גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעות בעולם הפיננסי החדש

בעקבות המשבר, גובר הביקוש להשקעות סולידיות, ומתחזקת ההעדפה של מכשירי השקעה מוב*נים על פני מוצרים מוב*נים *מה יהיה שם המשחק בחיסכון לטווח קצר, אילו שינויים יחווה החיסכון לטווח ארוך ועד כמה הפסיכולוגיה תשחק תפקיד בעולם ההשקעות החדש

מתום המשבר הקודם, בשלהי 2002, תרו משקיעים אחר תשואה בלבד. המשבר הנוכחי ינחיל לשוק לקח חשוב בתפיסת הסיכון ובניהולו ויעודד חזרה להשקעות קלאסיות, המתאפיינות בתכונות הבאות:

השקעה גלויה ופשוטה: מוצרים מובנים ואקזוטיים כגון CDO, MBS, ARS ומכשירי הנדסה פיננסית דומים ידונו לכלייה, לעומת תעודות סל וקרנות נאמנות שהפופלריות שלהם תעלה.

נזילות ההעדפה להשקעות שניתן לממש באופן מיידי, על חשבון התשואה. זה הלקח של המשקיעים באג"ח שהמסחר בהן קפא ובקרנות הגידור שמועדי פדיון שלהן אחת לרבעון.

היקף המסחר משקיעים מוסדיים יתלבטו יותר בשאלה, האם קיימת עדיפות להשקעות הנסחרות בבורסה או להשקעות בניירות ערך וקרנות לא סחירות.

בשנה האחרונה נכווה ציבור המשקיעים באופן משמעותי בחלק מניירות הערך בתיק ההשקעות, כאשר רבים מהם ניהלו תיק לא מאוזן שכלל את אותם ניירות במשקל רב מדי יחסית להיקף התיק. המסקנה המתבקשת, ואף ההכרחית, היא חזרה ליסודות של ניהול השקעות: השקעות בפיזור רחב יותר ושמירה על תיק מאוזן.

המשבר הנוכחי הביא איתו מספר דוגמאות כואבות, אך חינוכיות, בנוגע לחשיבות הפיזור והימנעות מחשיפה לחברה בודדת, או אף לסקטור מסוים. לא ניתן היה לדעת מראש באופן ודאי אילו מניות או איגרות חוב יצנחו משמעותית ואילו פחות, אך השקעה מפוקחת ומפוזרת על פני מגוון רחב של מניות ואג"ח הייתה מונעת תוצאה בלתי הפיכה. בעולם הפיננסי החדש יתפוס עוד יותר ענף תעודות הסל, שכבר הפך בישראל לפני כשנתיים לגורם דומיננטי, בעיקר מבחינת משקיעים פרטיים אך גם מצד גופים מוסדיים. אלו יעדיפו ליהנות מפיזור רחב ומנזילות, ולחסוך מעצמם את העלויות והבקרות הכרוכות בניהול השקעות בחו"ל ובאג"ח קונצרני בישראל.

המשמעויות העיקריות בתחום החיסכון לטווח קצר הינן הפניית כספים רבים לקרנות הכספיות, יותר השקעות בקרנות נאמנות מסורתיות ובתעודות סל ושימוש רב יותר בשירותיו של מנהל תיקי השקעות. מנגד, יהיו פחות השקעות בקרנות גידור, והרבה פחות כספים יושקעו במוצרים מובנים ובנגזרים.

התמורות בחיסכון לטווח ארוך

ניתן לכתוב מאמרים שלמים על יתרונות רפורמת בכר, או בגנותה, אך גם המקטרגים אינם יכולים להתעלם מהעובדה שהרפורמה הגדילה באופן משמעותי את המודעות, המעורבות והאחריות של הציבור בנוגע לכספי החיסכון לטווח ארוך, כמו גם את מגוון אפשרויותיו. כיום, עמיתים בקופות גמל מתעניינים יותר איזו תשואה היא עשתה בחודש האחרון, מבצעים השוואה בין קופות שונות, ולא פחות חשוב מכך - דורשים שירות ושקיפות.

עם זאת, המשבר הנוכחי חשף את אי יכולתו של הציבור הישראלי לספוג הפסדים בחיסכון הפנסיוני. הסיבה העיקרית נעוצה בכך שאין בארץ מסורת ארוכה של חיסכון ארוך טווח ללא מעורבות ממשלתית. במשך עשרות שנים הורגל החוסך הישראלי לפנסיה תקציבית, לפנסיה הכוללת 70% אג"ח מיועדות ולביטוח מנהלים עם אג"ח מיועדות. רק בשנים האחרונות, כחלק משינוי הכרחי, קטנה רשת הביטחון הממשלתית לחוסך הממוצע, כאשר פרט ל-30% אג"ח מיועדות בקרנות הפנסיה החדשות, יתר מכשירי החיסכון הפנסיוני מושקעים בשוק ההון ובחלופות אחרות, כמקובל ברחבי העולם.

התוצאה של היעדר מסורת בהשקעות גורמת לגישה תזזיתית ולמשיכת כספים בעיתוי גרוע. הכלכלה הגלובלית, כמו גם השווקים הפיננסיים ברחבי העולם, פועלים במחזוריות עם גלים של גאות ושפל מדי מספר שנים. דפוס פעולה זה עתיד להוסיף ולהתקיים גם לאחר המשבר, והשקעה לטווח ארוך תחייב ניתוב כספים פנסיוניים גם לאפיקים המכילים סיכון מסוים, כמניות, נדל"ן ואג"ח קונצרני, וזאת על מנת לעמוד ביעדי התשואה המתאימים לגידול בתוחלת החיים.

אז איך ייראה החיסכון הפנסיוני בעולם הפיננסי החדש? רגולציה מחמירה תהיה ההשלכה המיידית של המשבר הנוכחי, וזו תכלול פיקוח הדוק יותר על הגופים הפיננסיים המנהלים כספי חיסכון ארוך טווח. אין הכוונה להתערבות של הרשויות בהחלטות השקעה בקופות הגמל וקרנות הפנסיה, אך ייתכן שיוטלו מגבלות והחמרות על מדיניות ההשקעה בכספי העמיתים. חקיקה נוספת, שאילו הייתה מתבצעת ערב המשבר הייתה ממזערת את ההפסדים הצורבים שחוו עמיתים העומדים לפני פרישה, נוגעת להגבלת החשיפה של הקופות והקרנות לנכסים מסוכנים, כגון מניות ואג"ח בדירוג נמוך או ללא דירוג כלל. ניתן למצוא מדינות שקבעו לפני שנים ברירת מחדל לחשיפה לנכסים מסוכנים עבור עמיתים בגילאים שונים. לדוגמה, עמית שגילו עולה על 50 מוגבל לחשיפה של 20%, הניתנת לשינוי רק במידה שיחתום באופן אישי על רצונו בחשיפה גבוהה יותר. הסלידה מסיכון של החוסך הישראלי הממוצע אמורה להוות פתח לניסוח הצעה דומה בישראל.

לא רק רגולציה משתנה תהיה דומיננטית בחיסכון ארוך הטווח, כאשר גם מציאת פתרונות התואמים למידותיו ולאורח חייו של כל עמית יעמדו במוקד, והגופים הפיננסיים יציעו מסלולי השקעות שונים לפי צרכי החוסך וגילו. הרגישות להפסד תוביל לשימת משקל גבוה יותר לגופים בעלי מדיניות השקעות שמרנית, הפועלים תחת מנגנוני בקרה ופיקוח מחמירים. כמו כן, גופים גדולים יזכו להעדפה בקרב העמיתים, על רקע תחושת הביטחון שמחפשים העמיתים וגם בשל אפשרותם לבצע השקעות בפיזור רחב גם בתחומים שמחוץ לשוק ההון, כגון קרנות הון סיכון והשקעה בנדל"ן מניב.

השקעות עם דגש פסיכולוגי

אחת ההשלכות המשמעותיות של המשבר הפיננסי הינה ההשפעה הפסיכולוגית. אמנם ניתן למצוא בישראל מספיק דוגמאות למשקיעים שנכוו במשבר ויסות מניות הבנקים ב-1983, בנפילת הבורסה ב-1994 ובהתפוצצות בועת הנאסד"ק בראשית המילניום, אך המשבר הנוכחי ייצרב היטב גם בתודעתם של המשקיעים המתוחכמים ביותר. העולם הפיננסי החדש ידרוש התמקדות רבה יותר בשמירת כספי המשקיעים, דבקות עיקשת במדיניות ההשקעות והימנעות מחשיפה לפוזיציות אשר עשויות להוביל להפסדים מיותרים. בעיקר, נראה ניהול סיכונים מקצועי ומפוקח הרבה יותר מבעבר.

הגופים הפיננסיים יידרשו להציע לציבור המשקיעים מגוון רחב של מכשירי השקעה סולידיים יותר ופשוטים יחסית להבנה. כמו כן, בעולם שבו נזילות תקבל משמעות גדולה יותר, קרנות כספיות יהיו הפתרון המרכזי לכספים נזילים, ומכשירי השקעה כגון קרנות נאמנות ותעודות סל יזכו לביקוש עודף על פני חלופות לא סחירות, וגם בהשוואה לרכישה ישירה של מניות ואיגרות חוב.

בדרך כלל, כאשר שומעים את המשפט "הפעם זה שונה", כמו בעת התנפחות בועת הדוט.קום בסוף שנות ה-90, ואפילו בזמן העלייה המטאורית במחירי הסחורות בשנה האחרונה, מדובר בנורת אזהרה שמשמעותה כי בפועל שום דבר לא השתנה. המשבר הנוכחי, בדומה לשפל הגדול לפני כ-80 שנה, הוא אכן שונה במהירות התפשטותו ובעוצמתו האיתנית, ולפיכך, ישאיר את חותמו עוד שנים רבות, וישנה באופן ניכר את כללי המשחק שהורגלנו עד כה. *

הכותב הוא אנליסט בפסגות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים