גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השירות הטוב ביותר ב-2008: בהוניגמן, חצי חינם וטרקלין חשמל

השירות בענפים שונים משתנה אמנם בהתאם לאופי הענף, אבל מבחן התוצאה הוא אחד: האם הלקוחות מרוצים ; "גלובס" בודק אילו ענפים ואילו חברות בלטו לטובה בסקר מובילי השירות בשנה החולפת, ובאילו דרוש בדק בית. הוניגמן וטרקלין חשמל הן היחידות שמשיגות ציון העולה על 8, ובמקומות האחרונים בנק הפועלים, ברגר קינג ואיקאה

קשה להשוות שירות בין ענף לענף כאשר מדובר בענפים שונים ומגוונים, ובכל זאת, תובנות מעניינות עולות מהאופן שבו מעריכים הלקוחות את השירות בענפים שבדק "גלובס" בשנה האחרונה, במסגרת סקר מובילי השירות. הבדיקה כללה את רשתות האופנה, המזו, החשמל ובתי הקפה, ספקיות האינטרנט, קופות החולים, שתי רשתות הפארם הגדולות, רשתות ה"עשה זאת בעצמך", הבנקים, המזון המהיר והטלוויזיה הרב-ערוצית (HOT ו-yes).

בשורה התחתונה, כפי שעולה מהסקר שבוצע בשיתוף פלאפון ובאמצעות מכון "שריד", ענף האופנה הוא הענף שמייצר אצל הלקוחות את שביעות הרצון הגבוהה ביותר מהשירות (כאשר הוניגמן ראשונה עם 8.4), ואילו מנויי הטלוויזיה בכבלים ובלוויין מביעים את שביעות הרצון הנמוכה ביותר (הלקוחות מעדיפים את yes, אך הציון האבסולוטי שלה בהשוואה לחברות אחרות מענפים אחרים נמוך - 6.8). את המקום השני תופסת רשת חצי חינם, שנבדקה במסגרת רשתות המזון וקיבלה 8.2, ואת המקום השלישי טרקלין חשמל, שנבדקה במסגרת רשתות החשמל והשיגה 7.9.

השוואה בין הענפים מגלה הקבלה כמעט מוחלטת בין הציונים שקיבלו הרשתות המובילות בכל ענף, לבין הציון הממוצע שקיבלו הענפים השונים: בשלושת המקומות הראשונים ענף האופנה (7.8), רשתות החשמל (7.7) ורשתות המזון (7.6), ובשלושת המקומות האחרונים הבנקים (6.9), רשתות המזון המהיר (6.8) וחברות הכבלים והלוויין (6.7). עוד מעניין לראות כי אף אחת מהרשתות שנבדקו בכל הענפים לא הצליחה לגרום ללקוחותיה להעריך את השירות בה בציון שעולה על 8.4.

רשתות האופנה: הוניגמן בראש

הסקר בדק 8 רשתות בולטות בענף - פוקס, H&O, גולף, זארה, קסטרו, רנואר, מתאים לי והוניגמן - כאשר הוניגמן קיבלה את הציון הגבוה ביותר - 8.4, שהוא גם הגבוה ביותר מבין ציוני כל החברות בכל הענפים. לקוחות פוקס ביטאו את שביעות הרצון הנמוכה ביותר מהשירות, ובתווך ממוקמות שאר הרשתות, כשציוניהן נעים בין 7.7 ל-7.9 והפערים ביניהן קטנים.

כך או כך, אין ספק שקל יותר לרצות לקוחות בחנות בגדים, כאשר ההחלטה אם לרכוש את המוצר נובעת הרבה יותר משיקולי מחיר ועיצוב מאשר משיקולי שירות, ולאור העובדה שהאינטראקציה עם המוכרים מאוד נקודתית. זה כנראה ההסבר לכך שענף האופנה מוביל מבין הענפים שהשירות בהם נבדק.

רשתות מזון: חצי חינם בראש

הסקר בדק את רשתות המזון הגדולות השייכות לשופרסל ורבוע כחול (המפעילה את מגה ומגה בעיר), ולצדן את טיב טעם, חצי חינם ורמי לוי. את השירות הטוב ביותר, כך מסתבר, לא נותנות הרשתות הגדולות, אלא דווקא חצי חינם (8.2) - רשת פרטית הנמנית עם רשתות ה"דסקאונט", כלומר, הרשתות המוזלות. בכך היא מערערת את ההנחה שמתבקש אולי להניח, כאילו רשת מוזלת חייבת לספק חוויית קנייה לא נעימה ושירות לקוחות גרוע. התובנה הזאת מתחזקת לאור העובדה שבמקום השני עומדת הרשת של רמי לוי, עם ציון של 8. שתי הרשתות האלה גם זוכות לציונים גבוהים ביותר בסעיפים שמצביעים על נאמנות.

במקום השלישי שופרסל עם 7.6, אחריה טיב טעם (7.5) ואחרונה רבוע כחול (7.2).

יש לציין כי הענף ככלל זוכה לציון גבוה, ויש להניח שהסיבה היא ששירות הוא לא המרכיב העיקרי שגורם ללקוחות להיות מרוצים מרשת.

חשמל: טרקלין חשמל בראש

הסקר בדק חמש רשתות ומצא ענף עם תחרות צמודה על השירות, כאשר הראשונה - טרקלין חשמל - מובילה עם 7.9, והאחרונה - בסט ביי - אינה מפגרת בהרבה ומשיגה 7.4. את המקום השני חולקות מחסני חשמל ושקם אלקטריק (7.7) ומיד אחריהן א.ל.מ (7.6). דווקא בענף זה, בניגוד לענפים כמו מזון ואופנה, יש משמעות רבה לשירות הניתן על ידי המוכרים, משום שלא פעם מגיעים הקונים ללא ידע מקדים, וזקוקים להכוונה. חשיבות השירות מתבטאת בשאלה על מהירות ומקצועיות הטיפול בבעיות, שם הושגו הציונים הנמוכים ביותר.

עוד בולטת העובדה שבענף זה אין בהכרח קשר בין הציון שנותנים הלקוחות לרשת לבין הסבירות שישובו ויקנו בה. בעוד שהלקוחות העניקו לשקם אלקטריק ציון כולל של 7.7, הם העניקו לה 8.2 כשנשאלו מה הסבירות שיקנו בה שוב.

אינטרנט: נטוויז'ן בראש

הסקר, שבדק בסוף פברואר השירות של ספקיות האינטרנט, מצא אז פער בין שביעות הרצון מנטוויז'ן (7.8) לבין שביעות הרצון מברק (7.4), אף שהשתיים התמזגו זמן קצר קודם לכן. עוד נבדקו בזק בינלאומי, שדורגה לצד ברק במקום השני (7.4), קווי זהב (7.2) ואינטרנט זהב (7.1). גם השתיים האחרונות עשו באותם ימים את צעדיהן הראשונים כחברה ממוזגת, שמספקת גם שירות לקוחות אחד.

הסעיף החלש ביותר בענף היה זמן ההמתנה לשירות טלפוני. מאחר שחלק הארי של השירות ללקוחות האינטרנט ניתן בטלפון, אין ספק ששביעות הרצון הנמוכה צריכה להדאיג את החברות. הציונים הנמוכים מבטאים לא רק תסכול מזמן ההמתנה למענה ראשוני, אלא גם את ההתמודדות המייגעת עם ניתוב השיחות, ועם הצורך להסביר למוקדנים המשתנים את הבעיה בכל פעם מחדש. חוסר שביעות הרצון מתבטא בחוסר נאמנות: שני הציונים הנמוכים ביותר ניתנו בשאלות אם הלקוח היה בוחר שוב באותה ספקית (7.3) ואם היה ממליץ עליה למכריו (7.1).

בתי קפה: ארקפה בראש

דווקא ברשתות הקפה נושא השירות משמעותי, משום שהמחירים יחסית דומים, וכך גם מגוון המוצרים. הרשתות שנבדקו היו ארקפה - שהגיעה למקום הראשון (7.7), ארומה וקפה קפה, שהגיעו למקום השני (7.5), קופי בין וקפה הלל, שהגיעו למקום השלישי (7.3),אספרסו בר (7.2) וקפה ג'ו (6.7). ההובלה של ארקפה בכל הסעיפים הייתה עקבית, אך בשורה התחתונה הקרב בין רוב הרשתות יחסית צמוד, כאשר אף אחת מהן, למעט קפה ג'ו, אינה זוכה לציון נמוך מ-7. עוד בולט שבארקפה ובארומה מעידים הלקוחות על נאמנות גבוהה.

ביחס לשאר הענפים, שביעות הרצון מענף זה בינונית (7.4).

קופות חולים: מאוחדת בראש

השירות בקופות החולים יחסית דומה - כך עולה מנתוני הסקר שפורסם באוגוסט האחרון. מבוטחי מאוחדת הם המרוצים ביותר (7.7), ומבוטחי לאומית הם הפחות מרוצים (7.1). בניגוד לענפים אחרים, למרות שהשירות הוא נושא קריטי למבוטחים, התרגום המעשי שלהם לעזיבת הקופה במקרה של חוסר שביעות רצון הוא מוגבל (למרות שהחוק מאפשר זאת בקלות רבה).

פארם: סופר-פארם בראש

רק שתי רשתות נבדקו בענף זה - ניו פארם וסופר-פארם, כיוון שרק שתיים מספקות שירותים זהים של בית מרקחת לצד ממכר מוצרים אחרים. הסקר הראה שביעות רצון יחסית נמוכה מהענף (7.3), כשמבין השתיים המובילה היא סופר-פארם (7.5), וניו-פארם יחסית צמודה (7.1).

בולט לרעה סעיף ההמלצות, שם משיגה ניו פארם ציון נמוך של 6.6, כשלצדו מציקה ללקוחות גם ההמתנה לקבל שירות (6.9 לניו פארם, 7.2 לסופר-פארם).

עשה זאת בעצמך: הום סנטר בראש

שלוש רשתות נבדקו בענף זה, כאשר שתיים - הום סנטר ואייס - פועלות בקונספט זהה, והשלישית - איקאה - מעט שונה, אך גם הקו המנחה שלה הוא "עשה זאת בעצמך". בענף זה בולטת במיוחד כוחו של המיתוג: איקאה משיגה אמנם את הציון הגרוע ביותר (6.8), אך כשהם נשאלים אם ימליצו עליה, הם מעניקים לה ציון יחסית גבוה (8.1).

בסקר מובילה הום סנטר (7.3), כשמעט אחריה ממוקמת אייס קנה ובנה (7.1). הפרמטרים החלשים בענף הם מהירות הטיפול בבעיות וזמן ההמתנה לקבל שירות.

בנקים: הבינלאומי בראש

הסקר בדק את חמשת הבנקים הגדולים, ומצא פער יחסית גדול בין המוביל - הבנק הבינלאומי (7.3), לבין האחרון - בנק הפועלים (6.4). במקום השני מזרחי טפחות (7.2), אחריו לאומי (7.1) ובמקום הרביעי דיסקונט (6.9). המסקנה: דווקא שלושת הבנקים הגדולים ביותר מספקים שירות פחות טוב מהשניים הקטנים יותר בבדיקה. זמן ההמתנה חלש ביותר בענף (6.2), כשבפועלים הציון אף נמוך מ-6. גם בסעיף ההמלצה לחברים משיג הפועלים תוצאה נמוכה (5.9, לעומת 7.2 למזרחי טפחות והבינלאומי).

מזון מהיר: בורגראנץ' בראש

שלוש רשתות מזון מהיר נבדקו בסקר, שהתקיים בספטמבר האחרון - ברגר קינג (6.5), מקדונלד'ס (6.7), ובורגראנץ' (7.1). תוצאות הסקר הפתיעו, משום שבדיוק כאשר בוצע הסקר הייתה בורגראנץ' בעיצומו של משבר, ובכל זאת הצליחו עובדיה להמשיך ולספק שירות טוב.

הענף זוכה לממוצע לא מחמיא, והדבר בולט משום שדווקא השירות הוא מרכיב מכריע ברשתות מזון מהיר.

כבלים ולוויין: yes מובילה

הענף החלש ביותר בסקר מובילי השירות הוא זה של חברות הכבלים והלוויין, כאשר yes אמנם מובילה עם 6.8, אך HOT אינה בפיגור גדול ומשיגה את הציון 6.5. אין פלא שבענף זה, שבו זקוקים הלקוחות לשירות מתמשך ולעתים מורכב מבחינה טכנית, הציונים נמוכים כל כך, אך עולה השאלה אם המצב היה משתפר במקרה של תחרות משוכללת יותר שבה מתמודדים שחקנים רבים יותר, כמו למשל בענף של ספקיות האינטרנט. כך או כך, הסעיפים החלשים בענף הם אלה של זמן ההמתנה לקבלת שירות בבית (5.9 ל-HOT ו6.2 ל-yes) והמענה הטלפוני (5.9 ל-HOT ו-6.5 ל-yes). בסעיף ההמלצה לחברים מובילה yes על פני HOT באופן יחסית בולט (6.9 לעומת 5.9). *

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית