גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת: הפוטסי עלה ב-0.2%; לידקום צנחה ב-9.1% וקרדן אן.וי זינקה ב-10.2%

[לבורסות בעולם] הגירעון בחשבון השוטף של מדינות גוש האירו הצטמק בניגוד לציפיות והסתכם ב-6.4 מיליארד אירו ; NDS מוסיפה 4% בפרנקפורט ; הכלכלה הבריטית הצטמקה ב-0.6% ברבעון השלישי ; שוקי אסיה ננעלו ברידות חדות

המדדים המובילים באירופה נעלו את יום המסחר במגמה מעורבת כשהיקף המסחר היה נמוך מהרגיל בשל חג המולד. ברקע למסחר, הירידות החדות בנעילת יום המסחר באסיה ולאחר הצטמקות מפתיעה של הגירעון השוטף במדינות מרחב האירו. הפוטסי נעל בעלייה של כ-0.2% ואילו הקאק ננעל בירידה של כ-0.2% כשאת עיקר העניין ריכז הסקטור הפיננסי, כשהמשקיעים רכשו את מניות הבנקים הגדולים במחירים נמוכים.

המסחר בלונדון התנהל על רקע פרסום התיקון הסופי של התמ"ג לרבעון השלישי בבריטניה שהצביע על כך שהכלכלה הצטמקה ב-0.6% בשלושת החודשים עד ספטמבר, כשגם מדד נותני השירותים הצביע על נתונים עגומים. אלה הן בשורות רעות למשק הבריטי, הנשען במידה רבה על מגזר השירותים. יתרה מזאת, התמעטות הביקושים, הן מבית הן מחוץ, גובים מחיר כבד מהכלכלה השנייה בגודלה באירופה, והדבר השתקף היום.

נתוני הצמיחה בארה"ב פורסמו ב-15:30 ולפיהם התכווצה הכלכלה האמריקנית ב-0.5% ברבעון השלישי.

לקראת חג המולד, לא יתקיים מסחר עד השבוע הבא בבורסות גרמניה, איטליה, ספרד ושוויץ, כשבריטניה, צרפת והולנד יתנהל מחר יום מסחר מקוצר.

מדד פוטסי 100 מדד דאקס 30 מדד קאק 40 מדד SMI של שוויץ.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.29% ל-1.3987 דולר והליש"ט מוסיפה 0.07% ל-1.4838 דולר.

בזירת המאקרו

הוצאות הצרכנים בצרפת התרחבו ב-0.3% בנובמבר, בהשוואה לנסיגה של 0.5% באוקטובר. כך דיווחה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של צרפת.

התיקון הסופי של התמ"ג לרבעון השלישי בבריטניה הצביע על כך שהכלכלה הצטמקה ב-0.6% בשלושת החודשים עד ספטמבר, בהשוואה לירידה של 0.5% לפי הנתונים הראשוניים. התפוקה התעשייתית בבריטניה הצטמצמה ב-1.4%, תפוקת ענף הנדל"ן הצטמצמה ב-0.2% והפעילות של נותני השירותים ירדה ב-0.5%.

מדד מגזר השירותים ירד בשיעור נוסף של 0.2%, וזאת לאחר שבחודש הקודם ירד בחודש אוקטובר ב-0.5%.

על פי נתוני איגוד הבנקאים הבריטי, היקף המשכנתאות בחודש נובמבר ל-17,773, וזאת לעומת 20,767 בחודש אוקטובר. זהו המספר הנמוך ביותר מאז 1994, וההערכות הן כי התנאים בשוקי האשראי רק יילכו ויחריפו בטרם נראה שינוי לטובה.

מנתוני החשבון השוטף בבריטניה שפורסמו היום עולה כי הגירעון ברבעון השלישי התרחב והסתכם ב-7.7 מיליארד ליש"ט, וזאת לעומת 6.4 מיליארד ליש"ט ברבעון השני.

הגירעון בחשבון השוטף של מדינות גוש האירו הצטמק בניגוד לציפיות והסתכם ב-6.4 מיליארד אירו, לעומת 8.8 מיליארד אירו בחודש ספטמבר, וזאת הודות לירידה במחירי הנפט. עם זאת, ההאטה המתפשטת בעולם צפויה להביא לירידה בביקושים לסחורות הייצוא של אירופה.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר עולה כעת ב-0.2% ל-39.99 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

דויטשה טלקום הגרמנית ו-וודפון הבריטית חתמו על הסכם להקמת תשתית לקווי אינטרנט מהיר (VSDL), כשבכוונתם להניח תשתיות במספר ערים בגרמניה במהלך שנת 2009. כך דיווח ה"פייננשל טיימס".

ענקית הסלולר נוקיה החליטה למכור את עסקי האבטחה שלה (Security appliance business), כחלק מאסטרטגיה של התמקדות בתחום הצרכנים. צ'ק פוינט , שעובדת עם נוקיה כבר 12 שנים, ניצלה את ההזדמנות ורכשה אותם. "הזדמנות" הייתה מילה שגיל שויד, יו"ר ומנכ"ל חזר עליה פעמים רבות במסיבת עיתונאים שערכה אתמול (ב') החברה. שתי החברות לא דיווחו על היקף הרכישה, אך שויד מציין שלא מדובר בסכום מהותי. התשלום יהיה מקופת המזומנים הגדולה של צ'ק פוינט, שבסוף הרבעון הקודם היו בה מזומנים והשקעות בסך 1.4 מיליארד דולר.

משקיעים מנצלים את המחירים הנמוכים של מניות הבנקים HSBC , רויאל בנק אוף סקוטלנד ו-UBS .

מניית BNP פריבה מרכזת עניין לאחר שהמלך אלברט של בלגיה קיבל את התפטרותו של ראש הממשלה, איב לטרם, בשל ההלוואות שקיבל לכאורה מבנק פורטיס .

ענקיות הכרייה והנפט BHP בילטון וריו טינטו מרכזות עניין על רקע ירידת מחיר הנפט שנסחר כעת מתחת לרף 40 הדולר לחבית.

הבנק האיטלקי יוניקרדיט מקווה למכור נכסים בשווי 1 מיליארד אירו עד סוף השנה לאחר שנכשל במכירת קרן להשקעות בנדל"ן.

ישראליות באירופה

מלם תים הודיעה עך רכישת פעילות ה-Contact Centers של לידקום . הפעילות הכוללת את העברתם של קבוצת הפיתוח, הטכנולוגיה, המוצרים, סביבות הפיתוח ולקוחות מלידקום לנטקום, צפויה להניב כ-4 מיליון שקל בשנה הראשונה.

על פי דיווח המגיע מהבורסה הווינאית עולה, כי גזית גלוב , ביצרה אחזקותיה בחברה הבת אטריום (בין היתר באמצעות האג"ח להמרה) ונכון ל-28 בנובמבר מחזיקה במשותף עם CPI, קרן השקעות הנדל"ן של סיטיגרופ , 25.74% מזכויות ההצבעה. אטריום מיוחסת כבעלת פוטנציאל יצירת ערך גבוה ביותר, בשל הארגון מחדש העתידי ויתרות המזומנים שלה (1.4 מיליארד אירו).

NDS הודיעה כי היא קיבלה מהאיחוד האירופאי אישור לרכישתה ע"י ניוז קורפ של רופרט מרדוק וחברת פרייבט אקוויטי, והפיכתה לחברה פרטית, לאחר 9 שנים כחברה ציבורית. בעלי מניותיה של NDS צפויים להצביע על העסקה ב-13 בינואר.

קרדן אן.וי הודיעה היום (ג') שחברה נכדה זכתה במכרז לרכישת מגרש בשטח של 63,300 מ"ר, עליה היא מתכוונת להקים פרויקט משולב של דירות ושטחי מסחר. עלות הקרקע הינה כ-90 מיליון יורו. עוד פרסמה החברה היום על מכירת אחזקותיה של TBIH, חברת בת של קרדן NV, ב 4 חברות ביטוח. מכירה זו צפויה להניב לקרדן רווח של 13 מיליון יורו. על רקע ההודעה עלתה היום מניית החברה ב-5.4%.

בייטמן ליטווין מרכזת עניין לאחר שקבוצת BSG המרכזת את פעילות משאבי הטבע של שטיינמץ, זכתה בשבוע שעבר בזיכיון מממשלת גינאה לכרות בחלק הצפוני של האתר Simandou, שממוקם בחלק הדרום מזרחי של גינאה. Simandou נחשב לאתר מסוג Tier 1 (שורה ראשונה) ובעל עופרות הברזל מהגדולים בעולם, ויש האומרים שאף הגדול שבהם. BSG, שכבר פעילה מזה עשור, זכתה בזיכיון לאחר שממשלת גינאה נטלה אותו מלא אחרת מאשר ריו טינטו , חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם ששווייה בשוק ההון הבריטי הוא 32.5 מיליארד דולר.

מדג'ניקס , חברת הביופארמה הישראלית היחידה שהונפקה בבורסה המשנית באנגליה (AIM), החליטה ביום רביעי האחרון לעשות מעשה, וליישם תוכנית רה-פרייסינג לאופציות שהעניקה בעבר לבכיריה, כדי "לעודד מימוש שלהן עד סוף חודש ינואר הקרוב, וזאת לאחר שהחברה רשמה תוצאות חיוביות בשלב I/II של הניסויים הקליניים בתרופת ה=Epodure", דברי ההודעה. Epodure היא אחת משתי תרופות עליהן עובדת מדג'ניקס, והיא מיועדת לטיפול באנמיה אצל חולי כליות. השנייה היא Infradure והיא מיועדת לטיפול בצהבת מסוג C.

נאנט נדל"ן רכשה אג"ח מסדרות ב' ו-ג' אתמול בבורסה בת"א בתמורה לכ-4 מיליון שקל.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק