גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסי ביילין למגזין G: "אני לא רוצה להיות יותר עני, אבל אין לי חלומות להיות מיליארדר"

בזמן שחזון המזרח-התיכון החדש מתנפץ לרסיסים, יונת השלום מנתקת מגע ומנסה לתרגם לכסף את הקשרים הטובים מהפוליטיקה ומהדיפלומטיה ; ביילין: "בשלב הזה, אחרי 3 ממשלות, לא מעניין אותי להיות שר בתחום שלא קרוב ללבי"

איש עסקים אירופי יוצא ממשרדו של ד"ר יוסי ביילין באזור התעשייה של הרצליה פיתוח. הוא רוצה שביילין החדש, איש העסקים שהחליט לנצל את רשת הקשרים המסועפת שטווה בעשרות שנות פוליטיקה ודיפלומטיה, יעזור לו לחדור לשווקים חדשים. ביילין נפרד ממנו בלחיצת יד רשמית, מבטיח להיות בקשר, וממהר לשולחנה של מזכירתו. במהלך הפגישה העסקית שר החוץ הנורבגי, יונס גאהר שטורה, ניסה להשיג אותו בטלפון, וחשוב לו לחזור אליו בזריזות.

יום ראשון, ועברו כבר 18 שעות מאז תחילתו של המבצע הקרקעי בעזה. ביילין, רחוק משולחן הקבינט ומעמדות המפתח שמילא בעבר, מתנצל ואומר שבעיקרון הוא לא אוהב שמפריעים לו בזמן פגישות, אבל אם שר החוץ הנורבגי יתקשר שוב, הוא חייב לענות. הוא מניח את הטלפון לידו. כמו בחורה צמאה לקשר, הוא לא רוצה לפספס את הצלצול.

כעבור שעה שטורה מתקשר שוב. ביילין נותן לו סקירה ממצה על השבוע שחלף ועל האפשרויות העתידיות. אין לו בעיה לשמש סנגור לכל העמדות. הוא פורש את משנת הימין, ואחר כך את הקריאות משמאל, ומסביר מהי עמדתה של מרצ, שאמנם הוא כבר לא היושב ראש שלה, אבל עדיין מעורב בהחלטותיה. אף מילה על "ביילינק", החברה החדשה שלו (חנוכתה החגיגית נדחתה השבוע למועד אחר עקב המתקפה בעזה), ושאמורה לתרגם את קשריו ואת כישוריו לעשייה עסקית.

גם ב-2001, כשאיבד את מקומו בממשלה ובכנסת, מצא עצמו ביילין מחוץ למשחק הפוליטי. אלא שאז הוא נאחז בכל כוחו בעשייה המדינית. הוא חזר לקרן לשיתוף פעולה כלכלי (או ECF בשמה הבינלאומי), בסיס-האם שלו, והמקום שבו, בעזרת יאיר הירשפלד ורון פונדק, רקם את נוסחת הסכם אוסלו. יומן הפגישות שלו באותם ימים נראה כמו חלום רטוב של כל דיפלומט. מסע דילוגים אין-סופי בין יאסר ערפאת, ביל קלינטון, פייסל חוסייני, נלסון מנדלה, ג'ימי קרטר, וחוזר חלילה. בסוף הוא גם הביא לעולם את יוזמת ז'נבה.

היום ביילין במוד אחר. "אני עדיין נשיא כבוד של ה-ECF, ויו"ר יוזמת ז'נבה, ויש לי איתם עבודה כל הזמן", הוא מתחיל. "אבל לפני שבע שנים המטרה שלי הייתה לחזור לפוליטיקה. גם אז הציעו לי הצעות מעניינות באזור העסקי, אבל אמרתי להם שאני מפחד להישאב לעולם הזה, ולכן מעדיף לעבוד ב-ECF על דברים מהתחום המדיני. היום כבר אין לי כוונה לחזור לפוליטיקה, ולכן אני מוכן להישאב לעולם העסקי".

זה לא נשמע לך כמו הקלישאה הכי חבוטה בלקסיקון: עוד אקס פוליטיקאי שהולך לעשות לביתו?

"תסתכלי על העולם: מה עושים פוליטיקאים אחרי שהם פורשים? סיום קריירה בגיל 60 מאוד מקובל היום. רובם לא נשארים בפרלמנט עשרות שנים. אז מה עושים? מקיסינג'ר דרך טוני בלייר ועד רוב שרי החוץ וראשי הממשלות - הם עושים עסקים. זה מאוד טבעי".

למה?

"בגלל הרשתות שבנו במשך השנים ומפני שסומכים עליהם. אם בלייר מציע להשקיע בקרן מסוימת, ייקחו את ההמלצה שלו ברצינות. לכן הם גם חייבים מאוד להיזהר. אם פעם אחת בלייר יציע משהו מפוקפק, הוא גמר את הקריירה שלו. האנשים האלה נותנים חשיבות למוצר. כשבא שר חוץ לשעבר ואומר, 'בוא תשקיע או בוא תשווק' זה נשמע אחרת. גם הקונה מרגיש אחרת".

אז ההיטפלות לביבי ולברק על כך שהלכו לעשות לביתם הייתה סתם קטנונית?

"יש בזה משהו, אני לא יכול להכחיש. במסגרת תכנון החיים שלי סימנתי את גיל 60 כנקודת ציון. אמרתי לעצמי שאם לא אתמנה לשר משפטים בממשלה שציפי לבני ניסתה להקים בקיץ האחרון, אז אני קם ועוזב. אם הייתי צעיר יותר אולי הייתי מחכה. אבל בשלב הזה, אחרי שלוש ממשלות, לא מעניין אותי להיות שר בתחום שלא קרוב ללבי".

קל וחומר חבר כנסת.

"נכון. זה לא מעניין אותי. אני גם לא פרלמנטר יוצא מהכלל. אני איש ביצוע".

זה גם עניין של אגו? אחרי ששנים היית בלב קבלת ההחלטות, בשנים האחרונות נדחקת הצדה.

"זה לא עניין של אגו, אלא איך אתה ממצה את עצמך. הייתי עשרים שנה בכנסת. אני לא צריך להיות שם שישים שנה. מיציתי את עצמי. אני יותר מתאים לאקזקיוטיבה מלכנסת. אני לא קורא קריאות ביניים, ולא משתמש בכל הפטנטים של התקנון. אני מעריץ את מי שכן, אבל אני לא אחד מהם. אין לי צורך לבזבז את השנים שנותרו לי בציפייה שיקראו לי לתפקיד אקזקיוטיבי. בשבילי, מה שאני עושה עכשיו זה אתגר גדול".

ועם הזמן תסתגל לסיגרים, למסעדות הפאר ולכל מה שנלווה לדימוי של עולם העסקים?

"תראייני אותי בעוד שבע שנים ותראי אם אז אהיה עם רגליים על השולחן וסיגר. אם כן, אז נראה שהתרגלתי. לי נראה שלא. אני לא נזיר, אבל לא זה העניין. האתגר הוא היזמות. זה רעיון שלי, ואני רוצה להצליח בו. אני לא רוצה להיות יותר עני, אבל אין לי חלומות להיות מיליארדר. וגם אם ארוויח יותר, אני לא מאמין שאשנה את אורח החיים שלי. מקסימום אקנה עוד כמה ספרים ודיסקים".

המבצע בעזה - טעות

לפני שבע שנים, כשביילין נח על ספסלי ה-ECF, ראיינתי אותו לעיתון "כל העיר". אלה היו הימים המהבילים של שיא האינתיפדה השנייה, כשעמדותיו של ביילין נדחקו לשולי המרחב הפוליטי. ביילין לא נראה אז מאוים. "אני מבטיח לך שאני עדיין אהיה בשנות ה-50 שלי, כשאני ועמדותיי יחזרו לקונצנזוס", הוא אמר בביטחון. גם עכשיו הוא לא נראה מוטרד. בחודשים האחרונים הוא מנופף שוב ושוב בהצהרותיו של אהוד אולמרט ובהכרזותיה של ציפי לבני כהוכחה לכך שמשנתו המדינית רלבנטית מתמיד.

זה נחמד מאוד, אבל נדמה ששריר המשא ומתן של הישראלים התנוון לגמרי. המומנטום של אוסלו התאדה. אף אחד כבר לא באמת מחכה לפתרון.

"במסגרת יוזמת ז'נבה אנחנו עושים סקרים פעמיים בשנה, ושואלים שתי שאלות. מהסקרים עולה שרוב הציבור בעד שתי מדינות, וחזרה לגבולות 67' עם תיקונים. איפה הבעיה? כששואלים אם יש לזה סיכוי, הרוב אומרים שלא. יש בזה משהו מעודד, כי לפחות העמדות שלהם כבר שם. בעבר הציבור היה רחוק גם מזה".

ביילין מציץ למסך המחשב שלו, שם צפות חדשות היום מעזה. "ברגע זה, מה התקווה הגדולה? שבעזה יהיה שלטון כמו של אבו-מאזן בגדה. ומי זה אבו-מאזן? הוא בכל זאת איש אש"ף, לא איזה ציוני גדול. אחת הביקורות הכי גדולות עליי בזמן אוסלו הייתה שתרמתי להצלת אש"ף למרות שנחלש מאוד במלחמת המפרץ הראשונה. יש בזה משהו. אבל התשובה שלי היא שעשיתי זאת כי כבר אז ראיתי שהחמאס מתחזק. הוא היה החלופה לאש"ף, לא חובבי ציון.

"הימין מההתחלה אמר שאין הבדל בין אש"ף לחמאס. כך אמר בני בגין, ועוזי לנדאו אפילו אמר שהוא מעדיף את החמאס, כי הוא לפחות אומר את האמת. זה גם מה שמסביר את הסכמת שרון לכך שחמאס ירוץ בבחירות, ולנסיגה מעזה באופן חד-צדדי, למרות שהיה יכול להגיע להסכם עם אבו-מאזן בנוגע להעברת השלטון. הוא חשב שאם החמאס ישלוט, לא יהיה עליו לחץ בינלאומי לקיום משא ומתן.

"היום גם בליכוד מבינים שלומר שכל הפלסטינים אותו דבר, זה כמו לומר שכל הבחורות אותו דבר. זו אמירה סתמית. אש"ף הוא גורם ששינה את תפיסתו, שמכיר בישראל. אני חושב שהסכם עם הפלסטינים, תחת ממשל אובמה, הוא מאוד ריאלי. ולא יעבור זמן רב עד שזה יקרה".

בהתנתקות היית נגד נסיגה חד-צדדית, כמו הכתומים שעכשיו צועקים "צדקנו". גם אתה מרגיש כך?

"באותה תקופה הופעתי עם אפי איתם ועם אנשי ימין, ואנשים שאלו 'אתם יחד?' אמרתי אז שזו שטות לצאת מעזה. אבל בסוף תמכנו בנסיגה, כי אנחנו לא יכולים להצביע נגד סיום כיבוש. אבל ההתנתקות הייתה אחת הטעויות הכי גדולות של שרון".

מה חשבת על תמיכת מרצ במהלך הראשון של המלחמה בעזה?

"אני בהחלט שלם עם עמדת מרצ, ולא במקרה, כי הייתי חלק מהעיצוב שלה. עמדתנו היא שישראל לא יכולה להסכין עם ירי רקטות על אזרחיה. מה גם שנעשה ניסיון למנוע את הכניסה לעזה. אולמרט הופיע באל-ערבייה יומיים לפני תחילת המבצע, ואמר: 'אנחנו יותר חזקים, תפסיקו'. הערכתי גם את המאמץ של ברק נגד הצדדים המתלהמים בממשלה, אבל קיוויתי שהמכה האווירית תספיק. רצינו שיהיה בליץ חד-יומי שאחריו ישראל תודיע, 'אנחנו מפסיקים את האש ל-48 שעות, ואם לא תחדשו את ירי הרקטות, ננצור את האש'".

מה הסיכוי שזה היה עובד?

"זה היה הדבר הכי הגיוני לעשות. שבוע הכתישה הזה היה מיותר לגמרי. אנחנו גם חושפים את עצמנו לעוינות אדירה בעולם הערבי. לא בהנהגות. ברחוב. אני חושב שהמבצע הקרקעי מיותר ומסוכן, ואין בו צורך. היום, להגיע להפסקת אש הרבה יותר מסובך, בגלל שהחיילים שלנו כבר שם".

אתה לא מוטרד מזה שבכל פעם שמרצ מגיעה לשעת מבחן היא בסופו של דבר מתיישרת עם הקונצנזוס?

"אני מקבל את זה כמחמאה. אנחנו לא שמאל קיצוני אנטי ממסדי. אנחנו שמאל ציוני. אולי הכי ציוני שאפשר. אנחנו לא חושבים שישראל צריכה להגיש את הלחי השנייה. מצד שני, קשה לנו עם פגיעה בחפים מפשע".

אבל זה גם יכול להתפרש כגמגום. כפחד לומר משהו לא פופולרי.

"מרצ היא מפלגה שיכולה להרשות לעצמה לומר אמת. היא לא נאבקת להיות מפלגה דומיננטית. גם בלבנון וגם עכשיו אנחנו אומרים שלישראל זכות להגן על עצמה, אבל לא בכל מחיר".

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?