גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצייד

רם כספי לא לבד, מסתבר. חיים סבן, זהבית כהן, אהוד בן-ש"ך ואחרים סומכים עליו בעיניים עצומות לרווחה. הוא בישל ותפר שתיים מעסקאות הענק במשק בשנים האחרונות, אייפקס-תנובה ואייפקס-בזק, בהיקף של יותר ממיליארד וחצי דולר. הוא נמנע בקנאות מחשיפה ואפילו לרגל המאורע הנוכחי סירב בתוקף להצטלם. ועכשיו, יש לו הרבה מה לומר על מה שקורה לנו במדינה. עו"ד מיקי צלרמאיר, אשף העסקאות "האלמוני", משחר לטרף ויורה לכל הכיוונים. ראיון ראשון

במארס 2007, היינו עדים להיסטוריה בהתהוותה: ועידת בעלי המניות של תנובה אישרה ברוב עצום את מכירת תנובה לקרן ההשקעות אייפקס, בשווי של כמיליארד דולר. מי שהפגיש בין תנובה לרוכשת שלה, קרן אייפקס, כך אומרת השמועה, הוא עורך-הדין של אייפקס, מיקי (מיכאל) צלרמאיר, שהיה גם מי שחיבר את קרן אייפקס לאיל ההון חיים סבן לצורך עסקת בזק, ואת שני הגורמים ליזם מורי ארקין, הישראלי שנדרש לצורך הזיכיון.

בין המחצית השנייה של שנת 2007 למחצית הראשונה של 2008, ניצח עו"ד צלרמאיר על עסקאות בשווי של יותר ממיליארד וחצי דולר, והתברג בשקט לרשימה המצומצמת של עורכי-הדין שהפכו לכוחות המניעים את המושכים בחוטים של המשק הישראלי. לקוחותיו, מאנשי העסקים הבכירים במשק, מקשיבים לעצותיו וסומכים עליו הן בשלבי המשא-ומתן לכריתת עסקה, והן כמי שיאתר עבורם הזדמנויות ועסקאות בפוטנציה, ישדך בינם לרוכשים ולמשקיעים אחרים, וישמש, בין היתר, כיועץ כלכלי-עסקי, לא רק משפטי.

את כל זה הם מקבלים ממנו, ובכל זאת, צלרמאיר נותר אלמוני יחסית לציבור הרחב. הסיבה לכך פשוטה: הוא נמנע בקנאות מחשיפה, מעולם לא התראיין ותמונותיו נדירות יותר מהתבטאויותיו. הוא אחד הדיל-מייקרים המשפיעים במשק - אך רוב הישראלים אינם מכירים את שמו, ורק מקורביו יודעים עליו משהו מעבר ליכולתו המקצועית.

בראיון נדיר, ראשון ובלעדי ל"גלובס", חושף האיש שעומד מאחורי כמה מעסקאות הענק במשק - איך הגיע עד הלום, משיב לכל מי שהספידו את משרדו, צלרמאיר-פילוסוף, שחווה בשנה האחרונה גל עזיבות של שותפים בכירים ועורכי-דין (ראו מסגרת), מבקר את ההתמודדות של המדינה עם המשבר העולמי, וחוזה שחורות למדינה, שלהערכתו, הפסימית להכאיב, לא תזכה לחגוג 100 שנות קיום (ראו מסגרת).

מאצ'ו ישראלי

צלרמאיר (66) נשוי למיכל, פרופסורית לחינוך, ואב לשלוש בנות, נולד בתל-אביב, אך מרבית שנות ילדותו והתבגרותו התגורר בירושלים. הוא גדל ב"משפחה יקית טיפוסית-מצומצמת", כפי שהוא אוהב לומר לחבריו הקרובים, עם אביו, פרופ' יוליוס צלרמאיר, שניהל את המחלקה הפסיכיאטרית בהדסה ירושלים; אמו, אסתר, שהייתה עקרת-בית ואחותו עליזה, פסיכיאטרית לילדים במקצועה, שנפטרה לפני כשנה לאחר מאבק ממושך במחלה קשה.

מילדותו היה ספורטאי, אנרגטי, ג'ינג'י באופיו, מאצ'ו ישראלי קולני ובולט, שמחובר מאוד למדינה. כשהתגייס, ידע בדיוק איפה הוא רוצה לשרת: רק בקרבי, ורק בסיירת צנחנים. מאוחר יותר הועבר לגדוד הצנחנים 890, שם סיים את שירותו הצבאי כסמל המחלקה. "אני עדיין ספורטאי, קרבי, מאצ'ו, ואוהב את המדינה בדיוק כמו שאהבתי אותה כשהייתי בצבא", הוא מעיד על עצמו. גם היום צלרמאיר שומר על כושר בקנאות, רץ, מתאמן במכון כושר ושוחה לעומק הים פעם-פעמיים בשבוע לפחות. בחורף, בקיץ, בסערות ובים שקט ("בשבילי זה אותו דבר"), צלרמאיר מתייצב בחוף הים מוקדם בבוקר, מתמסר לשקט שמעניק לו הכחול הגדול שבולע אותו לשעה קלה, וחוזר למשרד עם אנרגיות מחודשות.

במשרד יודעים שבדרך-כלל לפני עשר בבוקר אין מה לחפש אותו, אך בשעות הערב המאוחרות עדיין ימצאו אור במשרדו. כשהוא מתחיל את יום העבודה, הוא אף פעם אינו יודע מתי בדיוק ייגמר. "ככה זה כשמתעסקים עם עסקאות. הדברים דינמיים, חיים", הוא אומר.

בשנתיים האחרונות עשה משרדו זינוק למעלה. העסקאות הגדולות ביותר במשק זרמו דרכו. מלבד ליווי אייפקס ברכישת השליטה בתנובה, בשווי של 1.025 מיליארד דולר, ייצג צלרמאיר את חיים סבן, אייפקס ומורי ארקין במימוש אופציה לרכישת 10% נוספים (על ה-30% שהיו להם) בבזק, לרבות בעסקת המימון מול הבנקים, בשווי 1.1 מיליארד שקל.

בנוסף, ייצג את סבן בעסקת מכירת מניותיו בקשת תמורת כ-15 מיליון דולר; את קבוצת גורס ברכישת גילת לוויינים (ובמחלוקות שהתעורר לאחר חתימת העסקה), בשווי של 475 מיליון דולר; את אהוד בן-ש"ך ברכישת חברת קניאל מצדיק בינו, לפי ערך של 220 מיליון שקל; ואת קרן שמרוק ברכישת חברת אהבה, בשווי 13 מיליון דולר, וברכישת סקיי ויז'יון, בשווי של 17 מיליון דולר.

צלרמאיר בטוח שסוד ההצלחה טמון באהבה שהוא רוחש לעיסוק שלו, מעבר לעבודה הקשה שהשקיע במשך עשרות שנים. "אני אוהב את התחום המסחרי, העסקאות ואת המשחק שכרוך ב-M&A. אני מרוכז, כמו צייד, אני מכור לציד. אלה החיים שלי. אני אוהב את כל מה שכרוך בזה, את השעות הארוכות, את המו"מ ואת האינטראקציה עם הלקוחות ועם הצד השני. הסבלנות שלי לא גדולה, אבל כשישנה בעיה אמיתית אני אוהב לפתור אותה".

"אני עובד קשה מאוד, כמו מטורף, ואני עושה היום מה שאני רוצה. לא לוקח כל תיק. אני גם מאוד דעתני. אם יש לי קליינט שלא מסכים לשיטת העבודה שלי, אני אומר לו 'עזוב, תודה רבה, לך לדרכך', בלי היסוס, ולעולם לא מתחרט. אין לי סבלנות לשמוע שטויות".

ישיר ודעתני

דווקא הגישה הישירה, האמיתית והלא מתפשרת כובשת את לב לקוחותיו ואת הקולגות שעובדים איתו ומולו, שבמקרים רבים הופכים לחבריו הקרובים. קולגה שעבד מולו בעסקה גדולה אומר, ש"הישירות היא הדבר הכי דומיננטי אצלו. הוא שם את הדברים על השולחן ולא משחק משחקים. הוא מאוד פתוח בצורת הדיבור שלו, מה שרואים ומה ששומעים זה מה שיש. הוא אומר מה שהוא מרגיש, הכול גלוי, כך שאף פעם לא מתקבלת תחושה שהוא מנסה להסתיר משהו, או יש לו איזה אג'נדה אחרת ממה שהוא שם על השולחן. נעים לעשות איתו עסקים, הוא לא מתנשא ולא מתעסק עם קטנות ושטויות".

לקוח, שמצא בצלרמאיר גם חבר, מכנה אותו "ג'ינג'י אגדה". אך הקולגה מסביר ש"הוא לא ג'ינג'י במובן של עצבים, אלא במובן של קסם אישי, לבביות וחיות. הוא איש צבעוני, שיכול לדבר רגע אחד ברמה של אוקספורד, ושנייה אחר כך בסטייל שוק הכרמל. הוא יכול להיות אחד מהחברה ויכול להיות הדיפלומט מספר אחת".

צלרמאיר הוא ספר פתוח, שמזמין את כולם לקרוא, מאוד אנושי אך גם מאוד ציני וחד. הגם שהוא מגלה חוסר סבלנות בחדרי ישיבות, הוא ידוע כמשחרר לחצים ופקקים במהלך משא-ומתן קשה. לכל סיטואציה יש לו סיפור או בדיחה, והוא לא בוחל גם בהומור גס, עד גס מאוד, כדי לגרום לסובבים אותו לוותר על עמדות שבהן התבצרו ולחזור לדיון ענייני. "הוא גם מקלל הרבה, אבל איכשהו זה יוצא חינני", אומר עו"ד בכיר שחווה את סגנונו משולח הרסן של צלרמאיר.

לעו"ד דליה טל, שייצגה מולו את בנק לאומי בעסקאות בזק ותנובה, יש רק דברים טובים לומר על הקולגה הצבעוני. "על אף שהעסקאות היו מאוד מסובכות והיו רגעים שהטונים עלו, התיידדנו מאוד. צלרמאיר פיקח וגם אסטרטג טוב, שיודע לנווט עסקה מעבר לצד המשפטי שלה. יש לו לקוחות מאוד מתוחכמים, שבחרו בו כי גם הוא ניחן בתכונה זו, נוסף להיותו חרוץ ודייקן".

קולגה נוסף, ראש משרד מסחרי מוביל, שמעיד על עצמו שקשה לשמוע ממנו מחמאות על העוסקים במקצוע, יוצא מגדרו על מנת להחמיא לצלרמאיר. "הוא איש יוצא דופן, פרקליט מעולה, אישיות ומקצוענות שחבל על הזמן, והוא בעיקר דיל-מייקר בנפשו. הוא יודע לקחת עסקאות מסובכות ומורכבות, לפרק אותן וליצור את המפגש הזה שבסוף עושה עסקה. הוא מזהה מהר אם יש לאן להתקדם, ותוקף את הסיטואציה. לא סתם הוא נמצא בשורה הראשונה של הדיל-מייקרים בארץ. אתה רוצה שעסקה תצא לפועל - לך לרמי כספי או למיקי צלרמאיר, ותוכל להיות רגוע. בנוסף, צלרמאיר בעל ניסיון עצום בארה"ב, מכיר את האוריינטציה של השוק הזר, וזה פועל מאוד לטובת לקוחותיו".

אין פלא, אם כן, שחיים סבן, זהבית כהן, דוד קליאוט, אהוד בן-ש"ך ורבים אחרים, סומכים על צלרמאיר בעיניים עצומות. בן-ש"ך מאשר: "אני מצפה מעו"ד שיהיה קודם כול דיל-מייקר, שיודע לפתור בעיות, אבל במקביל שיהיה גם חצי פסיכולוג וחצי חבר. מיקי ניחן בכל התכונות האלה. הוא יודע לנתח את הסיטואציות והשחקנים משני הצדדים, להבין מהו מפגש הרצונות שהוא בר-השגה ולסגור עסקה. אחרי שעשה לי שתי עסקות - את מכירת פזגז לפז ולצדיק בינו, ואת רכישת קניאל מבינו ומביגר, הפכנו לחברים. הוא עורך-דין נהדר וחבר טוב".

בלי לדעת מילה באנגלית

הגם שנראה ללקוחותיו שהוא נולד למקצוע, צלרמאיר הגיע למשפטים מטעמים פרקטיים, לא כי הייתה זו משאת נפשו ("הלכתי ללמוד משפטים כי זה היה נראה לי מקצוע פרקטי שאפשר להרוויח בו כסף וקל ללמוד אותו, אבל לא היה לי עניין מיוחד במשפטים"). מרבית שעות הלימוד שהה מחוץ לפקולטה, כשהוא מלהטט בין שלוש עבודות סטודנטיאליות: מציל בבריכה, פועל בניין, ואחראי על פרסום ויחסי-ציבור במקומון אקדמי. כשסיים את לימודיו והתמחותו, והבין שהפך להיות אחד מעורכי-דין רבים, חיפש להשיג יתרון יחסי על חבריו, והבזיק במוחו רעיון. "אצא לעבוד בארה"ב", אמר לעצמו. בשונה מהמצב כיום, ב-1969, הרעיון הזה היה די מהפכני.

הבעיה הייתה שהוא לא הבין מילה באנגלית. את רוב האנשים זה היה מרתיע, אך לא את הג'ינג'י הנחוש. "אשתי מילאה עבורי את טופסי הבקשה לעבודה, כי לא הבנתי מילה. האנגלית שלי הייתה אפס. שלחתי בקשות לכל העולם, אבל חלפה שנה ואף אחד לא ענה לי", מספר צלרמאיר.

כשהבין שהכישורים לא מספיקים, פנה צלרמאיר לקשרים. שופט בית המשפט העליון, פרופ' יואל זוסמן, שהיה מרצה שלו באוניברסיטה העברית, סידר לו פגישה עם עו"ד האנס פרנק, יהודי-אמריקני שניהל משרד גדול בניו-יורק והגיע לביקור קצר בארץ.

ביום הפגישה המיועד, חזר צלרמאיר ממילואים ולא הספיק להתקלח ולהחליף בגדים לפני הפגישה. הוא הגיע עם מדי ב' מאובקים, זיפים ארוכים, ומראה של חייל ששב מן הקרב, ו"הקסם" המחוספס הזה כנראה עבד. פרנק הסכים לקלוט אותו למשרדו, Fried, Frank, Harris Shriver & Jacobson, בתנאי שישפר את האנגלית שלו תוך חודשיים. צלרמאיר חטף את ההצעה. "זה היה סיכון לא קטן, אבל לא היה אכפת לי מכלום, רק לנסוע. כל העולם ובני דודו, כולל הוריי, עמדו בתור כדי לומר לי שאני מטורף".

כבר ביום הראשון במשרד התברר לו עד כמה "מטורף". פרנק ביקש ממנו להצטרף לישיבה בנוגע לפירוק חברת רולס-רויס, שבה השתתפו עשרות עורכי-דין בכירים מארה"ב ומאירופה. צלרמאיר התיישב ליד שותף המסים במשרד, עו"ד דיק לונגרד, וחלם,בהקיץ, בעיקר מכיוון שלא הבין מילה ממה שנאמר בחדר. הדבר היחיד שידע זה ש"כשהבוס הגדול", פרנק, מדבר חובה להסכים עם כל מה שיאמר. לכן, כל פעם שפרנק פצה את פיו, הנהן צלרמאיר בהתלהבות. פרנק, שהיה מאוד מרוצה מההתלהבות שגילה הבחור החדש, ביקש ממנו לערוך "נוטס" של הישיבה.

"נפל עלי הגג", נזכר צלרמאיר. "לקחתי דף צהוב והתחלתי לצייר מגיני דוד, לשרבט ולכתוב את השם שלי, כדי לא להגיד לפרנק שאני לא מבין על מה הוא מדבר". דיק לונגרד, שהבחין בשרבוטים, שאל אותו 'מה אתה עושה?' וצלרמאיר נאלץ להודות שהוא לא מבין כלום. שותף המיסים החביב הציל את עורו של צלרמאיר. הוא לקח נייר, כתב עמוד וחצי במהלך הישיבה, הגיש את הסיכום לצלרמאיר בתומה, ואמר לו 'תן את זה לאסתר, המזכירה שלי, ואחרי שהיא תדפיס את זה, תעביר את המסמך לפרנק'. פרנק היה מרוצה עד הגג מהנקודות, ו"ככה התחילה הקריירה שלי", אומר צלרמאיר.

העסקאות דורכות במקום

כשחזר צלרמאיר לישראל ב-1971 - "חולה געגועים, עם אישה ושתי בנות שרציתי לגדל בישראל" - הוא כבר היה "סחורה מבוקשת". הוא הצטרף כשותף למשרד עוה"ד פורת-הגין, שהיה בזמנו אחד מעשרת המשרדים המובילים בארץ, ועבד בתחום האזרחי-מסחרי שהתחבר אליו עוד בלימודיו באוניברסיטה. לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבה לחם בחזית, עזב את פורת-הגין לטובת הצעה מפתה ממשרד שיבולת-רוברטס. עוה"ד אמנון שיבולת וריצ'י רוברטס הציעו לו לחזור לארה"ב, ולהקים שם סניף ישראלי של משרד שיבולת-רוברטס-צלרמאיר.

צלרמאיר פתח סניף בניו-יורק בלי כסף ובלי לקוח אחד, אך הוא היה חדור אמונה ועם הרבה מוטיבציה. לאחר שנה קשה של צבירת חובות לבנקים ו"חיזור על הפתחים" נכנס למשרדו הלקוח הראשון עם תיק ירושה בסך 5,000 דולר, וללא כסף לשלם שכר-טרחה אם לא ינחל הצלחה בתיק. על אף שהעדיף את התחום המסחרי, צלרמאיר לא היה בררן ולקח את התיק - "לא הייתה לי ברירה. הייתי צריך להאכיל משפחה". הוא השיג ללקוח - שהתברר כי אביו היה מיליונר פרואני שנישל אותו מנכסיו - ירושה בסך כמה מיליוני דולרים, שזיכו אותו בשכר-טרחה בסך מאות אלפי דולרים, ובאורך נשימה שלא חווה כמותו שנים רבות.

מרגע שסגר את החובות לבנקים, פרנסת המשפחה כבר לא הטרידה את מנוחתו והוא הפסיק לשדר נואשות - הכול הלך בקלות יחסית. לקוחות התחילו להגיע, וצלרמאיר חזר לעסוק בתחום שהוא אוהב: עסקאות. מהנקודה הזו ועד המקום שאליו הגיע היום - אחד הדיל-מייקרים המובילים בארץ - הדרך הייתה הרבה יותר קלה.

10 שנים עבד צלרמאיר בארה"ב, לפני שהבין שהוא חייב לחזור לארץ. "בשלב מסוים התנתקתי ממשרד שיבולת-רוברטס ונשארתי כעצמאי בארה"ב. עשיתי כסף. התרכזתי בשני דברים באמריקה: רכישות ממונפות - עשיתי איזה 100 מהן בסכומי עתק והייתי אשף בזה - וב-RND, שותפויות של מחקר ופיתוח. אבל אז התחלתי להתגעגע לארץ. לא הייתי מבסוט ממה שקורה לי. חשבתי רק על כסף. הייתי עושה ג'וגינג ברחובות, וחושב כמה כסף אני אעשה. זה הדבר היחיד שעניין אותי, כסף, ואף פעם לא היה לי מספיק. באמריקה זה אף פעם לא מספיק. רציתי לחזור למזג האוויר הים-תיכוני, לסלט ירקות קצוץ דק, לחומוס, לחברים, ולגדל את בנותיי באווירה הזאת. ב-1984 חזרתי הביתה".

עם חזרתו לארץ פתח משרד עצמאי. כסף לקיום המשרד לא היה חסר לו, אך הוא לא נאלץ להמתין הרבה זמן עד שנכנס אליו הלקוח הראשון, איש העסקים היהודי-אמריקני אריה גנגר, המייסד והבעלים של T.R.I, חברת אחזקות בינלאומית (Trans-Resources, Inc). צלרמאיר ביצע עבורו את עסקת רכישת חברת חיפה כימיקלים, ונכנס לזירה של הכרישים הגדולים בישראל.

לאחר כמה גלגולים עם שותפים שונים, ביסס צלרמאיר את משרד עוה"ד צלרמאיר-פילוסוף בצמרת של רוב הדירוגים הישראליים והבינלאומיים בתחומי העסקאות וה-M&A. ואז הגיע המשבר הכלכלי העולמי, שמשתק היום חלקים נרחבים במשק.

*איך המשבר משפיע על העבודה בתחום שלך?

"היו לי ארבע עסקאות שהתבשלו בתחילת 2008, שכל אחת מהן הייתה בשווי של יותר ממיליארד וחצי דולר, ועכשיו הן דורכות במקום. הלקוחות אומרים לי 'זה לא מת, אבל כרגע זה לא הזמן'. יש גופים שיושבים עדיין על המון מזומנים, אבל הם חושבים שהשוק ימשיך לרדת והם יכולים לקנות יותר בזול מחר, ולכן רוצים למקסם רווחים. זו שטות. אף פעם אל תמקסם רווחים, כי אין לזה סוף. אנשים תמיד מחכים למכור בשיא. מה זה השיא? אף אחד לא יודע.

"אני תמיד אומר ללקוחות 'אם העסקה טובה תעשה אותה'. האויב הכי גדול של עסקה טובה הוא עסקה מצוינת, שאף פעם לא מגיעה או שהיא כל-כך נדירה שבינתיים אתה מפסיד דברים אחרים. באווירה ששוררת היום קליינט יכול להתקשר אלי ולהגיד 'תראה איזה מזל היה לי, הרווחתי עוד 6% על הכסף, כשלא קניתי את החברה הזאת, כי אותה חברה ירדה בעוד 6% היום'. זה קשקוש. אלה שיקולים לא רלבנטיים".

יושבים על מזומנים

צלרמאיר, שכבר חווה כמה משברים כלכליים בימיו, רואה איך השוק הישראלי משתגע בעקבות המשבר הנוכחי, וסופק כפיים בצער. "השוק הגיב בפראות גם לחברות שיש להן תזרים מזומנים מצוין וגם לחברות שבאמת נמצאות בקשיים. לשניהן ניתן בשוק אותו טיפול. לחברות כי"ל, מכתשים-אגן, בזק או טבע מגיע לרדת ככה? זה פשוט טירוף. הרי אלה חברות פנטסטיות, שמייצרות מזומנים מפה עד הודעה חדשה. אבל אי אפשר לעצור היסטריות".

*מתי להערכתך ההיסטריה תירגע, ויחזרו לעשות שוב עסקאות?

"בקרוב. אנשים יושבים על מזומנים ולא מרוויחים כסף על המזומנים האלה, ויש להם התחייבויות, למשקיעים אחרים או לעצמם, אז אין להם ברירה, והם יתחילו לעשות עסקאות. הם יחפשו מחירי שחיטה, והם יקבלו. אני מאמין שנראה ניצנים ראשונים בתוך 3-4 חודשים מעכשיו. לא הרבה, אבל ברבעון הראשון של 2009, בין מארס למאי, יתחילו ניצנים, וכשזה יתפוס זה יתפוס כמו אש בשדה קוצים. יתחילו לרוץ כמו משוגעים. הזיכרון שלנו לקטסטרופות מאוד קצר, ותהליך ההדחקה שלנו מהיר".

*מה אתה חושב על ההתמודדות של המדינה עם המשבר?

"זאת מדינה מטומטמת. כל מי שעושה נזקים שמובילים אותנו למשבר, הממשלה רצה להציל אותו. אין פה שכר ועונש. אותם אנשים שעשו פה טעויות נוראיות שגרמו לאנשים הפסדים, הדבר היחיד שהם יודעים לעשות היום זה לפנות ולהגיד לממשלה 'תצילו אותנו'. העזרה הזאת צריכה להיות בידיעה שהמדינה עושה משהו שהיא לא צריכה לעשות אותו. זה הבסיס. שבקרנות הביטוח ובקרנות הפנסיה יסתדרו, לא חובה לרוץ ולהציל אותן. ראשיהם עשו יופי של בוננזות בשנים האחרונות, ולכן לא יכול להיות שכשהם מפסידים הם באים אלינו. כל מי שהיה מעורב בסיפור שהוביל למשבר ועשה שטויות חסרות אחריות בכל החברות האלה, שיעוף קיבינימט, שיסבול, שיהיה מפוטר".

*למי המדינה כן צריכה לעזור?

"המדינה צריכה לעזור לאוכלוסיית החוסכים ארוכי הטווח שעוד מעט פורשים, וצריך להבטיח את קיומם בכבוד. למה אני צריך לעזור למי שחוסך ויוצא לפנסיה בעוד 20 שנה? בחסכונות שלי אני סופר-קונסרבטיבי, הכול אצלי איגרות-חוב, לא השקעתי בשום דבר יומרני, וגם אני מופסד 18% על הכסף שלי. מישהו בא לעזור לי? אף אחד לא חושב בכלל לעזור לי, למרות שעבדתי 42 שנה כמו חמור. מינוס 18%, ולא רואים אותי צועק ברחובות אוי ואבוי".

*צפוי לנו מצב יותר גרוע בארץ?

"כן. בגלל ה'ריפל אפקט' (אפקט פגיעה מעגלי, אשר משפיע על יצירת מעגלים נוספים) כל המגזרים צפויים להיפגע. כתר ירדו במכירות, ופיטרו עובדים לאחרונה, כיוון שאנשים לא קונים רהיטי גינה היום כבעבר. את האפקט שיהיה על כל מי שהולך להיפגע מזה, אנחנו עוד לא רואים. כשכתר מפטרת עובדים, על כל אחד מהם נפגעים 12 איש נוספים. המפוטר מפסיק לקנות בחנות, מפסיק להשתמש בשירותים מסוימים, וכך נפגעים מגזרים נוספים".

המשבר אילץ את צלרמאיר לסטות קצת מהעיסוקים הרגילים שלו. אם בעבר השקיע את כל זמנו בעבודה על עסקאות קיימות, ישיבות קלוזינג ובחינת המסמכים שמנוסחים אצלו במשרדים או בידי קולגות, היום הוא נאלץ לעשות "פישינג" לעסקאות חדשות. "היום אני משקיע את רוב זמני במרקטינג, מנסה ליצור עסקאות חדשות, וחושב מה יהיה התחום הבא שיהיה חם".

*זה אפשרי בתקופה של משבר וקיפאון במשק?

"אני מנסה ליצור עכשיו 5 עסקאות גדולות, שלכל אחת מהן תהיה השפעה מהותית במשק. ואני אצליח. אז כן, זה אפשרי. המשבר יוצר אתגר משמעותי, ואני אוהב אתגרים. זה לא תמיד נעים להרים טלפונים, להתחיל לרוץ אחרי אנשים, ולעשות את כל הדברים האלה שכרוכים באיתור עסקה, זה לא תמיד כיף, אבל ההישג בסוף הדרך מניע אותי. ישנם ימים שאני בא למשרד מדוכא, אבל רוב הזמן אני פורח בעשייה, ויש לי מצב-רוח טוב, כך שאני לא מרחם על עצמי לשנייה. אני מודה כל יום לאלוהים על מה שיש לי". *

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים