גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בניגוד למלחמת לבנון השנייה, הפעם המפרסמים למדו שלא לצאת בקמפיינים שתופסים טרמפ תדמיתי על המצב

הפרסום במהלך מבצע עופרת יצוקה הוא יותר למען הלקוח ופחות מאדיר את המפרסם, ומהלכים מסוימים למען תושבי הדרום אינם מתוקשרים כלל ; גדעון עמיחי: "צריך להיזהר מליצור מהלך שייתפס כניצול הזדמנות ציני"

בשבועות האחרונים מרבים לדבר על לקחים שנלמדו והופנמו בארץ באופן ההתנהלות של המלחמה הנוכחית לעומת המלחמה הקודמת בלבנון. לבד משדה הקרב, אחד התחומים בהם ניכר שינוי גדול הוא באופן בו מתנהלים המפרסמים שבוחרים להירתם לטובת חיילים או אזרחים באזורים המותקפים.

מלחמת לבנון השנייה תפסה את המפרסמים בהלם, שהתבטא בימים הראשונים בהקפאת קמפיינים מכל סוג. לאחר ההלם הראשוני, הוצפו מסכי הטלוויזיה, דפי העיתונים ושלטי החוצות במספר גדול של קמפיינים שביצעו חברות שהתאימו את המסר שלהם לעת המלחמה. הבולטים ביניהם: מבצעי שופרסל מלווים בתמונות של בכירי קבוצת אי.די.בי בפעולות התנדבות; הקמפיינים ה"מחבקים" בסגנון "אנחנו ננצח" של בנק לאומי; סלקום למען תושבי הצפון - וכלה ב"רצינו לעשות לכם שמח, אז אנחנו מציעים מבצע של אחד פלוס אחד" של רשת האפנה דן קסידי.

כתוצאה, הוצפה התקשורת בביקורת ופרשנויות על הציניות של הגופים המסחריים, ותוכניות סאטירה כמו "ארץ נהדרת" עשו מטעמים מהתורמים, עם מערכונים מושחזים היטב על הבנק המחבק.

נראה כי הפעם המפרסמים למדו לקח. חברות מסחריות אמנם נרתמות למאמץ הכללי, חלקן בתמיכה בחיילים וחלקן בתמיכה בתושבי קו העימות, אך הנראות של הקמפיינים היא שונה: המפרסם נשאר לרוב בצל, והתרומה או השירות שהוא נותן עוברת לקדמת הבמה. לא מעט חברות, כמו חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית או פרטנר, בוחרות שלא לתקשר כלל את פעילותן ולא לנסות לגזור קופון של יחסי ציבור על תרומה לקהילה. בקרב החברות ומשרדי הפרסום אין ויכוח שמי שצריך לעשות כדאי שיעשה, אך לא כולם מסכימים בשאלה האם ואיך יש לתקשר זאת.

מהלך מליבת העסקים

בנק לאומי עלה יום לאחר פרוץ המלחמה עם קמפיין המציע שורת הטבות לתושבי קו העימות. הבנק הציע לתושבי האזור הלוואות של עשרת אלפים שקל ללא ריבית ועמלות, גרייס מיידי של 3 חודשים בתשלומי משכנתא, הלוואה של עד 80 אלף שקל בתנאים מועדפים לעסקים, ובנוסף נרכשו וחולקו עשרת אלפים מתנות לילדים ולבני-נוער.

"בעיניי נכון שחברות עושות משהו שהוא בליבת העסקים שלהם", אומרת תמר יסעור, מנהלת התקשורת השיווקית של בנק לאומי. "שופרסל יודעת לתת אוכל, אנחנו יודעים לעזור בכסף - וזה מוצר שהוא קריטי. התפקיד שלנו הוא למקסם את הפוטנציאל של לקוחותינו ולתת פיתרון כולל. המהלך גם מתחבר לאסטרטגיה הכוללת של הבנק".

"יש דילמה בזמנים מעין אלה. כשיוצאים למהלך כזה. לא רוצים להיתפס כמי שמנצל סיטואציה באופן ציני. ברגע שעושים משהו מועיל המחובר לליבה העסקית זה מרגיש נכון. אם הינו שולחים פרחים לחיילים היו אומרים שזה תלוש ומרגיש מזויף".

יסעור סבורה כי המפרסמים הפנימו את לקחי המלחמה הקודמת. "הפרסום הרבה פחות ראוותני מפעם קודמת. יש יותר צניעות וענייניות". באשר לפרסום שאינו קשור במלחמה היא אומרת: "כמפרסם, אם אין לי משהו אמיתי ורלוונטי להגיד עכשיו, אז אני לא מפרסמת. זה לא תקופה או אווירה להשיק מוצרים או שירותים חדשים".

לא לנצל את המצב

שטרית מדיה גרופ בבעלות רות שטרית, הוא משרד הפרסום שעומד מאחורי המהלך של רשתות מגה, שהציעו כבר בימים הראשונים של המלחמה - כשפיקוד העורף קבע שיש להישאר במרחבים מוגנים - לשלוח בחינם את מוצרי המזון מהסופר הביתה.

שטרית סבורה כי עבור רשת מוצרי צריכה מדובר במהלך מתבקש. "אנחנו רשת קמעונאות שמוכרת אוכל, ואוכל זה שירות הכרחי, לכן מביאים להם את זה הביתה. הקונספט הוא של 'דאגה אחת פחות', והרעיון הוא להעביר מסר חם, מרגיע ואכפתי. פרסום הוא מימד להעביר מסרים חברתיים, תרבותיים ומסחריים. אם מעבירים מסר לא רלוונטי הוא צורם, כי זה מחוץ לזרימה הטבעית".

שטרית מדגישה כי האזכור של הרשת בקמפיין הוא עדין. "הקמפיין מעניק תחושה של ביטחון ולא של 'אני מנצל את מצבך הקשה כדי שתקנה'".

יוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, מחמיא למהלך של מגה. "זה מהלך מקסים" הוא אומר. "לא נראה שיש כאן ניסיון להרוויח שיווקיות על גב המצב. גם HOT ו-yes, שפתחו את ערוצי הילדים שלהם לתושבי קו העימות, עשו טוב: הם בחרו שלא לפרסם את זה, אבל גם אם היו מפרסמים לא הייתי חושב שזה לא טוב".

"יש דברים שהם על קו התפר: מצד אחד הם עושים טוב ללקוח, ומצד שני מי שעשה אותם מרוויח. אני מבין שעל זה יש ביקורת, אבל עדיף לעשות ולנסות להרוויח, מלא לעשות בכלל. אם יש חברה שמחר בבוקר תממן הופעות לחיילים ותפרסם את זה כדי להרוויח מזה נקודות, זה בסדר מבחינתי - כי בסוף מי שמגיע לו נהנה".

פרסום פחות מזיע

אורי עייני, מנכ"ל משותף במשרד הפרסום אדלר-חומסקי&ורשבסקי, חש אף הוא כי במלחמה הנוכחית יש פחות פרסום עם אוריינטציה מלחמתית, וביצוע מדויק יותר של העברת המסר. "אם פרסום בתקופה כזאת בא ממקום של 'רוכב על זה', מנסה למנף בכוח - זה פשוט לא ילך. זה חייב להיות משהו ענייני אמיתי שמתאים לרוח הארגון, כי הצרכן מריח בולשיט מקילומטר. אסור להיראות כמי ש'עובד בזה'. לטעמי, הפעם הפרסום מרגיש פחות מזיע".

"כל מקרה צריך להיבחן לגופו של עניין", מסכם גדעון עמיחי, מבעלי שלמור-אבנון-עמיחי ומנהל קריאייטיב ראשי במשרד. "צריך להיזהר מליצור מהלך שבמהותו הוא אופורטוניסטי, מהלך שייתפס כניצול הזדמנות ציני או כמהלך לא הוגן. פעילויות אמיתיות לא נתפסות כאלה. כשחברות טלוויזיה מבינות שהרבה נמצאים במקלטים והן פותחות את שידוריהן - זו פעולה עניינית, וברגע ששתי החברות עושות את זה אין טעם שאחת תנסה לתפוס בעלות תדמיתית.

"היום יש פחות נטייה לתקשר את המהלכים, אלא אם זה ברמה של יצירת מודעות למקבל השירות - תקשורת שמטרתה ליידע ולא לקבל נקודות זכות. הניסיון לקבל נקודות זכות מרגיש לא לעניין, בין היתר כי במלחמה הקודמת היו מפרסמים שנצבעו בצבעים ציניים בשל זה. בפעם הקודמת זה עלה על גדותיו והצטרפה לזה סוג של מנגינה לא נכונה מצד הצרכנים והתקשורת. זה חלק מהתבגרות בענף, וגם סוג של ראייה יותר מפוכחת".

בנוגע לפרסום בזמן המלחמה, אומר עמיחי: "חברות צריכות לקבל החלטה גם לגבי קמפיינים שוטפים. אתה לא סתם עוצר קמפיין או דוחה עלייה לאוויר. יש קמפיינים שיש להם את כל הצידוקים לעלות לאוויר גם בתקופה זו - רצפת המכירה עוד עובדת".

עוד כתבות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל