2007.

בקרב בכירים בתעשייה, יש הטוענים כי עסקה זו היא אחת העסקאות הגרועות ביותר בתולדות התעשייה, שכן גוגל עדיין לא מצליחה לייצר ממנה הכנסות של ממש. אחרים מאמינים בטרנד הווידיאו באינטרנט, ובטוחים כי גוגל, השחקנית הכי רווחית בתעשיית הפרסום המקוון, תצליח לייצר גם מנכס אינטרנטי זה הכנסות משמעותיות.

מחיר גבוה - מעט הכנסות

לדברי ווקר, "ב-2008 ראינו גידול מאסיבי מאוד בקרב הגולשים, בכל הנוגע לקבלה ולאימוץ יו-טיוב, וגם מתחילים לראות התפתחות בצד המסחרי ובאפשרות לעשות מוניטיזציה (לייצר הכנסות, נ' פ') של הפלטפורמה הזו. יש התלהבות מצד המפרסמים וכל התעשייה הזו עתידה להתפתח לכיוון חיובי מאוד".

* לפי ההערכות יו-טיוב ייצר הכנסות של 200 מיליון דולר ב-2008. אם משווים את זה למחיר האסטרונומי ששילמה גוגל, לא נראה שהעסקה הייתה מוצדקת.

ווקר: "אני לא יכול להגיב על ההערכות לגבי ההכנסות של יו-טיוב, שכן אנחנו לא משחררים נתונים רשמיים. אבל אני כן יכול להגיד שניכרת מגמה חיובית של גידול בהכנסות לטווח הארוך. אנחנו ממשיכים לפתח את הפלטפורמה הזו ליצירת שותפויות תוכן נוספות, וזה מקום טוב למפרסמים שמעוניינים להגיע לקהל הצרכנים הרלבנטי להם. אני מאמין שאנחנו נמצאים על המסלול הנכון, אבל איני יכול לתת תחזית מספרית".

קהל הגולשים שמבקר באתר יו-טיוב גדל בהתמדה: על-פי קומסקור, 91 מיליון אמריקנים ביקרו באתר בחודש יולי. אולם לגוגל עדיין יש בעיה אמיתית של מוניטיזציה, והיא ממשיכה להיאבק בניסיון למצוא את מודל הפרסום המתאים ביותר לתוכני הווידיאו שברשותה. אפילו אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, הודה השנה שענקית האינטרנט "טרם מצאה את הפתרון המתאים", והדרך למצוא מהו המודל הפרסומי הטוב ביותר עבורה "לוקח זמן רב יותר ממה שהעריכו בתחילה".

לדברי ווקר, דרך הפרסום המתאימה לתוכני יו-טיוב משתנה בהתאם לסוג ולאורך התכנים. "לתוכן קצר יותר מתאימות פרסומות שאינן פולשניות, ואילו לתכנים ארוכים מתאים מודל הפרה-רול (פרסומת קצרה לפני הקטע, נ' פ') והמיד-רול (פרסומת באמצע הקטע, נ' פ')".

יו-טיוב: לא רק תוכן גולשים

בחודשים האחרונים גוגל נוקטת צעדים אגרסיביים יותר במטרה להגדיל את זרם ההכנסות, מהלך שמקבל משנה תוקף בצל המשבר הכלכלי שפוקד את העולם וצפוי לפגוע גם בתעשיית הפרסום המקוון. בשבוע שעבר הודיעה גוגל כי היא עתידה ליישם את מודל ה-AdSense המצליח שלה, גם באתר יו-טיוב. כך, גולשים שיחפשו קטעי וידיאו במנוע החיפוש של האתר, יקבלו גם קטעי וידיאו המתאימים למילות החיפוש שהוקלדו, כאשר כל קליק על תוכן כזה ייצר הכנסות לשני הצדדים. מדובר על סרטונים של גולשים וכן על סרטונים פרסומיים.

מודל אחר שגוגל החלה ליישם מבשר על כניסתה לעולם המסחר האלקטרוני. כך, לדוגמה, בחלק מקטעי הווידיאו תינתן לגולש אפשרות לרכוש מוצר נלווה, לדוגמה דיסק של הזמר שמופיע בסרטון, כאשר גוגל תקצור עמלה מסוימת מסכום הרכישה. בין השחקנים שכבר משתפים פעולה עם גוגל במודל נמצאים אפל, המאפשרת לרכוש מוצרים בחנות ה-iTunes, וחברת אמזון.

* אנליסטים מעריכים כי הבעיה העיקרית של יו-טיוב נובעת מהחשש של המפרסמים, שאינם מעוניינים לקשור את המותג שלהם בתוכן גולשים שטיב איכותו לא גבוה. כיצד אתם מתמודדים עם הבעיה הזו?

"יש תפיסה כזו שיו-טיוב מבוסס בעיקר על תוכן גולשים, אבל יש גם הרבה תוכן איכותי שכבר עכשיו מושך מפרסמים, ואנחנו עובדים עם שותפי המדיה שלנו ועם המפרסמים במטרה לפתח סביבה טובה ולמצוא את הפורמט הפרסומי המתאים. זו טעות לחשוב שיו-טיוב זה רק תוכן גולשים - הקהל נמצא שם ואת זה המפרסמים כבר מבינים".

לא מפחדים מ-Hulu

בשנה האחרונה, מיזמי אינטרנט כדוגמת Hulu, המהלך השאפתני של ניוז-קורפ, שבבעלות טייקון המדיה רופרט מרדוק וחטיבת NBC יוניברסל, או Joost, שאותה הקימו מייסדי סקייפ, נושפים בעורפה של יו-טיוב. אמנם, מספר הצפיות בארה"ב ב-Hulu הוא כ-120 מיליון צפיות בלבד, אך העובדה שכל התכנים נחשבים לאיכותיים ואינם סובלים מבעיות של זכויות יוצרים, מאפשרת ל-Hulu לעשות מוניטיזציה למרבית התכנים הללו, בעוד שפחות מ-5% מהתכנים ביו-טיוב מלווים בפרסומות.

על-פי ההערכות בשוק, Hulu תכניס 90 מיליון דולר בשנה הראשונה לקיומה, ואם לוקחים בחשבון שמיזם זה פונה כעת רק לשוק האמריקני, בעוד שיו-טיוב מצליח לייצר רק 200 מיליון דולר מהשוק העולמי, הרי שיו-טיוב עומדת בפני תחרות אמיתית. על פניו, ווקר אינו מודאג מהתחרות. "אנחנו מאוד מתלהבים מההתפתחויות בתעשייה הזו, ואנחנו מאמינים כי זה תורם לכולם ומייצר יותר אפשרויות למפרסמים ולמשתמשים. Hulu היא הוכחה להצלחה של טרנד הווידיאו באינטרנט, וכולם מבינים שזה מקום טוב להיות בו. כל אחד מהאתרים הללו מייצר חוויה שונה וייחודית וממשק משתמש משלו, והמשתמשים יבחרו אם הם מעוניינים לצפות רק בתכנים של אתר אחד או בכמה אתרים במקביל".

על אף שבגוגל מנסים לייצר אווירה של "עסקים כרגיל", את ההוכחה לכך שבגוגל מבינים כי התחרות עולה מדרגה ותוכן גולשים כבר אינו מספיק, מוצאים בהחלטה להעלות לאתר סדרות טלוויזיה וסרטים באורך מלא, שילוו בפרסומות. אחת מהשותפויות של יו-טיוב היא עם רשת הטלוויזיה CBS, שמאפשרת לה להציג פרקים באורך מלא מסדרות טלוויזיה כדוגמת "צעירים חסרי מנוח", "מסע בין כוכבים" ו"בוורלי הילס". זאת, לצד הצגת סרטים באורך מלא מבית אולפני מטרו-גולדווין-מאייר (MGM).

* האם ההחלטה הזו מעידה על כך שבגוגל מבינים כי תוכן גולשים זה נחמד אבל לא מאפשר לייצר הכנסות?

"הצעד הזה הוא יותר תגובה ליצרני התוכן, שמחפשים דרכים ופלטפורמות נוספות להפצת התכנים הללו. אנחנו יודעים שלמפרסמים יש הערכה גבוהה לתכנים מהסוג הזה ואנחנו רוצים ליצור סביבה שבה איכות התכנים תשתפר ועומק התכנים שנציע יהיה גדול יותר".

לדברי ווקר, מדובר רק בהרחבה של השותפויות שכבר יש ליו-טיוב. "ההזדמנות הזו הייתה שם תמיד, אבל עכשיו השתכללות צורות הפרסום הפכה את זה ליותר אפשרי מהבחינה הכלכלית, ואנחנו נראה עוד ועוד תכנים ארוכים שיועלו לאתר".

ווקר מדגיש כי ליו-טיוב יש כבר יותר מ-3,000 שותפי מדיה בעולם, וזה מייצר אפשרויות חדשות למפרסמים ולמשווקים. אולם גם הוא מסכים עם הטענה כי מפרסמים עדיין מהססים לבחון צורות פרסום מתוחכמות. "יש מפרסמים שעדיין נוקטים גישה שמרנית, אבל יש את אלה שכבר מבינים שהמודלים משתנים ומוכנים לבחון צורות חדשות של פרסום".

הווידיאו המקוון ועוגת הפרסום

המשבר הפיננסי לא פסח על ענקית האינטרנט, שמנייתה הגיעה לשפל של 3 שנים בשבוע שעבר, כאשר נסחרה מתחת ל-300 דולר למניה. גם הדו"ח של הרבעון השלישי הצביע על היחלשות מסוימת, כאשר ההכנסות מרבעון לרבעון צמחו ב-3% בלבד. על אף שגוגל לא נוהגת לספק תחזיות לעתיד, ברור כי למשבר הפיננסי עתידות להיות השפעות על החברה, אשר נסמכת בעיקר על הכנסות מפרסום צמוד חיפוש.

* מה הן ההשפעות שיהיו למשבר הפיננסי על שוק הווידיאו המקוון?

ווקר: "היות שזהו שוק מאוד חדש וצעיר, אנחנו צופים דווקא לראות את המשך הגידול בפרסום בווידיאו באינטרנט. בנוסף, חשוב לזכור משהו לגבי תעשיית הפרסום המקוון ככלל: זהו שוק שמייצר ROI (החזר על השקעה, נ' פ') גבוה מאוד, שכן יש סביבו הרבה מידע שמאפשר לדעת את שיעורי ההצלחה של כל קמפיין וקמפיין. אנחנו מאמינים כי בסביבה משברית כזו, אנשים ימשיכו להשקיע בפלטפורמות שמייצרות ערך גבוה. אמנם, עוגת הפרסום תקטן, אבל הווידיאו באינטרנט יאפשר למפרסמים להתנסות בצורות חדשות של פרסום".

הבחירות בארה"ב התקיימו בצל המשבר הנוכחי והוכיחו כי לאתר הפופולארי יש גם תפקידים נוספים מלבד הערך הבידורי שהוא מספק לגולשים. ווקר מעריך כי התפקיד שמילא יו-טיוב בבחירות הללו הוא אות לבאות. "האתר מאפשר לחלוק מידע ולהתווכח, וזה מקום מדהים עבור מועמדים פוליטיים שמחפשים דרכים נוספות להגיע לקהל גדול יותר ולהשפיע על עמדות של אנשים.

"מועמדים הבינו כי זה מאפשר להם גם לגייס כספים, ואני חושב שליו-טיוב הייתה השפעה גדולה מאוד על התוצאות של הבחירות. זוהי פלטפורמה שמאפשרת לאנשים להביע דעה בלי מחסומים ושומרי סף, וזה משפיע על העימות הפוליטי בעולם. מדובר בהתפתחות חיובית מאוד ואנחנו מעריכים שזה רק יגדיל את השימוש באתר".

למרות האתגרים השונים, מי אם לא גוגל יכולה להתמודד איתם בהצלחה, וקשה להאמין כי היא תיתן לאפשרות להמשיך ולשלוט בשוק ההייפי והטרנדי של קובצי הווידיאו לחמוק מבין ידיה האימתניות. רק הזמן יאפשר להעריך אם העסקה הייתה שווה את תג המחיר שלה, אבל ייתכן ששתי החברות יצטרכו להבין שמודל הזוגיות שלהן צריך אף הוא להתאים את עצמו לרוח הקידמה.

כך למשל, גוגל עשויה להגיע למסקנה כי הזיווג בין השניים לא יוכל להמשיך ולפרוח על בסיס המונוגמיה בלבד: גידול בהכנסות משק הבית המשותף יהיה טמון במידה רבה ביכולת שלה להיות ערנית, להתפתח, ולהכניס פרטנרים נוספים. לכן, יש להניח כי בקרוב גוגל תשקיע במיזמי וידיאו שונים ותנסה לשים את ידה על חברות המתעסקות בתוכן וידיאו עצמאי. בטוח, שגוגל עוד לא אמרה את המילה האחרונה.

"ישראל היא שוק חשוב"

לפני כחודשיים עלתה לאוויר הגרסה הישראלית של יו-טיוב, שכוללת תכנים רלבנטיים לגולש הישראלי, כגון ערוץ של HOT,ONE וחדשות ערוץ 2, לצד עמוד בית עם תוכן שמאפשר התאמה מקומית למשתמשים הישראלים.

* מהו התמריץ לצעד כזה ועד כמה חשוב השוק הישראלי ליו-טיוב?

ווקר: "בישראל יש שיעור חדירה גבוה מאוד, לצד הרבה התלהבות ויצירתיות, וגם שותפות המדיה מביעות את רצונן להשתמש בפלטפורמה הזו כדי להגיע לקהל רחב יותר. זה מאפשר לגולשים הישראלים הזדמנות ליצור קהילה סביב התכנים הכי פופולאריים בישראל, לראות מי הם הגולשים שהתכנים שהם מעלים מייצרים את מספר הצפיות הגבוה ביותר, וזה מאפשר להם חלון כניסה לאתר העולמי".

לצד האתר הישראלי, השיקה יו-טיוב אתרים מקומיים ב-23 שווקים בעולם, ב-16 שפות שונות. "השקנו את האתר בעוד מדינות, והיה לנו ברור שישראל היא שוק חשוב לעשות את זה בו כבר מההתחלה".

יו-טיוב במספרים

5 מיליארד - מספר הצפיות בארה"ב, המתבצעות באתר מדי חודש

91 מיליון - מספר הגולשים בארה"ב המבקרים באתר מדי חודש

300 מיליון - גולשים ברחבי העולם מבקרים ביו-טיוב מדי חודש

13 שעות - של קטעי וידיאו מועלות לאתר בכל דקה

200 מיליון דולר - היקף ההכנסות המוערכות של יו-טיוב ב-2008

350-500 מיליון דולר - הצפי להכנסות של יו-טיוב ב-2009

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון