גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפניקס מספקת תג מחיר חדש לעסקת אקסלנס - מיליארד שקל; יהלי שפי: "השמועות על הכוונות להחליף אותי אינן נכונות, אני ב'עסקים כרגיל'"

יחד עם דו"חות הרבעון פרסמה חברת הביטוח שבשליטת יצחק תשובה הערכת שווי מעודכנת לבית ההשקעות ; הפסידה 85 מיליון שקל ברבעון השלישי ו-16 מיליון שקל מתחילת השנה ; הפניקס הקפיאה פרויקט מחשוב ב-40-50 מיליון דולר

בעיצומו של מהלך לשינוי תנאי עסקת אקסלנס פירסמה היום קבוצת הביטוח הפניקס , שבניהול יהלי שפי ובשליטת קבוצת דלק , תג מחיר חדש של כמיליארד שקל לבית ההשקעות אקסלנס. מדובר בתג מחיר הנמוך מ-40% מהשווי לפיו אמורה להתבצע רכישת אחזקותיהם של גיל דויטש ורוני בירם בבית ההשקעות, שעומד על כ-1.7 מיליארד שקל.

כך עולה מהערכת שווי של גיזה, זינגר, אבן לבית ההשקעות שנעשתה בהזמנת הפניקס. זאת, שבועות ספורים בלבד לאחר שהמנכ"ל שפי התבטא בראיון לתקשורת וטען כי מחיר העסקה, המשקף לבית ההשקעות שווי של 1.7 מיליארד שקל, הוא מחיר ראוי.

בשבועות האחרונים עלתה עסקת הפניקס-אקסלנס לכותרות. בעקבות גילוי פרטי השלב השני בעסקה לרכישת יתרת גרעין השליטה בבית ההשקעות, יצאו בכירים בקבוצת דלק כנגד העסקה תוך שתקפו את המחיר הגבוה אותו תידרש חברת הביטוח שבשליטתם לשלם למייסדי הפניקס - כ-700 מיליון שקל יחדיו לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל. באותם ימים אף דווח כי העסקה נמצאת על סף פיצוץ.

לפני כשבועיים וחצי סיפר יו"ר הפניקס, ד"ר אהוד שפירא, כי הפניקס מינתה צוות בדיקה לבחינת עסקת אקסלנס. "הכוונה שלנו היא להיכנס למו"מ עם הצד השני בנוגע לתנאי העסקה", אמר שפירא, וזאת "מתוך רצון לבצע את העסקה ולא לפוצץ אותה", לדבריו.

בעקבות התפתחויות אלו, החלו להידבר ביניהם, כפי הנראה, הפניקס ומייסדי אקסלנס בנוגע לשלב השני בעסקה. במסגרת שלב זה יש לאחרונים אופציית PUT למכור את חלקם להפניקס לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל, בעוד שלהפניקס יש אופציית CALL לרכישת אחזקותיהם בחברה בשווי דומה.

בהתייחס לדיונים בין הפניקס לדויטש ובירם בנוגע לעסקה אמר היום יהלי שפי ל"גלובס" כי "אנו מקיימים מולם פעילות בנושא, מתוך אחריות לבעלי המניות שלנו. מעבר לכך איני מעוניין להגיב בעניין".

השווי החדש: מיליארד שקל

שווי בית ההשקעות אקסלנס עומד על 1.03 מיליארד שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי, כאשר פעילות הגמל מהווה כ-44% משוויו ופעילות תעודות הסל קסם מניבה כחמישית מהשווי. כך עולה מהערכת שווי של גיזה-זינגר-אבן שבוצעה לבקשתה של הפניקס. מדובר בשווי הגבוה כמעט פי 2.5 משווי החברה בבורסה באחד העם.

להערכת גיזה-זינגר-אבן, שווי פעילות הגמל והפנסיה (החיסכון לטווח ארוך) עומד נכון לסוף הרבעון השלישי על 701.8 מיליון שקל; שווי תחום תעודות הסל ופיקדון עומד על 324.3 מיליון שקל; תחום ניהול ההשקעות באקסלנס עומד על 221.6 מיליון שקל; שווי פעילות שירותי חבר הבורסה והמסחר - 202.4 מיליון שקל; שווי המוצרים המובנים - 37 מיליון שקל; ויתר הפעילויות - 108.2 מיליון שקל. בסה"כ שוות פעילויות אקסלנס, לפי הערכות השווי, כ-1.6 מיליארד שקל, שבניכוי התחייבויות נטו בגובה 561 מיליון שקל מגיעים לשווי של מיליארד שקל.

בהפניקס ציינו בדו"חות הכספיים לרבעון השלישי השנה כי הערכת השווי לבית ההשקעות נעשתה על רקע שינוי שיטת הטיפול החשבונאי באופציות לרכישת אחזקותיהם של בירם ודויטש באקסלנס, המתבססת על שווי השוק של אקסלנס, לשיטה המתבססת על הערכות שווי תקופתיות.

מהערכת השווי לאקסלנס, ששווייה בשוק ההון עמד קודם לפרסום חוות הדעת על 417.3 מיליון שקל, עולה כי חלקה של הפניקס בבית ההשקעות עומד על כ-422.8 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, לעומת ערך בספרים של כ-392.7 מיליון שקל, כך שלדעת מעריכי השווי לא נדרשת הפחתה בשווי ההשקעה בבית ההשקעות.

הפסד של 85 מיליון שקל ברבעון השלישי

כאמור, הפניקס בניהול יהלי שפי ובשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, פרסמה היום דו"חות כספיים טובים יחסית לציפיות הנמוכות מלכתחילה לגבי תוצאות כל קבוצות הביטוח בצל המשבר הכלכלי. החברה, שרשמה את התשואות החלשות מקרב כל חברות הביטוח מתחילת השנה בפוליסות המשתתפות ברווחים, השכילה להציג בסופו של יום הפסד נמוך יחסית ביחס למתחרותיה, של 16 מיליון שקל.

תרם לכך רווח חד פעמי של כ-40 מיליון שקל, כתוצאה מביטול השינויים בשווי הוגן של אופציות מכר ואופציות רכש בגין עסקת אקסלנס, לאחר שהתברר לחברה כי הפרישה עד כה סכומים גבוהים משהייתה צריכה לקראת השלמת השלב השני בהשתלטות על בית ההשקעות. זאת, בשל טעות בטיפול החשבונאי באופציות, והודות לתוצאות ביטוחיות טובות ביחס לעצמה וביחס לחברות מתחרות שפרסמו עד כה. בתקופה המקבילה אשתקד, שכללה מחצית שנה מצוינת עד שהמשבר העולמי החל להיות מורגש מדו"חות הרבעון השלישי אשתקד, רשמה החברה רווח נקי של 414 מיליון שקל.

"בניגוד לציפיות של גורמים בשוק, לא סבלנו מהמשבר יותר מאחרים, ואנו לא קרובים לפגיעה שספגו כמה מהחברות האחרות כתוצאה מהמשבר", אומר שפי. "יש פער ציפיות לגבינו בשוק, ובסך הכל התוצאות שלנו טובות במישור החיתומי בביטוח, ובהינתן המשבר. הייתי מוותר בשמחה על המשבר העולמי, אבל המצב תחת שליטה".

*דווח לאחרונה על מתיחות בין ראשי קבוצת דלק לבינך, ואף פורסם שיש כבר מועמד מוביל להחליפך.

שפי: "לפי כל מה שאני יודע מהבעלים, אין בשמועות הללו ממש. אני ב'עסקים כרגיל', כדי להוביל את האוניה הזו לחוף מבטחים בזמנים מאוד לא קלים בשוק".

*מה קורה עם השלב השני ברכישת אחזקות רוני בירם וגיל דויטש באקסלנס? לאחרונה נודע שבכוונת הפניקס לדון עימם על שינוי תנאי העסקה, לאור מחירה הגבוה כיום.

"אנו פועלים מולם בנושא, מתוך אחריות לבעלי המניות שלנו. מעבר לכך איני מעוניין להגיב בעניין".

*עד מתי המשבר ימשיך להשפיע על תוצאות קבוצות הביטוח?

"אי אפשר לחזות מתי יסתיים המשבר, ויש להיערך אליו טוב יותר בצד ההשקעות. עם זאת, אי אפשר לשנות תיקים של מיליארדי שקלים במחי יד. כרגע, בעיצומו של חודש נובמבר, נראה שהמשבר רק מעמיק".

הפניקס רשמה ברבעון השלישי הפסד של 85 מיליון שקל, לעומת רווח של 65 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה נרשם הפסד של 95.5 מיליון שקל, שנזקף רק בקרן הון בגין נכסים זמינים למכירה, ושלא נזקף לדו"ח רווח והפסד. בנוסף, החברה רשמה מתחילת השנה הפרשי תרגום מט"ח של 16.1 מיליון שקל, כך שעל פי התקינה הישנה הפניקס הייתה מציגה הפסד אלטרנטיבי של 146.5 מיליון שקל מתחילת שנה. את הרבעון השלישי סיימה הפניקס עם עודף של 162 מיליון שקל בהון העצמי הנדרש על פי תקנות האוצר.

החברה הציגה הפסד של 57 מיליון שקל במגזר ביטוח החיים וחיסכון לטווח ארוך, ובעסקי ביטוח חיים הפסד של 56.9 מיליון שקל, על רקע הפסד מהשקעות בסך של 1.55 מיליארד שקל מתחילת השנה, לעומת הכנסות מהשקעות של 1.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. כתוצאה מכך, נרשמה ירידה בדמי הניהול שגבתה החברה, מ-183 מיליון שקל אשתקד ל-112 מיליון שקל השנה. אך בכך לא מסתיימת השפעת ההפסדים מהשקעות בביטוח חיים, שכן להפניקס, בדומה ליתר החברות, יש גירעון בדמי הניהול המשתנים בסך של 353 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון, ו-461 מיליון שקל לסוף אוקטובר.

בתחום הביטוח הכללי רשמה החברה הפסד של 23 מיליון שקל מתחילת השנה, לעומת רווח של 117 מיליון שקל בתקופה המקבילה, וזאת על רקע הפסד של כ-50 מיליון שקל בביטוח רכב חובה לעומת רווח בענף זה בתקופה המקבילה, של 43 מיליון שקל. ביתר הענפים בביטוח כללי נרשם רווח, אך הוא קטן על רקע הפגיעה הניכרת בהכנסות מהשקעות.

במגזר הבריאות רשמה החברה רווח יפה של 66 מיליון שקל, הגם שמדובר בקיטון של 29% ביחס לתקופה המקבילה, כאשר הפרמיות שהורווחו בתחום גדלו בכ-11% לכ-630 מיליון שקל מתחילת שנה.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב