גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפים ורכבי השטח החדשים של 2009

אאודי Q5, מרצדס GLK דגמים חדשים של אינפיניטי, פורשה קאיין דיזל, טויוטה ראב 4 וקיה סורנטו ; כל הג'יפים החדשים של 2009 שלא בהכרח יירדו לשטח אך כנראה שכן יעלו על המדרכות

[להרשמה לניוזלטר רכב]

דגמי מכוניות הכביש-שטח טפסו מקום של כבוד בשנים האחרונות כסמל סטטוס לבעלי הכנסה גבוהה אשר לאו דווקא מעוניינים לצאת לטיולי שטח כמו שהם מעוניינים במושב נהג גבוה יותר מרכב פרטי והיכולת המופלאה לעלות בחופשיות על מדרכות. ב-2009 צפויים יבואני הרכב לייבא לישראל דגמים חדשים בסקטור המפנק הזה.

טויוטה ראב 4

בתחילת 2009 יעבור הראב4 עדכון תקופתי, שכולל מתיחת פנים חיצונית ופנימית קלה מאד וכמה שינויים מכאניים חשובים. בראשם נמצא מנוע 2 ליטר משודרג בהספק 158 כ"ס, שישודך מעתה לתיבה אוטומטית רציפה (CVT) כגון זו, שנמצאת באוונסיס החדשה (ע"ע).

טויוטה ראב4

תחת עומס של האצה התיבה החדשה אמורה להתנהג כמו תיבה אוטומטית מקובלת ללא אפקט "מתיחת ההילוכים", שמוכר מתיבות CVT מקובלות. התיבה תצויד גם במצב "ספורט" להעברה נמרצת יותר ובבורר להעברה ידנית בין שבעה "הילוכים" כולל ידיות שליטה מההגה. פרט לכך בוצעו כמה עדכונים במתלים ורמת האבזור שודרגה.

מרצדס GLK

ה-GLK שצפוי להגיע במחצית הראשונה של 2009 הוא ג'יפון עירוני-אופנתי עם אוריינטציית "סגנון-חיים" מובהקת. אבל כדי ליצור בידול משאר המתחרות הצמודות במרצדס בחרו להדגיש דווקא את יכולת השטח שלו.

מרצדס GLK

העיצוב הרבוע של המרכב נועד ליצור קשר חזותי לסדרת ה-G קלאס המהוללת, המרכב תוכנן להעניק זוויות גישה/נטישה מכובדות במכשולי שטח ומרווח הגחון הבסיסי עומד על כ-20 ס"מ. מרצדס אפילו הוסיפה מתג "G" בעמדת הפיקוד, שלחיצה עליו מתאימה את תוכנית ההעברה של התיבה האוטומטית לנהיגת שטח, "מרככת" את תגובת דוושת התאוצה כדי למנוע סחרור גלגלים ומכיילת מחדש את תגובת ה-ESP וההנעה הכפולה כדי להשיג אחיזה מיטבית על עפר.

פרט לכך זהו רכב פנאי משפחתי/יוקרתי במתכונת מקובלת. יש לו מערכת מתלים, שמתאימה לנהיגת כביש נמרצת ולשיוט במהירויות גבוהות באוטוסטראדה, תא נוסעים מרווח ושימושי עם בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' ושלל פתרונות אחסון חכמים. על התמסורת מופקדת תיבה אוטומטית בת שבע מהירויות ועל ההנעה מבחר של מנועי בנזין ודיזל עם הספקים מכובדים, שיכולים להתמודד עם משקל עצמי לא רזה של 1830 קילו. הגרסה הפופולארית אצלנו תהיה, קרוב לוודאי, ה-GLK280 עם מנוע 3 ליטר בנזין בהספק 232 כ"ס.

רנו קוליאוס

אקזמפלרים ראשונים של רכב הכביש-שטח החדש של רנו כבר מפארים את אולמות התצוגה בארץ, בינתיים על תקן "ניסוי", כאשר הייבוא הסדיר יתחיל בשנה הבאה. רנו משייכת את הכלי למשפחת ה"קרוס-אובר" אולם יש לו פרופורציות של כביש-שטח עירוניים קלאסי. עם אורך של 4.52 מטרים ורוחב של 1.85 מטרים, הוא ארוך בעשרים סנטימטר ורחב בשלושה סנטימטרים מיונדאי טוסון, לדוגמה. יש לו תא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים פלוס 450 ליטר למטען.

רנו קוליאוס

הרכיבים מגיעים מכל רחבי אימפריית רנו-ניסן: המכונית מיוצרת על ידי החטיבה הקוריאנית של הקונצרן, רנו סמסונג. ניסן תרמה את המתלה האחורי של ה-X-Trail, את מערכת ההנעה הכפולה-קבועה ואת מנוע הבנזין בנפח 2.5 ליטרים. רנו תרמה את חבילת הבטיחות המקיפה, שאמורה להשיג חמישה כוכבי NCAP, ואת מנוע ה-2 ליטר טורבו דיזל עם 150 או 170 כוחות סוס.

לישראל יגיע הרכב בשלב הראשון עם מנוע ה-2.5 ליטרים בנזין. המכוניות הבודדות שהגיעו ארצה הן בגרסת הנעה קדמית במחיר, שמתחיל בכ- ב-155 אלף שקל, וגרסת הנעה כפולה במחיר של עד 195 אלף שקל.

קיה סורנטו 2009

בתערוכת ז'נבה באפריל 2009 (ואולי עוד בתערוכת שיקאגו לפני כן) תחשוף קיה את הדור החדש של רכב הכביש-שטח סורנטו. חובבי יכולת הכביש-שטח הלא מבוטלת של הסורנטו הנוכחי יצטערו אולי לשמוע, ששלדת הסולם הקשיחה עתידה לפנות את מקומה לשלדה אחודה נוסח מכונית פרטית, שמבטיחה התנהגות ספורטיבית יותר ונוחות נסיעה משודרגת על חשבון חלק מיכולת השטח. הפיצוי יהיה ממדים גדולים יותר שיאפשרו לכלי לשאת עד שבעה נוסעים בשלוש שורות מושבים - לפחות בגרסה הקוריאנית.

קיה סורנטו 2009

גם מערך המנועים יעבור שדרוג מקיף. אגף מנועי הבנזין צפוי לכלול יחידת 2.4 ליטר התחלתית ולאחריה מנוע 3 ליטר V6 חדש בהספק 240 כ"ס כמו גם מנוע 3.8 ליטר לשוק האמריקני, עם הספק של 260 כ"ס. אגף הדיזלים יכלול את משפחת מנועי ה-R החדשה והמתוחכמת של יונדאי עם יחידות בנפח 2 ליטר ו-2.2 ליטר בהספקים של 184 ו-200 כ"ס. יופיע ככל הנראה גם הטורבו-דיזל V6 של היונדאי IX55, עם הספק של 240 כ"ס. הדיזלים ומנועי הבנזין יוצעו עם אופציה לתיבה אוטומטית חדשה בת 6 מהירויות. העיצוב טרם נחשף אולם מקורות פנימיים מוסרים, שאלמנטים ממנו (בעיקר בחרטום) דומים לאלה של דגם התצוגה KND-4 (בתמונה).

אינפיניטי FX

סדרת ה-FX של אינפיניטי זכתה לעשות עליה במסלול הייבוא האישי עוד הרבה לפני הנחיתה הרשמית של המותג בארץ. החל מהשנה הבאה תגיע הסדרה המשודרגת באופן סדיר ותתייצב על כבישינו במלוא ממדיה האימתניים. העדכון הכולל, שעבר הכלי השנה, שומר על הפרופורציות הרחבות והנמוכות של הדגם היוצא ומוסיף לו לא מעט דרמה חזותית עם גריל ענק ותפיחות שריריות ומודגשות מלפנים ומאחור.

ניסן אינפיניטי

תא הנוסעים עבר גם הוא עדכון ומציג שילוב מאוזן מאד בין קווים רכים ו"אורגניים" לבין מערך היי-טק עתידני שופע צגים, מחשבים ועזרי שליטה. מתחת למרכב נמצאת הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת ודגם ה-FX50 הבכיר זוכה גם לקבל כסטנדרט מערכת היגוי לכל הגלגלים בסיוע של מנוע עזר חשמלי. הגרסה הבכירה גם מצוידת במנוע V8 חדש, שמייצר לא פחות מ-390 כ"ס ומעניק לשניים ורבע טון של הכלי ביצועים רציניים מאד. במקביל תוצע גם גרסת ה-V6 בנפח 3.7 ליטר, שמייצרת "רק" 320 כ"ס.

וולבו XC60

מעצבי הבית של וולבו ניצבו בפני משימה לא קלה: לקחת פלטפורמה משותפת של פורד (בה מצוידים בין השאר פורד "קוגה" ולנדרובר פרילנדר) וליצור עליה עיצוב ייחודי, שיזוהה מיידית כוולבו אך לא ינגוס במכירות של האח הגדול יותר XC90. המשימה, כך נראה, הוכתרה בהצלחה והכביש-שטח היוקרתי השוודי מצליח להיראות מאד "וולבואי" וייחודי. זהו כלי גדול וגבוה למדי, שניצב על בסיס גלגלים מרווח ומציע לא מעט מרווח פנים פלוס תא מטען בנפח 500 ליטר בזכות בסיס גלגלים נדיב באורך 2.77 מ', רוחב נכבד של 1.88 מ'. גובה לא מבוטל של 1.71 מ' שמעניק ליושבים מרחב ראש גדול מהמקובל בקבוצה.

וולבו XC60

הרכב ניצב על מתלי כביש עם בולמי זעזועים ארוכי מהלך, יש לו מרווח גחון סביר ומערכת ההנעה הכפולה-קבועה שלו אמורה לצלוח טיולי סוף שבוע מתונים ללא קושי. הדגם העיקרי בארץ יהיה ה-T6 עם מנוע טורבו שמייצר 285 כ"ס ו-40 קג"מ, ומסוגל להאיץ את הכלי, בסיוע תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות, ב-7.5 שניות מאפס למאה. לא רע לכביש-שטח ששוקל יותר מ-1.8 טון. צפוי להגיע ככל הנראה גם מנוע טורבו-דיזל.

אאודי Q5

מיתון או לא מיתון, פלח ג'יפוני היוקרה הולך ומצטופף במהירות ולצד הוולבו XC60 החדשה והמרצדס GLK יגיע אלינו בתחילת השנה הבאה גם ה-Q5 החדש והחינני. הכלי ארוך ורחב יותר מהטיגואן, אחיו לחברה, בסיס הגלגלים שלו (2.81 מ') ארוך יותר והעיצוב שלו הרמוני, חלקלק, מאוזן ואופייני למותג. גם תא הנוסעים נראה כמו גרסה מוקטנת של ה-Q7 הגדול עם איכות חומרים וגימור ברמה גבוהה מאד ואין ספור גדג'טים אלקטרוניים מבית היוצר של אאודי. לארץ יגיע הרכב בשלב הראשון עם מנוע 2 ליטר TSI, שעבר תכנון מחודש ומספק כעת 211 כ"ס. למרות משקל עצמי לא מבוטל של 1740 קילו המנוע מסוגל להאיץ את הרכב מאפס למאה ב-7.2 שניות בואכה 230 קמ"ש. תיבת ההילוכים היא DSG מדור אחרון עם 7 מהירויות ואפשרות שליטה ידנית מההגה.

אאודי Q5

קרוב לוודאי, שאף לקוח לא ייקח את הכלי לזחילת סלעים במדבר יהודה אבל רק בשביל המצפון (ושיחות יום שישי בערב) טוב לדעת שלכלי יש מרווח גחון של 20 ס"מ, אפשרות לטפס בשיפועים של עד 31 מעלות ויכולת חצות מעברי מים בגובה עד 50 ס"מ. בשאר המקרים מערכת ההנעה הכפולה מתנהגת כמו הנעה אחורית, לטובת התנהגות הכביש.

אינפיניטי EX

הדגם החדש ביותר באמתחתה של אינפיניטי יוצא השנה לפלח שוק תחרותי מאד, שבו מתמודדים כלים כמו ב.מ.וו X3, מרצדס GLK החדש, וולבו XC60 ועוד. הוא יותר רך ופחות אגרסיבי בעיצובו מהאח הגדול FX אבל, עדיין, עם אורך של 4.64 מ', רוחב של 1.8 מטר ובסיס גלגלים של 2.8 מטר קשה לקרוא לו "ג'יפון".

אינפיניטי XC60

גג נמוך יחסית (1.58 מטר) מעניק לו מראה ספורטיבי שרוע ויוצר את האפקט של "קופה-שטח". תא הנוסעים של הרכב מציע חלל מרווח ומודרני למשפחה טיפוסית ובחרטום ממוקמת בשלב הראשון אופציית הנעה אחת בלבד: מנוע ה-V6 בנפח 3.7 ליטר, שמייצר 320 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 7 מהירויות. הקומבינציה הזו, שמניעה את כל ארבעת הגלגלים באמצעות הנעה כפולה-קבועה עם חלוקת מומנט דינמית, עתידה להפוך את הכלי לאחד המהירים ביותר בקטגוריה שלו. למרות משקל עצמי נכבד של 1876 קילו, הכלי מסוגל לזנק מאפס למאה קמ"ש בפחות מ-6 שניות.

ניסן מוראנו

המוראנו החדש נמכר בארצות הברית מזה כשנה. יש לו עיצוב ספורטיבי ואגרסיבי יותר, מתלים משודרגים, תא נוסעים איכותי ויוקרתי יותר מבעבר עם עמדת פיקוד עתידנית ויותר מרווח לרגליים ולכתפיים מאחור.

ניסן מוראנו

מתחת לכסות מסתתרת פלטפורמה "D" של ניסן, שעליה מבוססות מכוניות סאלון דוגמת ה"אלטימה" האמריקנית. מתחת למכסה המנוע השרירי מסתתר מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שהספקו שודרג ל-265 כ"ס והוא מחובר לתיבת הילוכים רציפה מדור חדש, עם מצב ספורטיבי נמרץ יותר. התמחור עדיין לא ידוע אך יש להניח, שהוא ייקבע כדי להתחרות בטוארג, לקסוס RX החדש ושות'.

פורשה קאיין דיזל

שילוב המילים "פורשה" ו"דיזל" נחשב עד לאחרונה לחילול הקודש. אך הזמן - ותקנות הפליטה המחמירות של אירופה - עשו את שלהם. גם יצרנית רכבי הספורט הגרמנית "הטהורה" צירפה לאמתחתה דגם דיזל, שיסייע בהפחתת ממוצע הפליטה של ליין הדגמים של החברה כנדרש בתקנות האירופאיות.

פורשה קאיין דיזל

לקאיין דיזל יש מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 240 כ"ס ומשודך לתיבת טיפטרוניק אוטומטית. פורשה לא טרחה לציין נתוני ביצועים אך הדגישה את הנתונים "הסביבתיים" - פליטת C02 של כ-244 גרם לקילומטר וצריכת דלק של כ-10.5 ק"מ לליטר - שנמנים על הטובים ביותר בליין הדגמים של החברה עד כה.

יונדאי טוסון

בשלהי 2009 צפויה יונדאי לחשוף את היורש של הטוסון, שנמצא כיום בשלבי פיתוח סופיים תחת שם הקוד LM. תמונות ריגול מוקדמות מלמדות על ממדים גדולים יותר משמעותית ועל עיצוב עגלגל ופחות קשוח משל הדגם הנוכחי. ככל הידוע צפויה החברה לזנוח את מנוע ה-V6 בנזין לטובת דור חדש של מנועים נקיים וחסכוניים יותר.

יונדאי טוסון


ביניהם מנוע טורבו-בנזין 2 ליטר בהספק 200 ומנוע טורבו-דיזל חדש בהספק 184 כ"ס עם הזרקת מסילה, שישודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. עוד לא ברור אם הוא יספיק לעשות עליה ב-2009 ואם שמו יוחלף בסימול בנוסח "IX35". (בתמונה הדגם הנוכחי)

לקסוס RX

כלי רכב היברידיים וירוקים הם להיט בשוק העולמי, בעוד רכבי כביש-שטח חדשים זוכים לקבלת פנים צוננת מאוד, אפילו בארצות הברית. זו אולי הסיבה לכך שבחשיפת הדור החדש של הלקסוס RX לא ניתן היה למצוא אזכור להגדרה SUV הצמודה לכל רכב כביש-שטח בארצות הברית. את מרכז הבמה תפס דגם ה-RX450 ההיברידי החדש. הרכב עבר שינוי עיצוב אבולוציוני, ונראה קשוח יותר תוך שמירה על המידות הצנועות וההדוקות של הדגם הנוכחי. גם עיצוב תא הנוסעים הוא שדרוג "שקט" ועשוי בטוב טעם. את עיקר החידושים ניתן למצוא מתחת למרכב. הדגם ההיברידי מצויד כעת במנוע בנזין V6 עם מחזור בעירה מתקדם, המוסיף 27 כוחות סוס להספק, ובסך-הכול 295 כ"ס, תוך הקטנת הפליטה ותצרוכת הדלק.

לקסוס RX חדשה

המערכת ההיברידית יעילה יותר, ומצוידת בשפע של מערכות חדשות לחיסכון באנרגיה. בהן ניתן למצוא מחזור חום גזי הפליטה לטובת חימום מהיר של המנוע לאחר התנעה ולטובת שיפור טעינת הסוללה. גם מערכת ההנעה הכפולה האלקטרונית נרתמת למשימה ואוגרת את אנרגיית ההאטה של כל ארבעת הגלגלים

לנדרובר דיסקברי 2009

בתערוכת ז'נבה במרץ 2009 תחשוף קבוצת טאטא, בעלת הבית החדשה של לנדרובר ויגואר, את החידוש הראשון של המותג מאז רכשה אותו בשנה הבאה. מדובר במתיחת פנים מקיפה של הלנדרובר "דיסקאברי" הוותיק, שכוללת שינויים בעיצוב החרטום והזנב ועדכון בתא הנוסעים.

מקורות בבריטניה יודעים לספר על מנוע טורבו-דיזל חדש וחזק, שפותח על ידי לנדרובר ויגואר על בסיס מנוע הטורבו דיזל של פורד אותו קיבלה החברה בירושה. אותם מקורות מספרים גם על תיבת הילוכים אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות, שתשודך למנוע. המנוע החדש צפוי להופיע גם בריינג'רובר, שאף הוא צפוי לעבור רענון חיצוני והנדסי ב-2009. (בתמונה הדגם הנוכחי)

סנגיונג C200

ב-2009 יעבור כל מערך רכבי הכביש-של סנגיונג עדכון, שיכלול בעיקר טיפול קוסמטי בחרטום ובזנב, מעבר למנועי יורו 5 ותיבת הילוכים אוטומטית חדשה ומשוכללת. אבל החידוש המרכזי יגיע רק בסוף השנה בדמות רכב כביש-שטח "רך" עם מרכב אחוד, שיתחרה ישירות בפלח של רכבי הכביש-שטח העירוניים הקומפקטיים. הרכב יהיה קרוב מאד בעיצובו לדגם התצוגה C200, שחשפה לאחרונה החברה, ויהיה לו עיצוב מודרני ואלגנטי הרבה יותר משאר המשפחה. בסיס גלגלים באורך 2.64 יציב אותו כמתחרה לדגמים כמו ראב 4 וטיגואן ולהתנהגות הכביש יהיו אחראיים מתלי אלומיניום. זהו הרכב הראשון, שפותח במשותף על ידי סנגיונג ובעל הבית שלה, קונצרן SAIC הסיני, וגרסה סינית של הרכב צפויה להופיע במקביל.

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר