גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היין טוב, הדם רע: היקב המוערך "קסטל" הוא מושא המחלוקת בין מושב רמת-רזיאל למשפחת בן-זקן

זהו סכסוך כפרי שקשה להבין: הנימוק הרשמי הוא הפרות בנייה ורעש מצד המבקרים שבאים לטעום ; בגירסה הרשמית פחות, זו מלחמת חורמה נגד מי שהצליחו קצת יותר מדי

את המחשבה הזו משפחת בן-זקן לא יכולה הייתה לסבול. מי שעומדת מאחורי קסטל, מיקבי הבוטיק המוערכים בארץ, לא האמינה שתיאלץ לשקול אפשרות לעקור חלק מהיקב ממושב רמת רזיאל, שבו הוא שוכן, בעקבות סכסוך ארוך שנים עם אגודת ועד המושב. "אנשים יודעים ששאטו מרגו זה בבורדו, ושקסטל זה ברמת רזיאל", נתלה באילנות גבוהים אריאל בן-זקן, מנכ"ל היקב ובנו של אלי, האב המייסד. "זה לא שנעבור לאזור תעשייה לטרון או בית שמש, כי העסק מתבסס על הקרבה שלו לאדמה ולחקלאות, גם מבחינת תיירות. הסקסיות של היין היא הימצאותו בתוך היישוב, בחיים ההרמוניים עם החיים הכפריים, למרות שיגידו אחרת".

בחילופי מכתבים בין המשפחה למושב בעבר, בניסיון להגיע להבנות, כתב האב אלי כי הוועד מעולם לא היה מעוניין באמת להגיע לפשרה עם המשפחה, ושלמעשה "כוונתכם האמיתית - שהסוויתם אותה זמן רב בהצלחה - הייתה להמיט על משפחתי חורבן כלכלי אדיר על-ידי סגירת היקב וחיסולו - וזאת עקב חשבונות אישיים".

"אין לנו חשבונות אישיים עם בן-זקן", מגיב איש הוועד, הסופר מישקה בן-דוד. "לאורך כל השנים השקענו, גם אני אישית, עשרות שעות להגיע לפשרות, והיו מקרים שישבנו והרמנו כוסית ולחצנו יד, שלחנו לו טיוטת הסכם, ובכל המקרים אלי נסוג בו אחרי שסוכם".

היין טוב, הדם רע. המושב תבע בערכאות משפטיות, משפחת בן-זקן התגוננה, המשפט נמשך שנים ארוכות, ורק לפני שבועיים הגיע מה שעשוי להיות אקורד הסיום לסאגה המרירה, עת התקבל פסק דין בית משפט השלום בירושלים, שלפיו תיאלץ המשפחה לאטום חלק ממרתף היינות שלהם, ולשלם פיצויים לאגודת הוועד ולמינהל מקרקעי ישראל. כלפי חוץ, שני הצדדים מפגינים סוג של שביעות רצון מתונה מהתוצאות, אבל הטונים נותרו צורמים.

"שכנים קרובים לא התלוננו מעולם, והאגודה מיתממת", אומר בן-זקן הבן. "'אנחנו לא נגדכם, אבל אנחנו לא רוצים תקדים, שכל אחד יבנה אלף מטרים רבועים על החלקה שלו', הם אומרים. ואנחנו אומרים, הלוואי שברמת רזיאל יהיו עוד שלושה יקבים. זה היה הופך את המושב למקום יותר מבוקש. חייתי שנתיים בצרפת. בכפר שלי גרו שלושים משפחות, שש מהן היו יצרניות יין. ברמת רזיאל גרות 72 משפחות בעלות נחלה, יכלו להיות כאן לפחות עוד חמישה יצרנים, שהיו מפרנסים את מי שלא יכול וחוסכים לאנשים לנסוע לעבודה".

אז איך אתה מסביר את זה שמושב יוצא נגד מה שאמור להיות מקור גאוותו?

"התפיסה הכפרית בישראל היא שאתה חוזר אליו בלילה לישון. ומה יעשה מי שהוא לא עורך דין או איש היי-טק? פעם היו כאן לולים, ועכשיו המושבניק מגדל סוסים, או בונה בבית עוד חדר ומשכיר אותו. זאת פרנסה במושב. מושב עם 72 משפחות, ופתאום נהיו פה 120 משפחות.

"איך? כי בכל בית משכירים פינה, ולמושבניק יש עוד 200-300 דולר לחודש. זה חקלאות? זה אפילו לא צימרים, שהייתי מעודד, זה דירה להשכרה, ועשו את זה כל מי שאין לו כסף במושב. לא שאני מתנגד לזה. איך תתנגד למישהו שמחפש אלטרנטיבה? אבל אני לא ביקשתי להפוך את הבניין הזה לדירות להשכרה, אלא להשתמש באדמה חקלאית שלי, ואני מייצא, וחוסך במים ונותן תעסוקה ל-12 אנשים ולעוד עובדים זמניים, מהמושב וממושבים שכנים".

רק אל תעשו רעש

עוד קודם שנמשיך בחילופי האשמות, נחזור לשורשי הסכסוך. ב-1988, על רקע ירידת קרנה של החקלאות, המיר אלי בן-זקן את הלולים שלו בגפני יין. כעבור ארבע שנים קם יקב קסטל. היין עלה יפה, וב-1996 אישר לו הוועד בקשה להיתר בניית קומת קרקע ומרתף ליקב. כעבור שנתיים ביקשה המשפחה היתר בנייה נוסף, הם החליטו שעוברים מייצור שישים אלף בקבוקים למאה אלף בקבוקים בשנה, המקסימום ליין בוטיק, והיו זקוקים לעוד שטח אחסון.

עד אז נחשב ייצור היין, כמו מטעי הגפנים, לגידול חקלאי, אלא שבינתיים מינהל מקרקעי ישראל שינה טעמו וקבע שהיקב הוא מבנה תעשייתי, ולכן הסכים לבנייה רק בכפוף לחתימת הסכם תלת-שנתי עם האגודה ועם המינהל, כנהוג לגבי שימוש חריג. כתנאי לחתימת האגודה דרשו חברי הוועד מהמשפחה לחתום על הסכם ביניהם, עם תנאים שהגבילו את המשפחה בנושאי מניעת פגעים, שעות פעילות וכדומה.

הצדדים חתמו באפריל 1999 על ההסכם, שבמסגרתו משפחת בן-זקן התחייבה שלא להפוך את היקב לאתר תיירותי במסגרת "דרך היין" המשותפת לכל היקבים באזור, ולהגביל כניסת מבקרים אליה. ההסכם כלל גם מינון מדויק של מספר הובלות, גודל קונטיינרים וכן הלאה, בימי השיווק ועבודת הבציר. אנשי קסטל הוגבלו ל-12 ימי ביקור של עיתונאים וטועמים בשנה, וחל איסור על פתיחת חנות יינות, שלא לומר מסעדה, במקום. כמעט כל אחד מהסעיפים הללו צוין כסעיף יסודי בחוזה.

אחרי שנחתם ההסכם ביצעה המשפחה את חריגת הבנייה שהפכה ללב הסכסוך. על 750 המטרים הרבועים שאושרו להם הם הוסיפו כ-400 מ"ר. לדבריהם במשפט, הם קיוו להשיג אישור לבנייה בדיעבד, נימוק שהשופט פסל מכול וכול. הם גם ניסו להתנער, ללא הצלחה, מההסכם, בטענה שחתמו עליו בעת מצוקה. ב-2001 החלה האגודה בביצוע פעולות תשתית במושב, לפיתוח שבעים מגרשים שנמכרו להרחבות. וכך מצא עצמו היקב, שעד אז היה בקצה המערבי של המושב, ליד חלקות ההרחבות, הבתים החדשים של תושבי העיר שחשקו בחיי הכפר השלווים.

אחת הטענות של המושב בכתב התביעה הייתה קיום אירועים המוניים, קרי מפגשי הטעימות וההשקות שהיקב ארגן למבקרים מבחוץ. במהלך המשפט העיד איש הוועד בן-דוד על כך שבהזדמנות אחת הוזמנו ליקב לקוחות ויזה פלטניום וישרכארט, כ-120 אלף איש, במהלך שלושה ימי ביקורים, וזאת בניגוד להסכם. אלי בן-זקן הודה במשפט כי ההכנסות מההשקות הללו הגיעו ל-600 אלף שקל. בן-דוד הוסיף והעיד על הגעה למקום של רכבי תיירות, ביניהם אוטובוסים של משרד החוץ.

"כשהחלה התביעה הם אמרו שהיקב מהווה מטרד, ריח, רעש", מגיב אריאל בן-זקן. "לקחנו חברה שעושה סקירות של ריח. הבאנו אותם לפה בימי הבציר. הממצאים היו הרבה מתחת למקובל בכל הפרמטרים. הגשנו אותם למשפט, והבאנו גם שכנה, הבית שלה כבר לא קיים, להעיד, כי חברי האגודה לא גרים קרוב ליקב". פסק הדין של השופט צידד באנשי היקב, וכן ציין את רמת התחזוקה הגבוהה במקום ואת הסטנדרטים המקצועיים של תפעולו. נושא ההשקות ההמוניות נעלם עם הזמן, כמו גם הפעולות בשבת, כאשר היקב החל לשווק יין כשר ב-2005".

מערכת היחסים בין הצדדים נטענה במשקעים נוספים, שאינם קשורים ביקב: כאשר הוחל בהרחבות, ואנשי המקום קיבלו זכות לחלקה במחיר נמוך מערך השוק, נדחתה בקשתה של משפחת בן-זקן, יחד עם בקשות עוד עשר משפחות, למימוש הזכות. "קיבל רק מי שאין לו חובות או סכסוכים עם המושב, ואנחנו היינו בסכסוך", אומר הבן.

ד"ר חנה כהן, שכנה וידידה של משפחת בן-זקן: "הוועד ממשיך בכל פעם מחדש, ואין כוח נגדי שיעמוד מולם, יש שם שלושה אנשים שמושכים המון שנים. הם אנשים טובים, אבל שלטון משחית, בייחוד שלטון מקומי. מישהו בכלל יודע או שם לב מה הם מביאים להחלטה? תקנון האגודה היה מבוסס על שיווק ביצים, ולא על הדברים האלה, והיקב הפך לקורבן".

קורבן?

"משפחת בן-זקן הקימה את הדבר הכי מפואר בהרי יהודה. יו"ר המועצה היה מביא אנשים מחו"ל להראות להם את היקב, והוועד טוען שזה מפריע. אותם מעניין ערך הנדל"ן, והם חושבים שזה לא לטובת הנדל"ן. לדעתי, היקב יושב במרכז הכפר ומוסיף לו הוד והדר, והם החליטו שלא רוצים את זה. הם כאילו חקלאים, אבל הכול מתנהל כאן כמו בשכונת יוקרה, ושני הדברים לא מתחברים יחד".

אבל היקב חרג במאות מטרים.

"היה להם יבול גדול, הם היו צריכים לאחסן אותו ועשו מה שכולנו עשינו: מתחילים לבנות ומגישים אחר כך לאישור. כל החריגה הזאת תת-קרקעית, זה לא משהו שמכער. בסדר, יש תקנון, אבל פה זה מלחמת חורמה. ניגשתי למישהו מהוועד. ניסיתי להבין, מעבר לנהלים, והוא אמר לי באלה המילים, 'לא יודע, אולי זה האישיות של אלי שמעצבנת אותנו. אולי עם אישיות יותר נוחה היה פחות מעצבן'. איזה מין דבר זה?"

גם מרקל הרימה כוסית

יקב קסטל נמצא בבעלות משפחת בן-זקן באמצעות שלוש חברות אחזקה - של האב אלי, של האם מוניק ושל הבן אריאל. אח נוסף, איתן, משמש כאחראי על התפעול. ליקב אין דרג ניהולי משני. השנה גם החזירה לעצמה המשפחה 16% מהבעלות שהחזיקו שותפים אמריקאים מאז 1999. 44%-40% מהיין של קסטל נמכרים בחו"ל. הצרכניות הגדולות הן ארצות הברית, אנגליה וצרפת ("למכור יין לצרפתים, זה יוקרה. עושה לך להרגיש טוב"), ואחריהן שווייץ, איטליה, ברזיל, גיברלטר, מקסיקו, קנדה ובלגיה.

יין הדגל, גרנד וין, נמכר בישראל ב-230-240 שקלים הבקבוק, לעומת 70 דולר הבקבוק בארצות הברית ו-55-60 אירו באירופה. תיירים שמגיעים לישראל ומגלים שקסטל נמכר כאן במחיר נמוך יותר מאשר בארצם, שמחים לבצע פה את הרכישות. לקוחה מרוצה הייתה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שבעקבות ביקורה, לאחרונה, בלשכתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט - "הוא חובב יין קסטל. גם כשהיה שר התעשייה והמסחר, ניסה להקים קרן לעידוד היצוא של יינות ישראליים", כך בן-זקן - רכשה משטח של יין קסטל, כ-280 בקבוקים.

"היא ישבה אצל אולמרט, ואני רק יכול לנחש מה נאמר שם", מספר בן-זקן. "אולי היא שתתה ואמרה שזה יין נפלא. בגרמניה לא מייצרים יינות אדומים, קר שם. אולמרט כנראה דאג שמשרדו יטפל בכך. קיבלנו טלפון מהלשכה, ועשו גם פולו-אפ. אחרי שהקנצלרית חזרה לגרמניה התקשרו אליי ממשרדה, ועשינו את כל ההזמנה, לאן לשלוח וכן הלאה.

"הצהרנו במשפט שאין לנו רצון שהיקב ייסגר, אלא שיפעל בהתאם למגבלות שלקח על עצמו, ופסק הדין מהווה אישור לטענות המינהל והאגודה", מבהיר.

כ-10 מיליון שקל השקיעה המשפחה לאורך השנים בבניית מרתף היינות המפואר שלה. כדי לצאת מהמבוי הסתום שאליו הגיעו הם ביקשו להעביר את היקב האסור לקרקע אחרת של המושב, 22 דונם של אזור המלאכות, שאליו תוכנן להעביר את כל העסקים של החברים, פעולה שתעלה לקסטל, כך המשפחה, כ-8-6 מיליון שקלים נוספים. הדיון על המעבר לאזור המלאכות הפך לאחד מהנושאים שעליהם התדיינו הצדדים בניסיונות הפשרה שלהם במהלך שבע שנות הדיון המשפטי. עד כה האזור לא חולק למגרשים ואין בו תשתיות. "אנחנו ממשיכים לבקש מהמושב חלקה באזור המלאכות להעביר לשם את הפעילות שלנו", מסכם בן-זקן, "ומול המינהל נחליט - או שנלך איתם למחוזי או שנגיע לפשרה".

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק הדין של בית המשפט העליון שמצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?