גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרובים לפרישה? מה אפשר לעשות כדי שכספי הפנסיה יאריכו ימים לנוכח המשבר הכלכלי

גמלאים שנמצאים בראשית דרכם עשויים למצוא עצמם בשנותיהם האחרונות עם הרבה פחות כסף מכפי שתכננו, בשל התשואות השליליות בתקופה הראשונה לפרישה ; רו"ח אמיר גבאי מחלק טיפים לתכנון כלכלי לפרישה לגמלאות

עד כמה ישפיע המשבר על אדם שפרש זה עתה לגמלאות, או שנמצא ב-3 השנים הראשונות כפנסיונר? הדעות חלוקות, אך לפחות אחת מהן מדאיגה. רו"ח אמיר גבאי, מנכ"ל "מיקסום - תכנון כלכלי לפרישה בע"מ" (www.prisha.info), טוען כי פגיעה בשלב הקריטי הזה עשויה לכלות מוקדם מהצפוי את ההכנסות המתוכננות לשנים הקשות בסוף הדרך: "ניקח לדוגמה פורש בגיל 60 עם חיסכון לפרישה של 1,500,000 שקל: תוכניתו היא למשוך 5,500 שקל לחודש, בהתאמה לאינפלציה שנתית של 3% לאחר מכן בכל שנה. ציפיותיו הן ממוצע של 5% תשואה שנתית נטו (בניכוי דמי ניהול ומס) במהלך 30 השנים הבאות. תיק ההשקעות שלו נמצא בנקודת פתיחה רעה, כאשר 3 השנים הראשונות מציגות ביצועים שליליים. אולם משום שהביצועים השליליים מתווספים לצורך של הפורש למשוך כסף על בסיס חודשי, כל כספו ייאזל חמש שנים לפני המועד שתכנן". הדברים, לדבריו, מבוססים על סמך תחשיבים שערכה חברת "מיקסום" (ראו טבלה).

מנגד מציג גבאי תמונת מצב הפוכה: "בהנחה שההשקעות הציגו ביצועים טובים בשנות הפרישה המוקדמות, כאשר ההתדרדרויות הגיעו בשלב מאוחר יותר לקראת סוף תקופת הפרישה, לא רק שהחסכונות יספיקו ל-30 שנה ויותר - הפורש גם יישאר עם חסכונות עודפים באופן משמעותי ויכולת להוריש נכסים לדור הבא. גם עם אותו הממוצע של 5% תשואה, ניתן לראות את הכוח של רצף ההפסדים או רצף הרווחים: תשואות חיוביות בשלב מוקדם של הפרישה יכולות להיות הכנסה קבועה לתקופת חיים, מאידך גיסא, הפסדים בשלב מוקדם של הפרישה יובילו לסיטואציה בה יתכלו כל חסכונותיו של הפורש מוקדם יותר משתכנן".

"לא פגיעה אנושה"

התיאוריה שמציג גבאי שנויה במחלוקת: לא כולם סבורים שאכן מדובר בשלב קריטי בעל השלכות מהותיות מהרגיל. "אני לא חושב שהנזק גדול יותר בשלב הזה", אומר דני טל, מנכ"ל "פורשור מומחים בע"מ". ודאי שכל הסכום הצבור ירד, וזה משפיע באופן אוטומטי על הקצבה. אם אדם תכנן לקבל 5,000 שקל, ודאי שיקבל מדי חודש פחות בהתאם להפסדיו מכלל הצבירה, וייאלץ ללמוד להסתדר עם זה. בכל תא משפחתי זה יפגע אחרת, אבל הפגיעה לא תהיה בהכרח אנושה. צריך גם לזכור שאנשים שיוצאים היום לפנסיה מחזיקים מגוון רחב של מכשירים פיננסיים, וצריך לבחון באופן ספציפי את ההשפעות בהתאם לכל אחד מהם".

דן ארז, יועץ פנסיוני עצמאי, רואה גם הוא את הדברים אחרת: "הפנסיה צמודה למדד ולמדד ההשקעות, שלוקח בחשבון תשואה לכסף ותשואה דמוגרפית. מי שנפגע בעיקר הן הפנסיות החדשות וביטוחי המנהלים. הפנסיה התקציבית לא נפגעת בכלל, מחזיקי הקופות הם הנפגעים עיקריים - וממחזיקי הפנסיות החדשות, יחסית, אין הרבה שפרשו.

"גמלאים במקפת, למשל, מנוהלים בנפרד מהעמיתים - על פי מדיניות השקעות שמרנית. יכול להיווצר מצב שבו גמלאי ימצא עצמו מקבל פחות ממה שתכנן, אבל באופן כללי הגמלאים שכבר פרשו מוגנים טוב יותר מהעמיתים עצמם. כיועץ, הייתי מקווה שהפנסיה של הגמלאים לא תהיה רב-מסלולית, אלא שמרנית יותר. אנשים בשלב הזה בחייהם רוצים יותר לשמר ופחות להרוויח".

ארז אינו היחיד שסבור כך: "על העמיתים קיימת מלחמה קשה", אומר גורם בענף הפנסיה, "צריך להציג בפניהם תשואות גבוהות שיעמדו בתחרות מול גופים אחרים, ומדיניות ההשקעות היא לפעמים קנייה מכל הבא ליד, עם לא מעט סיכון במטרה להגדיל רווחים. הגמלאים, לעומת זאת, הם קהל שבוי: בסך הכול צריך 'להיות בסדר' איתם ולא להפסיד יותר מדי. ההתנהלות עם כספם הרבה יותר סולידית, ובהתאם גם הפגיעה מעט מרוככת יותר".

שמוליק קטלר ממשרד "עדיפים-פתרונות חכמים בביטוח וחיסכון", היה נזהר משינויים שלאחר הפסד: "לא כדאי לשנות מסלול, "ברגע שאדם עושה את זה, הוא מקבע את ההפסד ולא יוכל לחזור למצבו הקודם. היתרה אולי קטנה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך היא אמורה לשקם את עצמה ולחזור פחות או יותר לאותו הסכום".

"הסכומים הצבורים נמצאים במקום מסוים", מוסיף גם טל, "ולעניות דעתי לא נכון להתחיל להעביר אותם. אין מה לעשות - השוק מפתיע אותנו מדי פעם בדרך כזו או אחרת ואנחנו לא תמיד יכולים לצפות את זה".

מה אפשר לעשות?

גבאי מציע מספר דרכי פעולה לריכוך הפגיעה בעתידו של הפורש הטרי:

1. רכישת מוצר פיננסי המספק הכנסה שנתית קבועה לכל החיים: המטרה היא להפחית חלק מהשפעתם של סיכונים הנובעים מאריכות ימים, מהתנהגות המשקיע ומרצף אפשרי של הפסדים. מצד אחד, כרוכה רכישת מוצר מסוג זה בעלות כספית נוספת ומבטיחה הכנסה קטנה יותר, אך מצד שני יכולה לספק ודאות והגנה עבור החסכונות וסכומי כסף שצבר שברצונו להמיר לתזרים מזומנים של הכנסה חודשית שוטפת לכל תקופת החיים בפנסיה. כך יוכל הפורש לשמר מידה של שליטה על ההכנסה השנתית שלו. לדוגמה, הפקדה חד פעמית לקרן פנסיה כללית או לפוליסת קצבה במעמד פרט.

2. השקעת חלק מהכספים באפיקים מבטיחי תשואה: פיקדון בבנק, תוכנית חיסכון ואף קופת גמל או פוליסת ביטוח עם תשואה מובטחת הם דרך נוספת להפחית חלק מהשפעת הסיכונים הפיננסיים על מצבו הכלכלי של הפורש בתקופת הפנסיה. להבדיל ממוצר המבטיח הכנסה קבועה לכל החיים, מוצר זה אמנם מבטיח לפורש תשואה קבועה מוגדרת מראש לתקופה קצובה על החסכונות שלו, אך ברגע שייאזלו החסכונות בשל המשיכות החודשיות למחייתו של הפורש תיפסק גם ההכנסה שלו. נדגיש שוב כי מוצר פיננסי המבטיח תשואה קבועה לרוב מניב לפורש הכנסה קטנה יותר מההכנסה שיכול היה להפיק אם היה מוכן לשאת בסיכונים כגון התנודות בשוק ההון.

3. ויסות הכספים (בנקודת הזמן הנכונה) במסגרת קופות גמל מסלוליות לאפיקי השקעה יציבים: אין זה בהכרח נכון לרוץ ולפדות את הכספים, שכן הרווחים (מרביתם או חלקם) במסגרת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, נכון להיום, פטורים ממס. לעומת זאת, ניתן כידוע להעביר את הכספים לקופות גמל מסלוליות ולעשות שימוש מושכל באפיקי השקעה היציבים יותר ממסלול ההשקעה הכללי של הקופה. הפורש ירוויח יתרון משמעותי לעומת קופת גמל או קרן השתלמות רגילה: גמישות בהעברת הכספים בין אפיקי ההשקעה השונים ויכולת תגובה מהירה לשינויים בשוק - שכן החל מ-1 באוקטובר 2008 קובעות תקנות קופות הגמל כי משך העברת הכספים בין קופת גמל אחת לקופת גמל אחרת הוא עד כ-20 ימי עסקים, ואילו משך העברת כספים בין מסלולי השקעה באותה קופת גמל מסלולית היה ונותר עד כ-3 ימי עסקים בלבד.

שימוש בקופת גמל מסלולית, מזכיר גבאי, מחייב את הפורש לנקוט באמצעים של מעקב שוטף, בקרה ושליטה על אפיקי ההשקעה השונים בקופת הגמל בהתאם לפרמטרים רבים, לרבות התייעצות שוטפת עם איש מקצוע.

4. אם עוד לא פרשת מהעבודה אולי כדאי שתמתין קמעא: הייתכן שהמתכון לפרישה נוחה יותר מבחינה כלכלית בעתות משבר עולמי הוא פשוט לעבוד עוד קצת? חלק מכלכלני הפרישה בעולם סבורים שכן. אל תמעיטו בתרומתה הכלכלית של שנה נוספת של עבודה, המשך הפקדות לחיסכון הפנסיוני ולקרן ההשתלמות, המשך שימוש ברכב מהעבודה ויתר התנאים הנלווים לשכר, דחיית המועד הראשון למשיכת כספים מהחסכונות שצברתם ודחיית מועד קבלת הקצבה הראשונה מקרן הפנסיה או מחברת הביטוח, העשויה להגדיל את הקצבה החודשית לה תהיו זכאים לכשתפרשו מהעבודה למשך כל ימי חייכם.

"בעיניי", מסכם גבאי, "עומק ההפסד בשנה האחרונה אינו הנתון הרלבנטי היחיד לצורך קבלת ההחלטה האם לצאת מאפיק השקעה או להישאר בו. הנתון הרלבנטי לקבלת ההחלטה, הוא מה הפוטנציאל הגלום לצמיחה באותם הנכסים מהם מורכב אותו אפיק ההשקעה ובאיזה פרק זמן. כל מה שצריכים הפורשים זה מידע שיעמנע מהם לנקוט צעדים פזיזים הנובעים מפאניקה מיותרת".

* אין בדברים משום המלצה לביצוע או אי ביצוע מהלך כלשהו. יש להתייעץ לפני כל פעולה.

עוד כתבות

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בלמעלה מ-1%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה