גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קח את הדלק וברח

אוויר נקי מעשן אגזוזים? מכוניות לא מזהמות? הממשלה מקבלת החלטות, ביצוע זה כבר סיפור אחר. הציבור מתבקש לא לנשום עמוק < איתי רום

חדרו של עומר סלע, לשעבר יו"ר ועד העובדים במשרד התשתיות ומרכז בכיר לכלכלה במינהל הדלק, ניצב במסדרון המוליך ללשכת השר, בנימין (פואד) בן-אליעזר. המיקום האסטרטגי חשף בפניו תופעה מעניינת: "מצד אחד", הוא מספר, "הייתי רואה בלי סוף אנשים שקשורים לפעילות הפוליטית של פואד, או גורמים עסקיים, נכנסים אליו. הם נהנו מכניסה חופשית ללשכה, ויכלו להגיע אליו בקלי-קלות. מצד שני, כשאנשי מקצוע במשרד או ועד העובדים רצו להיפגש עם פואד בנושאים מקצועיים, הלשכה חסמה אותם".

מי למשל?

"מנהל מינהל הדלק לשעבר, אהוד יחיאלי, רצה במלחמת לבנון לדבר עם פואד על נושאים שקשורים לאספקת דלק, שיש להם השלכות חשובות על ביטחון המדינה - ולא נתנו לו. לי לקח חצי שנה עד שהלשכה ניאותה לאפשר לי לדבר איתו על צמצום התלות בנפט. הפגישה התקיימה רק אחרי שיועץ של פואד הבין את הפוטנציאל התקשורתי של הנושא. הוועד רצה לדבר עם השר כדי להתריע על דברים שקורים במשרד - זה לא התאפשר".

באפריל החליט סלע שנמאס לו, פרש מהשירות הציבורי, וזמן קצר לאחר מכן השתלב ב"בטר פלייס", מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי ועידן עופר, כאחראי רגולציה (בשבוע שעבר עזב את המיזם, לטובת ריצה לפריימריס של מפלגת "ישראל חזקה" של אפרים סנה). אלה פעילויות שאמנם מעמידות אותו ב"פוזיציה", אבל מי שמכיר את המערכת יודע כי האיש העלה את השגותיו עוד כעובד המדינה - אז בפורומים סגורים.

זה היה יכול להיות עניין פרטי של סלע, אלא שהוא רחוק מלהיות היחיד שעזב או הועזב מהמשרד בשנתיים האחרונות: ראש מינהל החשמל, ד"ר דן ויינשטוק, עזב במאי לתפקיד סמנכ"ל ב"בטר פלייס"; ראש מינהל הדלק, אהוד יחיאלי, התפטר בינואר על רקע סכסוך עם המנכ"ל חזי קוגלר; ראש מינהל פיתוח תשתיות ביוב, יעקב צמח, עזב במארס; הארכת כהונתו של ראש רשות הגז הטבעי, שוקי שטרן, מוקפאת בשל הבחירות והכוונה היא לפתוח בהליך איתור חדש;

יועץ השר, אבי מגידו, התמנה לסמנכ"ל בסונול; גם חשב המשרד, הדובר, הדוברת שבאה אחריו, היועצת המשפטית של אגף הגז ושניים מעוזרי המנכ"ל כבר לא שם, איש איש ונסיבותיו, והיד עוד נטויה: ל-G נודע כי מספר עובדים בכירים התראיינו לאחרונה אצל אגסי ועשויים לעבור אליו בקרוב.

"המשרד מאבד ידע שעובר למגזר הפרטי", אומר אחד הפורשים, "זה תהליך מסוכן". ולדברי סלע, "כוח האדם האקדמאי-מקצועי בכל המשרד מונה בסך-הכול כמה עשרות אנשים. אם מתוך אלה עוזבים כל כך הרבה בתוך שנה, זו צרה צרורה".

איך זה משפיע על תפקוד המשרד?

"הוא למעשה לא קיים, לא מתפקד, לא מזיז שום דבר. שלא יספרו לך מעשיות: כרגע משרד התשתיות הוא רק שלד, שאין מאחוריו כלום".

הממשלה מורחת

חרף גילו הצעיר, 36, סלע הספיק כבר לשבת בלא מעט צומתי קבלת החלטות מרכזיים במה שהוא מכנה "השילוש": תחבורה, איכות אוויר ואנרגיה נקייה. בין השאר ריכז את תוכנית האב למשק האנרגיה, יזם את התוכנית לפיתוח בר קיימא לאנרגיה בתחבורה ולצמצום התלות בנפט וריכז אותו, וייצג את המשרד כמעט בכל הוועדות הממשלתיות בתחומים אלה. באוקטובר שעבר קיבלה הממשלה החלטה שהתיימרה לחולל מהפכה בענף התחבורה, שהכילה שורת צעדים ל"הפחתת זיהום האוויר מכלי הרכב". "מדובר בהחלטה מרחיקת לכת", הכריז בן-אליעזר לאחר קבלתה, "שתתרום לאיכות האוויר שאנו וילדינו נושמים ושתפחית את התלות ביבוא נפט ומוצריו". סלע, ממנסחי ההחלטה המרכזיים, רואה בה דוגמה קלאסית להחלטה מצוינת שנפלה קורבן ל"מריחה ממשלתית מתמשכת".

"המנכ"ל קוגלר התייחס בזלזול לכל המהלכים בנושא, ונמנע מלתת להם גיבוי", הוא טוען. "רק כשהיועץ של פואד, אבי מגידו, החליט להירתם, דברים השתנו. מגידו נרתם משום שהוא הבין שזה יכול לעזור לפואד, מבחינה תקשורתית, להצטייר כלוחם בתלות בנפט. קוגלר בכלל מנע דיונים בנושא, עד שהוא הבין שהוא צריך ליישר קו עם לשכת השר".

ההחלטה, כאמור, אושרה לבסוף. יש רק בעיה אחת, אומר סלע: "כמעט שום דבר ממה שהוזכר בהחלטה לא בוצע" (ראו ציור למעלה, א"ר) - התוכנית לגריטת רכב ישן, שנדונה כבר שנים ושיועדה להתחיל בחודש הבא, מדשדשת וספק אם תמומש בשנה הקרובה; התקנות לחיוב יבואני רכב בפרסום נתוני צריכת דלק הוכנו במשרד התשתיות אך טרם אושרו; "תמריצים כלכליים משמעותיים" לקידום תחליבי סולר, מוצר שיכול להפחית בעשרות אחוזים את הזיהום מאוטובוסים, יועדו להיקבע עד ינואר וטרם נקבעו. סלע תולה את העיכוב בכשל מערכתי ולאו דווקא במשרד התשתיות או במשרד אחר.

"יש אפשרות לצמצם את זיהום האוויר מהתחבורה בעשרות אחוזים כבר היום - את הפיח, את החלקיקים, את כל החומרים המסוכנים שפולטים האוטובוסים", הוא טוען. "הדברים כבר עברו בהחלטת הממשלה, עוד שנה עוברת ועוד שנה, ואין אף אחד שממוקד בליישם את ההחלטות האלה כמו שצריך".

מהלכים נוספים, שיכולים להתבצע בקלות ושאינם מתבצעים, עשויים, לדברי סלע, להוריד מיידית את צריכת הדלק של מכוניות בישראל ב-30%-40%. המהלך המתוקשר ביותר הוא כמובן "המיסוי הירוק" - קביעת מיסוי דיפרנציאלי באופן שיעודד יבוא "מכוניות נקיות" ושייקר מזהמים (וייטיב מאוד, חובה לציין, עם המיזם של אגסי ועופר). החלטת הממשלה קבעה שרשות המסים תחיל אותו עד אוקטובר, אך המשבר הגלובלי מאיים לעכב את המהלך עוד זמן רב.

מהלך אחר נתקל בהתנגדות של משרד התחבורה: החמרת הסטנדרטים על יבוא, כדי למנוע כניסת מכוניות בזבזניות דלק לארץ. "יש רכבים שצריכת הדלק שלהם היא שישה-שבעה קילומטרים לליטר. הם הזבל של תעשיית הדלק העולמית. רצינו למנוע את היבוא שלהם, זה היה כבר בטיוטת החלטת הממשלה, אבל משרד התחבורה התנגד בתוקף וזה ירד".

הופעל לחץ של יבואני הרכב?

"אני לא חושב אפילו שהם לחצו. לדעתי משרד התחבורה מראש לא רצה להסתבך עם היבואנים. משגע אותי שמדובר בדברים בסיסיים שאפשר לעשות בקלי-קלות: הרי איסור יבוא זה לא דבר שצריך בכלל להשקיע בו כסף. רק לבוא ולהגיד, 'אני לא מאפשר להכניס את הזבל הזה לכאן'. לא הוצאת שקל מקופת המדינה, להפך - רק חסכת למדינה כספים ונזק בריאותי. והנה, גם את זה לא מבצעים".

כפשרה עם משרד התחבורה הוחלט לנסח סעיף שלפיו לא יימנע כליל יבוא רכב החורג מהסטנדרטים, אלא יצומצם היבוא הזה "באמצעים כלכליים". מה המשמעות? לא ברור, גם לא לסלע, וממילא "גם הדבר האמורפי הזה לא בוצע".

מה מונע את יישום ההחלטות?

"חוסר נחישות, אוזלת יד. הנושא התחבורתי-סביבתי-אנרגטי כנראה לא נמצא עמוק באג'נדה של אף מפלגה. לחלופין, הוא מטופל על-ידי חברי כנסת מכל מיני מפלגות: דב חנין, זבולון אורלב, גלעד ארדן. יש להם רצון טוב, אבל אינטרסים מנוגדים. אלה קווים מקבילים שלא נפגשים".

תן דוגמאות.

"ישבתי בוועדת הכלכלה בראשות גלעד ארדן, ודנו בתו ירוק לרכב. ראיתי אותו ואת חנין צוחקים על זה שהם מקדמים שני דברים שונים בשתי ועדות שונות. ככה לא מתנהלת מדינה. או חוק אוויר נקי: אמרתי בוועדה להגנת הסביבה, שדנה בחוק, שהם מתעלמים לחלוטין מהחלטת הממשלה על צמצום זיהום אוויר מרכבים. אחר כך, כשהוראות החוק שלהם והחלטת הממשלה לא יהיו זהות, תהיה בעיה קשה לבצע מדיניות אכיפה בשטח. לח"כים יש אינטרס להוביל הצעת חוק שתהיה רשומה על-שמם, אז הם מתעלמים מהחלטת ממשלה".

התוצאה, לדבריו, היא שאותם ח"כים "גורמים נזק בפעילות שהם חושבים שהיא ירוקה. הדיון שמתבצע במשק האנרגיה, בנושאי תחבורה ואיכות אוויר, הוא לרוב מבולבל, לא מקצועי, ולא מביא לשום החלטות - וגם כשכבר יש החלטות, בחלק גדול מהמקרים הן לא מיושמות".

ביום שבו לא יהיה חשמל בבית

למסקנות דומות הגיעו לאחרונה אנשי מבקר המדינה. מדובר בענף החשמל. בעוד חודש יחלו אזרחי ישראל לשלם חשבונות חשמל גבוהים ב-5%, כדי לממן תוכנית חירום שיזם השר בן-אליעזר לפני כשנה. התוכנית היא תולדה של תחזיות למחסור בחשמל החל בשנה הקרובה, כתוצאה מעיכוב ממושך בהקמת תחנת כוח נוספת ובכניסת גורמים פרטיים לשוק.

לפני כחודשיים השלימו במשרד המבקר בדיקה של היערכות המשק למחסור בחשמל. התמונה שהגלתה להם היא פסימית: החלטות שהתקבלו באיחור, אם בכלל, אי-יישום החלטות שכבר התקבלו, ונזקים במיליארדי שקלים שכבר נגרמו למשק כתוצאה מהתנהלות לקויה בתחום החשמל - זאת מבלי לכלול את הנזקים הצפויים, אם יתממשו בעתיד התחזיות לגבי המחסור עצמו (ראו מסגרת).

מושג על אותו נזק פוטנציאלי אפשר לקבל מתקלה שהתרחשה ביוני 2006 ושאילצה את חברת החשמל לבצע הפסקות יזומות באספקה. נזקי אותו אירוע חד-פעמי, לפי הערכת מינהל החשמל במשרד, הסתכמו בלא פחות מכ-700 מיליון שקל. המינהל, אגב, פועל זה חצי שנה ללא מנהל. "מינהל החשמל מרוסק", טוען סלע.

אם לשפוט לפי המקרה של ראש יחידת איכות הסביבה במשרד, לא בטוח שימונה אי-פעם מחליף לוויינשטוק: ב-2003 עזב דורון פלדמן, ועד היום לא מונה לו מחליף. במקום איש מקצוע הוטלה אחריות על נושאים סביבתיים על אורה שובע-גינדין, הסמנכ"לית למינהל. "היא קראה לי לשיחת חפיפה בנושאי סביבה", מספר סלע. "כשאמרתי לה שלא ייתכן שנושא כזה חשוב לא יטופל על-ידי מי שיש לו השכלה מתאימה, היא אמרה: 'אולי אפשר לעשות קורס?' כמעט התעלפתי. היא ייצגה את המשרד בכנסת ולא ידעה מה להגיד. המשפט הקבוע שלה היה 'אני לא מבינה בדברים האלה, אבל...'

"היא ריכזה, למשל, את כל פעילות המשרד לשיקום קרקעות מזוהמות בדלק. כשאמרתי לה שצריך לצמצם את התלות בדלק פוסילי (דלק מאובן, א"ר), היא שאלה אותי 'מה זה פוסילי?' היא אמרה שתקדם הסבת תחבורה לגז. שאלתי אותה איזה גז - היא לא ידעה אפילו להבדיל בין הסוגים. ככה משרד התשתיות מתנהל שנים. מרוב סיפורים על זה שהמגזר הציבורי הוא נטל, בצמתים המרכזיים של ההחלטות החשובות אין מי שיקבל החלטה: אין אנשי מקצוע, אין מהנדסים, אין מומחים, אין כלום. יש מקומות שמספיק שאדם אחד יעזוב אותם - וחלקים שלמים של המדיניות הממשלתית נופלים".

סכנת נפשות באילת?

סלע טוען שמנכ"ל המשרד, קוגלר, לא התייחס ברצינות הראויה לתחום הסביבתי. כשהעלה בפניו בעיות חמורות, לטענתו, קוגלר סירב אפילו להקשיב או לקיים דיון ענייני. למשל, בנוגע למיזם שמבקשת להוביל חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) שבבעלות הממשלה - מיזם שאמור לשנע נפט גולמי מטורקיה למזרח הרחוק דרך צינור אשקלון-אילת. בקצא"א תיארו את המיזם כפריצת דרך שתקטין את תלות העולם בנפט מהמפרץ הפרסי, אבל סלע נחרד מהסכנות הסביבתיות הצפונות בו. במכתב לקוגלר, בינואר השנה, התריע על "סיכון עצום למדינה", וטען כי הפרויקט יוליד סכנות סביבתיות וביטחוניות חמורות שאותן פירט. "מספיק", הוא אומר, "שיהיה פיגוע באיזו מכלית נפט, או אפילו תקלה הכי קטנה שתגרום לדליפת כמה אלפי טונות נפט, כדי לגרום אסון אקולוגי. מאז הפלישה לעיראק, מתקני נפט הם מטרה מועדפת לטרור. זה יכול להחריב את אילת".

איזה מענה קיבלת מקוגלר?

"הוא לא רצה להתעסק בזה. לא קיבלתי תשובה עניינית ולא זומנתי פעם אחת לומר את דעתי. אהוד יחיאלי ניסה להעביר אותם מסרים, אבל הבנתי ממנו שלרוב הדיונים הוא בכלל לא הוזמן. הפרויקט ידוע כבייבי של פואד. יכול להיות שבסוף לא יצא ממנו כלום, אבל עצם זה שאי-אפשר היה אפילו לקיים דיון, היה מרתיח".

"הציבור", סלע מסכם, "לא מבין את היקף העלויות שהמשק משלם לאנרגיה. מדובר בשיעור עצום מהתוצר. עשרות מיליארדי שקלים בשנה לנפט, לפחם. להחלטות בתחום הזה יש השלכות עצומות על כל אחד ואחד, אבל הציבור לא מודע לברדק".**

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה