גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמיר פורת: "לקוחות שייכנסו לשוק עכשיו עם 20%-30% מניות בתיקי השקעות יזכו לתשואה יפה כבר ב-2010"

פורת, מנכ"ל ניהול התיקים של כלל פיננסים: "המשק הישראלי אולי לא ירשום מיתון, אבל תהיה ירידת מדרגה משמעותית מצמיחה של 5% לרמה של 2% ב-2009"

מצבו של בית ההשקעות כלל פיננסים, שבניהולו של שוקי אברמוביץ', אינו מזהיר, וזה כבר ידוע. מתחילת השנה הפסיד בית ההשקעות כ-87 מיליון שקל, בעיקר בשל הפסדי נוסטרו.

תוצאותיו של כלל פיננסים צורמות עוד יותר, על רקע העובדה כי עד לפני קצת יותר משנה, הוא היה אחד מבתי ההשקעות המובילים והמצליחים בארץ. אך כמה חודשים לאחר הנפקתו, במארס אשתקד, החל המשבר בשווקים וחשף את כל נקודות התורפה שלו, ביניהן היעדר פעילות חסכון ארוך טווח. כך, צנחה המניה בכ-90% מאז ההנפקה.

למרות זאת, תמיר פורת, מנכ"ל ניהול התיקים שומר על אופטימיות. "אני מרוצה ממצבו של בית ההשקעות, למרות שמחיר המניה לא מבטא את השינויים שנערכו בקבוצה", הוא אומר בראיון ל"גלובס", ומוסיף, "הרה-ארגון שהתחיל באמצע השנה כבר נותן פירות בחטיבת נכסים ומחקר. זה אולי נשמע כקלישאה, אבל זה בא לידי ביטוי בביצועים".

בנוסף לתפקידו הרשמי כמנכ"ל פעילות ניהול התיקים, פורת גם אחראי על חטיבת נכסים ומחקר של הקבוצה, והוא גם משמש כיו"ר קרנות הנאמנות. פורת החל את דרכו בחברה לפני כ-4 שנים כסמנכ"ל השקעות ופיתוח, והיה אחראי על ניהול ההשקעות והמחקר, וכן על פיתוח עסקי בנושאים כלליים. טרם הגעתו לכלל פיננסים, שימש פורת כסמנכ"ל השקעות באוורגרין, והיה מנהל השקעות ואנליסט בקרנות הנאמנות של פסגות אופק.

בתחילת השנה ערכה כלל פיננסים מסיבת עיתונאים, ובה חזה פורת כי "על אף המצב בארה"ב, שנת 2008 תהיה שנה חיובית נוספת בשווקים". הוא אמר גם שהריבית בארץ תעמוד על 4.75%, וכי המדדים המובילים בבורסה יעלו ב-10%-15%.

- איך, לדעתך, הסטייה בתחזיות לעומת מה שקרה בפועל משפיעה על הלקוחות שלכם?

"היינו אופטימיים מדי, פספסנו, אבל אנחנו לא היחידים, זה היה הקונצנזוס בשוק. לא צפינו ירידות של מעל 20%, אם כי המסר הכללי במסיבת העיתונאים היה שהרגיעה תגיע רק לקראת סוף 2008".

- אז מה בכלל המשמעות של התחזיות האלו, אם הן כל כך לא רלוונטיות?

"המשבר הנוכחי הפתיע אותנו בעוצמתו ובמהירותו. אפילו שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, לא צפה את המשבר אצלו בבית. ביום כיפור עשיתי חשבון נפש עם עצמי, ואני שקט. יש לי לקוחות מ-2002 שהתיק שלהם עדיין בתשואה חיובית".

"מהלך האוצר היה הססני"

- מתי אתה צופה שהשווקים בעולם ייצאו מהמשבר?

"אנחנו בדעה אחת עם מעריכים בינ"ל, כמו ה-IMF, ומאמינים שהצמיחה העולמית לא תעלה על 2% במהלך שנת 2009, כשבשווקים המפותחים, תהיה צמיחה שלילית. אני מעריך שגם סין תפגע קשות והצמיחה שם תרד מ-10% ל-7%.

"מדובר על מיתון שלא ראינו מאז מלחמת העולם השנייה, ואני צופה כי נצא מהמשבר לא לפני המחצית השנייה של 2009. ברור שיהיה Turnaround, כל מדד על פני זמן בסוף עולה.

"באשר לסוגיית הריבית, אני מעריך כי העולם בכללותו בשל לירידה במחירי הסחורות, ובשל ההאטה סביר להניח שנראה אינפלציה רחבה יותר, מה שמאפשר לנגידים לבצע הפחתות ריבית. בארצות הברית הריבית נוטה לכיוון ירידה 0.5%-0.75%, ולכן אני מעריך שהריבית בישראל תרד לעבר 2.5%".

- איך תזהה שהגענו לנקודת השפל?

"מה שמבטא שפל הוא פרמטר של צמיחה. לפי התחזיות, הצמיחה בארה"ב לא תחזור לעצמה לפני סוף 2009, לכן השווקים יתחילו לעלות, ככל הנראה, במחצית השנייה של השנה הבאה. האינדיקטור שיבטא התאוששות, הוא שנתחיל לראות רכישות של בתים בארה"ב, שלא על ידי כונסי נכסים".

- ומתי אתה צופה שנראה התאוששות בארץ?

"אנחנו נכנסים למשבר בעמדת פתיחה טובה. היות וחלק מהצמיחה שלנו מתבסס על יצוא ומסחר בינ"ל, גם אנחנו ניפגע. המשק הישראלי אולי לא ירשום מיתון, אבל תהיה ירידת מדרגה משמעותית מצמיחה של 5% לרמה של 2% ב-2009".

- מה דעתך על תכנית סיוע של האוצר, לפיה הגופים המוסדיים יוכלו לרכוש אג"ח קונצרניות ולא לשערך אותן?

"המהלך של האוצר היה הססני ונראה כי הוא לא משתמש בכל הנשק שיש לו, כנראה כדי לא לשדר לשוק שיש קטסטרופה".

- האם בעקבות המהלך הגדלתם את רכיב האג"ח הקונצרניות בתיקים?

"מתחילת השנה הקטנו את רכיב האג"ח הקונצרניות בתיקים, אך גם ביצענו בו טיוב. לכן, את רכיב האג"חים המדורגות דווקא הגדלנו".

- ואת זה עשיתם רק על סמך היותן מדורגות?

"לצד הדירוגים של מעלות ומידרוג ביצענו גם דירוג פנימי שלנו, כי נוכחנו לגלות שחלק מהאג"ח דורגו מזמן, ולא בוצע להן עדכון. למשל, אנחנו סבורים כי חברות הנדל"ן המקומיות סובלות מהסנטימנט השלילי של הסקטור, ולדעתנו אין הצדקה לפתיחת מרווחים כאלה מול האג"ח הממשלתיות. כך גם בענפים אחרים הנחשבים דפנסיביים, כמו ענף התקשורת".

אחת הפעילויות המרכזיות בכלל פיננסים היא חברת קרנות הנאמנות, בניהולו של גיא חכמי. קרנות החברה מנהלות נכון לסוף אוקטובר 10.5 מיליארד שקל, מתוכם כ-4 מיליארד שקל בקרנות כספיות.

- בעת רכישת אילנות ניהלו הקרנות כ-50% יותר מהיקף נכסיהן כיום. האם עסקת רכישתה היטיבה עם החברה?

"כבר היום אנו רואים שהפלטפורמה של אילנות טובה, והיא אחת מאבני היסוד של חטיבת ניהול הנכסים. כל הקרנות הבנקאיות דיממו, ולהערכתי לא ירחק היום בו מי שקיבל את ההחלטה על רכישת אילנות, יברך עליה".

- אז איך אתה מסביר פדיונות של כ-4 מיליארד שקל מתחילת השנה שרשמו הקרנות?

"הדירוגים של המערכת הבנקאית עדיין משקללים את תוצאות העבר, שהיו פחות טובות. בינואר 2009, אני מאמין שהדירוגים כבר יעלו ונתחיל לקצור פירות".

בשל התחייבות שלקח על עצמו כלל פיננסים בפרסום הקרן הכספית שלו, הוא מנוע מלהעלות את דמי הניהול עד סוף השנה.

- עד מתי אתם מתכוונים להמשיך במדיניות ההפסדים הזו?

"ברור שלאורך זמן אין ארוחות חינם, וכבית השקעות מוביל, לפעמים אנחנו מובילים ולפעמים מובלים, ולכן אני לא יודע מה יילד יום".

- לאן, לדעתך, הולכת תעשיית הקרנות שאיבדה כחמישית נכסיה מתחילת השנה?

"אני מעריך שעוד נחזור לימי העדנה של ענף הקרנות החל מהשנה הבאה, ולא רק בזכות הקרנות הכספיות, אלא בזכות התחום הגלובאלי. כשהמגמה החיובית תחזור לשווקים, הקרנות ישובו לגייס. גם האיום מכיוונן של תעודות הסל ייחלש והן יחיו כמוצר משלים ולא כמתחרה".

- ומה היית ממליץ בימים סוערים אלה ללקוחות?

"תחת ההנחה שאנחנו סביב נקודת השפל, למרות שיתכנו עוד ירידות, מי שנמצא היום בפקדונות, אני ממליץ שיכנס לשוק בתיקי השקעות עם 20%-30% מניות. לקוחות כאלה יזכו לתשואה יפה כבר ב-2010".

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי